Tuskin asia on loppuunkäsitelty. Ensi sijassa olen huolissani amerikkalaisperäisen kristillisyyden maihinnoususta Suomeen, jossa kielletään evoluution oppiminen kouluissa sen korvaaminen kreationismilla, kielletään naisen oikeus aborttiin sekä kannatetaan äärioikeistolaisia ja vainoharhaisia juntteja poliittisiksi johtajiksi.
Olen huolissani amerikkalaisen edistysoptimismin leviämisestä ympäri maailman, mutta mielestäni
tuossa viestissäsi on aika lailla oletuksia, joita ei välttämättä voi niputtaa yhteen kimppuun.
Onhan mahdollista, että evoluutiota vastaan on sen takia, että on asiaa suht paljon tutkinut ja
muodostanut kantansa sitä kautta. On mahdollista, että kreationismiin uskominen on todellakin
uskomista, ei sen ehdottomana totena pitämistä tarkkana tieteellisenä rakenteena.
Naisen abortin asemasta varmasti myös saa keskustella, että onko esimerkiksi sosiaalisin syin
perustuva abortointi järkevää tässä mittakaavassa kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu. Teinien syyllistäminen
on ehdottoman tuomittavaa, me aikuiset olemme vastuussa siitä, mikä on Suomen moraalinen tila tällä
hetkellä. Näin nopeasti laskettuna ei ole tullut mieleen yhtään laajaa mielenosoitusta viimeiseen 20 vuoteen,
missä olisi vaadittu nuorille ja vanhuksille parempaa yhteiskunnallista kohtelua ja suojaa.
Tiedän toki, että jos tragedia osuu omaan nilkkaan, on valmis joustamaan omasta moraalikäsityksestään.
Ehkä hieman myös vastustan sellaista asennetta, että jos ihmisellä on erilaisia mielipiteitä, niin hänet
helposti luokitellaan tiettyyn kategoriaan. Luokittelu tosin helpottaa asioiden käsittelyä, mutta samalla
voi hämärtää. Ja huom! Tästä viestistä ette voi päätellä sitä, että mitä mieltä itse olen asioista, tai että
minkälainen poliittinen maailmankatsomus minulla on. Arvaukset kyllä voivat osua kohteeseensa.