Kirjoittaja Aihe: Katso tv:stä  (Luettu 34950 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #60 : 19.03.10 - klo:16:23 »
Kyllä mä ymmärrän säälin ylhäältä alaspäin suuntautuvaksi ja myötätunnon viereltä vierelle.

Ymmärrän käsityksesi siltä pohjalta,että olet niin nuori. Minä olen sen verran vanhempi, että ollessani Sinun ikäisesi sääli sanaa ei käytetty mainitsemassasi merkityksessä.

Esimerkiksi siisti sana tarkoittaa vanhastaan puhdasta, mutta silläkin on ihan uusi merkityksensä nykyään.

Wikipedia selittää asian näin:
"sääli

   1. Sympatian laji
   2. Toisen olennon kärsimyksen tai mielipahan herättämä myötätunto.
"


"MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0
sääli5
1. vars. toisen ihmisen mielipahaan, suruun, kärsimykseen, onnettomuuteen tms. kohdistuva osanoton tunne, myötätunto(isuus). Tuntea sääliä jkta kohtaan. Minun on häntä sääli. Minun tulee t. käy häntä sääli, käy häntä sääliksi. Tehdä jtak säälistä. Nälkäisen lapsen kuva herätti jokaisessa sääliä. Hänessä heräsi sääli miestä kohtaan. Itsesääli.
2. alentuvaa, halveksivaa t. vaivautunutta suhtautumista ilmaisemassa. Hänen selittely-yrityksensä saivat osakseen lähinnä sääliä.
3. pahoittelevissa ilmauksissa: vahinko, harmi, harmillista, surullista, murheellista, valitettavaa. On sääli kaataa noin komeita puita. Sääli, ettei hän päässyt mukaan.
"

Mitähän kielitieteilijä Mt sanoo tähän?

Vaikka sääli-sanalle on muitakin merkityksiä, en silti ala boikotoida sanaa siinä pelossa, että minut ymmärretään väärin.

Oli vitsi, kun neekeri-sana sai niin pahan merkityksen, että sitä ei saanut käyttää. (Minun nuoruudessani se oli ihan normaaliin kielenkäyttöön kuuluva sana). Sitten heistä alettiin käyttää musta-nimitystä. Kuulin vitsin, että kun musta-sanaakaan ei enää saanut käyttää, niin alettiin käyttää nimitystä savuvahinko.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #61 : 19.03.10 - klo:17:07 »
Olen Sannelin kanssa samoilla linjoilla. Säälissä on aliarvioiva komponentti. En todellakaan voi ymmärtää sitä empaattiseksi.
Olisko se arkipuheessa saanut aika usein tämän sisällön. Alkuperäinen merkitys muuttunut.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #62 : 19.03.10 - klo:18:34 »
Mää ymmärrän säälin tunteena joka estää näkemästä kokonaisuutta. Esimerkiksi kaveri oli perhekodissa harjoittelussa ja siellä kiellettiin heti että lapsia ei saa sääliä, siis lamata itteensä ajattelemalla että voi kun tuolla on ollut surullinen lapsuus tai pahimmillaan antaa lapsen tehdä mitä tahansa koska "antaa sen nyt nauttia kun sillä on ollut niin kurja lapsuus".
Tai esimerkiksi haavoittunutta siiliä voi sääliä.

Myötätuntoon ei mun mielestä liity tämmöstä lamaannuttavaa vaikutusta eikä se oo heikompaan olentoon kohdistuvaa, se on sitä että osaa asettaa ittensä mielikuvissaan samaan tilanteeseen ja arvella että toisesta nyt tuntuu pahalta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #63 : 19.03.10 - klo:19:19 »
 

  Kun minä suren eli säälin milloin mitäkin. Afrikan nälkään kuolevia lapsia,pultsareita, auton alle jääneitä kettuja ja supikoiria, verkkoon kuolutta härkälintua, oikein itkua tuherran ja murehdin kaksikin päivää, isäntä tokaisee: "Sääli on sairautta!".

Se vasta lohduttaa! Tulen niin vihaiseksi että jos joku näkisi, säälisi Mattia. :084:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #64 : 21.03.10 - klo:14:13 »
Tänään Pientä pintaremonttia -ohjelmassa remppailtiin paritaloa Mukkulassa  :109:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #65 : 21.03.10 - klo:15:19 »
  Tuttu talo. Yksi talo on välissä siihen kerrostaloon missä me asuimme. En tunne tätä uusioperhettä. Mutta se rouva joka asuu siinä toisessa pienemmässä asunnossa on hyvä ystävä vuodesta 1965.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #66 : 24.03.10 - klo:18:29 »
Kohta alkaa Teemalta Antonianin La Notte(Yö). Pidän Jeanne Moreauta yhtenä parhaista näyttelijöistä. Ah, Jules ja Jim!

Siis Teema klo. 19
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #67 : 25.03.10 - klo:08:29 »
 Kyllä olikin kärsivällisesti katsottavaa . Lopussa kiitos seisoi. Alkoi ajatukset eri kohtauksista avautua.
Melkein välillä meinasin luovuttaa, mutta oman nuoruuden tyyli italialaisittain toki piti kiinni. Jeanne Moreau ei ollut vielä kypsynyt loistoonsa, mutta Mastorianni oli kuin luotu osaansa.
Rakkaus, viha, välinpitämättömyys, vietit, raha, kepeä elämä, turhautuminen ja kuolema. Siinä ne kaikki olivat naamioituneena tylsyyteen.
Hyvän elokuvan merkki on minusta että siitä riittää pureskeltavaa jälkikäteen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #68 : 14.04.10 - klo:21:16 »
Voimalassa keskustellaan taas Kristuksen morsiamista

http://ohjelmat.yle.fi/voimala/etusivu
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #69 : 15.04.10 - klo:07:42 »
Katsoin eilisen Runoraadin. Uutta oli että valitsemaansa runoon olivat elokuvaohjaajat tehneet visuaalisen puolen. Aiheena oli erotiikka.

Oli se mielenkiintoista nähdä ja kuulla. Juontaja on mainio sanataituri. Juha Itkonen oli mukana, pidän hänestä. Hän oli myös siinä Kymmenen uutta käskyä ohjelmassa.

Tänä iltana tulisi elokuva Martti Lutherista Yle 1:ltä. Alkaa vain liian myöhään minun rytmiini. Päättyy 0.45. Voisihan sitä yrittää rytminmuutosta kun huominen ei ole edes kauppapäivä.
Taitaa olla uusinta vuoden takaa. Joseph Fiennes Lutherina.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #70 : 22.04.10 - klo:19:49 »
Katsoin eilen Teemalta Tennesee Williamsin Äkkiä viime kesänä. Olin nähnyt se vuosia sitten ja jotkut kohtaukset muistin.

Katsoiko kukaan muu teistä? Pyydän kommenttejanne niistä symboleista, kuten se kotona oleva dinosaurusten aikainen puutarha raadonsyöjäkukkineen ja muine pelottavine elementteineen.
Mitä oli se Galapagos saarella nähty kilpikonnanpoikasten raatelu?
Entä se amalfilaisten nuorten joukko soittimineen?

Oivalsin sen tytön trauman jota sairaalassa-olo pahensi . Ymmärsin sen Mrs. Venablen mustasukkaisuuden.
Mutta se pojan kuolema? Oliko se symboli jostakin raamatullisesta. Ei kai hän homouttaan joutunut kuolemalla sovittamaan? Vai oliko aika silloin otollinen sellaiseen.

Mitä muuta niissä syvissä vesissä kulki.

Tämä oli vaikeammin aukeava kuin esim. Kissa kuumalla katolla tai Viettelyksen vaunu.
« Viimeksi muokattu: 22.04.10 - klo:19:53 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #71 : 22.04.10 - klo:19:57 »
Riitta-mmmi, minultakin menee nuo myöhään alkavat säännöllisesti ohi. Olen yksinkertaisesti unessa jo kymmenen uutisten aikaan.  Yritän joskus katsella, ja nukahdan telkan eteen lattialle.   Mikä sen Luther-leffan nimi oli - jos nyt katsoisi onko ne Areenalla. Tuon toisen katselen myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #72 : 22.04.10 - klo:20:07 »
Hei ikävöivä!

Äkkiä viime kesä tuli eilen jo 19.00-21.00. En ollut uninen, vaan en oivaltanut kirjailijan tarkoitusta tai ohjaajan motiiveja näissä raadollisissa jutuissa. Kannibalismia, enkeliluuranko ym. Ihmismielen syövereissä kulki tämä tarina. Kun katsot sen kerro komenttisi. Luin googlesta kaikki mitä löysin, mutta en päässyt ymmärtämään kuviota.

Sen Luther elokuvan nimi on muistaakseni ihan vain Martti Luther.
Siinä on Lutherina se komeampi Fiennes.

Toissa-iltana katselin Ralph Fiennesiä ja Susan  Saradonia. Rernhard ja Doris. Tosipohjainen tarina Doris Duke´sta, eräästä maailman rikkaimmasta naisesta.
Katsoihan sen, mutta kun luin oikeasta Doriksesta sain hänestä aika erilaisen kuvan.
Miten nyt liki 80 vuotias olisikaan sellainen seksipeto kuin elokuvan Doris.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #73 : 23.04.10 - klo:07:34 »
Äkkiä viime kesänä saattaa kuvauksesi perusteella jäädä väliin. Usein nämä "ylikuvitetut" jtt ovat turhan no, joko osoittelevia, ja useimmiten osoittelevat vain ohjaajan käsitystä siitä miten jutt toimii. Tarinahan ei ole huono, mutta kai siitä vähän huonon leffan saa. Mitä pelkistetympi sen parempi useimmiten, siten että jos nyt yksittäinen katsoja alkaa ajatella jotakin mistä tulee enkenln luuranko (?) mieleen niin teho toimii. Tosin en tiedä miksi juuri enkelin luurangon pitäisin  tulla mieleen. Hah. Tulee mieleen että työssä on  jo ajat sitten sivuutettu se pylväs jossa luki "tarpeeksi outoja juttuja"  ja leffapuolella jokin aivoja vähemmän rasittava on kelvannut.

Täytyy katsoa millainen on se Luther-leffa. Vuokrattiin sellainen kerran, se, jossa oli ne kaikki klisheet, Katarina Bora sillitynnyrissä sun muuta.

« Viimeksi muokattu: 23.04.10 - klo:07:37 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Katso tv:stä
« Vastaus #74 : 24.04.10 - klo:11:34 »
Ellet pääse huomenna kirkkoon, niin jumalanpalveluksen voit seurata netistä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi . Oulun tuomiokirkossa saarnaa toiminnanjohtaja Simo Juntunen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi