Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 4  (Luettu 49097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Riitan ruokajutut 4
« Vastaus #45 : 10.03.10 - klo:11:45 »

Kiitos Tiitiäinen ! Jos kaalisoppa oli niinkuin pitikin, niin lohisoppa oli fiasko! Näin meidät alennetaan, jos jossakin luulemme jotakin olevamme.
Lohisoppa pitäisi aina keittää juuri ennen tarjoilua, mutta nyt se ei käynyt päinsä. Myös se pitäisi keittää kalasta jossa on ruodot ja pää. Helpotin Mattia, ostin fileen, mutta siitä tuli lämmitettynä tonnikalahiutaleita.
Basoo syö mielellään loput. Onneksi sille sopii lohi ja peruna.
Se korvasieni-juustokeitto oli hippiäisen mielestä hyvää. Sitä oli varattu vain n. kolmelle.

Meillä ei ole Basson kynsiä sentään eläinlääkärissä leikattu, mutta sama on vastustus.
On käytetty kuonokoppaakin. Ja huijataan niin jollain namilla että saadaan yksi kynsi päivässä leikattua

Olen lähdössä lounaalle työkavereiden kanssa Vanhaan Walimoon. Siellä on Casselin ruoka. Eläkeläisille klo. 13 jälkeen edullisempi kuin työssä-oleville.

Minulle ei ole ulkona syöminen enää suurikaan nautinto, mutta kaveruudesta ei luovuta ja tuleehan kohta kesätauko.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 10.03.10 - klo:15:16 »

Kuulin eilen jostakin tuutista kivan pirtelöreseptin. Ja helpon: Otetaan pakastimesta mustaherukoita ja vadelmia. Sekoitetaan ne maustamattomaan jugurttiin ja rasvattomaan maitoon.Vielä puolikas banaania ja sitten tehosekoittimella vaahdoksi.
Sokerista ei mainittu. Maun mukaan kokeilen.
Työkaverit alkoivat puhua aivan samasta kun olimme syömässä.
Nyt tärppäsi hyvä lounaspaikka ja hinta eläkeläisiltä 6,90. Menemme kuukauden päästä taas. :109:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 10.03.10 - klo:15:22 »
Sitä yhä etsiskelen sitä kotijuuston teko-ohjetta.Osaako kukaan?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 10.03.10 - klo:16:03 »
Jos Riitta-mummin lohisoppa oli fiasko, se oli yksi herkullisimmista syömistäni fiaskoista.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 10.03.10 - klo:16:28 »

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 10.03.10 - klo:20:32 »

Se korvasieni-juustokeitto oli hippiäisen mielestä hyvää.

Niin oli!  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #51 : 10.03.10 - klo:23:17 »
Nämä pitää aina käväistä katsomassa, mitä hyvää siellä nyt on valmistettu.  :icon_cool:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 11.03.10 - klo:02:38 »
Hämäläinen kotijuusto

http://krisuh.wordpress.com/ruoka/hamalainen-kotijuusto/
Riitta-mmmi! Todella suuret kiitokset!

Muutoinkin: Olen haikaillut keittokirjaa, sellaista vanhaa, jossa "asetetaan  kasari hiljaiselle tulelle ja hämmennetään puukauhalla""-tyyppistä. Kohtuuhintaista.

Tunteeko kukaan?  Kotiruokaa arkeen ja juhlaan?
Vähän harvinaisempiakin? Tai vain unohdettuja, niinkuin nuo juustot?

Täältä kyllä olen kopsannut kaikenlaista.

Nykyiset keittokirjat, milloin nyt kirjakauppaan eksyn, ovat usein kyllä kiinnostavia, miksei, mutta turhan prameita, kookkaita, hankalia käsitellä ja ennen muuta turkasen hinnakkaita.  Usein semmoisia "yhden asian oppaita". Sata herkkua herneestä....kaikki maailman kastikkeet...thai-ruokaa....Kenellä on varaa ostaa jokin seitsemän kirjan upea jättisarja? Tai halua? Kun on muutakin hankittavaa....ja kummilapsi, jolla ei kuvista päätellen ole aina ollut niin mitäänkään ruokaa...laiha kuin mikä, ja selvä riisitauti.  Ennemmin ne rahat Haitiin. Tuntuisi hölmöltä hankkia loistoteoksia ruoasta kun sitä ei jossain ole ollenkaan.

Haikailen ohjeita noista vanhoista perinnesapuskoista,  joita joskus syötiin....ja kuulkaa, että olen onnellinen, ruisleipäni onnistuvat erinomaisesti nykyisin, ja se on ihan teidän ansiotanne!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 11.03.10 - klo:07:33 »
Hei!

Riitta-mummin kaalisoppaakaan en moiti, mutta korvasienikeitto oli hyvää!

Mauno

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 11.03.10 - klo:08:15 »
  Huomenta ikävöivä!

Minulla on n. 55 vuotta vanha Kotitalouden oppikirja sekä n. 50 vuotias Kotikokki käytössä vaikka ne ovat rasvaisia irtolehtipainoksia ja toisesta takakansikin poissa.
Sisälehdille olen kirjoitellut omia reseptejä. Niistä valitsen Pukinmuorin joulupiparit, suklaakääretortun, paahtokuorrutuksen, kortinttimuffinsit ym.

Kaapissa on sitten tyttäriltä lahjaksi saatuja lähes avaamattomia leivontakirjoja, riistaruokakirja, kalaruokakirja, ruotsalainen keittokirja ym. Niitä olen antanut ystäville edelleen.
Sanomalehdissäkin on joka viikko mitä etnisempiä reseptejä. Tänään oli poikkeus. Heinolalainen ortodoksinen naisyhteisö esitteli paastoruokiaan. Kalaa, munakoisoa, sieniä, perunaa, punajuurta,riisipiirakoita(puuro keitetty veteen). Siis perinteistä suomalaista kotiruokaa, paitsi munakoiso.
Pitääpä tehdä itsekin sitä munajuustoa. Kun vain tietäisin pitääkö ostaa Valion, Arlan vai Ingmanin maitoa? :icon_biggrin:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 11.03.10 - klo:18:40 »
Äitini reseptivihon ytimenä ovat 50- ja 60-luvuilla Vaasan Kruunun mainoksina julkaistut leivontaohjeet. Iskulauseena taisi aina olla: Leipokaa kerran - leivotte aina. Muffinsit suomennettiin 'höyhenenkeveiksi muhveiksi'.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #56 : 11.03.10 - klo:18:48 »
Riitta-mmmi! Todella suuret kiitokset!

Muutoinkin: Olen haikaillut keittokirjaa, sellaista vanhaa, jossa "asetetaan  kasari hiljaiselle tulelle ja hämmennetään puukauhalla""-tyyppistä. Kohtuuhintaista.

Tunteeko kukaan?  Kotiruokaa arkeen ja juhlaan?
Vähän harvinaisempiakin? Tai vain unohdettuja, niinkuin nuo juustot?

Täältä kyllä olen kopsannut kaikenlaista.

Nykyiset keittokirjat, milloin nyt kirjakauppaan eksyn, ovat usein kyllä kiinnostavia, miksei, mutta turhan prameita, kookkaita, hankalia käsitellä ja ennen muuta turkasen hinnakkaita.  Usein semmoisia "yhden asian oppaita". Sata herkkua herneestä....kaikki maailman kastikkeet...thai-ruokaa....Kenellä on varaa ostaa jokin seitsemän kirjan upea jättisarja? Tai halua? Kun on muutakin hankittavaa....ja kummilapsi, jolla ei kuvista päätellen ole aina ollut niin mitäänkään ruokaa...laiha kuin mikä, ja selvä riisitauti.  Ennemmin ne rahat Haitiin. Tuntuisi hölmöltä hankkia loistoteoksia ruoasta kun sitä ei jossain ole ollenkaan.

Haikailen ohjeita noista vanhoista perinnesapuskoista,  joita joskus syötiin....ja kuulkaa, että olen onnellinen, ruisleipäni onnistuvat erinomaisesti nykyisin, ja se on ihan teidän ansiotanne!

Kysäseppä Martoilta, olisiko heillä järkeviä keittokirjoja. Itse olen huomannut, että googlaamalla saa netistä helposti hyviä ruokaohjeita.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 11.03.10 - klo:19:07 »
Piimäjuustoa pääsen maistamaan huomena. Sitä tuli n. puoli litraa ja heraa jäi yli 3,5 litraa. Tein siitä kahden litran uunivuoallisen mannavanukasta ja seitsemän hiivaleipää ja 12 sämpylää. Erinomaisen hyviä niistä tulikin. Olihan jäljellä maidon kaikki tärkeät aineet paitsi rasva. Lisäksi vähän piimän aromia ja kananmunaa mikä nyt siivilästä läpi meni. Heraan alustin hiukan kaura ja ruishiutaleita, ruisjauhoja ja kaksi kiloa vehnäjauhoja. Kahden hiivan nostatuksella nousivat hyvin ja paistuivat kauniin punaruskeiksi.
Leipää on nyt moneksi viikoksi vaikka laitoin Lotan äidille vähän evästä.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #58 : 12.03.10 - klo:22:24 »
Piimäjuustoa pääsen maistamaan huomena. Sitä tuli n. puoli litraa ja heraa jäi yli 3,5 litraa. Tein siitä kahden litran uunivuoallisen mannavanukasta ja seitsemän hiivaleipää ja 12 sämpylää. Erinomaisen hyviä niistä tulikin. Olihan jäljellä maidon kaikki tärkeät aineet paitsi rasva. Lisäksi vähän piimän aromia ja kananmunaa mikä nyt siivilästä läpi meni. Heraan alustin hiukan kaura ja ruishiutaleita, ruisjauhoja ja kaksi kiloa vehnäjauhoja. Kahden hiivan nostatuksella nousivat hyvin ja paistuivat kauniin punaruskeiksi.
Leipää on nyt moneksi viikoksi vaikka laitoin Lotan äidille vähän evästä.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #59 : 13.03.10 - klo:17:22 »
Mussutan kohta paistettuja/hiillostettuja silakkafilepihvejä. Nam nam.