Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 119844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pottereista oikeaan kirjallisuuteen
« Vastaus #105 : 21.08.06 - klo:07:27 »
En ole lukenut yhtään Potteria loppuun. Potter on kaupallisten markkinoiden tuote, jonka kirjalliset ansiot ovat vähäiset. Fantasiakirjallisuuteenkaan sitä on vaikea sijoittaa. Kysymys on huonosta lastenkirjallisuudesta, jota en antaisi lasteni enkä lastenlasteni (jos sellaisia joskus tulee) käsiin.

Mutta lasten luettavaksi antaisin ihan oikeaa kirjallisuutta kuten Michel Tournierin "Robinson ja Perjantai" ja "Kolmen kuninkaan kumarrus", joka muuten kertoo uusiksi itämäisten tietäjien matkan Jeesus-lapsen luokse. Tournierin kirjat ovat täynnä fantasiaa, jossa tuntemamme kertomukset käännetään ylösalaisin.

Aikuisille körttifoorumin jäsenille suosittelen Gaetan Soucyn  "Tulitikkutyttöä". Se on järkyttävä tarina tytöstä. Niin järkyttävä, että siihen kannattaa etukäteen varautua.

Ehdotan myös Henning Mankellin romaania " Comedia Infantil". Se on kertomus syvältä Afrikasta. Järkyttävä kirja tämäkin.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Pottereista oikeaan kirjallisuuteen
« Vastaus #106 : 21.08.06 - klo:11:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
En ole lukenut yhtään Potteria loppuun. Potter on kaupallisten markkinoiden tuote, jonka kirjalliset ansiot ovat vähäiset. Fantasiakirjallisuuteenkaan sitä on vaikea sijoittaa. Kysymys on huonosta lastenkirjallisuudesta, jota en antaisi lasteni enkä lastenlasteni (jos sellaisia joskus tulee) käsiin.


Aika rankka väite sen jälkeen, kun sanot, ettet ole yhtään Potteria lukenut loppuun. Kaupallista se voi toki nykyään olla, mutta siitä ei käy Rowlingia syyttäminen. Kirjat ovat mielestäni erittäin hyvin ja mielenkiintoisesti kirjoitettu, ja ne pitävät otteessan hyvin vahvasti. Itse olen aikuisiällä lukenut kaikki kirjat pariinkin otteeseen, ja täytyy sanoa, että mikään (lasten/nuorten) kirjasarja ei ole ollut mielestäni niin monipuolisesti, avartavasti ja loogisesti kirjoitettu. Ja tässä kirjoittaa ihminen, joka lapsuudessaan/nuoruudessaan ei muuta tehnytkään kuin lukenut.

On toki olemassa muitakin kirjoja ja kirjasarjoja, jotka ovat hyviä ja hauskoja ja monipuolisia, mutta jos sellaisetkin lapset saadaan lukemaan kirjoja (Pottereita), jotka eivät muuten mitään lukisi, ollaan päästy itse tarkoitukseen.

Ja minä en kyllä aio kieltää lapsiltani mitään kirjallisuutta, jos he oma-aloitteisesti niitä haluavat lukea (ellei nyt kyse ole aivan jostain lapsille sopimattomasta aikuiskirjallisuudesta).

Muoks: Lisäys: Mielestäni hyvän ja pahan taistelu on kovin selkeä Potter-kirjoissa, eikä lukijalle jää mitenkään epäselväksi, kumman on katsottu paremman olevan. Paha saattaa saada erävoittoja, mutta loppuviimeksi Pottereissa hyvän annetaan voittaa ja annetaan ymmärtää, että hyvyys ja rakkaus se on, mikä tässä maailmassa on tärkeintä. (Ihan nyt konkreettisena esimerkkinä se, että Voldemort ei pysty rakkautta tuntemaan.)

Poissa annamari

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Harry Potter
« Vastaus #107 : 21.08.06 - klo:12:23 »
Itse olen  46 vuotias teologi ja kolmen lapsen äiti. Poikani aloitti varhaisessa vaiheessa lukemaan Pottereita, niinpä minunkin piti niihin tutustua, jotta tiesin mitä poikani lukee ja ymmärtäisin hänen potteri-kieltä. Olin kuullut monen kristityn teilaavan kirjat, vaikka yhtään kirjaa ei kyseiset ihmiset olleet lukeneet. Itse ajattelin, etten pysty lastani suojelemaan ja määräämään lukemaan tiettyjä ns. turvallisia kirjoja. Todennäköisesti hän olisi joko salaa tai myöhemmin aloittanut Potterin lukemisen. Ajattelin myös tutustua ihan itse kirjoihin ja sen pohjalta sitten tekisin johtopäätökset onko kirja humpuukia vai ei.
Poikani on kohta 15 vuotias ja Potterit kuuluvat edelleen hänen elämäänsä. Samoin minun. Eilisen päivänkin pyhitin Harrylle. Ja nautin kun pääsin fantasiamaailmaan moneksi tunniksi. Todella vastapainoa mm. rankalle työlle. Ja kyllä kirjoittaja ihan selväjärkinen ihminen on. Ja fiksu elämäntuntija ja filosofi.
Voin suositella Potteria kaiken ikäisille!! Fantasiointi on terveellistä ja arkijaksamista tukevaa.
Ps. myös teologi-tyttäreni haaveilee englanninkielisten pottereiden lukemisesta.
Am

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pottereista oikeaan kirjallisuuteen II
« Vastaus #108 : 21.08.06 - klo:14:25 »
Lainaus
Aika rankka väite sen jälkeen, kun sanot, ettet ole yhtään Potteria lukenut loppuun. Kaupallista se voi toki nykyään olla, mutta siitä ei käy Rowlingia syyttäminen. Kirjat ovat mielestäni erittäin hyvin ja mielenkiintoisesti kirjoitettu, ja ne pitävät otteessan hyvin vahvasti.


Eivät ole nuo Potterit lapsianikaan paljon kiinnostaneet. Tuntuu Waltari olevan kovasti kiinnostavampi. Henkilökohtaisten kirjamieltymysten taustalla on tietysti se, kuinka paljon ja millaista kirjallisuutta lukee.

Aikomukseni ei ole siis kieltää ketään lukemasta haluamiaan kirjoja, olipa kysymyksessä sitten lapset, teini-ikäiset tai vanhukset. Jotain rajoja tietysti pitää olla moniarvoisuudessakin, ettei olla kaikkiarvoisia.  Mutta itse en ole edesauttamassa Potterien kaltaisten roskakirjojen lukemista.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Pottereista oikeaan kirjallisuuteen II
« Vastaus #109 : 21.08.06 - klo:15:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mutta itse en ole edesauttamassa Potterien kaltaisten roskakirjojen lukemista.


Tuolla jossain muussa topicissa pyysit seppos:ää perustelemaan kommenttinsa. Pyydänpä sinulta samaa: perustele, miksi Potterit ovat roskakirjoja (verrattuna esim. muuhun lasten/nuortenkirjallisuuteen). Ja toiseksi: miten voit tietää sen, jos et ole yhtään kirjaa lukenut loppuun?

(Tämä ei ole minulle mikään elämän ja kuoleman kysymys, minua vaan hämmentää niin jyrkät kommentit asioista, joista ei loppuviimeksi tiedetä mitään - ei pelkästään tässä asiassa, vaan ylipäätään elämän kaikilla aloilla. "Tiedetä mitään" = tässä tapauksessa ei ole luettu kirjoja kokonaan.)

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Harry Potter
« Vastaus #110 : 21.08.06 - klo:16:02 »
Tuo on kaikkein paras tapa saada aivan väärä käsitys kirjasta. Luin sitä pätkän, se oli tylsä, lopetin. Johtopäätös: Kirja on huono.
VÄÄRIN!
Kirjaa, tai mitä tahansa muuta taiteellista luomusta voi sanoa huonoksi vasta kun on siihen tarkoin tutustunut. Mutta, sittenhän on se että jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ei se silti välttämättä roska kirja ole.
Niin ja siitä Pottereiden kaupallisuudesta. Yksin huoltaja Rowling tuskin koskaan realistisesti uskoi olevansa joskus Britannian rikkain nainen kirjoittaessaan Viisasten kiveä. Sen ainakin uskon olevvan täysin puhtaasti sydämmestä ja sielusta tullut taiteellinen teos. Tosin näissä viimeisissä näkyy hieman se laiskuus minkä maine ja kunnia tuovat kirjailijan alkaessa vanhentua ja kasvattaessa mainetta. Tämmä tosin on nähtävissä satojen menestyvien paljon kirjottaneiden keskuudessa, ei yksin Rowlingin. Häntä siitä on turha syyttää.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Pottereista oikeaan kirjallisuuteen II
« Vastaus #111 : 21.08.06 - klo:20:13 »
Lainaus
Tuolla jossain muussa topicissa pyysit seppos:ää perustelemaan kommenttinsa. Pyydänpä sinulta samaa: perustele, miksi Potterit ovat roskakirjoja (verrattuna esim. muuhun lasten/nuortenkirjallisuuteen). Ja toiseksi: miten voit tietää sen, jos et ole yhtään kirjaa lukenut loppuun?


Taustani on se, että harrastan kaunokirjallisuutte aktiivisesti. Jos kirja ei saa lukijaa syttymään 25 - 50 sivun jälkeen, on kirjassa jotain pielessä. Juonen kehittely, inhmillisten ilmiöiden käsittely, kertomuksen struktuuri tai kielellinen ilmaisu ovat asioita, jotka vetoavat minuun. Potterin juonen kehittely on kovin naaivia, sanoisin lapsellista. Myös kielellinen ilmaisu on köyhää. Siksi olen hylännyt Potterit enkä suosittele niitä.

En pidä Potterien ympärillä olevasta kaupallisuudesta. Potteria myydään vähintään 3 kertaa. Ensin kirjana, sitten elokuva ja sen jälkeen vielä leluina ja rekvisiittana. Potter on kauppatavaraa, jonka kohderyhmänä ovat lapset. Potterilla rahastetaan monta kertaa.

Toinen vaihtoehto on tietenkin, että lukijalla on jotain pielessä.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #112 : 22.08.06 - klo:05:33 »
Eikö "Roska"-määritelmä tuossa tapauksessa ole subjektiivinen kokemus, eikä mitkään objektiivinen määre? Minä voisin varmaan luokitella monta maailmanluokan klassikkoa roskaksi, koska kyseiset kirjat eivät nappaa juuri minua. En sitä kuitenkaan tee kovin mielelläni.

Objektiivisen "Roska"-käsitteen saaminen vaatii jotain sellaista, joka tekee kirjasta oikein kulttikirjan. Ja ei - HP ei ole sellainen.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Harry Potter
« Vastaus #113 : 22.08.06 - klo:06:59 »
Teme
Lainaus
Eikö "Roska"-määritelmä tuossa tapauksessa ole subjektiivinen kokemus, eikä mitkään objektiivinen määre? Minä voisin varmaan luokitella monta maailmanluokan klassikkoa roskaksi, koska kyseiset kirjat eivät nappaa juuri minua. En sitä kuitenkaan tee kovin mielelläni.


Relativistisen ajattelun mukaan kaikki on suhteellista eikä mikään ole mitään. Roska-määritelmä voi olla osittain subjektiivinen, muttei täysin subjektiivinen kokemus. Inhimillisellä yhteisöllä on jonkinlaisia mittapuita siitä, mikä on roskakirjallisuutta ja mikä ei. Maailmanluokan klassikot eivät varmasti ole roskaa vaikka kirjat eivät nappaakaan Sinua.

Hyvä kirjallisuus erottuu juuri mainitsemieni kriteerien pohjalta: Hyvin ja elävästi käytetty kieli, juonen kehittely, mielenkiintoisen inhimillisen ilmiön käsittely ja teoksen rakenne.

On täysin mahdotonta panna samalle viivalla Waltarin kirjoja (Sinuhe, Nuori Johannes, Johannes Angelos, Mikael-kirjat, Turms Kuolematon jne) ja JK Rowlingin yksinkertaisia Potter-kirjoja. Eikä Rowlingin tuotanto ole verrattavissa nykykirjalijoiden (Irving,  Coelho, Andahazi, Tournier, Soucy, Mankell, Somoza, Saramago, Vonnegut, Palahniuk, Mailer) teoksiin.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Harry Potter
« Vastaus #114 : 22.08.06 - klo:07:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Hyvä kirjallisuus erottuu juuri mainitsemieni kriteerien pohjalta: Hyvin ja elävästi käytetty kieli, juonen kehittely, mielenkiintoisen inhimillisen ilmiön käsittely ja teoksen rakenne


Mielestäni Potter kuvaa hyvin inhimillisesti niitä nuruudden kasvukipuja, ja lapsen pelkoja tämän siirtyessä pikkuhiljaa aikuisuuden maailmaan. Vaikka tämä kaikki onkin verhottu sinne syvemmälle fantasian alle, on kirjassa hyvin inhimillinen perus juoni, ainakin meille nuorille lukijoille. Itse tutustui pottereihin jo nsuhteellisen nuoren (silloin olivt ilmestyneeet vasta kolme ensimmäistä) ja minä pidin niinstä. Pidän edelleenkin, ja vaikka luen paljon kirjoja, myös paljon parempia kuin pPotterit en luonnehtisi niitä milloinkaan roska kirjallisuudeksi.
Sitä paitsi tässä eksyimme älleen vertaamaan Pottereita maailman luoka klassikoihin. Se on aivan väärin. potteria ei voi mitenkään verrata maailman luokan klassiokoihin. Vielä.
Katsotaan sitten kun Rowlingin kuolemasta on mennyt yhtä pitkään kuin sen meidän armaan Waltarimme. Tämä rinnastus voi tuntua hyvinkin härskiltä kaikista fanaattisista kirjallisuuden ystävistä, mutta emme voi etukäteen tietää millaisen aseman Potterit tulevat saavuttamaan populaari kulttuurissa puhumattakaan yleisesti kirjallisen kulttuurin tasolla. Viiden kymmenen vuoden päästä ne voivat olla samanlaisessa klassikko asemassa Britanniasa kuin Tolkienin Taru sormusten herrasta, tai meillä Mika Waltarin tuotanto, tai Ranskassa Victor Hugo tai... Voisin jatkaa loputtomiin mutta empä viitsi. Sen verran ärsyttää että lytätään kirja suoralta kädeltä vaikka ei ole lukenut ensimmäistä lukua pidemmälle.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Led Zeppelin on sentään jotain
« Vastaus #115 : 22.08.06 - klo:08:46 »
Lainaus
Katsotaan sitten kun Rowlingin kuolemasta on mennyt yhtä pitkään kuin sen meidän armaan Waltarimme. Tämä rinnastus voi tuntua hyvinkin härskiltä kaikista fanaattisista kirjallisuuden ystävistä, mutta emme voi etukäteen tietää millaisen aseman Potterit tulevat saavuttamaan populaari kulttuurissa puhumattakaan yleisesti kirjallisen kulttuurin tasolla.


Voimme ihan varmuudella tietää, minkälaisen aseman Potterin kirjat saavat, kun Rowlingin kuolemasta on mennyt yhtä paljon kuin Waltarin. Eikä tarvitse etsiä Waltaria arviointikohteeksi; onhan niitä aikamme kirjailijoita, joiden asema kirjallisuudessa on jo keskeinen. Coelho on jo sitä, samoin Mankell, Tournier, Irving. Vonnegut, Mailer jne.

Potter saattaa elää tietysti populaarikulttuurissa, mutta se on täysin toinen asia.  Ja populaarikulttuurin osalta Led Zeppelin voittaa Potterin
6 - 0, mitä kulttuuriseen antiin tulee.  :wink:  

Lopuksi on pakko sanoa, etten ymmärrä sitä, miksi körtit suhtautuvat näin vakavasti Potteriin.  Järjellisesti ajateltuna ei kysymys ole mistään kirjallisesta ilmiöstä vaan markkina- ja muotitavarasta.  Ja taitaa olla nyt jo niin, että Potter on out.  :roll:
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #116 : 22.08.06 - klo:08:53 »
Noh... ;) Eikö kuitenkin ole parempi, että lapsi lukee kuin että hän ei lukisi?

Sivuhuomautus. Katselin juuri 3. luokan lukukirjaa. Tyyliltään se vaikuttaa kirjalta, joka on tehty sellaiselle, jolla riittää keskittymistä n. puoleksi minuutiksi kerrallaan. Veikkaan, että huomattavasti todennäköisemmin lapsi, joka lukee Potterin, lukee elämässään myös ei-roskaa kuin lapsi,joka ei lue pottereita. Luotan, että tyttäreni  - joka siis on lukenut Pottereita ison kasan 8-v:nä - lukee joku kaunis päivä hyllystä myös Waltarit, Mankkelit ja mitä kaikkea muuta sieltä löytyykään. Sen lisäksi luotan siihen, että puolet kirjaston kirjoistakin tulee vielä kääntymään meillä. Tämän hetken tahdilla lastenkirjoissa (Viisikko, SOS ja saman tyylinen, kuten sitten myös jotkut tyttökirjasarjat) siihen menee korkeintaan tämä vuosi. ;)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vanhempien vastuu
« Vastaus #117 : 22.08.06 - klo:09:10 »
Teme

Lainaus
Noh... ;) Eikö kuitenkin ole parempi, että lapsi lukee kuin että hän ei lukisi?


Vanhemmilla on kasvatustehtävä niin kauan, kunnes lapsi on täysikäinen. Olen huomannut, että kasvatustehtävä jatkuu vielä sen jälkeenkin. On hienoa, että lapsi lukee paljon. Mutta olennainen kysymys on, mitä hän lukee. Sitä vaan, ettet kai Sinäkään kaikkea mahdollista antaisi tyttäresi lukea? Joku tolkku pitää olla?
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Led Zeppelin on sentään jotain
« Vastaus #118 : 22.08.06 - klo:09:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lopuksi on pakko sanoa, etten ymmärrä sitä, miksi körtit suhtautuvat näin vakavasti Potteriin.  Järjellisesti ajateltuna ei kysymys ole mistään kirjallisesta ilmiöstä vaan markkina- ja muotitavarasta.  Ja taitaa olla nyt jo niin, että Potter on out.  :roll:


Off topic: Nooh, tähän. En kehottaisi kyllä nyt esitelmöimään tuttaville körteistä kertoen ominaispiirteeksi Pottereiden fanituksen. Yhtä hyvin tuon körtit-sanan paikalla voisi olla mikä tahansa muu ihmisryhmä. Eli ei täällä kuin kourallinen tätä asiaa ole ollut puimassa - se kourallinen, joita Potter kiinnostaa ja joka kirjoittelee Körttifoorumille.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #119 : 22.08.06 - klo:10:14 »
Potterit out?
Minulle ainakaan ei ole mitään merkitystä "muotitavaroilla", joita kirjojen sivutuotteina yritetään kaupata, niillä ei ole mitään tekemistä itse kirjojen kanssa.
Tänä iltana kaikki onnistuu.