Kirjoittaja Aihe: Mitä luin/luen viimeksi 7.  (Luettu 34081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #120 : 26.05.10 - klo:09:51 »
"Ole se mikä olet, se riittää." (Porkola)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #121 : 26.05.10 - klo:12:29 »
William Shakespeare: Kuten haluatte

"'Romanttisen juonen keskeisenä jännitteenä on sukupuolten välinen dynamiikka äärimmäisen komplisoidulla tavalla. Mikään ei ole sitä miltä näyttää, ja sukupuolinen identiteetti on räjähdysaltis aihe, josta Shakespeare ja muut ajan näytelmäkirjailijat ammensivat juonenkäänteitä myös muihin komedioihin', kirjoittaa näytelmän suomentaja kirjailija Kirsti Simonsuuri esipuheessaan." (takakansi)

Ilokseni Shakespeare itse oli hauskempaa luettavaa. Mutta että niitä on vaikeaa saada! Mistä Satman sait ne? Tahtoisin Kuningas Learin ja Myrskyn. 

Viimeksi: Tsehovin "Lokki" - en löydä tästä sitä hattua ässän päälle. Ei pidä ihmetellä jos se on täällä ennenkin. Se on usein minun "viimeksi luettuni" kunnes saan tarpeekseni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #122 : 26.05.10 - klo:12:37 »
Ilokseni Shakespeare itse oli hauskempaa luettavaa. Mutta että niitä on vaikeaa saada! Mistä Satman sait ne? Tahtoisin Kuningas Learin ja Myrskyn. 

Kirjastosta
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #123 : 26.05.10 - klo:12:47 »
Kirjastosta
No pitäisi täälläkin sitten saada vaiks ne olisi missä varastossa. Hakekoot. Kiitosta. Suotta kollata antikvariaatteja tai nettiantikkaa. Takuulla kukaan ei myy.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #124 : 26.05.10 - klo:12:52 »
Kylä jämpti on näin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #125 : 26.05.10 - klo:21:24 »
No pitäisi täälläkin sitten saada vaiks ne olisi missä varastossa. Hakekoot. Kiitosta. Suotta kollata antikvariaatteja tai nettiantikkaa. Takuulla kukaan ei myy.

Kootut draamat, Cajanderin suomennos, 70 euroa. Kemistä.
http://personal.inet.fi/yritys/kemin.kirjadivari/runot.htm
Pari muutakin löytyi helposti, 85 euroa, mutta mainostetaan kemiläistä, jonka kanssa olen tehnyt kauppaakin.

Vaikka monet pitävät Cajanderin suomennoksia vanhentuneina, olen havainnut ne varsin toimiviksi, kun saa kiinni kielen poljennosta. Luin kymmenkunta vuotta sitten niitä varhaisia kuningasdraamoja ja ihastuin erityisesti solvauksiin, joita kirjoitin muistiin muutamia kymmeniä. Annoin paperin espoolaiselle hiphopparille ja kysyin, miltä tuntuu. Oli kuulemma kovaa tekstiä. Olen sittemmin jakanut kokoelmaa yrittäjätuttaville asiakassuhdetyökaluksi. "Juoruileva lorulaukku", "kylmä, kontistunut imettäjä", "veripää lönttäre" jne.

Shakespeare-kuurin jälkeen katsoin mökillä pätkän Dallasia tai Dynastiaa tai jotain vastaavaa sarjaa. Pakko oli ihailla käsikirjoittajien ammattitaitoa. Vihadialogi oli silkkaa Shakespearea. Selvästi oli yliopistossa opiskeltu perusteellisesti draamakirjallisuutta.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #126 : 26.05.10 - klo:21:26 »
...Porkolaa

Sama täällä, kiitos lainasta, en palauta vielä, koska luen sen ensi viikolla toisen kerran. "Mitä minun pitää tekemän" on silkkaa dynamiittia.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #127 : 27.05.10 - klo:06:22 »
Sama täällä, kiitos lainasta, en palauta vielä, koska luen sen ensi viikolla toisen kerran. "Mitä minun pitää tekemän" on silkkaa dynamiittia.

Mt
No sympaattista kun heitä tilasin. Onko painosta jäljellä on eri asia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #128 : 27.05.10 - klo:09:31 »
Herättäjäjuhlien juhlaopasta
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #129 : 28.05.10 - klo:21:01 »
Nyt luin kerrankin jotain, mistä kelpaa tulla kehuskelemaan kristilliselle foorumille: Kristityn vaellus.

Sain sen lahjaksi, eikä lahjahevosta katsota suuhun. En varmaankaan itse olisi sitä jaksanut etsiä käsiini.

Kirja oli kyllä ihan mielenkiintoinen ja taitavasti kirjoitettu. Olen kuitenkin ehkä jossakin määrin Tolkienin hengenheimolaisia siinä, että en erityisemmin välitä allegorioista. Hieman myös ärsytti se, että tähän laitokseen oli liitetty alkuun ja loppuun kaikenlaisia tulkintoja ja ohjeita siihen, miten kirjaa pitäisi lukea. Tarina selittää minusta itse itsensä melko suorasanaisesti, ja sitten se vielä selitetään täysin puhki oheisteksteissä, ettei lukijan vain tarvitsisi itse ajatella mitään. No, Bunyanin lyhyt elämäkerta oli sentään mukava lisä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #130 : 28.05.10 - klo:21:46 »
Nyt luin kerrankin jotain, mistä kelpaa tulla kehuskelemaan kristilliselle foorumille: Kristityn vaellus.

Arvostettavaa sinnikkyyttä, minulta se jäi kyllä kesken.

Kun olet päässyt hyvään alkuun, suosittelen jatko-opintoja - muista että raskas työ vaatii raskaat huvit. Ensimmäiseksi oppijaksoksi vaikkapa T. Gougen Ylösherätys suruttomille eli täydelliseltä nimeltään
Sana Syndisille, ja Sana Pyhille, eli Ylösherätys Suruttomille ja Ylöskehoitus Uudesta syndyneille Sieluille, Jonga se kuuluisa Opettaja Englandisa THOMAS GOUGE on kirjoittanut. Ja yxi Sanan palwelja Turuusa Suomexi pannut.

Yksi sananpalvelija Turussa on Gustav Rancken. Käännöksen luotettavuus on hieman kyseenalainen, sillä se lienee tehty ruotsalaisesta käännöksestä, joka puolestaan on käännetty tanskankielisestä. Lisäksi suomentaja on jättänyt hämärimpiä kohtia pois. Kirjan vaikutus Suomessa on ollut huomattava, koska siitä otettiin puolen vuosisadan aikana 11 painosta.

Taustatietoja antaa Tuula Laineen tutkimus Ylösherätys suruttomille.

Näillä eväin ansaitset arvonimen
Körtti-Forumin asian-tundija Englandin jumalisesa kirja-wiisaudesa.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #131 : 28.05.10 - klo:21:56 »

---

Näillä eväin ansaitset arvonimen
Körtti-Forumin asian-tundija Englandin jumalisesa kirja-wiisaudesa.

Mt
                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #132 : 28.05.10 - klo:23:54 »
Raamattua :) ja sieltä Psalmeja.
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #133 : 29.05.10 - klo:01:30 »
Vapauta mielesi ja ala elää!
Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä luin/luen viimeksi 7.
« Vastaus #134 : 29.05.10 - klo:08:05 »
Theologica Deutschia (suom. Kirja täydellisestä elämästä). Kirja on kirjoitettu n. 1400-1440 mystiikan aikana. Helvettiin menemisen kannalta täytyy lukea ja sitten helvetin lieskat eivät ole niin pahoja. Paljon on savolaisen herännäisyyden mystiikkaa.
wilhelmi niskasen jäljillä