Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 3  (Luettu 38501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #90 : 26.02.10 - klo:19:08 »
Ja mun olohuoneen ikkunasta voi seurata puluja itseteossa   

Ikkunanäkymään voinee, niin uskoisin, suhtautua kunnioittavasti, koska pulu on pariuskollinen läpi elämän (tähän vapaavalintainen hymiö).

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #91 : 27.02.10 - klo:22:19 »
Meidän keittiön ikkunasta näkyi vaan, miten tintti tutkaili pesäpönttöä. Keikkui tikulla, kurkki sisään, katsahteli ympärille. Lopulta se meni sisälle. Tuli kurkistelemaan ulos. Sitä jatkui niin kauan, että epäilemättä sillä oli jo asunnon hankinta mielessä.  :023:
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #92 : 28.02.10 - klo:17:45 »
Minä näin tänään koskikaran, että se on symppis! ja puukiipijän, joka on ihanan touhukas  :)

Ja sit näkyi tali-, sini- ja hömötiaisia, närhi, variksia, harakoita, naakkoja ja joku tikka, hyvin todennäköisesti käpysellainen. Toivoin 'löytäväni' valkoselkätikan, joka alueella asustaa, mutta ei näyttäytynyt tänään. Mutta oli kivaakin kivempi ja onnistunut reissu  :109:

Ja tilhiparvia lennähteli ja oiskohan ollut sorsia virran rannalla?!?
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #93 : 28.02.10 - klo:18:36 »
Minä näin tänään koskikaran, että se on symppis! ja puukiipijän, joka on ihanan touhukas  :)

Ja sit näkyi tali-, sini- ja hömötiaisia, närhi, variksia, harakoita, naakkoja ja joku tikka, hyvin todennäköisesti käpysellainen. Toivoin 'löytäväni' valkoselkätikan, joka alueella asustaa, mutta ei näyttäytynyt tänään. Mutta oli kivaakin kivempi ja onnistunut reissu  :109:

Ja tilhiparvia lennähteli ja oiskohan ollut sorsia virran rannalla?!?

12 lajia. :eusa_clap: Ja peiliin katsomalla kolmastoistakin. Aika hienosti. :)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #94 : 28.02.10 - klo:21:16 »
Teeret on aloittelemassa kevätpulinaansa. Yhdellä suolla ovat olleet tänään jo asemissa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #95 : 01.03.10 - klo:15:47 »
Viirupöllön bongaus epäonnistui, vaikka lähdin melkein heti kun soitto tuli. Pöllö oli havaittu tästä paikasta 3 km:n päässä tutussa kuusikossa ruokinnan vieressä kököttämässä kuusen oksalla. Kauempana kuusikon suojassa närhet piti niin hirveetä meteliä, että siellä jossain pöllö piileksi. Ei viitsinyt kuitenkaan lähteä polulta upottavaan hankeen rämpimään. Alueella on kolme vanhaa lehtopöllön pönttöä, mutta ei viiru lehtiksen pönttöön mahdu yöpymään saati pesimään. Saa nukkua taivasalla. Ruokinnan metsähiirulaisia ja pikkulintujakin se siellä kyttäilee.

Puukiipijä reisi kuusen rungolla. Sillä on kauniin surumielinen laulu, jota se alkaa kohta esittämään. Laulu alkaa kuin pajulinnulla ja loppuu sinitiaismaiseen sisitykseen.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #96 : 01.03.10 - klo:20:02 »
12 lajia. :eusa_clap: Ja peiliin katsomalla kolmastoistakin. Aika hienosti. :)

Juu, tyytyväinen ja iloisesti yllättynyt olin, en lähtenyt millekään 'lajitehtailulle', ihan vaan toiveikkaana katselemaan oisko koskikara kotosalla.  Ja olihan se  :)

Ruokinnan metsähiirulaisia ja pikkulintujakin se siellä kyttäilee.

Puukiipijä reisi kuusen rungolla. Sillä on kauniin surumielinen laulu, jota se alkaa kohta esittämään. Laulu alkaa kuin pajulinnulla ja loppuu sinitiaismaiseen sisitykseen.

Meidän pitää olla varovaisia ettei viirupöllö nappaa.

En ole koskaan kuullut puukiipijän laulavan tai sit en vaan ole tunnistanut laulajaa kiipijäks.





"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #97 : 01.03.10 - klo:21:20 »
Pari iltaa sitten varisparvi oli yöpuulla meidän läheisessä koivikossa, kun ne
äkkiä lähtivät raakkuen lentoon, kuin hädissään. Sitten näin niiden ajavan takaa
jotain muunnäköistä lintua, mutta en ehtinyt nähdä tarpeeksi hyvin, mikä se olisi
voinut olla.  Metsästävätkö haukat variksia? Olen nähnyt kanahaukan napsivan puluja
ihan silmien alla, mutta päivällä. Voiko haukka iskeä nukkuvien varisten kimppuun?
Ainakin tällä kertaa varikset ajoivat vieraan pois yhteiistuumin.
Oi rakas Jeesus, suloinen

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #98 : 01.03.10 - klo:21:58 »
Pari iltaa sitten varisparvi oli yöpuulla meidän läheisessä koivikossa, kun ne
äkkiä lähtivät raakkuen lentoon, kuin hädissään. Sitten näin niiden ajavan takaa
jotain muunnäköistä lintua, mutta en ehtinyt nähdä tarpeeksi hyvin, mikä se olisi
voinut olla.  Metsästävätkö haukat variksia? Olen nähnyt kanahaukan napsivan puluja
ihan silmien alla, mutta päivällä. Voiko haukka iskeä nukkuvien varisten kimppuun?
Ainakin tällä kertaa varikset ajoivat vieraan pois yhteiistuumin.

Kyllä naaras kanahaukka voi ottaa variksen, jos vain pystyy siihen parven hyökkäilyiltä. Täällä kanahaukka napsii sorsia joelta. Petolinnuilla naaraat on paljon koiraita isompia. Haukat on päiväpetolintuja, mutta huuhkajalle nukkuva varis on helppo nakki.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #99 : 02.03.10 - klo:08:51 »
Kyllä naaras kanahaukka voi ottaa variksen, jos vain pystyy siihen parven hyökkäilyiltä. Täällä kanahaukka napsii sorsia joelta. Petolinnuilla naaraat on paljon koiraita isompia. Haukat on päiväpetolintuja, mutta huuhkajalle nukkuva varis on helppo nakki.

En tiijä mikä 'peto' vei mun (meidän) lemmikkivariksen aikoinaan. Roope tykkäsi tiirailla katonharjalta ja ehkä se siihen illalla/yöllä torkahtikin ja eräänä yönä kuului vain rääkäisy ja Roopesta oli jäljellä enää muutama verinen sulka  :-\

Se oli iso itku pienelle ihmiselle 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #100 : 02.03.10 - klo:09:13 »
Meilläpä oli maalla kanoja (ihan totta)! Olin ollut niihin ylen ihastunut ja huutanut, että tep tep tulkaa ja kanat tulivat juoksujalkaa jyviä syömään. Ne oli vapaana pihalla ja siis onnellisia kanoja. :002: Oli myös lehmiä, parhaimmillaan neljä hevosta, sika, lampaita ja hännätön kissa, jonka nimi oli Kissa. Nämä kaikki hävisi 60-luvulla. Aikaisemmin piti olla omavarainen ja sen takia meillä oli myös kauppa. :icon_eek: On se ollut yhtä huisketta, kun lapsia alkoi tulla ja isällä oli vielä oma työnsä. Oli kyllä myös palvelija ja tallimies.


Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #101 : 02.03.10 - klo:09:43 »
Meilläpä oli maalla kanoja

Nii oli meilläkin, niitä oli tosi kiva silitellä ja paijata. Eli nekin olivat onnellisia, sikälimikäli olivat, kun joskus me niitä vähän säikyteltiin... ja äiti ihmetteli että miksi ne munivat ns. nahkamunia ja sitten tuli  :eusa_naughty:

Kana kyllä huomasi heti jos/kun kanahaukka liiteli lähistöllä. Saattoivat ihan yhtäkkiä piipertää piiloon ja syykin selvisi kun katteli taivaalle. Kyllä niillä vaistomainen pelko haukkaa kohtaan on.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #102 : 03.03.10 - klo:08:36 »
Ja mun olohuoneen ikkunasta voi seurata puluja itseteossa   

Ikkunanäkymään voinee, niin uskoisin, suhtautua kunnioittavasti, koska pulu on pariuskollinen läpi elämän (tähän vapaavalintainen hymiö).

Suhtaudun kunnioittavasti, kyllä  :045:

Ja lähes koko ajan siellä on uusien parien muodostus käynnissä   :117:    Pulukin on kuin eri lintu pörhistäessään höyhenensä ja esittäessään tepastelu- ja tanssikuvioitansa, kaulaankin tulee kuin 'leijonanharja', komea lintu!

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #103 : 03.03.10 - klo:13:51 »
Kevät se saa keltasirkkukoiraankin hohtamaan hangella auringon kanssa kilpaa.  :icon_biggrin: 
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #104 : 03.03.10 - klo:15:54 »
Tänään oli täällä kiikittänyt kevään ensimmäinen pikkutikka. Se harvinaistuu koko ajan ja tuntuu siltä, että kohta valkoselkä on yleisempi. Viime kevään mukavimpiin hetkiin kuului, kun lämpimänä loppukevään aamuna avoimesta ikkunasta kuului aamukahvipöytään pikkutikan kiikitys.

Kanadan Vancouverissa mm. pesii mustaselkätikka, jota yksi suomalainen heppu tutkii työkseen.