[En osaa sanoa onko tanssimista nähty körttiläisyydessä niinkään "syntinä" - koska "synti" on körttiläisille vähän laajempi käsite kuin yksittäiset teot - vaan asiana, jota tehdään sitten siellä Karitsan häissä jos sinne joskus päästään.
Ihmisiä on kuitenkin niin monenlaisia yhdenkin liikkeen sisällä.... tunnen kyllä huomattavan määrän vanhempia körttejä jotka ovat kertoneet että heidän lapsuudenkodissaan tanssimista pidettiin uskovaiselle sopimattomana / jopa kauhistuksena. Samoin evankelisissa kodeissa ennen vanhaan ja myös monissa muissa suunnissa.
Itse en kuulu mihinkään herätysliikkeeseen (enkä aio liittyäkään) mutta minua kyllä kiinnostavat yksittäisten ihmisten mielipiteet. Ymmärrän myöskin synti-käsitteen pitkälti samalla tavalla niinkuin katekismus osuvasti sanoo: "synti on sydämen luopumista Jumalasta".
Joillakin on vain näitä perinnäissääntöjä joita vaaditaan noudattamaan, kuten esim. tupakointikielto, absolutismi ja televisiokielto -siis eri hengellisissä suunnissa... -Tanssiessa sydän ei luovu Jumalasta jos sitä harrastetaan siivosti ja oman puolison kanssa tai oikeastaan mielestäni sitä voi kyllä tanssia ihan hyvin jonkun muunkin kanssa jos ei mennä salaa omalta puolisolta eikä asia tuota suhteeseen ongelmia. "Syntiä " sen sijaan olisi mielestäni ukkomieheltä esiintyä tansseissa seuraa etsivänä poikamiehenä tähtäimessä saada aikaan sutinaa vieraitten kanssa.
Muuten, tässäkin tuli vähän puhetta tanssilavoilla "pienessä jurrissa" olemisesta ja kaikenlaisista lieveilmiöistä joita suomalaiseen tanssilavakulttuuriin mielletään liittyvän. Jos ajatellaan ihan kesälavoja niin arvio ei nykyään enää pidä oikeastaan paikkaansa! Nimittäin anniskelua on yleensä vain b-oikeudet ja tanssilavoilla näkee hyvin harvoin selvästi juopuneita ja sellaiset herkästi poistetaan jos ovat häiriöksi muille. Toki a-oikeudet omaavissa paikoissa kuten ravintolat, -on enemmän myös tätä "perinteistä" kulttuuria alkoholin liikakäytön kanssa.
Yleensä lavoilla kuitenkin ollaan hyvin siivosti ja varsinaiset tanssin suurkuluttajat tapaavat käydä tansseissa omalla autollaan jolla myös tullaan sieltä poiskin. Tanssiminen ja hyvä musiikki on se josta nautitaan! Valtaosa tuntemistani tanssijoista (yleensä ovat työkavereita) ovat lavoilla selvinpäin oman puolisonsa kanssa. Toki poikkeuksiakin löytyy!
Mutta kuten Luther sanoi: Onko tanssiminen sitten syntiä koska se kuitenkin monesti viettelee synteihin? Siihen hän vastasi itse: -se, että tuommoisissa tilaisuuksissa usein tehdään syntiä, ei ole yksistään tanssimisen syy, sillä yhtälailla istuttaissa ruualla tehdään syntiä tai jopa kirkossa!
Entä mitä pitäisi sanoa kun väitetään: "älkää istuko siellä missä pilkkaajat istuvat!" ? Minä olen vastannut että työssäni olen kuullut enemmän Jumalan pilkkaamista kuin tanssiessani, joten tämän mukaan olisi jäätävä pian pois töistäkin... -ja sitäpaitsi: jos joku tekee huorin, ei hän varmaankaan tee sitä siksi että minäkin tanssin enkä yritäkään ruveta parantamaan koko maailmaa, tuskin saan itseänikään parannetuksi, täytyy vaan jäädä Kristuksen käsiin ja luottaa siihen että Hän on tehnyt kaiken jo hyväkseni!
Ajattelen siis kaikenkaikkiaan sillä tavalla että meille on annettu tänne maitten päälle tämä yksi elämä jonka voi hukata monella tavalla. Yksi tapa on hukata se synnin humussa ja olla "muistamatta Luojaa nuoruuden kuohuissa" (itse en ole enää kovin nuori) ja toinen tapa on elää ahdasmielisten uskonnollisten säännösten viidakossa ja yrittää "miellyttää Jumalaa" (oksettava käsite!) omilla kuvitelluilla pyhyyden töillä. Silloin ei eletä vaan ollaan kuolleina elävässä ruumiissa.
Mihin Jumala tarvitsee meidän itse keksittyjä kieltäymyksiämme? Eikö Kristuksen pyhyys riitäkään meille? Minusta Kristus, päällemme puettuna kasteen kautta (gal. 3:27) on juuri Kristuksen lahjapyhyyttä ja Hänen viattomuuttaaan meidän hyväksemme luettuna ettemme koettaisi pystyttää omaa vanhurskauttamme, parannuksemme varaan. Jeesushan tulee omaksemme kasteen pesossa jossa Hänen vanhurskautensa hyväksemme luetaan. Tätä saadaan täällä ajassa uskoa että emme olisi omassa varassamme vaan sen varassa joka jaksaa kantaa ja on jo kantanutkin kaiken hyväksemme. Meillä kristityillä olisi paljon opeteltavaa pois turhista ja vääristä ponnisteluista.