Kirjoittaja Aihe: Tänään vol 5  (Luettu 35765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2578
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #105 : 10.01.10 - klo:12:56 »
Sain ilon ja kunnian teherä kökkätyänä tuahan Siionin virren ytimes-palstahan vinjetin. :eusa_angel:
Vanha risuaita ja varis tuli heti miälehen. Risuaita kuvaa perinteitä vuasisatojen takaa, jota ajanhammas karheurellaan vaan kaunistaa.
Kansakoulus tuli aina mun kohtaloksi joutua raakatuksi luakan kuarosta, kun oli joulujuhulan aika. Tällänenhän teki piänelle kipiää, kun melekeen kaikki muut pääsi laulamahan. :'( Ehkä tästä syystä varis pääsi kunniapaikalle laulamahan hualimatta huanosta laulutairostaan ja harmaurestaan.
Jännitystä ja piäni peleko hiipii, kun lukoo aihetekstiä ja kuvaa tiiraaloo, että sopiiko yhtään.

"Herrnhutilainen kehotus "tule sellaisena kuin olet".
"Yhä on kuitenkin herrnhutilaisia virsiä enemmän kuin puolet kaikista. Ne ovat kahden vuosisadan ajan muokanneet veisaajiensa käsityksiä uskosta ja elämästä. Ne ovat ohjailleet harhateille joutuneita seurapuhujia uudestaan itse asiaan. Niissä on harvinaisen vähän korjailtavaa, saati poistettavaa."

Notta ehkä sittenkin risuaita sopii körttivirttä kuvaamahan. :icon_wink:

 Huomasin risuaidan ja linnun. Tykkäsin heti.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #106 : 10.01.10 - klo:14:16 »
Vai ovat kitara ja haitari saaneet armon päästä körttiläisten   kin soittokone valikoimaan. :icon_lol: :icon_lol:

Ystäväni, kun ovat enintään pianolla soittaneet oudomman melodian ja sitten veisattu, säestyksettä......

Muuta en oikein alle koulu-iän muistakkaan kuin haitarin ja kitaran hengellisessä musiikissa.....Pelastusarmeija, vapaakirkko, ja kansanraamattuseura lienevät olleet ne paikat, joissa sanan siementä kylvettiin myös musiikilla.

Nyt ikivanhana nuo siionin virret puhuttelee, kun niissä edetään, eikä ole kertosäkeitä, lisäksi saa istua ja veisata,    variksen äänelläänkin, kun ei siirretä paremman äänen omaavia näytille eteen.... :eusa_clap: :eusa_clap:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #107 : 10.01.10 - klo:14:38 »
Tänään kävin taas hiihtämässä, kun oli pakkanenkin hellittänyt kovasti pahimmista lukemistaan. Tuli vain laitettua vanhasta muistista liikaa vaatetta päälle.
                 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #108 : 10.01.10 - klo:21:02 »
Tänään veisattiin Malmivaaran Siionia Samulin ja Juhanin johdolla. Paikalla oli muitakin foorumilaisia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #109 : 10.01.10 - klo:21:25 »


             Nyt on Joulut jouluteltu,
             loppiaiset lopeteltu.

             Wirret wanhat veisaeltu
             tuolla Tuusulan tuvissa
             Hyrylän hyvis ihmisis´.

             Terveiset lahtelaisilta paikallaolijoille, komiasti kajahti waha Wilhelmin viisaus.
             
              Samuli, satman , seppos, juhani ja Riitta olivat paikalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #110 : 10.01.10 - klo:22:34 »
Olette viettäneet vahvat veisuut. Toiveeni olisi päästä Joensuun Talviveisuihin. Jospa toteutuisi. "Kell' esteenä on emäntänsä, ken koettelee härkiään."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #111 : 10.01.10 - klo:22:40 »
veisasin lapsuusajan upeita siikkareita Riitta-mummin ja muutaman foorumille osallistujain kanssa... jännä juttu siinä, että "Jumala tai Kristus ja minä" on vaihtunut 1970-alun "minä-sinä" ja "minä-Jeesus"... psykologisiin höpinöihin tai sinänsä mielenkiintoisiin mystiikan alasajoon... ylkä ja morsian on siitä tullut aivan toisenlaista... sinänsä tärkeää ja voi olla, että Samulin mukaan Wilhelmi sanoi, että 20 vuotta se kestää minun uudistus... 80 vuotta se kesti...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #112 : 10.01.10 - klo:22:42 »
Terveisiä kinkereiltä. Meillä on alle 5000:n seurakunnassa vielä parikymmentä kinkeripiiriä. Meidän kylän kinkereillä oli tänään 19 henkeä. Kinkeriläksynä oli Mark. 11. Uutena kinkeriaiheena perhe.
Loppuvirttä päästiin Tiitiäisen kanssa valitsemaan, kun satuttiin istumaan kanttorin vieressä. Valittiin yhteistuumin kanttorin kanssa virsi 465. Siinä laulaessa tuli mieleen, ettei vaan löytyis tuo virsi Siionin virsistäkin. Kotona sitten kaiveltiin kirjoja ja löytyihän se SV 199.  :icon_biggrin:
Pyryharakka

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #113 : 11.01.10 - klo:03:02 »
Morsiusmystiset virret on nykyisistä Siionin virsistä poistettu. Jonkin voisi palauttaa valmisteilla olevassa uudistuksessa, koska nykyään on niin paljon sinkkuja ja eronneita sekä tietysti perinteisiä ensikertalaisia parinetsijöitä. Väkevät ja elämänläheiset Jeesuksen morsian -aiheet koskettelisivat sanastollisesti aina ajankohtaista problematiikkaa: pariutumista ja yhdessäelämisen eroottista puolta.
Wilhelmi Malmivaara ja hänen aikalaisensa olivat edellä aikaansa. Nyt aika alkaa olla kypsä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #114 : 11.01.10 - klo:07:59 »
Jokapäiväisistä tarpeistamme, leivän, hyvän ruisleivän tarpeesta, hyvän viinin tarpeesta, vanhoille vanhaa vuosikertaa, tarpeellisemmaksi on minulle nyt tärkeintä näkemisen tarve.
Eilen Tuusulassa oli sali valoisa kuin kesäpäivä ja vanhat silmäni näkivät sanat Wilhelmin wirsistä oikein hyvin. Paremmin vielä näki sydämeni. Ympärillä olevien rakkaus perinteeseen, veisaamiseen ja keskinäiseen yhteyteen oli selvästi havaittava.

Illalla kun sumun läpi tihrusteltuamme kotitiemme, pari kirjettä kirjoitettuani ja foorumilaisten eilisen päivän tuotokset olin ymmärtävinäni, olivat todella silmäni ns. "ristissä". Olin lähes sokeana kun haparoin petipaikalle. Sokealle iski osuva ajatus!
Eikö silmien pidäkin olla ristissä. Hän antaa sokeallekin näkönsä!

                                            :119:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Tänään minä...
« Vastaus #115 : 11.01.10 - klo:09:01 »
No, se oli nopea analyysi ”terveyskeskuksessa”, ja resepti oli yksinkertainen:

”Et ole enää hiekkalaatikko ikäinen Bengt, joten jätät kurahousut , muovi lapparit ja muut lelut Karjalaisenkyöstille, Pirskalle, Seppokselle, Juhanille, Riitta-mummille, Vaivatulle Sielulle, Penalle, Sallikselle, Satmannille, Jampelle, Pyryharakalle, Amandalle, Hippiäiselle, Sadetalle, Kalistajalle, Mörtille, Vasaralle, Sannelille, Miehelle valaan vatsasta…  ja annat Hänen valvoa näiden lasten leikkejä.Sinulla on aivan tarpeeksi omissa touhuissasi, ymmärrätkö. Tässä sinulle vielä varmuudeksi rokote Häneltä ”

Pisti vähän mutta tunnen jo vaikutuksen.
 :icon_cool:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tänään minä
« Vastaus #116 : 11.01.10 - klo:10:28 »
rikon periaatteitani ja kirjoitan työn lomassa körttifoorumille  :024:

Ja ihmettelen kun meillä on lounaana 'Kahdenkalanlaatikko'; näinköhän siitä riittää useille sadoille... Tai no riittihän kahdesta kalasta ennen muinoinkin ja onkohan sit vaan viisi leipää... Sen näkee kohta  :eusa_angel:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #117 : 11.01.10 - klo:18:34 »
Laatikko oli todella maukasta; kalat olivat lohi ja oisko toinen voinut olla silakka? En kyllä ole varma  :icon_rolleyes:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #118 : 11.01.10 - klo:21:50 »
Olisikohan lohen kanssa ollut joku kuivempi kala, hauki vaikka.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tänään vol 5
« Vastaus #119 : 12.01.10 - klo:18:38 »
Olisikohan lohen kanssa ollut joku kuivempi kala, hauki vaikka.

Vaikka hauki on kala niin ei ollu hauki vaan silakka, tarkistin tänään ruokalan tädiltä  :045:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)