Kirjoittaja Aihe: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III  (Luettu 37083 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #90 : 24.01.10 - klo:13:09 »
Silakkapihveihin en laita muuta kuin suolaa, tilliä ja valkopippuria.

Noissa pihveissä oli mausteluettelo pidempi kuin muitten ainesosien, mutta kyllä sieltä silakan makukin maistui. Nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä  :003:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #91 : 24.01.10 - klo:13:16 »
Noissa pihveissä oli mausteluettelo pidempi kuin muitten ainesosien, mutta kyllä sieltä silakan makukin maistui. Nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä  :003:

Nälkä on maailman paras mauste.  :003:  Sitä käytän parastaikaa ja vasta nyt lähden tekemään ruokaa.

Pyryharakka

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #92 : 24.01.10 - klo:13:27 »
Ai, joku muukin tykkää kaakaopuustista, nam!  :)
En ole kuullutkaan kaakaopuusteista, mutta kokeilen!  Kookoshiutaleita olen kyllä
käyttänyt täytteessä, samoin rusinoita, mutta nehän nyt ovat varmasti kaikille tuttuja.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #93 : 24.01.10 - klo:15:34 »
No kohta seuroihin, kyllä siellä ainakin pullasiivun saa, tuskin kaakaopullaa kuitenkaan  :kahvi:

Ei saanu pullaa  :-\ oli toscapiirakkaa ja 'juustotikkuja'

Minä en pidä kookoshiutaleista, enkä kookoksesta missään muodossa  :eusa_sick:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #94 : 24.01.10 - klo:15:36 »
Paitsi siellä palmun latvassa  :003:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #95 : 24.01.10 - klo:16:30 »
En ole kuullutkaan kaakaopuusteista, mutta kokeilen!  Kookoshiutaleita olen kyllä
käyttänyt täytteessä, samoin rusinoita, mutta nehän nyt ovat varmasti kaikille tuttuja.
Kookos on kokeilematta puusteissa, täytyypä joskus laittaa osaan kookoshiutaleita!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #96 : 24.01.10 - klo:20:27 »
Tänään syötiin häränhäntäpataa. Siitä on vuosikymmeniä, kun viimeksi olen nähnyt häränhäntiä kaupassa. Perjantaina kun sen ihmeen näin, ostin heti.
Olisikohan pitänyt kertoa nuorelle kauppiaalle, että suurin osa niistä oli kyllä lehmän häntiä ja loput ilmeisesti sonnimullikoiden.  :017: 
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #97 : 24.01.10 - klo:21:08 »
Tänään syötiin häränhäntäpataa. Siitä on vuosikymmeniä, kun viimeksi olen nähnyt häränhäntiä kaupassa. Perjantaina kun sen ihmeen näin, ostin heti.
Olisikohan pitänyt kertoa nuorelle kauppiaalle, että suurin osa niistä oli kyllä lehmän häntiä ja loput ilmeisesti sonnimullikoiden.  :017: 

Miten sinun biologiasi oikein? Etkö muka tiedä, että lehmä vaihtaa sukupuolta kuollessaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #98 : 24.01.10 - klo:21:17 »
Tänään syötiin häränhäntäpataa. Siitä on vuosikymmeniä, kun viimeksi olen nähnyt häränhäntiä kaupassa. Perjantaina kun sen ihmeen näin, ostin heti.
Olisikohan pitänyt kertoa nuorelle kauppiaalle, että suurin osa niistä oli kyllä lehmän häntiä ja loput ilmeisesti sonnimullikoiden.  :017: 

Aihe on kyllä vähän 'yag' kasvissyöjälle  :107: Mutta kysyn silti että mistä sinä niitten hännät erotat? Onko lehmällä ja härällä ja vielä sonnimullikalla erilaiset hännät?!?  :040:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #99 : 24.01.10 - klo:21:34 »
Käsittääkseni kukaan suomalainen lihakarjankasvattaja ei kasvata härkiä. Amerikkalaiset kuulemma niin tekevät, mutta syöttävät sitten hormooneja, jotta härät kasvaisivat. Suomalainen tapa on mielestäni eettisempi ja terveempi. Siis täällä ei kuohita sonnimullikoita häriksi niinkuin jenkeissä.
Sonnimullikka kasvaa teuraskokoonsa alla puolessatoista vuodessa. Kun näet kaupassa naudanlihaa, jossa kalvot ja mahdollinen rasva on vaaleaa, tiedät sen olevan nuoren mullikan lihaa.
Lehmä poikii ensi kerran noin kaksi vuotiaana. Sen toivotaan pysyvän terveenä ja tekevän kuudesta kahdeksaan vasikkaa. Lehmä kantaa, niinkuin emäntänsäkin yhdeksän kuukautta. Tavoite on, vasikoita tulisi kerran vuoteen, mutta käytännössä lehmän vasikointiväli venyy vähän vuotta pidemmäksi.
Kun lehmä päätyy teuraaksi, se voi olla kymmenenkin vuoden vanha. Tosin nykyinen tehotuotanto kulutta lehmiäkin ja herkemmin kasvattaja laittaa lehmän teuraaksi, jos se ei täytä tavoitteita. Kuitenkin lehmä on teuraana vanhempi kuin mullikka. Kalvojen ja rasvan väri on vanhemmalla naudalla keltainen. Mitä vanhempi, sen räikeämmän keltainen.
Vanhan naudan liha on sitkeämpää, mutta maukkaampaa. Kun omistaa leivinuunin, niin ei hätää. Hännäpalatkin ruskistin ensin. Sitten laitoin pataan porkkanan, lantun, sellerin, sipulin, pippurin ja laakerinlehden kanssa. Sekaan suolaa ja päälle vettä, muttei ihan upoksiin. Pata saa muhia uunissa niin kauan kuin on tarvis. Välillä kääntelen lihoja ja samalla tarkastan kypsyysastetta.

Hyvää tuli.  :002:
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #100 : 24.01.10 - klo:21:42 »
Miten sinun biologiasi oikein? Etkö muka tiedä, että lehmä vaihtaa sukupuolta kuollessaan.

Juu, juu, tuttu juttu. Mutta tiesitkös Seppos, että jotkut lehmät vaihtavat sitä jo eläissään.
Meille kävi pari kertaa niin, että vanhalle lehmälle tuli niinsanotusti möyrytauti. Se alkoi ulos laskettaessa esittämään hyvin sonnimaisia elkeitä. Kuopi maata, mölisi ja asetteli sarvia tanaan. Siitä jo arvattiin, ettei varmaan saada sitä lehmää enää tiineeksi. Se on kai jonkinlainen "vaihdevuosioireilu". Olen kuullut, että vanhoille kanoille saattoi myös näin käydä, että rupesivat "kukkoilemaan."  :017:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #101 : 24.01.10 - klo:22:29 »
Juu, juu, tuttu juttu. Mutta tiesitkös Seppos, että jotkut lehmät vaihtavat sitä jo eläissään.
Meille kävi pari kertaa niin, että vanhalle lehmälle tuli niinsanotusti möyrytauti. Se alkoi ulos laskettaessa esittämään hyvin sonnimaisia elkeitä. Kuopi maata, mölisi ja asetteli sarvia tanaan. Siitä jo arvattiin, ettei varmaan saada sitä lehmää enää tiineeksi. Se on kai jonkinlainen "vaihdevuosioireilu". Olen kuullut, että vanhoille kanoille saattoi myös näin käydä, että rupesivat "kukkoilemaan."  :017:

En tiennyt, mutta nyt tiedän.Matalouskokemus näin urbaanilla on todella vaatimaton, mutta olen käynyt navetassa, kun vaimoni on maatalon tytär.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #102 : 24.01.10 - klo:22:53 »
Vaimo täytyisi ottaa aina maatalon tyttäristä, siellä kun työnteko opetetaan jo pienestä pitäen. Ovat sitten ahkeria luonnostaan, ei tarvitse patistella koskaan myöhemminkään. Vai mitä SeppoS?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #103 : 25.01.10 - klo:09:35 »
Vaimo täytyisi ottaa aina maatalon tyttäristä, siellä kun työnteko opetetaan jo pienestä pitäen. Ovat sitten ahkeria luonnostaan, ei tarvitse patistella koskaan myöhemminkään. Vai mitä SeppoS?

Kyllä, ehdottomasti. Vaimoni on tehnyt loistavan valinnan ottaessaan minut, mutta vielä parempi on se palvelu jota saan. Vanhimpana seitsemästä hän on tottunut koko ajan tekemään jotain. Hän ei juurikan katso televisiota kuten ei meillä muutkaan, niin on aikaa runsaasti kaikkeen muuhun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tuulikki

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 72
  • minäkö
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #104 : 25.01.10 - klo:19:18 »
Varmaan niitä työteliäitä löytyy myös sellaisia, joilla ei ole maatalotaustaa. Itse kyllä olen maanviljelijäperheen jälkeläisiä, mutta työelämässä pitkään olleena nähnyt myös kaupunkilaistyttöjä ja poikia, joilla on ollut virtaa toimia aktiivisesti niin työelämässä, kuin myös vapaa-ajalla.