Kirjoittaja Aihe: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III  (Luettu 36833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #60 : 19.01.10 - klo:18:57 »
Syön tässä samalla nakkeja foorumia lukiessani. Nam.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #61 : 19.01.10 - klo:19:04 »
Ja minä mussutan savujuustovoikkareita ja teetä  :kahvi: slurps
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #62 : 19.01.10 - klo:19:09 »
Laitan kohta kans teetä. :kahvi:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #63 : 19.01.10 - klo:19:18 »
Täällä ois valmiiksi haudutettuna 'Valkoista elefanttia' (Valkoinen tee, sitruunan kuoren paloja, maustettu aloe veralla sekä greipin aromilla)  :eusa_angel:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #64 : 19.01.10 - klo:19:23 »
Kuulostaa houkuttelevalta, mutta myyrä ei jaksa kipittää pienillä jaloilla pakkasessa sinne asti. :)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #65 : 19.01.10 - klo:19:53 »
Ei varmaan jaksaiskaan, mutta hyvää iltahetkeä sinnekin 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #66 : 19.01.10 - klo:20:27 »
Mukavia tällaiset yhteiset iltapalahetket!

Mie juon proosallisesti kahvia ja syön mksamakkaravoileipää, sitä Papusen kauravuokaa. :023:
Herra armahda.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #67 : 19.01.10 - klo:20:46 »
Eikös olekin? :icon_biggrin: Minä ostin tänään Vesannon Leivän ruisviipaleita, toooosi hyvää leipää, 100% ruista :023:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #68 : 19.01.10 - klo:21:25 »
Oliko se sitä Hakkaraisen, Hippiäinen?

myyrä

  • Vieras
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #69 : 19.01.10 - klo:22:02 »
Oon ostanu jo pitkään Porokylän Leipomon (Nurmes) ruisleipää. Jotenkin se vaan maistuu parhaimmalta.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #70 : 19.01.10 - klo:22:18 »
Silloin, kun vielä sain syödä ruisleipää, parhainta oli sukulaiseni Anna-Liisan tekemä, puu-uunissa paistettu leipä. Salaisuus maukkauteen oli ilmeisesti kahden yön yli hapatettu taikina. Ei kai ihan tavallisesti käytetty tapa? Ilahdutti mielellään ystävä-ja sukulaisperheitään lämpiäimisillään. Taisi niitä mennä Namibiaankin asti, miehensä veli oli siellä lähetystyössä. Körttisukua, useita pappeja samalla sukunimellä. "Ruisleivällä" tärkeä tehtävä.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #71 : 20.01.10 - klo:07:30 »
Oliko se sitä Hakkaraisen, Hippiäinen?

Hakkaraisen Leipomon leipäkin on hyvää, tämä on Vesannon Leivän. Kyllä meilläpäin osataan tehdä kunnon leipää, eikös vaan?  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #72 : 20.01.10 - klo:08:15 »
Lapsuuteni kesinä Virolahdella oli aivan omanlaisensa ruisleipä. Se oli aina limppu. En muista reikäleipiä koskaan siellä nähneeni.
Leipä alustettiin niin runsailla jauhoilla että se oli erityisen tiivistä, tiukkaa mutta silti hyvin leikkautuvaa ja hyvin säilyvää. Se oli Haajan omista rukiista, siinäkö sen hienon maun salaisuus. Väri leivän siällä oli vaaleahko, ei tällaista mustaa kuin nämä täälläpäin.
Leivät tehtiin suurikokoisia , aikakin 1,5 kg painoisia.
Ah lapsuus!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #73 : 20.01.10 - klo:11:33 »
Reikäleipä lienee läntinen perinne. Leivinuuni lämmitetään siellä harvakseltaan ja silloin leivottu suuri leipämäärä laitetaan vartaaseen kuivumaan. Itäisessä perinteessä uunia lämmitetään usein ja leipää tehdään vähän kerrallaan. Samalla uuninlämmöllä tehdään kaikkea muuta herkullista.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Tähteistä ruokaa
« Vastaus #74 : 20.01.10 - klo:17:39 »
Tähteistä ruokaa. Kun oli iso huusholli, niin yritettiin käyttää kaikki hyväksi. Tässä muutamia vinkkejä

Puuron jämät (kaikki kelpaa) taikinan sekaan, niin tulee taas ainutkertaisen hyviä sämpylöitä.

Juustonkannat pienitään palasiksi ja pakastetaan lajista riippumatta. Kun niitä on kertynyt tarpeeksi ne sulatetaan ja jauhetaan hienoksi pitsan päälle. Täytteenä voi olla, vaikka hienoksi jauhetut kinkunjämät. Maistuu muuten yllättävän hyvältä, kun käyttää tomaattimurskaa ei missään tapauksessa ketsuppia ja runsaasti oreganoa jo uuniin päällimmäiseksi. Juuston voi hyvin pakastaa kun sen kuumentaa ennen syömistä maun kärsimättä.

Mitä jääkaapista löytyy niin siitä tehdään pyttipannu, aina erilainen.

Hapankaalin kaveriksi uunin laitetaan sitä makkaraa tai lihaa mitä kaapista löytyy.

Jne uusia elämyksiä harva se päivä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi