Kirjoittaja Aihe: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III  (Luettu 36842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #120 : 26.01.10 - klo:18:11 »
Niinku ei kardemummakaan, minä olen 'purkanut' monta pullaa ja puustia isot kardemummat eliminoidakseni  :003:

Hauskaa kuin eri makuja ihmisillä on, minulta jäi se kardemmma toissaviimeksi taikinasta ja pullat piti viedä työpaikalle (kuten muutamat muutkin kokeelliset tuotteet... joku aina syö ne)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #121 : 26.01.10 - klo:18:33 »
Todella hyvää pullaa!  :icon_wink:
Jep, joka tyylillä, kullekin omansa!  :109:

Penskana inhosin kuminaa, jota yksi täti aina halusi laittaa sämpylöihin. Nyt makuni on jalostunut ja kumina on ok. Rakastan basilikaa ja tilliä. Ja mikä ei yrityksistä huolimatta uppoa juuri mitenkään, on oliivi. Ei kumpikaan. Huh huh.. ei voi mitään.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #122 : 26.01.10 - klo:19:17 »
Minä r a k a s t a n oliiveja ja basilikaa(etenkin tuoretta) ja fetaa, siis kreikkalaista salaattia jossa pitää olla myös sipulia ja perustarpeet.
Inhokeistani unohdin ainakin myös minulle vastenmielisen kuminan. Olikohan se Hovi-juusto jossa oli kuminaa. En syönyt sitä kerran maistettuani. Mutta savujuustosta pidän.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #123 : 26.01.10 - klo:19:17 »
Sitruunalakritsijäätelöä terästettynä jäisillä karpaloilla, hrrrrr, varsinainen pakkaspäivän piristys!
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #124 : 26.01.10 - klo:22:33 »
Tykkään Riitta-mummin tavoin kreikkalaisesta salaatista. Basilikaa kuluu yrttimausteista eniten. Kasvattelen sitä itsekin. Mustat oliivit aah.
Juutalainen uskomus on, että ihmisen pitäisi syödä 7 oliivia päivässä, se kasvattaa viisautta. Siis jos joku isralenin ystävä kehoittaa sinua syömään oliiveja, voit olettaa hänen vihjaavan jotain älykkyydestäsi.  :003:
Kuminaa en oikein siedä. Joskus lapsena jouduin syömään näkkäriä, jossa oli kuminaa. Sen jälkeen olen kirtänyt kuminan kaukaa. Muuten enpä juuri muista mitään muuta, mistä en pitäisi. Olen siis erittäin kaikkiruokainen. Paitsi simpukoista olen joutunut luopumaan. Olen tullut niille allergiseksi. Varon myös erilaisia äyriäisiä varmuuden vuoksi. Katkaravut on vielä sopineet ruokavalioon.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #125 : 27.01.10 - klo:09:53 »
Olen siis erittäin kaikkiruokainen. Paitsi simpukoista olen joutunut luopumaan. Olen tullut niille allergiseksi. Varon myös erilaisia äyriäisiä varmuuden vuoksi. Katkaravut on vielä sopineet ruokavalioon.

Yleensä ne eivät allergisoi, vaan aiheuttavat kihtiä ja ovat siksi juutalaisten kosher kieltolistalla saastaisina.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #126 : 27.01.10 - klo:18:05 »
Selleri on omituisen makuinen, ja fenkoli.  Joskus kakskyt vuotta sitten yksi työpaikkaruokala tunki niitä joka soppaan, ja se oli hieman liikaa kaikille. Jäi ikikammo.  Tosinhan omia eväitä useimmat söi ja aika pian minäkin. Saatiin mikroaaltouuni kahvihuoneeseen sinne. 

Mutta kyllä niitä mieluummin välttää. Missähän sapuskassa ne oikeasti maistuisivat hyvälle, eli miten niitä käytetään niin ettei raaka-aineet tärvelly?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #127 : 27.01.10 - klo:18:34 »
Oliko työpaikkaruokalan tarkoitus laihduttaa ruokailijoitaan, koska selleriä käytetään ainakin kaalikeittodietin ainesosana. Ei paranna makua, saa keiton maistumaan ihmeelliseltä. Kai sen pitää maistuakin erikoiselta, että laihduttaa. Itselleni ne keitot eivät tehonneet, nopea kyllästyminen oli varmaankin osasyynä. En kaipaa selleriä ruokiini.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #128 : 27.01.10 - klo:19:12 »
Silloin kun pankeilla meni lujaa, olivat henkilökunnankin lounaat parhaasta päästä.
Alkukeitot, tuoreet sämpylät, hienot salaatit, pariisinperunoita ja kokolihaa, jälkiruoat.

Niiltä ajoilta kaipaan selleri-pähkinäsalaattia. Omenaa siinä oli ja ehkä vihreää kurkkua kuorittuna, ehkä hiukan perunaa ja mitä lie ja kermakastike. Selleri oli varsiselleriä.

Mukulaselleriä käytän lihakeittoon porkkanan, lantun ja maustevihannesten lisäksi.

Fenkoli kuuluu periaatteessa minullakin joululeipään, muuten inhokkeihin. Uunikalaan ole laittanut sitä hierottuna ripauksen.

Kasvissosekeitot on hyviä olipa niihin piilotettuna melkein mitä vain kunhan on paljon tomaattia ja selleriä ja perunaa. Kevytkermaviiliä lautaselle nokare. vot´!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #129 : 27.01.10 - klo:22:30 »
Yleensä ne eivät allergisoi, vaan aiheuttavat kihtiä ja ovat siksi juutalaisten kosher kieltolistalla saastaisina.

Niin, ei se minun simpukka-allergiani ole sellaista kuin allergia yleensä. En saa suun kutiamisoireita, enkä näppyjä, enkä hengitysoireita. Simpukat ja ehkä jotkin äyriäiset eivät vain sovi vatsalleni, ja siksi kutsun sitä allergiaksi.
Minulla kesti kauan ennenkui osasin yhdistää ongelman simpukoihin. Sitäpaitsi oireet on alkaneet pahentua pikku hiljaa.
Jos syön simpukoita, ruoka ei sula vatsassani. Normaalistihan tukevan ruokailun jälkeen vatsa tuntuu täydeltä, mutta tunne alkaa pikkuhiljaa hävitä. Puolen tunnin tai tunnin jälkeen vatsassa ei enää ole täysi olo. Minulle käy päinvastoin simpukoiden syönnin jälkeen. Vaikka söisin kevyesti alkaa pikkuhiljaa ruokailun jälkeen olo tuntua täydeltä. Tunnin kuluttua on tuskaisen täysi olo. Lopulta olo on ihan hirveä ja päättyy oksentamiseen. Pitkään luulin aina saaneeni vatsataudin, mutta useamman yhteensattuman jälkeen ongelma alkoi selvitä. Minulla on yksi tuttava, jolle kala tekee saman tempun.  :017:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #130 : 27.01.10 - klo:22:48 »
Oliko työpaikkaruokalan tarkoitus laihduttaa ruokailijoitaan, koska selleriä käytetään ainakin kaalikeittodietin ainesosana. Ei paranna makua, saa keiton maistumaan ihmeelliseltä. Kai sen pitää maistuakin erikoiselta, että laihduttaa. Itselleni ne keitot eivät tehonneet, nopea kyllästyminen oli varmaankin osasyynä. En kaipaa selleriä ruokiini.

Joillakin emännillä on erilaisia vammoja.Jouduin kerra syömään ruokalassa, jonka emäntä tunsi vain yhden mausteen sipulin. Sitä oli runsaasti kaikkialla ja oli ruoka mikä tahansa niin se maistui sipulilta jopa makaronilaatikko. Sen jälkeen olen väistänyt muut sipulit paitsi valkosipulin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #131 : 28.01.10 - klo:07:56 »
Pyryharakalle ! Oletko tutustunut ongelmaan nimeltä histamiini-intorelanssi? Oireesi sopisivat juuri tuohon. Ruoka-aineen histamiini on liian korkea sinun elimistölle tai sitten tuote saa elimistön oman histamiinin vapautumaan, jolloin veren histamiinipitoisuus nousee yli kestokyvyn. Tietyt kalat ja äyriäiset ovat tälläisiä, kuten myös soija, sitrukset, pavut, tomaatti, mansikka, viinit, olut jne, jne. Googlaamalla löydät enemmän asiasta tai voin laittaa sinulle suoraankin, jos asia kiinostaa. T:meme, jonka ongelmien taustalta löytyi tuo mörkö

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #132 : 28.01.10 - klo:20:29 »
Kiitos meme vinkistä. En ole tuollaisesta kuullutkaan.
Ainakaan toistaiseksi ei nuo muut mainitsemasti ole saanut tuollaista aikaan. Syön kalaa, papuja, tomaatteja, sitruksia, mansikoita. Viiniäkin joskus juon lasillisen tai kaksi korkeintaan. En ole siitä huomannut mitään oireita, enkä oluesta, jota sunan jälkeen yhden yleensä juon.
Mutta ehdäpä se on vain tuo simpukka, joka sen "histamiinihyökkäyksen" minulle aiheuttaa.
Pitääpä mennä guugeloimaan.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Valtakunnan parhaat sapuskat eli Riitan ruokajuttuja osa III
« Vastaus #133 : 05.02.10 - klo:18:02 »
Kotijuustojen ohjeita kaivataan. Yritin yhtä jossa keitettiin piimää ja maitoa, ei tullut juustoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)