Kirjoittaja Aihe: talvisota 1939-40  (Luettu 38990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #105 : 05.12.09 - klo:06:39 »
Energiantarve on vaan niin iso, että atomivoima taitanee olla se järkevä ratkaisu kuitenkin?

Öljyn tuotantohuippu on jo saavutettu. Se merkitsee, että 10-15 vuoden aikana öljyn hinta
nousee sietämättömän suureksi. Senkin takia tarvitaan vaihtoehtoja energian tuottamiseen.

Keskustalaiset tunkevat puumassan polttoa joka tarpeeseen. Puuta poltetaan valtava määrä
maailmassa. Euroopassa poltetaan jo sademetsien puita. Puu ei ole energiaratkaisu Suomessakaan.

Ratkaisuja ovat seuraavat:

- 3 uutta atomivoimalaa, jotka valmistuvat silloin, kun Loviisan voimalat (2027,2030) ja hiilivoimalat ajetaan alas
- Kollajan allas on rakennettava, näin saadaan lisää säätövoimaa tuulivoimalle, vesivoimaloiden sähköntuotanto voidaan merkittävästi tehostaa (täysin asumaton alue)
- jätteenpoltto on mahdollistettaa niin pitkälle, ettei kaatopaikkoja tarvita (jätteenpolton päästöt ovat vain 0,9% kaatopaikkojen päästöistä)
- tuulivoimaa niin paljon kuin pystytään rakentamaan (vaatii valtio miljarditukea)
- maalämpö-järjestelmät kaikkiin uusiin taloihin
- aurinkoenergian hyödyntäminen kaikissa kiinteistöissä
- bensiisivaraisista autoista sähköautoihin, noin v. 2020 tulevat vety- eli polttokennoautot
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #106 : 05.12.09 - klo:06:51 »
Tietääkö kukaan sankarihautaa tai muistomerkkiä pääkaupunkiseudulla, joka ei ole ihan hautuumaalla. Mielummin sellainen tuntemattomallesotilaalle.

Paras hautuumaa on Hietaniemi ja väylä kohti ristiä, jonka lähellä lepää marsalkka Mannerheim. Hautausmaa on täynnä valtiomiehien ja taitelijoiden  kuten Hellaakosken, Kuulan, Merikannon, Schjerfbeckin, Gallen-Kallehan, Aalbergin, Erosen, Kallaksen, Maderojan jne hautoja.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #107 : 05.12.09 - klo:08:11 »
Hei Viisveisaaja!

Tule isenäisyyspäivän seuroihin Lahteen klo. 16, Diakonissalaitoksen Betel-saliin. Sitä ennen ehdit käydä Ristinkirkon vieressä olevilla sankarihaudoilla(ei hautausmaa) Siinä he lepäävät Wäinö Aaltosen valtavan Vapauden hengetär patsaan juurella, kirkon itälaidalla. Kynttilämerikin on vielä siihen aikaan näyttävä.

p.s. Seuroissa puhuu mm. Mauno

                                            terv. Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #108 : 05.12.09 - klo:10:32 »
Kiitos kutsusta, voinempa tullakkin, mutta ei voi luvata.

Ihme kun seppos tiesi sen Lauttasaaren sankatihautuumaan ja muutkin merkkipaikat.

Muistaakseni joissain saarissa ja jossain niemenkärjessä olen törmännyt, kuvaannolisesti tömännyt sellaisiin ristiin joissa on ollut texti tuntemattoman sotilaan muistoksi..
Sellaisessa paikassa ois hienointa käydä viemässä kynttilä tai ihan seppele.
 :'(

Outoja perinteitä sitä alkaakin kunnioittamaan vanhoilla päivillään.
No kyllähän ne pojat teki isot uhraukset silloinn Talvisodan aikaan.
Sitten kun on päässyt matkustelemaan ja nähnyt kurjuuttakin maailmassa niin osaa pikkasen arvostaa sitä hyvää mitä meillä on.. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #109 : 05.12.09 - klo:11:19 »
Kiitos kutsusta, voinempa tullakkin, mutta ei voi luvata.

Ihme kun seppos tiesi sen Lauttasaaren sankatihautuumaan ja muutkin merkkipaikat.

Muistaakseni joissain saarissa ja jossain niemenkärjessä olen törmännyt, kuvaannolisesti tömännyt sellaisiin ristiin joissa on ollut texti tuntemattoman sotilaan muistoksi..
Sellaisessa paikassa ois hienointa käydä viemässä kynttilä tai ihan seppele.
 :'(

Outoja perinteitä sitä alkaakin kunnioittamaan vanhoilla päivillään.
No kyllähän ne pojat teki isot uhraukset silloinn Talvisodan aikaan.
Sitten kun on päässyt matkustelemaan ja nähnyt kurjuuttakin maailmassa niin osaa pikkasen arvostaa sitä hyvää mitä meillä on.. :icon_rolleyes:

Ei se mikään ihme ole sillä kyseessä on kotikyläni. Nuoruuteni kävin joka pyhä Lauttasaaren kirkossa ja melkein joka päivä siellä muuten ja sankarihaudat ovat siinä portaiden alapäässä tosin aika huomaamattomasti. Jos olen oikeassa niin nämä yksittäis ristit eivät ole suomalaisten sotilaiden hautoja. Suomalaiset kerättiin  aina pois ja vietiin kotipitäjän multiin, vain vierasmaalaiset haudattiin kentälle.

Äitini on Vallilasta ja isoisäni asui siellä pitkään vielä mummoni kuoleman jälkeen. 
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #110 : 05.12.09 - klo:11:42 »
Lainaus käyttäjältä: jude - 03.12.09 - klo:14:56 Jos on yksi syy maksaa verot niin se on juuri niin kuin mainitsit. Mutta jos menee yhteen ...
 :023:...

Nyt vasta huomasin tämän. Ylläpito hei, onko tällainen kirjoitusten vääristely sallittua? Minusta se on tosi törkeä temppu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #111 : 05.12.09 - klo:11:53 »
Nyt vasta huomasin tämän. Ylläpito hei, onko tällainen kirjoitusten vääristely sallittua? Minusta se on tosi törkeä temppu.

Se ei ole sallitu, mutta se on teknisesti hyvin helppoa. Itse lyhennän usein pitkiä tekstejä joihin vastaan niin, että siihen jää vain se kohta minin vastaan. Mutta tästä tulee kyllä nootti. Toisen tekstiä ei uusiksi kirjoiteta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #112 : 05.12.09 - klo:15:36 »
Nyt vasta huomasin tämän. Ylläpito hei, onko tällainen kirjoitusten vääristely sallittua? Minusta se on tosi törkeä temppu.
Hei. Jude ...
Sinuna katsoisin mikä on törkeää ja mikä ei....
Jos on sitä mieltä että olen nootin arvoinen, niin otan vastaan nootin. Mutta hieman olisi myös kyseisen "nimimerkin Jude" pohdittava missä menee vanhemman ikä luokan kunnioitus... ja kuinka paljon viestisi aiheuttavat ...

Hyvää Itsenäisyyspäivää 2009.



Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #113 : 05.12.09 - klo:15:57 »
Hei. Jude ...
Sinuna katsoisin mikä on törkeää ja mikä ei....
Jos on sitä mieltä että olen nootin arvoinen, niin otan vastaan nootin. Mutta hieman olisi myös kyseisen "nimimerkin Jude" pohdittava missä menee vanhemman ikä luokan kunnioitus... ja kuinka paljon viestisi aiheuttavat ...

Hyvää Itsenäisyyspäivää 2009.

Ne ovat kaksi eri asiaa. Toisen tekstiä ei kirjoiteta uudelleen, vaikka se olisi kuinka hullua. Ylläpito poistaa pahimmat ylilyönnit. Siinä alhaalla on se ilmoita valvonnalle nappi niitä varten. Arvaa vaan paljonko itsehillintää tässä tarvitaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #114 : 05.12.09 - klo:16:20 »
Hei. Jude ...
Sinuna katsoisin mikä on törkeää ja mikä ei....
Jos on sitä mieltä että olen nootin arvoinen, niin otan vastaan nootin. Mutta hieman olisi myös kyseisen "nimimerkin Jude" pohdittava missä menee vanhemman ikä luokan kunnioitus... ja kuinka paljon viestisi aiheuttavat ...

Hyvää Itsenäisyyspäivää 2009.

Sitä samaa sinulle, samoin kuin hyvää mitä tahansa päivää.

Ei minua kiinnosta kunnioittaa ketään sen takia että tämä kuuluu johonkin luokkaan. Minun kunnioitukseni voi ansaita vain yhdellä tavalla: todistamalla olevansa sen arvoinen. Hyvä jos viestini aiheuttavat "...". Eriäviä mielipiteitä tarvitaan aina, koska muuten ajattelu pysähtyy. Ja omaa ajatteluani minä tässä myös kehitän: eräällä toisella foorumilla jouduin juuri myöntämään olleeni väärässä, koska olin tosiaan erehtynyt aika tärkeässä asiassa. Vaikeaa se kyllä oli, mutta hyödyllistä. Korjasin käsitystäni ja olen nyt sen verran viisaampi.

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #115 : 05.12.09 - klo:16:29 »
 :kahvi:

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #116 : 05.12.09 - klo:17:02 »
Eipä ole taas pitkään aikaan tullut kirjoitettua foorumille, kun on mennyt aika muualla. Seuraillut olen koko ajan, mutta tähän aiheeseen haluan kommentoida.

Talvisota on omissa mielikuvissani lähes legendaarisessa asemassa. Pieni Suomi torjui ryssän iskun ihan itsekseen ja se on ihme se. Jatkosodassa meillä oli Saksa apuna, ja se riittää joidenkin mielestä himmentämään hohtoa, mutta täytyy muistaa, että Suomen toimintaa ei voi verratakaan Saksan kanssa. Ja kerran itse ei pärjätty, niin pakkohan se oli ottaa Saksan apu vastaan ja hyvä niin, minun mielestä oikea ratkaisu, kun kerran muita ei ollut tarjolla. Sillä lailla saatiin Suomi pelastettua. Ja myönnytykset Saksalle oliva tosi pienet (esim. ei paljoa ihmisluovutuksia). Mutta talvisodassa pärjäsimme, kiitos olosuhteiden ja ryssän tyhmyyden (ja ennenkaikkea kiitos veteraanien!), omin päin. Sitä ei voi lakata ihmettelemästä. Tuntuu sen vuoksi huvittavalta nykyajan historiantuntemus ja -arvostus. Mutta meillä nykynuorilla on ollut niin helppo elämä, ettemme aina osaa olla tarpeeksi kiitollisia veteraaneille ja menneille sukupolville. Ihminen on niin raadollinen, että hyvinä aikoina ei osata muistaa ja olla kiitollisia kaikesta. Ainakin itse huomaan ihan yhtenään narisevani jostain joutavanpäiväisestä, opintotuen pienuudesta, siitä etten saanut jouluksi töitä, lumettomuudesta jne. Kuitenkin asiathan ovat mahtavan hyvin, kun vain sen aina muistaisi.

Nyt kun veteraaneille ja muille menneille sukupolville vielä osattaisiin antaa tarpeeksi kiitosta ja rahastoissa makaavat rahat käytettäisiin heidän hyvinvointiinsa eikä unohdettaisi rahoja sinne. Tuntui pahalta, kun jonkun veteraanijärjestön iso pomo sanoi päivälehdessä, ettei heillä ole tarkoitustakaan tuhlata rahoja liikaa veteraaneihin vaan keskittyä jatkossa heidän muistonsa vaalimiseen (suomeksi: käytetään rahat "tärkeämpään").
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #117 : 05.12.09 - klo:18:03 »
Terve Johannes, pitkästä aikaa!

Mutta, suo anteeksi, olen kanssasi eri mieltä monesta asiasta.

1) "ryssä" on halventava, vanhentunut termi, joka pulpahtaa aina esiin kun puhutaan suomalaisten paremmuudesta verrattuna itänaapuriin. Tulisi tässä yhteydessä puhua Neuvostoliitosta; Suomi ei sotinut Venäjän kanssa - siis tämän nykyisen naapurimaamme. Ja vaikka olisi sotinutkin, ei moinen haukkumanimi ole enää mistään kotoisin. Se, että sana on enää ylipäätään käytössä, kertoo jotain suomalaisten perusluonteesta. Kun maalle kerrankin tapahtuu jotain josta voi "olla ylpeä", niin siitä sitten ollaan.
Puhe "ryssästä" yhtenä demonisena kokonaisuutena on muutenkin pahasti harhassa. Vastapuolen taistelijat olivat ihan tavallisia ihmisiä tavallisen ihmisen ongelmineen ja arvostuksineen, ihan yhtä kaukana elleivät kauempanakin kotoaan ja perheistään.
2) "veteraanit" ovat vain ihmisiä, jotka eivät olleet tarpeeksi rohkeita sanomaan "ei", ja jotka saivat/saavat kärsiä siitä. Ei tainnut Raamattu olla hallussa silloin. Ihan yhtä väärässä olivat tietysti myös neuvostoliittolaiset. Jos tarpeeksi moni olisi sanonut "ei", sotaa ei olisi tapahtunut.
Siksi menen ensi elokuussa sivariin, opettelemaan "ein" sanomista.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #118 : 05.12.09 - klo:19:00 »
Seppos kirjoitti: "Arvaa vaan paljonko itsehillintää tässä tarvitaan."

Nyt tuntuu tosiaan, että itsehillintää tarvitaan.

Jotain positiivistakin, Johannes on palannut foorumille. Tervetuloa! 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #119 : 05.12.09 - klo:20:04 »
Noh, edelleen olen samaa mieltä, mutta kiitos, on ihan hauska kirjoittaa taas. On vain niin kiirettä ollut etten ole ehtinyt. Monta kertaa on ollut mielessä, että pitäisi tännekin aktiivisemmin kirjoittaa, mutta viestejä on aina tullut niin kamalasti, ettei jaksa syventyä kunnolla keskusteluihin. Ja vielä kun erehdyin facebookiin liittymään, niin menee illat siellä ja pitäisi vapaa-aikaa riittää muuhunkin kuin netissäoloon, niin foorumi on jäänyt vähän vähemmälle.

Noh, mieluummin minä täällä kirjoittelen sukuni synnyinsijoilla (olen kotona käymässä) kuin Siperian lakeuksilla. Meiltä unohtuu turhan usein kiittää siitä, että veteraanit pelastivat itsenäisen Suomen eikä meille käynyt kuten esim. Virolle. Karjalasta, Inkerinmaasta ym. puhumattakaan. Liekö olisin itsekään olemassa ilman veteraaneja. Ei ole kivaa katsoa tuota Viron kohtaloa, mutta onneksi nyt ovat päässeet "veli-venäläisen" vallan alta. Ryssä kuvaa itselleni sen ajan Neuvostoliittoa yleisenä terminä. Olen toki tietoinen, että tavallisia ihmisiä ne siellä olivat, jotka tekivät likaisen työn. Mutta kerran muutama hupsu päätti pistää maailmankirjat uusiksi kuka Saksassa, kuka itä-naapurissa, niin eipä siinä ollut tavallisella ihmisellä olan kohauttamista.

En toki ihannoi sotaa, en missään nimessä, mutta kerran valittavana oli ryssän orjuus ja siperia yhdistettynä Viron kohtaloon ja taantumaan sekä toisella puolella vapaus ja mahdollisuus demokratiaan ja hyvinvointiin, niin itse olen vakaasti sitä mieltä, että teimme ehdottomasti oikean ja parhaimman mahdollisen valinnan. Työn hedelmiä saamme korjata mm. nyt, kun 60 vuotta sodan jälkeen meillä on koko ajan ollut mahdollisuus keskustella asioista, eikä ole tarvinnut pelätä karkotusta Siperiaan sopimattomien mielipiteiden vuoksi. Suurimman taakan kantoivat he, joita huomenna muistetaan eli ne tavalliset suomalaiset isät, pojat ja veljet, jotka uhrasivat itsensä meidän edestämme ja nyt makaavat mullan alla sankarihautasmailla. Toisaalta hyvä on muistaa myös se, kuten jude muistutitkin, että myös toisella puolella oli vastaava tilanne ja suurvaltojen kahina sai vain pahaa aikaan. Mutta oliko heillä vaihtoehtoja kummallakaan puolella, nappi otsaan omilta vai vihollisilta tai sitten suomalaisten kannalta orjuus vai vapaus.

Niin se vain on, että ideologiat tulevat ja menevät, mutta ihmisinä me olemme samanlaisia syntisiä ajasta aikaan. Sotia on aina ollut ja tulee varmaan myös aina olemaan. Tiedän olevani kyyninen tässä asiassa, mutten jaksa uskoa, että ihmisluonto yhtäkkiä paranisi niin kovin, että kaikki olisi aina hyvin. Aina on ihmisiä, jotka haluavat alistaa toisia ja aiheuttaa toisille pahaa. Ja kun sellaiset saavat liikaa valtaa, niin seuraukset ovat karmivia, kuten sodat. Ja silloin on valittavana vain huonoja vaihtoehtoja. Jos ei hyvää suostu puolustamaan, niin pahaa tulee ainakin vastaan. Se on ihmisen luonto. Pitää vain rukoilla Herraa, että hän antaisi meille viisaat hallitsijat ja kullekin yksilölle vahvan ja viisaan sydämen toimia oikein.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."