Kirjoittaja Aihe: talvisota 1939-40  (Luettu 38995 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #75 : 02.12.09 - klo:13:22 »
Mikä on sama? Kansantalous on dyynaaminen prosessi, jossa tapahtuu jatkuvasti jotakin. Mikään ei pysy samana. Suunnitelmatalouksissa ajateltiin, että juuri nyt pitäisi panna viljaa maahan, koska suunnitelma niin edellyttää. Mutta vilja pitää todellisuudessa panna maahan, kun maaperä ja ilma on otollinen. Näin myös taloudessa. Dynaamista taloutta ei voi suunnitella eikä sitä voi pitää jossakin tilassa vaan se muuttuu alati.
Otetaan tuosta suunnittelemisesta vielä vahvempi esimerkki. Suunnittelujaosto oli Sonerassa laskenut jokaisen tarvittavan kaukopuhelinyhteyden 50v päähän olettaen, että kaikki ulkoiset seikat ovat muuttumattomia. Tuli kuitenkin muutama asia, jotka sotki kuvion täydellisesti. Valtiovalta päätti dereguloinnista, eli monopoli murtui. Toisekseen matkapuhelimista tuli jokamiehen, -naisen ja -lapsen ensisijainen puhelin. Kolmanneksi tuli digitalisointi, eli teknisesti ja hinnallisesti kaikki heitti kuperkeikkaa. Neljänneksi tämän jälkeen koko jaosto lakkautettiin, koska tahti ja tilanteet muuttuivat niin hektisiksi, ettei jaoston tekemällä työllä ollut enää arvoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1569
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #76 : 02.12.09 - klo:14:25 »
Älä ruaki lamaa, vaan kuluta! Tämä oli hallituksen talousmantra viime vuanna. Kulutus ja talouskasvu taitaa olla ohi, kun Äitimaa voi jo huanosti, eikä hänellä ole enään annettavaa koko vuareksikaan. Ihimiskunta kuluttaa palion enemmän ku maapallo tuattaa vuasittain. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kulutus+ylitt%C3%A4%C3%A4+t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n+luonnon+rajat/1135239639610
Olis hyvä kun jokaasen ekologinen omatunto herääs, että punnittis kulutustaan epäittekäin perustein. Tuskin me ollahan kauhian onnettomia, vaikka ei istuttaasi lentokonees 2*12-tuntia mennäksemme jouluviikoksi kärtsäämähän ittiämme Thaimaasehen.
Elämän onni pitääs löytyä muustakin kuin kulutuksesta ja luannonvarojen haaskauksesta, mutta olishan se täs Bigbrothers turhake Suames aikamoonen talavisoran ihime, jos näin kävis.
« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo:14:31 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #77 : 02.12.09 - klo:15:15 »
Tuossa iässä ei saa enää lapsilisiäkään saatika ”karkkirahaa”, mieluummin ehdottaisin verokarhulle tarkistavan Sinun veroprosenttia ….  20% lisäys saastuttamisesta…

Ihan mielelläni otan sen vastaan. Kyllä minä sen olenkin ansainnut.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #78 : 02.12.09 - klo:15:18 »
Ihan mielelläni otan sen vastaan. Kyllä minä sen olenkin ansainnut.

Niinhän se on, että veroja vaan lisää, niin valtio ja kunnat saavat tuhlata rahasi.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #79 : 02.12.09 - klo:15:38 »
Lainaus käyttäjältä: Mörtti
Olis hyvä kun jokaasen ekologinen omatunto herääs, että punnittis kulutustaan epäittekäin perustein.

Kulutustottumuksia muuttamalla ekologisempaan suuntaan on tavoiteltava asia.
Esim. lentomatkan sijaan voisi mennä vaikkapa elokuviin tai lainata kirjastosta videon.
Huviajelun sijasta voisi mennä kuntosaliin.
Jonkun muun uusiutumattomien luonnonvarojen tuhlauksen sijasta voisi mennä vaikkapa uskonnolliseen väkevään kokoukseen, joka maksaa vain kolehdin verran.

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #80 : 02.12.09 - klo:16:36 »
Kulutustottumuksia muuttamalla ekologisempaan suuntaan on tavoiteltava asia.
Esim. lentomatkan sijaan voisi mennä vaikkapa elokuviin tai lainata kirjastosta videon.
Huviajelun sijasta voisi mennä kuntosaliin.

Sähköä, sähköä…….. sähköä…..
ilmastointi, lämmitys, valaistus, kuntosalin sauna…huh,huh..ja lista jatkuu
Mitekäs se on teillä siellä … kylässä oikein ajateltu egologinen elämä, taitaa olla noin vertauskuvallisesti vähän samalla linjalla kuin länsiväylä arki aamuna. 

ps. Miten se kolehdin suuruus oli... no minä voin sen kertoa. Kuinka paljon kyösti laittoi, kun hän on vähän "ujonpuoleinen"...20egeä. Olihan määrä oikea :icon_cool:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #81 : 02.12.09 - klo:16:48 »
Lainaus
sähköä

Haluaisin kehaista itseäni sillä, että minulla on ollut varmaan toistakymmentä vuotta vihreän sähkön ostosopimus sähköyhtiön kanssa.
Jos joku ei ole vielä tehnyt samoin, niin kannustaisin sinua harkitsemaan muuttamaan ruskea sähkö vehreään.
Jos ahneus (=säästäväisyys) iskee, niin voin kertoa, että että vihreän sähkön hintaero ruskeaan sisareensa verrattuna ei ole kummoinen.

Luonnon suojelu koostuu monesta pienestä yksityiskohdata, joista tämä sähköasia on eräs.
Vihreään sähköön siirtyminen on sitäpaizi varsin helppo toimenpide: katselee vain netistä, että mistä yhtiöstä saa vihreää sähköä edullisimmalla hinnalla ja vaihtaa nykyisen sähkösopimuksensa tuohon uuteen sähköntoimittajaan.
Parhaassa tapauksessa sähkön hinta ehkä jopa saattaa laskea, johtuen tuosta kilpailuttamisesta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #82 : 02.12.09 - klo:16:55 »
Haluaisin kehaista itseäni sillä, että minulla on ollut varmaan toistakymmentä vuotta vihreän sähkön ostosopimus sähköyhtiön .
Minun täytyy ostaa Sinulle varmaan joulu lahja ja pyytää jos Sinut valittaisiin ennätysten kirjaan "selittelijöitten mestari"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #83 : 02.12.09 - klo:17:01 »
Lainaus
Minun täytyy ostaa Sinulle varmaan joulu lahja


Toivon, että tänä jouluna minulle foorumilaisten taholta suunniteltujen lahjojen sijasta rahat käytettäisiinkin eko-sähkösopimusten tekemiseen liittyviin mahdollisiin kuluihin ja vaivanpalkkoihin.

Mitä enemmän vihreää sähköä kysytään, sitä enemmän sen tuotanto kehittyy ja tätä kautta pikkuhiljaa päästään eroon ruskeasta sähköstä.
Markkinavoimat ratkaisevat sen, mitä tuotetaan.
ME olemme markkinavoimat.
« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo:17:09 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #84 : 02.12.09 - klo:17:06 »
Toivon, että tänä jouluna minulle foorumilaisten ... ME olemme ....
Eiköhän yksi paketti riitää Sinulle... Ahneus kyösti poika Ahneus....synti :074:  ,  hyi, hyi...  :eusa_naughty:
Äläkä ainakaan minua samaan jokkoon missä Sinä olet ... :icon_wink:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #85 : 02.12.09 - klo:19:23 »
Onko atomivoima Vihreää?
Taitaa olla Koboltinsinistä?
Vihreäsähkö ei aina ole niin Vihreää.
Hiilivoimalat tuottaa saastetta samoin nämä uudet biolaitokset.

Kävin tutustamassa Kotkassa parin bangladeshiläisen kanssa biovoimalaan waiste to energy tais olla laitoksen englantilainen nimi.
Kyllähän se poltti kaiken lähialueiden jätteen, mutta sen kerääminen ja kuljettaminen, poltetun jätteen tuhkat, jotka täynnä myrkkyjä ja haju ja muut haitat kun katteli, niin ei sekään kyllä niin Vihreää ollut kuin Vihreäksi mielletään.

Tuulivoimalatkaan ei ihan mutkattomia ole eikä Aurinko energiapaneelit.

Merenalle, jos laittaa niitä levyjä heilumaan ja tekemään energiaa voinee olla yksi hyvä, mutta miten se toimii Talvella?

Energiantarve on vaan niin iso, että atomivoima taitanee olla se järkevä ratkaisu kuitenkin?

Oikeesti mulla on menossa hermot, kun käytän tosi vähän sähköä ja aina hirveet sähkölaskut. :017: Pitäisi siirtyä kynttilä linjalle? :102:

Suomessa on lisäksi mukava ahne valtiomme, joka rokottaa verolla kaikenlaisia uusia energiamuotoja.
Kuten biodeaseliä.
Joku kertoi telkussa, kun hän teki sitä rypsistä, niin hän kertoi, että hän voisi myydä sitä muualle, mutta ei käy kun verottaja alkaa heti verottamaan.
 Ruotsissa ei näin ole, mutta muistaakseni Tanskassa naapurimme luona kävi milloin mitäkin tarkastajaa, kun hän oli kehitellyt kaikenlaisia uuneja ja muita jotka kehitti sähköä ja lämpöä.
Eli ei ole helppoa murtaa valtion monopooleja.
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #86 : 02.12.09 - klo:19:28 »
... Oikeesti mulla on menossa hermot, kun käytän tosi vähän sähköä ja aina hirveet sähkölaskut.
Pitäisi siirtyä kynttilä linjalle?

Näin energia neuvojana :icon_wink: katsoisin että Teille hyvä herra sopisi ehkä ... päre linja :icon_wink:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #87 : 02.12.09 - klo:20:56 »

Oikeesti mulla on menossa hermot, kun käytän tosi vähän sähköä ja aina hirveet sähkölaskut. :017: Pitäisi siirtyä kynttilä linjalle? :102:

Me kilpailutimme sähkön hinnan ja otimme semmoisen tarjouksen, että hinta pysyy samana seuraavat 2 vuotta. Nyt sitten sähköyhtiö ilmoitti, että sähkön siirtohinta nousee. Vähän ottaa päästä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #88 : 02.12.09 - klo:20:58 »
Niinhän se on, että veroja vaan lisää, niin valtio ja kunnat saavat tuhlata rahasi.

Kaiken saavat tuhlata. Jotain siitä menee tärkeäänkin asiaan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: talvisota 1939-40
« Vastaus #89 : 02.12.09 - klo:21:36 »
Kaiken saavat tuhlata. Jotain siitä menee tärkeäänkin asiaan.

Ja ennen kaikkea Suomen Puolustusvoimille :icon_wink: