Kiitos kysymyksestä, se sai taas miettimään. Valitettavasti löysin itsestäni enemmän pakana-ateistia kuin kristinoppinsa tuntevaa herännyttä.
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että silloinkin elämässäni kun en jumalasta mitään tiennyt, tiesin kyllä että on "pyhä". Jotkut konkreettiset asiat olivat pyhiä jo lapsena (no, ovat edelleen).
Leipä, vilja, pelto.
Hautausmaat.
Kirkkorakennukset.
Suomen lippu.
Metsä.
Kuitenkin mikään näistä ei ole pyhä itsensä vuoksi. Pyhä on enemmän kuin asia itse - suurempi kuin osiensa summa, miten sen nyt sanoisi. Pyhän arvoa ei voi mitata rahassa eikä tyhjentävästi järjellä (tai edes sanoilla) selittää. Pyhään liittyy kunnioituksen tunne ja käyttäytymissääntöjä.
Esimerkiksi hautausmaa minulle pyhänä paikkana... Se on enemmän kuin maa-alue, jonne kuopataan kuolleita, koska siihen liittyy kuolleiden ystävien/rakkaiden kaipaus, esi-isien kunnioitus, elämän ainutkertaisuuden ja ohikiitävyyden osoittaminen, tasa-arvoisuus kuoleman edessä, ylösnousemuksen toivo. Käyttäytymissäännötkin ovat jokseenkin ehdottomat: ei sovi juosta tahi olla äänekäs eikä haudan päältä tarpeettomasti kävellä. Haudan häpäisy tai hautarauhan rikkominen on mitä suurin kauhistus.
Onkohan yksi ongelma nykyajan ja pyhyyden kohtaamisessa se, että monien ihmisten tulee jollain tapaa jakaa käsitys siitä mikä on pyhää, jotta pyhä olisi pyhää. Ja jos nykymaailman ihmiset ovat sirpaloituneet liikaa ollakseen samaa mieltä mistään, pyhyys ei "toteudu"?
Jatkan miettimistä.