Kirjoittaja Aihe: Syksy  (Luettu 34845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Syksy
« Vastaus #90 : 14.09.10 - klo:14:13 »
Tänään näkyi kauniinvärisiä vaahteroita. Punaisia, keltaisia ja punakeltaisia peräkkäin. Yhdessäkään ei ollut enää vihreää.

Kasvi- ja erityisesti sienituntemus on meikäläisellä heikkoa. Melkein kaikki punaiset näyttää haperoilta. Ja mikähän kasvi on violetinpunaisen värinen, jossa on kukat niinkuin pillikkeillä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Syksy
« Vastaus #91 : 14.09.10 - klo:14:18 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #92 : 14.09.10 - klo:14:21 »
Tänään näkyi kauniinvärisiä vaahteroita. Punaisia, keltaisia ja punakeltaisia peräkkäin. Yhdessäkään ei ollut enää vihreää.

Kasvi- ja erityisesti sienituntemus on meikäläisellä heikkoa. Melkein kaikki punaiset näyttää haperoilta. Ja mikähän kasvi on violetinpunaisen värinen, jossa on kukat niinkuin pillikkeillä?
Ne ovat hyvin mahdollisesti joitakin kämmeköitä, missä kasvaa?

Mutta minun sienituntemus vasta onneton onkin. Oltiin perinneretkellä viimeksi - systeri kyllä rypisteli kulmiaan kun tarkasteli mun suppilovahveroita, ja sain kuulla yhtä ja toista siitä mikä on suppilo. Epäilyttävää oli olivatko mitään vahveroita, minun saaliini. Käveleskelin siellä ja ihmettelin tässä muuta vaan. Puolukoita osaan poimia kyllä.  Mutta sienet se heitti varmuuden vuoksi kaikki pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Syksy
« Vastaus #93 : 14.09.10 - klo:14:24 »
Tarkoitatko ehkä tätä Rantakukkaa?

http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=rantakukka&meta=&btnG=Google-haku

Ei ole rantakukka, mutta kasvaa kyllä rannalla. Pienempi.

myyrä

  • Vieras
Vs: Syksy
« Vastaus #94 : 14.09.10 - klo:14:30 »
Ei ole rantakukka, mutta kasvaa kyllä rannalla. Pienempi.

Samannäköisiä ovat ainakin karheapillike, mäkiminttu ja punapeippi. :icon_biggrin:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #95 : 14.09.10 - klo:14:31 »
Ei ole rantakukka, mutta kasvaa kyllä rannalla. Pienempi.

Voi kun minä olen niin surkee käyttämään nettiä, minusta kuvaus viittaa kämmekkäkasveihin, ennen muuta kukkien muoto, pillikemäisyys, ja jos se vielä on pienehkö, sillä suuria meillä ei kasva. Joskus osasin nämä edestakaisin, silloin kun liikuin Lapissa paljon, nimittäin Karhunkierroksella, joka ei nyt ole ihan Lappia mutta kannattaa katsoa läpi, on se yksi lehto jossa oli vaikka mitä ihmeellisyyttä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #96 : 14.09.10 - klo:14:39 »
Samannäköisiä ovat ainakin karheapillike, mäkiminttu ja punapeippi. :icon_biggrin:
Soisella tai lettoisella rannalla voisi olla punakämmekkä tai jokin muu, etenkin jos on sellainen ettei ihan päivittäin osu eteen, katso kämmeköitä. Kovasti ovat kyllä suokasveja ja suolla olen niitä ite nähnyt. Lisäksi tarvitaan hieman kalkkipitoisempaa maata kuin on --- tai siis, en kyllä niistä seuduista nyt tiedäkään. Mieli hamuaa väliä Helsinki-Kouvola, se nurkka on varsin hapanta, eli näitä ei löydy kuten ei metsälehmusta, tai tammea. Kotkankin Tammikadulla kasvaa yksi ainoa tammi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Syksy
« Vastaus #97 : 14.09.10 - klo:14:52 »
Soisella tai lettoisella rannalla voisi olla punakämmekkä tai jokin muu, etenkin jos on sellainen ettei ihan päivittäin osu eteen, katso kämmeköitä. Kovasti ovat kyllä suokasveja ja suolla olen niitä ite nähnyt.

Niitä ei kasva siinä kuin yksi ainoa ja epäilenkin, että se on tullut siihen siemenestä vaikka linnun mukana tai jonkun vaatteista tipahtanut siemen tai jotain sen tyyppistä juttua. Joskus voi nähdä jotain outoa niinkuin täällä kasvaa yhdessä paikassa Siperian sinivalvatti. Sitä ei ole kuin kahdessa paikassa Suomessa ja kasvi on ankarasti rauhoitettu.

Onko se Katajanokalla vai missä siellä päin, jossa on ennen majaillut venäläinen ratsuväki? Siellähän kasvaa Suomen oloissa hyvin omituisia arokasveja, joiden siemenet on tulleet hevosten rehun mukana.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Syksy
« Vastaus #98 : 14.09.10 - klo:14:56 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Syksy
« Vastaus #99 : 14.09.10 - klo:15:04 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Syksy
« Vastaus #100 : 14.09.10 - klo:15:18 »
Kiva kasvioppitunti syksyisenä iltapäivänä. Nyt en enää arvuuttele. Etsi wikistä huulikukkaiset. Punakukkaisia on vain osa. Esim. timjami vois olla sopiva. Mutta kyllä sinä sen löydät, sinulla on hyvä näkömuisti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syksy
« Vastaus #101 : 14.09.10 - klo:18:43 »
Niitä ei kasva siinä kuin yksi ainoa ja epäilenkin, että se on tullut siihen siemenestä vaikka linnun mukana tai jonkun vaatteista tipahtanut siemen tai jotain sen tyyppistä juttua. Joskus voi nähdä jotain outoa niinkuin täällä kasvaa yhdessä paikassa Siperian sinivalvatti. Sitä ei ole kuin kahdessa paikassa Suomessa ja kasvi on ankarasti rauhoitettu.

Onko se Katajanokalla vai missä siellä päin, jossa on ennen majaillut venäläinen ratsuväki? Siellähän kasvaa Suomen oloissa hyvin omituisia arokasveja, joiden siemenet on tulleet hevosten rehun mukana.
Varmaan näin on, jos katsoit jo punaiset kämmekkäkasvit. Meren rannalla tapaa myös erikoisuuksia. Mielenkiintoista kuin mikä. Kerrothan jos löydät tietoa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Syksy
« Vastaus #102 : 16.09.10 - klo:16:33 »
Viime yön aikana on tullut paljon männynneulasia puista alas. Mutta paljon on kuivia neulasia vielä oksistoissa. Näyttäisi jopa puolet neulasista kärsineen kuivasta kesästä. Samoin kuusissa on keltaisia oksia.

Haravoin keltaiset koivunlehdet ja männynneulaset pieniin sieviin kasoihin. Ihan pihalla-olon ilosta. Nyt ilma kääntyi aurinkoiseksi ja tuuli puhkii nurmikot kuiviksi. Keräsimme pudokkaat omppupuun  alta kompostiin, istuimme kuistilla auringossa ja ihailimme Luojan kätten töitä. Ja vähän omiammekin.

(Ja Pena, pihalla-olo oli kutakuinkin selväjärkistä!) :109: Kivoja sanoja kielessämme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Syksy
« Vastaus #103 : 16.09.10 - klo:23:40 »
Kivaa, kun on syksy. Sade ja tuuli ja kaikki!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Vs: Syksy
« Vastaus #104 : 17.09.10 - klo:04:23 »
Ei syksyä ilman sadetta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024