Kirjoittaja Aihe: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?  (Luettu 35938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #45 : 05.08.09 - klo:21:20 »
ei mielipahanen meitä ärsytä... mutta ylläpitäjää voi vähän ärsyttää... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #46 : 05.08.09 - klo:21:37 »
Lainaus käyttäjältä: steal
Anteeksi kun aiheutin teille mielipahaa kirjoittamalla väärälle svulle.

Asiahan on helposti korjattavissa aloittamalla uudesta aiheesta uuden keskustelun.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #47 : 06.08.09 - klo:12:14 »
On väärin kun papit yrittää Jeesuksesta ja jumalasta tehdä jotain skitsofreenistä jakautunutta persoona, vaikka Jumala sanoo suoraan kirjassaan: Minä olen herra sinun Jumalasi älä pidä muita Jumalia.
Olen eronnut kirkosta kaikkien niiden harhaoppien ja kirkon markkinahuoneeksi muuton(soittopelit,urut,kuvat,ristit,patsaat,kolehdit,ulkokultaisuus)takia. En ole löytänyt totuuksia kuin raamatusta, mutta ois mukava tutkia asioita jonkin ihmisen kanssakin  eikä vain yksin, mutta enhän sitä voi tehdä kun papitkin muuttelee Jumalan sanaa, eivätkä pysy siinä mitä Jumala haluaa ja sanoo.
Onko papit niin viisaita että voivat tulkita asioita erilaisiksi mitä Jumala sanoo.Voiko kaiken luoja olla tyhmempi kuin papit jotka osaa tehdä vain lämpimän paskan niinkuin me muutkin kuolevaiset.Miksi pitää asettua jumalan veroiseksi Raamatun suhteen ja keksiä sinne asioita.  Mutta kiitos sulle että vastasit osaan kysymyksestäni kun papit vetää vaan "herneet nenäänsä" ja hulluna pitävät.Enhän mikään viisas olekkaan vaan kaipaan vastauksia kysymyksiini ja "hengellistä kotia".Kaipaan lisää tietoa, mutta mistä kysyä ????

Saat toki minun puolestani esittää foorumilla mielipiteitäsi, kuitenkin

tässä elämässä riittää urputtamisen aiheita ja erilaisia näkökantoja aiheesta kuin aiheesta. Jos olet lukenut raamattusi tiedät, että "Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstä, jolla hän itseään rasittaa auringon alla?". Jumala on kaikkivaltias ja toteuttaa tahtonsa ilman meidän aikaansaannoksiamme ja kannanottojamme. Hänen suunnitelmiin emme voi vaikuttaa eikä Häntä ohjata omilla toimenpiteillämme. Jos luotamme Jumalaan olemme vapaat ajatuksista, jotka ovat vain rasituksena matkallamme.

Esittämäsi voimakkaat mielipiteet ovat sinun. Valintasikin ovat sinun ja olet niistä itse vastuussa. Miksi niitä syöttää muiden luettavaksi. Onko niistä tullut kuitenkin ongelma?

Jos koet tehneesi oikeat ja Jumalan tahdon mukaiset valinnat Sinun pitäisi olla tyytyväinen elämääsi ja kysellä Jumalalta, kuinka voit kirkastaa Kristusta ja tuottaa lähimmäisillesi hyvää. Nyt toimintasi tuntuu peräti arveluttavalta.

Jumalan huolenpidossa on hyvä elää silloinkin, kun ristiriidat ja ahdistukset vaivaavat.

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #48 : 06.08.09 - klo:12:46 »
Lainaus
mutta ois mukava tutkia asioita jonkin ihmisen kanssakin  eikä vain yksin,

Tulkitsen, että stealissa on vähintäänkin jonkin verran (todennäköisesti enemmänkin) totuutta etsivää mieltä.
Jos kaikissa kunnon körttiläisissä taikka kaikissa kristityksi itseään nimittävien ihmisen sisuxissa olisi sitä samaa mieltä,
olisi maailma piirun verran hauskempi ja mukavampi paikka.

Toivottavasti nimim. stealin mukanaolo opettaisi meille körttifoorumilaisille enemmän ymmärtämän/suvaitsemaan erilaisuutta sekä sitä logiikkaa, jolla nimim. steal muodostaa maailmankuvansa. Tällöin pelko ja sitä kautta tuleva ärtymys erilailla ajattelevia ihmisiä kohtaan laantuu jos jonkin verran.

Meillä täällä körttifoorumilla on tapana julistaa ja opettaakin toisuskoisia körttimuottiin - ehkäpä opettamisen lisäksi meillä on nyt mahdollisuus myös oppia uutta. Ihminen, joka opettamisen ohella myös aktiivisesti suostuu oppimaan uutta on mielestäni juuri sellainen ihminen, kuin ihmisen tulisikin olla.
Kaikki osaavat opettaa, harva meistä osaa oppia.
Kaikki minuunkin kohdistuvat saarnat ja opetukset ja ohjeistukset ovat edelleenkin tervetulleita.
Kiitos tähänastisesta ohjauksesta.
« Viimeksi muokattu: 06.08.09 - klo:12:51 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #49 : 06.08.09 - klo:13:34 »
Kiitos tähänastisesta ohjauksesta.

Ole hyvä. Tuemme toisiamme.
Elokuvan Postia pappi Jaakobille pappi totesi lopussa olevansa hyödytön ja kuoli pois, kun ei enää voinut rukoilla avunpyytäjien puolesta. Minunkin elämäni olisi merkityksetöntä tai kokisin sen hyödyttömäksi, ellen saisi olla lähimmäiseni tukena.
Aina ei hyvä tarkoitus toteudu. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että laulaessaan "Ihmisen ikävä toisen luo" laulaja on yleisinhimillisyyden tulkki.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #50 : 06.08.09 - klo:16:26 »
Vaivatulle;  Juu, mielipiteitänihän ne ja niitä saa puntaroija ja tarkastella.Täältä minä kuitenkin olen jotain hakemassa.
Se että outtelis vaan mitä tuleman pitää on mulle outoa koska raamatussakin käsketään auttamaan lähimmäistään, itseään ja rukoilemaan ja Jumala anttaa kyllä sen mitä tarviimme tai ainakin voimia kestää kaikkee paskoo. Siksi en pysty allekirjoittaan tumput suorina oottelua jos sitä tarkoitit. Tottakai Jumala pitää huolta jos emme hylkää häntä ja vaikka hylkäisimmekin niin kyllä se välillä kyselee jotta kuules jätkä joko tuo vouhkaaminen riittäs ja hetken kuuntelisit.Kysyisinkin että kun vaan oottelet(siitä voisin olla jopa kateellinen koska itse en siihen pysty, jöllöttelyyn, vaan etsin koko ajan totuutta ja ehkä opinkin jotain lisää, ainakin yritän) niin onko sulla koskaan tullu mieleen että mitä vois tehdä Jumalan mieliksi ja hyväksi eikä vain odottaa mitä Jumala tekee meidän hyväksi ? Jotain sellaista minkä olemme unohtaneet ?  Voin olla mielipiteineni täysin metässäkin ja hyväksyn senkin, mutta totuutta etsin vaikka vailinainen olen ja synti kalvaa niin maan perusteellisesti.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #51 : 06.08.09 - klo:16:35 »
Kyöstillä taitaa olla  "antennit ulukona" ?  Ainakin tajusit heti että etsin jotain, totuutta ja se ei pelkällä olemisella tule, vaan on ravisteltava vanhoja rutiinikäsityksiä, omiani ainakin.Olen ollut joskus urautunut ja luullut jotta kaikki on hyvin mutta kun ei ole.Ei minussa, eikä maailmassa. Eli jos kyselen jonkin mielestä tyhmiä niin joko vahvistan käsityksiäni tai haluan oppia, mutta kaiken yritän kuitenkin Raamatusta tarkastaa vaikka aivoni sanoisi toista niin ne on silti vain poloiset kovalevyt verrattuna Jumalan "aivoihin" joten annan raamatun voittaa asian.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #52 : 06.08.09 - klo:16:50 »
Lainaus
Vaivatulle;  Juu, mielipiteitänihän ne ja niitä saa puntaroija ja tarkastella.Täältä minä kuitenkin olen jotain hakemassa.
  • Hyvä niin...toivottavasti löydät.
  • Minäkin auttaisin jos voisin.
Lainaus
Kysyisinkin että kun vaan oottelet(siitä voisin olla jopa kateellinen koska itse en siihen pysty, jöllöttelyyn, vaan etsin koko ajan totuutta ja ehkä opinkin jotain lisää, ainakin yritän) niin onko sulla koskaan tullu mieleen että mitä vois tehdä Jumalan mieliksi ja hyväksi eikä vain odottaa mitä Jumala tekee meidän hyväksi ? Jotain sellaista minkä olemme unohtaneet ?
 
  • On tullut usein mieleeni ja olen toiminutkin varsin pontevasti sen hyväksi.
  • Siitä on tullut vain harmaita hiuksia. Olen kokenut mahdollisuuteni niin huonoiksi, että olen luovuttanut. Olen pelkuri ja luopio.
Lainaus
Voin olla mielipiteineni täysin metässäkin ja hyväksyn senkin, mutta totuutta etsin vaikka vailinainen olen ja synti kalvaa niin maan perusteellisesti.
  • Etsi vain ja toivottavasti sen löydät
  • Kukapa meistä olis täydellinen ja vailla syntiä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #53 : 06.08.09 - klo:17:22 »
Tuota pelkuri sanaa en kyllä heti usko enkä mitään luopio juttua.
En tunne sinua, meriittejäs joten sanon vain mitä oudolle ihmiselle voin sanoa.
Olet toiminut ja yrittänyt. Se on kuule palijo kun yrittää, ei sitä läheskään kaikki tee. Yrittämistä ei tartte katua mutta sen jättäminen kokonaan pois voi joskus alkaa kalvamaan.Ehkä pelkäävät epäonnistumista, mutta miksi ?  Eihän ihmiselle maailma voi muuta kuin tappaa korkeintaan ja häväistä, mutta onko silläkään niin hirmuista merkitystä koska kyseessähän on vain tomumaja joka kuitenkin on vain silmänräppäyksen päästä kuitenkin pelkkää multaa, multaa joka antaa ruokaa taas kasveille ja eliöille ja taas jatkuu telluksen eliöstö uudella energiapaukulla.
Tähän vois sanoa kun miehenköriläästä on kyse jotta:Minkä ne mulle kun Tappaa eivät uskalla ja raskaaks eivät saa.  ;  )
Kerrompas jutun.Mulla on sukua monessa uskonnossa ja käväsin Helluntaiseurakunnan teltassa ja sanoin suoraan syntejä mitä oon tehnyt, eli huorannu, lapsena varastin kahdesti, kiroillu, panetellu, ajanu humalassa ja krapulassa autolla, Lyöny kerran Israelissa turpiin(se oli puolustautumista, mutta siltikin löin lähimmäistä joten ei voi perustella millään)Kerroin asioista ihan seikkaperäisesti niin ihmiset punasena ähötti ja oli vaivautuneena, miksi ?  Eikö synneistään voi puhua kun niitä katuu?  Pitäskö olla vain korrekti ja todeta että olen syntinen ?
Mitä väärää on saattaa julkisuuteen pahoja tekojaan? Jumalahan ne kyllä tietää mutta eikö se vaan varota ihmisiä että KAIKKI asiat tulee avoimiksi kuitenkin viimeistään silloin kun Jumala ottaa meidät tarkasteluun kunnolla.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #54 : 06.08.09 - klo:19:12 »
Miksi kirkoissa opetetaan kolminaisuusoppia vaikkei siitä puhuta raamatussa mitään?
Pakanauskonnoista se kyllä löytyy, mutta miksi sitäkin opetetaan kirkoissa, Jumalan huoneessa.
Keltä kysyisin näitä asioita??? Keneltä saisin vastauksen kun evl,kirkko ei niitä antanut .

Jos kolminaisuusoppi on sinulle kynnyskysymys, et todennäköisesti löydä samoin ajattelevia kristillisiksi luettavien yhteisöjen piiristä, onhan se kristinuskon perustava opinkappale eli dogmi. Kirkon sanasto toteaa asiasta:
Näkemys kolminaisuudesta on Uudessa testamentissa aivan keskeinen, vaikka siellä ei olekaan selkeää esitystä kolminaisuusopista. Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa olevassa Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssä: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)

Kolminaisuusopin kehityshistoriaan löytyy vastauksi dogmihistoriaa käsittelevistä kirjoista. Mikäli ryhdyt niitä tutkimaan, ota huomioon, että historiantulkinnat ovat ajan saatossa kehittyneet tiedon lisääntymisen ja historiatieteen kehittymisen myötä. Se miten 1700-luvun valistusmiehet ( Voltaire, Edward Gibbon ym.) asiat tulkitsivat, ei välttämättä ole sama kuin 1900-luvun lopun tulkinta. Uusimmissakin tutkimuksissa lienee eri tulkintoja, ehkä eri koulukuntiakin. En tunne alan tutkimusta, mutta epäilen, että suomen kielellä ei asiasta löydy kuin perusesityksiä. Niiden kirjallisuusluettelojen avulla pääsee eteenpäin.

Syntyhistorian lisäksi olisi paikallaan tutustua kristillisen teologian näkemyksiin kolminaisuusopista. Johdatusta eri näkemyksiin voisi alkaa etsiä esimerkiksi Alister McGrathin kirjan "Kristillisen uskon perusteet" avulla.

Sellaisiakin kristillisperäisiä uskonnollisia yhteisöjä on, jotka eivät kolminaisuusoppia hyväksy. Tällainen on ainakin unitarismi tai universalismi, josta saa lähempiä tietoja erinomaisesta Uskonnot Suomessa -verkkopalvelusta: http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=23
Unitaareilla on toimintaa Suomessakin: Suomen unitaariuniversalistinen seura ry.

Luterilaisen kirkon opinkäsitysten esitystä en osaa suositella, ehkä muut täydentävät. Luterilaisuuden ruisleipää ovat kuitenkin M. Lutherin teokset. Niistä ainakin Iso katekismus on suomenkielisenä verkossa.

Herännäisyyden sisältöön tutustuu parhaiten istumalla seuroissa ja veisailemalla Siionin virsiä. Tämä foorumi on vain pintavaahtoa.

Mt


Juhoma

  • Vieras
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #55 : 06.08.09 - klo:19:27 »
  MT  kirjoitti:
Herännäisyyteen tutustuu parhaiten istumalla seuroissa ja veisailemalla  siionin virsiä.
Tämä foorumi on vain pintavaahtoa "

Hyvä Steal , kokeilisitko sitä konstia. Parempaa neuvoa vanha teknologi ei kykene antamaan. Kirjoituksistasi päätellen sinulla on tosi hätä. Nuo MT:n neuvot ovat olleet minulle usein hyvä apu.    Terveisin  Jussi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #56 : 06.08.09 - klo:19:28 »
Juu, se 3-oppi tuntuu oudolta ja kun se on vielä "perustaa" ja silti siihen ei mielestäni Raamatussa kehoiteta niin asiaa mietin todella.
Jep tutkinta muuttuu, mutta ei aina oikeaan koska mennään lopunaikoja kohti ja saatana tietää aikansa loppuvan pian ja se kiristää tahtiaan ja mikä paras paikka kuin sotkea Raamatun oppeja.Itse Raamattuahan se ei pysty sotkee muuten kuin silloin kun me uudistetaan, tehdään uusi painos "nykyaikaiseksi". Vai luuleeko joku ettei saatana ole muka silloinkin paikalla!!!  Varmasti on, minäkin olisin jos olisin se saatana, teettäsin oikein kunnon muutoksia ja nykyaikaistin kielioppia oikein kunnolla ja kansan mieluiseksi ja taas menis täyestä ja saatana sais taas (lampaan vaatteissa, muistakaa mitä sanotaan lopunajasta)tahtonsa läpi.
Vieläkin vaan haluaisin teesit seinälle.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #57 : 06.08.09 - klo:19:32 »
On mulla niitä kaseteilla ja kuuntelenkin, mutta eihän ole virsejä jos ei ole uskoa ja usko ilman raamattupohjaakin on varmaan aika vaikeaa.

Poissa peel

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #58 : 06.08.09 - klo:19:56 »
Alkuperäiseen otsikon kysymykseen: Olen sitoutumassa. Herättäjäjuhlat olivat todella hienot. Liityin myös taannoin H-Y:n jäseneksi.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Olenko sitoutunut herännäisyyteen?
« Vastaus #59 : 06.08.09 - klo:20:00 »
Hei, steal!

Meitä käy seuroissa jonkin verran sellaisia, joiden usko on epäilyä, harhailua ja kyselyä - tyhjää. Elämäkin vain päällepäin kunnossa, sisältä usein rikkinäistä.

pohtii Mauno