Kirjoittaja Aihe: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?  (Luettu 8677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #15 : 05.02.14 - klo:10:47 »
Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää toisesta ehtoollisella kävijästä, onko hän kelvollinen vai ei. Yksin Jumala tietää sen. Jokainen ehtoolliselle menijä pitäköön itsestään huolen. Kaikki saavat tulla ehtoolliselle.

Minä olen ymmärtänyt ehtoollisen nauttimisesta turmioksi niin, että jos sen pitää vain tavallisena syömisenä ja juomisena eikä niin, että tämä on Kristuksen ruumis ja tämä on Kristuksen veri, sinun edestäsi annettu ja vuodatettu. Mutta sitä ei todellakaan voi sanoa toisesta ehtoollisesta kävijästä.

Ei kait se paha tapa ole, jos ennen ehtoollista käy sopimassa sen kanssa, jota vastaan on jotain hampaankolossa. Mielestäni ehtoollisen nauttiminen ei kuitenkaan edellytä sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa luterilainen

• Pistää körttipastillin suuhun
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #16 : 16.08.19 - klo:11:33 »
Tämä kysymys nousee turhan usein esiin eräiden luterilaisten ryhmien toimesta. Ehtoollisen avoimuus on minulle tärkeä, koska sen ansiosta palasin luterilaiseen kirkkoon. (Minun tausta on vapaakirkollinen.) Itse näen ehtoollisen olevan paikka, jossa Kristus on konkreettisesti läsnä ja kohtaa epäilevää, syntistä, harhaoppista, luopiota, petturia, äkkipikaista, valehtelijaa ja niin edelleen koko rakkaudellaan. Jumala ei toimi ehtoollisessa ihmisten uskon takia, vaan Poikansa Herramme Jeesuksen Kristuksen takia.

Ehtoolliselta sulkemisen näen sellaisena, että siinä rajataan Jumalan toiminta. Kuitenkin ehtoolliselta sulkemista käytetään aseena - niin ev.lut. kirkon sisällä kuin vapaissa suunnissa.

Teme
Kirkossamme on piispainkokouksen päätös ehtoollisvieraanvaraisuudesta. Sen mukaan "Myös muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi osallistua yksittäistapauksessa ehtoolliseen, jos hänellä on omassa kirkossaan oikeus ehtoolliseen ja hän hyväksyy luterilaisen käsityksen ehtoollisesta Kristuksen todellisen läsnäolon ja syntien anteeksiantamisen ateriana. Papin tulee huolehtia siitä, että ehtoolliselle aikova ymmärtää, mitä ehtoollinen on ja mitä siihen osallistuminen merkitsee. Tällöin on otettava huomioon myös se, mitä toisen kirkon jäsenen kirkko opettaa osallistumisesta luterilaiseen ehtoolliseen." Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville.

Lähteet:

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/14106/Piispainkokous+paatti+jumalanpalvelusyhteisoista+ja+ehtoollisvieraanvaraisuudesta

https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen