Tuosta tuomitsemisesta ja siunaamisesta eräs ajatus.
Oletetaan, että jätän perheeni koska löysin jonkun miehen (tai naisen), joka on ruvennut kiinnostamaan minua enemmän, kuin oma rakas vaimoni. Pikkuhiljaa uuden kumppanin kanssa hengaillessani nykyinen parisuhteeni alkaa tuntua todella kuivalta ja tyhjältä.
Toki edelleen tietyllä tapaa rakastaisin vaimoani, mutta uusi kumppani kiinnostaa niin paljon, että kotiolot suorastaan ahdistavat, koska on ikävä sen uuden kumppanin luo. Tilanne on ristiriitainen. En haluaisi aiheuttaa perheelleni tuskaa, mutta syykenmaailma vetää kovasti tuon uuden heilan luo. Olen koukussa.
Lopulta päätän vapauttaa itseni piinasta ja ottaa eron vaimostani ja muuttaa uuden kumppanin luo.
Vaimon elämä muuttuu tietysti helvetiksi. Puhumattakaan siitä, mitä nykyisiä ja tulevia vammoja tästä lapselleni seuraa. (Noh, osa lapsen vammoista ehkä korjautuu tulevaisuudessa vuosia kestävissä terapioissa, mutta vain osa).
Lienee selvää, että en ansaitsisi siunausta uudelle liitolleni / rekisteröidylle suhteelleni.
Pitäisikö papin silti siunata uusi suhteeni, jos ei muuten niin suvaitsevaisuuden nimissä?
Pitäisikö ikäänkuin siunata ja hyväksyä se, että en suvaitse omaa perhettäni, vaan muutan pois?
Suostuisiko joku siunaamaan minun uuden liittoni?
Jos joku sen tekisi, olisi hyvin hienotunteista tehdä se salassa niin, että vaimoni ja lapseni eivät koskaan tulisi tietämään, että joku oli uuden liittoni siunannut. Mikäli kuulisivat, olisi se ikäänkuin toinen kova isku ensimmäisen iskun päälle.
Herättelisin ääri-kärjistetyllä (mutta tuskin kovin harvinaisella) esimerkilläni vain aivosolujamme pohtimaan sitä tilannetta, että kannattaako kaikkea mennä suinpäin siunailemaan.
Mielestäni tuon siunausasian kanssa pitää olla huolellinen, ettei tule kannustaneeksi ketään syntiin, eli ikäänkuin siunata vääriä tekoja.
(Jos suvaitsemattomuus omaa perhettään kohtaan ei ole synti, niin sitten syntiä ei ole olemassakaan).
Syntinen ihminen tarvitsee toki siunausta, mutta synti ei sitä tarvitse, vaan vain yltyy, jos sitä siunataan.
ps.
Ja niille, jotka mahdollisesti ärsyyntyvät sanasta "synti", voivat aivan hyvin muuttaa sen tässä tekstissäni merkkijonoksi "väärä teko" taikka "vahinkoa aiheuttava teko".