Kirjoittaja Aihe: Kelpaanko minä?  (Luettu 15458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
Kelpaanko minä?
« : 08.04.09 - klo:09:45 »
Kelpaanko minä?

Kuka minä olen ja onko minulla lupa elää sellaisena kuin olen? Mihin asti rohkeus ja rakkaus riittävät?

Näin hiljaisen viikon aikana on ajatukset velloneet milloin missäkin. Mutta yksi kysymys menee kaiken muun edelle. Saanko olla sellainen, kun olen?

Ystäväni sanovat minua että olen patriootti, mikä on ehkä oikea sana kuvamaan minua. Tämä taas johtaa välillä itsessäni ilmiöön nimeltä rasismi. Tällöin voi kysyä mikä on minun todellinen rakkaus ihmisiä kohtaan?

Ehkä rakkauden esteenä on itselläni oma heikko itsetuntoni, ei ole rohkeutta uskaltaa rakastaa.

Onneksi minä saan ja kelpaan kaikkineen vikoineen hiljentymään, ristin juurelle.  O:)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Kelpaanko minä?
« Vastaus #1 : 08.04.09 - klo:09:55 »
Pahimpia vikoja meissä ovat varmaan ne, joita emme tunnusta omiksemme. Voimme yrittää korjata asenteitamme vain, kun myönnämme niissä olevan korjattavaa. Esimerkiksi isänmaallisuus on hyvä asia, mutta se vääristyy, jos alamme nähdä ulkomaalaisissa vain suomalaisuutta uhkaavia vastustajia.

Minulla on lupa olla sellainen kuin olen ja naapurikorttelin kebabinpaistaja olkoon sellainen kuin on.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kelpaanko minä?
« Vastaus #2 : 08.04.09 - klo:10:50 »
Jukka Kankaisen Luukas-passiossa on aika riipaiseva kohta, kun kuoro laulaa Johannes Väyrysen sanoihin: "Lienenkö minä se, jota Jumala ei voi käyttää muuhun kuin Jeesuksen pettämiseen?"

B.H.S

  • Vieras
Mihin minä sitten kelpaan, pelinappulaksiko?
« Vastaus #3 : 11.04.09 - klo:13:09 »
Tänään lankalauantaina ja lumien sulaessa vähän ahdistaa. Kirkko on minulle aina ollut paikka minne olen voinut paeta maailman ahdistuksia. Hakea voimia omaan maaliseen vaellukseen ja olemalla mukana, rakentamassa seurakuntani yhteen kuuluvaisuutta,  ihmisten kanssa.
Kun, aloin olemaan aktiivinen seurakuntalainen 90-luvulla. Huomasin hyvin nopeasti kuinka ihmiset käyvät, veristä valtataistelua keskenään.  En kumminkaan välittänyt siitä sen suuremmin.

Mutta tilanne on vain pahentunut, eikä kysymyksessä ole yksittäinen seurakunta. Sillä tässä matkan varrella on tullut vaihdettua asuin paikka kuntaa muutaman kerran. Joten muutamista seurakunnista on siis kokemusta.
Ahdistus ja eripuraisuus näkyy, Suomen evankelis-luterilainen kirkkohallituksesta  ja siltä väliltä, kysyvään seurakuntalaiseen asti.  Mihin minä sitten kelpaan, pelinappulaksiko?

Körttifoorumilla on myös kommentoitu paljon kirkon ja yhteiskuntamme epäkohdista. Rahvaan edustajana ja henkilökohtaisena mielipiteenä totean, että aivan yleismaailmallinen tilanne on sellainen tällä hetkellä.  Meillä ei ole hyviä johtajia, näin vain on.

Lankalauantain aiheena on Kristus haudassa ja tuonelassa. Kansanperinteen mukaan kaikki pahat voimat olivat liikkeellä lankalauantaina, noidat ahdistelivat ihmisiä. Lankalauantaina värjättiin talven aikana kehrätyt langat.
Mutta mistähän löytyisi se oikea langan pään josta voisin vetää tänään, Herra.

Vesa-Matti Loiri - Voi kuinka me sinua kaivataan.
http://www.youtube.com/watch?v=MxozxknmDO8&feature=related

B.H.S

  • Vieras
Kelpaan.
« Vastaus #4 : 15.04.09 - klo:08:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Pahimpia vikoja meissä ovat varmaan ne, joita emme tunnusta omiksemme. Voimme yrittää korjata asenteitamme vain, kun myönnämme niissä olevan korjattavaa. Esimerkiksi isänmaallisuus on hyvä asia, mutta se vääristyy, jos alamme nähdä ulkomaalaisissa vain suomalaisuutta uhkaavia vastustajia.

Minulla on lupa olla sellainen kuin olen ja naapurikorttelin kebabinpaistaja olkoon sellainen kuin on.


Näin se on, turha minun on taistella maailmaa vastaan. Paljon on tullut mielisteltyä ihmisiä oman matkani varrella, eli voisiko jopa sanoa että olen ollut lipeävä "jätkä".
Tälläkin foorumilla on tullut monessa asiassa oltuun mielistelijä. Joten kiitos Pena,että palautit minut maanpinnalle kommentillasi.
http://www.youtube.com/watch?v=qa3JjAvZhPc

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kelpaanko minä?
« Vastaus #5 : 15.04.09 - klo:10:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Pahimpia vikoja meissä ovat varmaan ne, joita emme tunnusta omiksemme. Voimme yrittää korjata asenteitamme vain, kun myönnämme niissä olevan korjattavaa. Esimerkiksi isänmaallisuus on hyvä asia, mutta se vääristyy, jos alamme nähdä ulkomaalaisissa vain suomalaisuutta uhkaavia vastustajia.

Minulla on lupa olla sellainen kuin olen ja naapurikorttelin kebabinpaistaja olkoon sellainen kuin on.



Tuntuu usein siltä, että harvinaisen moni suomalainen ei kuitenkaan hyväksy itseään sellaisena kuin on, ei anna itselleen anteeksi tekojaan ja erehdyksiään eikä näe itsessään omaa potentiaaliaan.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Kelpaanko minä?
« Vastaus #6 : 15.04.09 - klo:11:43 »
Itsensä kelpuuttamisen lisäksi näyttää vaikealta kelpuuttaa sitä, minkä on saanut. Naapurin omistama on olevinaan aina parempi, puhumattakaan siitä, mihin naapurillakaan ei ole varaa. Olen vääntänyt tästä - Kalistaja, tarkkana! - tällaisen mietelauseen:

Se, jolle kaikki kelpaa, ei ole koskaan ilman; se jolle ei mikään kelpaa, on aina ilman.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Kelpaanko minä?
« Vastaus #7 : 15.04.09 - klo:15:50 »
Mutta Pena, olen kyllä kokenut näinkin: Se jolle kelpaa mikä vaan, ei kelpaa kaikille. Enempi harvoille! :cry:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Kelpaanko minä?
« Vastaus #8 : 15.04.09 - klo:16:59 »
Tarkoitatko, Riitta-mummi, sellaista, jolle kelpaa kuka vaan? Tämä johtaa kysymään, onko kukaan meistä 'kuka vaan'. Ihmisarvon ajatus lähtee siitä, että jokainen meistä on 'joku'.

B.H.S

  • Vieras
Kelpaanko minä?
« Vastaus #9 : 15.04.09 - klo:17:15 »
...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Kelpaanko minä?
« Vastaus #10 : 15.04.09 - klo:17:22 »
Selvennän: Ihmisistä kelpaa jokainen, ikään, rotuun, uskontoon, sukupuoleen katsomatta.

                 Asioista : on suvaittava, mutta ei kannatettava kaikkea.

Koen suurena lahjana että saan elää nykyään tällä asenteella, mutta saan
jatkuvasti kokea erilaisuutta. Onneksi osaan olla välittämättä vierastajista.
Ikä ja elämänkokemus ovat apuna. 8)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kelpaanko minä?
« Vastaus #11 : 15.04.09 - klo:18:12 »
Jaa-a, mie taas ajattelen, että tämä "kuka vaan" ei todellakaan kelpaa kaikille.
Mutta onneksi jokaiselle kelpaa "joku".

 
Herra armahda.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kelpaanko minä?
« Vastaus #12 : 03.12.10 - klo:08:24 »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kelpaanko minä?
« Vastaus #13 : 03.12.10 - klo:09:04 »
Kristus riittää...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kelpaanko minä?
« Vastaus #14 : 03.12.10 - klo:10:46 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi