Mietippä, satman, joskus noita omia vitsejäsi. Eivät nekään minusta aina niin hyviä ole. Toki, olisin minäkin voinut asian fiksumminkin esittää. Tulee vain kirjoitettua nopeasti jotain ja sitten palattua taas muihin tehtäviin.
Keskustelussa esimerkiksi tästä naispappeudesta minua riepoo seuraava tyyli. He, jotka vastustavat naispappeutta sekä edessä että takana, ovat tietysti pahoja. He, jotka vastustavat naispappeutta takanapäin, mutta hyväksyvät sen edessäpäin, ovat skitsofreeneja. Hyviä ovat he, jotka hyväksyvät sen edessä ja takanapäin tai sitten hyväksyvät edessäpäin ja ovat hiljaa mielessään vastaan sitä.
Itse en ole kauheasti perehtynyt naispappeuden osalta Raamattuun. Paavalin kuuluisasta kirjeestä olen tosin kuullut selityksen, että naisten vaikeneminen seurakunnassa tarkoittaisi sitä, että he olivat niissä omissa kokouksissaan olleet niin äänekkäitä, että vaikeneminen tarkoitti vain sitä, että olisivat ihmisiksi siellä eikä sillä olisi mitään tekemistä saarnaamisen kanssa. En silti tiedä, mikä siinä on totuus. Olen oppinut käymään pienestä pitäen kirkossa enkä ole tottunut valikoimaan papin mukaan, milloin menen kirkkoon ja milloin en mene.
Kieltämättä hämmennystä omassa mielessä aiheuttaa se, miksi papin virka on ollut suljettuna naisilta niin pitkään.
Joka tapauksessa asia ei ole vaikuttanut mitenkään minun ammatinvalintaani enkä jaksa pähkäillä asian perusteilla. Kyllähän nuo naiset tuntuvat saarnaavan siinä kuin miehetkin, toisinaan paremmin ja toisinaan huonommin.