Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajuttuja  (Luettu 48964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #45 : 23.01.09 - klo:22:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Huomenillalla isot lapsenlapset kumppaneineen tulevat saunakylään ja
 koska minä en vointini vuoksi rupea mihinkään suuriin valmisteluihin
sovittiin Idan kanssa että hän tulee tekemään minun valitsemani iltapalan:
sipulipiirakan. Resepti on suoraan keittokirjasta. Voitaikinapohja jossa osa jauhoista on grahamjauhoa. Kuullotetut sipulit ja ripaus valkosipulia yhdistetään kermaviiliin, smetanaan, muniin. Timjamia ja mustapippuria ja suolaa maustamaan.Taikina kaulitaan ja varataan osa kanneksi.täytetään ja paistetaan.                                                                                   Syödään lämpimänä vihreän salaatin kanssa.Kyytipojaksi Earl Greytä ja olutta sitä haluaville.

Antaakohan kortisonitabletti ruokahalua, kun minä olen syömässä meidän
kaapit tyhjiksi. Vointikin on heti tuhdimpi, korvaakaan ei enää särje.

Oletko muuten kokeillut ruisjauhoja kakkutaikinaan vehnän asemesta. Kyllä kakut paranee.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #46 : 24.01.09 - klo:07:44 »
Teestä puhuttaessa minun on kai afrikkalaisena tuotava punainenkin väri mukaan keskusteluun. Rooibos ei tosin ole teetä ollenkaan, vaan ihan eri kasvi. Minun makuuni se sopii parhaiten sitruunan kanssa. Valmiiksi appelsiinilla maustettua puskateetä saa monesta kaupasta.
Vihreän teen joukossa on sellainenkin ihme kuin savun makuinen Lapsang Souchong. Maistuu minulle, mutta on joidenkin mielestä piipputupakkaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #47 : 24.01.09 - klo:08:29 »
Meillä juodaan enimmäkseen kahvia, mutta lauantai-iltaisin saunan jälkeen
juodaan saikkaa. Kaapista löytyy Darjelingiä, vihreää teetä ja Earl Greytä
pusseissa ( sorry ) ja Rooibosia irtoteenä. Minun suosikki on Earl Grey sen vahvan tuoksun ja maun vuoksi. Luulen että maku -ja haju-aistini ovat huonontuneet astmani ja sen lääkityksen takia.

Rooibosia ostettiin tyttärentyttärenkanssa kun aloitettiinn lukea Alistair Mc Call-Smith´n Mma Ramowtse-sarjaa.Ihanasti kuvattu Etelä-Afrikkaa ja elämäntapaa ja periteitä siellä. Oikein tuntee Afrikan lämmön ja tuoksut ja
näkee eläimet ja Botswanan luonnon.

Ruisjauhoista pidän karjalanpiirakoissa,puuroissa ja kokonaan ruisjauhoista tehdyssä leivässä. Mutta kakkuun ! Tulee sodanjälkeinen pula-aika mieleen.
Terveellisempäähän se on kuin valkoinen vehnäjauho.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #48 : 24.01.09 - klo:23:17 »
Anteeksi, että korjaan virheitä! Se lienee ammattitauti. McCall Smith on Alexander, Alistair taasen on Mclean. Hänen kirjansa ovat paljon väkivaltaisempia.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #49 : 25.01.09 - klo:16:24 »
Tarkoitin juuri häntä. Kortisoni sekoittaa hieman päätä ja antaa valtavat
syömishalut.
Sipuripiirakka onnistui oikein hyvin ja jaksoinkin tehdä sen itse. Kyllä oli
vaan tuhtia tavaraa !.  Kehuja tuli Intiankävijöiltä-kasvissyöjiltäkin.

Emännät ruokkivat meitä Lahden körttifoorumilaisia tänään lohisopalla ja
marjapiirakka-kakkukahveilla. Ja hengenravintoakin oli tarjolla.

Oli kiva istua sepposin vieressä kun kerroimme elämästä etelän Herättäjäjuhlien jälkeen.  Seppos esitteli tätä nettifoorumia ja puhui jotain
hapanhaalijuttuakin ! :lol:

hm

• Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #50 : 25.01.09 - klo:17:33 »
Tänään tuli syötyä lounaalla alkuruuaksi savulohta katkarapusalaatilla ja pääruokana tuoretta kuhaa valkoviinikastikkeessa.  8)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #51 : 25.01.09 - klo:20:00 »
Juhlaruokaa ! Kivat sulle. Laitoitko itse ?

hm

• Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #52 : 25.01.09 - klo:20:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Juhlaruokaa ! Kivat sulle. Laitoitko itse ?

Ravintolassa vähäsen juhlittiin sisarusten kesken.

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #53 : 26.01.09 - klo:00:16 »
Riitta-mummi, sen pipon pitäisi olla oranssi! Siinä on korvatkin ja kutsun sitä kettupipoksi. Ilmeisesti koulumme ilmeeseen ei oranssi istu ja siksi ovat piponi värin manipuloineet...itse haastattelussa piponi on oikian värinen.

Vuohenputki tarvitsee rehevää maata ja on lehtomaisen kankaan eli OMT:n opaskasvi. Rikkaruohona se on lähes juolavehnän kaltainen riesa, josta eroon pääseminen onkin jo taitolaji...se kun nimittäin vaan villiintyy repimisestä. Eli surutta vaan lautaselle...googlettamalla löytyy jo hyvät tuntomerkit ja ruokaohjeita.  :D

Lupiinin ym. tehokkaasti villiintyneiden kasvien listaan tekee mieli laittaa terttuselja a.k.a. räkämooses ja paskanmarjapensas. Komea on joo, mutta haisee aivan tolkuttoman pahalle, leviää kuin rutto, on myrkyllinen ja kaiken muun lisäksi sen hävittäminen vaatii rajuja "ekotekoja"...

Ja kasvion olen minäkin vääntänyt...tähän nykyiseen kouluuni...piti olla vähintään 80 metsäkasvia oikein.. Keräsin varmuuden vuoksi 120 ja osasin arpoa kaikki oikein! Ei ne kukkivat ruohot olleet ikäviä...esim. putket on helppo oppia tuntemaan, mutta ne heinät ja sarat! Ongelma saroissa on se, että niitä on niin tuhottoman montaa sorttia ja ne vaatii niin erilaisia kasvupaikkoja...siksi ne miun pitäisikin (huomatkaa konditionaali) oppia tuntemaan. Jos paikka on lähteinen ja/tai lettoinen, niin siellä kasvaa ne vaateliaat sarat, ja sen pitäisi saada hälytyskellot soimaan ja kertoa, että nyt ollaan joko erityisen tärkeällä elinympäristöllä tai muulla mukavalla metsälakikohteella, joka pitää mahdollisissa metsän käsittelyissä huomioida. Suomeksi: jättää rauhaan ja turvata kasvupaikan säilyminen käsittelyistä huolimatta muuttumattomana.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #54 : 26.01.09 - klo:09:04 »
Terttuseljan myrkyllisyydestä saa monenlaista tietoa. Mikä on totuus (tai tieteen viimeinen sana)?

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #55 : 26.01.09 - klo:22:54 »
Totuudesta en tiedä, mutta Tammen Suuri Pohjolan Kasvio vuodelta 2005 sanoo terttuseljan olevan myrkyllinen ja sen laitoksen ovat suomentaneet Seppo Vuokko ja Henry Väre, joten kehtaan väittää että tietävät mistä puhuvat...älä siis tarjoa vieraille terttuseljaserpaa. Ja tulipahan mieleen, että kannattaa olla myös tarkkana siitä, että syö munakoisoista tehtyä moussakaa ei punakoisoista... :wink:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #56 : 27.01.09 - klo:07:55 »
Sellaisen tiedon löysin (Wikipedia ja Turun sanomat), että tertuselja on lievästi myrkyllinen kasvi, mutta kukat ja kypsät marjat ovat myrkyttömiä. Marjoja suositeltiin mehun ja viinin valmistukseen. Paskapuu-nimestä arveltiin, että se ei johdu hajusta, vaan kasvupaikasta ulkokäymälän nurkalla.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #57 : 30.01.09 - klo:08:55 »
Seljaviiniä juotiin vanhanajan tyttökirjoissa järkytykseen, kylmetykseen
ja muuhunkin vaivaan. Yleensä kylässä oli aina yksi naishenkilö joka oli alan mestari.

Leivoin "perunaleposkoja" eli perunarieskoja ylijääneestä muusista, graham -ja vehnäjauhoista, hiivasta , voista ja suolasta. Kananmuna unohtui, mutta
olivatpa hyviä lämpiminä. Lounaaksi topattiin palasia sakeaan jauhelihakastikkeeseen. Täyttä ruokaa ja taloudellinen.

hm

• Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #58 : 30.01.09 - klo:16:55 »
Tästä sais kans jotain syömistä, vaikka noin iso varmaan maistuukin jo puulle.

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Etusivu/index.html

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #59 : 30.01.09 - klo:17:12 »
Voita kuluisi paistamiseen pakettitolkulla!