Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 28286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Pyhitys
« Vastaus #60 : 15.01.09 - klo:08:57 »
Eeva-Kaisa !

Pidin ajatuksistasi.Punnittuja olivat niin omakohtaisesti kuin yleistäen.
Ei mitään tyhjää löpinää.
Minäkin tykkään tästä ketjusta.Nämä asiat kun ovat muuttuneet paljon
kohdallani sitten heinäkuun 2007.
Luen edelleen Viljo Porkolaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #61 : 15.01.09 - klo:10:40 »
Lutherin mielestä "pyhitys" on vaihtokäsite sanalle vanhurskaus. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pyhitys
« Vastaus #62 : 15.01.09 - klo:13:51 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Lätisen sekavia. Kuitenkin: ihmisen kuuluu rakastaa itseään. Se on hirmu vaikeaa, nähdä itsensä Jumalan silmin, äärettömän arvokkaana. On lupa päästä vapauteen häpeästä. Myös syyllisyydestä, mutta se on vain osa sitä. Siitä käsin voi pikkuisen sitten jo osata rakastaa muitakin. Kenties elämän aikana voi hiukan kasvaa, oikeasti. Tai sitten ei.


Kiitos koko jutusta. Et lätissyt turhia. Meillä Suomessa opetettiin ennen vähättelemään itseä ja juurruttamaan häpeän tunne sisimpään. On tosiaankin niin, että ihmisen pitää rakastaa itseään voidaakseen rakastaa toista ihmistä. On annettava itselleen anteeksi, niin voi antaa anteeksi toiselle. Näin pääsemme ulos häpeän ja rajoitusten kahleista.
Acta, non verba.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Pyhitys
« Vastaus #63 : 15.01.09 - klo:18:23 »
Hei!

Minä en älyä pyhitystä - pyhiä hetkiä ja pyhää kyllä koen.

Nyt tulin Tampereelta kirkon lapsi- ja nuorisotyön neuvottelupäiviltä. Pyhää oli sielläkin. Pyhintä minulle Jouko Mäki-Lohiluoman yhden perheorkesterin laulut. Valitettavasti niitä ei vielä oo äänitetty.

Pyhä pakkaa itkettämään - ei surusta, ei ilosta, vaan jostakin siitä syystä, että ehkä on vielä minulla toivoa monissa asioissana, joissa koko ikäni olen ollut taitamaton, vaikka haluaisin olla taitava ja hyvä. Vaikea selittää, mutta ehkä joku toinen lastensa isä ymmärtää - toivottavasti ainakin Isä.

miettii Mauno

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Pyhitys
« Vastaus #64 : 15.01.09 - klo:20:17 »
Muistan minäkin joskus itkeneeni ja nauraneeni samaista orkesteria kuunnellessa. Jälkikäteen oli yksinkertainen ja rento olo - oma elämä äitinä ei näyttänyt hääviltä, mutta silti elämisen arvoiselta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Pyhitys
« Vastaus #65 : 16.01.09 - klo:09:23 »
Olisiko pyhittyminen sen kehittymistä, mitä Gonzales Faus kuvaa Jeesuksen henkilön keskeisenä ominaisuutena: avoin ja rehellinen pahan todellisuuden näkeminen ja siitä huolimatta elävä luja usko hyvyyden voimakkaaseen pohjavirtaan? Tästä seuraisi vapaus sanoa asiat niinkuin ne ovat. Tällaista kuulen Mäki-Lohiluoman lauluissa. Ne ovat usein kolkkoja ja karuja, mutta kuitenkin lämpimiä. Lisäksi ne ovat toisinaan vapauttavan hauskoja. Onko tällainen pyhitys vain ihmisen ulkopuolelta suotua kehittymistä vai voiko sitä itsessään kehittää?

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Pyhitys
« Vastaus #66 : 16.01.09 - klo:16:44 »
Epäilen, ettei itse voi kehittää kuin tekopyhyyttä, mutta uskon Kristuksen asuvan meissä myös silloin, kun arki selättää pyhän.
"On haavoissasi yhä näin syntinenkin pyhä ja väärä vanhurskas"

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #67 : 17.01.09 - klo:18:44 »
Huomaan monesti miettiväni, että onko koko kristinuskossa mitään  todellisuuspohjaakaan kun kaikki tuntuvat olevan niin kovin eri mieltä  perusasioistakin.  Ei niitä ainakaan mikään tai kukaan näytä mitenkään ohjaavan "oikeaan" eikä mielestäni patenttiselitykseksi käy se ainainen "olemme niin vajavaisia" -uikutus.  Jos oikeasti olisi olemassa joku Jumala niin luulisi että sen väellä olisi edes suunnilleen sama ajatus perusasioista joita kuulee väitettävän tärkeiksi tai jopa pelastumisen ehdoiksi.

Tai sitten se on vaan niin että se joukko on todellakin hyvin pieni, niin pieni ettei sitä kukaan todeksi uskokaan ja suunnilleen melkein kaikki ovat väärissä luuloissa. No, sanotaanhan siellä raamatussa tosin että meren aallot pauhaa ja vaahtoaa... En totta puhuakseni mitenkään voi pitää oikeina uskovaisina noita "oikeita uskovaisia" karismaatteineen, antautumisineen ym. vouhotuksineen mutta vaikea on liioin sellaisina pitää kaikenmaailman valintamyymälä-uskoisiakaan jotka itse muovailevat Jumalasta mieleisensä näköisen ja kokoisen selittämällä että "minun jumalani ainakin sitä ja tätä" tai "minun jumalani ei ainakaan sitä eikä tätä"...  Yhtä hullua itsensä huijaamista sekin on.  Jos Jumala on, niin ei se kyllä anna itseään muotoilla niinkuin jotain muovailuvahaa että vähän liikaa tuntuu ihmisillä yleensä olevan rohkeutta sanoa "jumala sitä ja jumalatätä".  Pelolla ja vavistuksessa niistä pitäisi puhua.

Tämmöisiä ajatuksia kirvoitti taannoin tv:stä katselemani ohjelma jossa muuan toimittaja pohti omaa jumalasuhdettaan monien eri pappien kanssa. Yksi oli yhtä mieltä ja toinen toista, kukin ajatteli miten itse halusi.  Minusta aivan vaikutti siltä että Jumala olisi muovailuvaha-klimppi josta on lupa tehdä oman näköisensä. Ei tuntunut puuttuvan rohkeutta määritellä mikä osa kristinopista on totta ja mikä ei.


Miten se niin voi olla?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Pyhitys
« Vastaus #68 : 17.01.09 - klo:18:51 »
En tiedä onko tästä sinulle vastaukseksi,mutta kurkkaapa Googlesta Olavi Peltolan sivusto.Siinä sitä on totuutta karismaattisuudesta.Ainakin minä
koin niin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #69 : 17.01.09 - klo:19:09 »
Tiedän nämä Olavi Peltolan jutut ja olen jo joskus kauan sitten tutustunut. Karismaattisuudestakin tiedän jo kaiken minkä halusinkin tietää. Ihan pitkälle samoilla linjoilla suhteessa karismaattisuuteen olen Peltolan kanssa paitsi että minusta tervettä karismaattisuutta ei ole olemassa.

Oikeastaan minusta kaikesta ei tarvitse tietääkään.  Siihen aikaan kun karismaattisuus tuli, vaadittiin arvostelijoita ensin tutustumaan asiaan ennenkuin voi esittää kritiikkiä.  Nykyään toimitaan samoin suhteessa kaikkeen uuteen eli ei saiusi sanoa mistään mitään jos ei ole ollut siinä ensin vuosia sisällä.  No, minä olen ottanut kuitenkin vapaudekseni  arvostella kaikkia uusia ilmiöitä joissa näen arvostelemisen aihetta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Pyhitys
« Vastaus #70 : 17.01.09 - klo:20:58 »
Kristittyjen jumalakuvien erilaisuutta ihmetellessä kannattaa muistaa tarina sokeista ja norsusta. Yksi sokea koetti kärsää ja sanoi: - norsu on kuin suuri käärme. Toinen koetti korvaa ja sanoi norsua kuin suureksi kasvin lehdeksi. Kolmas kokeili jalkaa ja sanoi pylvääksi, neljäs kylkeä ja sanoi muuriksi. Viimeinen sanoi norsua hännän perusteella köyden kaltaiseksi. Kaikki olivat oikeassa.
Jumala on suuri ja salattu. Sitä todistaa sekin, että niin eri tavalla hänet kokevat voivat olla yhtä oikeassa. Nekin, jotka sanovat, ettei Jumalasta oikeastaan voi sanoa mitään.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #71 : 18.01.09 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kristittyjen jumalakuvien erilaisuutta ihmetellessä kannattaa muistaa tarina sokeista ja norsusta. Yksi sokea koetti kärsää ja sanoi: - norsu on kuin suuri käärme. Toinen koetti korvaa ja sanoi norsua kuin suureksi kasvin lehdeksi. Kolmas kokeili jalkaa ja sanoi pylvääksi, neljäs kylkeä ja sanoi muuriksi. Viimeinen sanoi norsua hännän perusteella köyden kaltaiseksi. Kaikki olivat oikeassa.
Jumala on suuri ja salattu. Sitä todistaa sekin, että niin eri tavalla hänet kokevat voivat olla yhtä oikeassa. Nekin, jotka sanovat, ettei Jumalasta oikeastaan voi sanoa mitään.



Kyllä tuo varmasti on toisaalta totta mitä sanoit, Pena!

Mutta on siinä yksi suuri ongelmakin;- nimittäin onhan täysin oletettavaa että mikäli Jumala on, Hän ilmoittaa itsestään ja tahdostaan jotain ja jossain. Onko se sitten raamattu, elämänkohtalot vai kansojen vaiheet vai kaikki yhdessä?  Tätä taustaa vasten tuntuu hullulta ajatella että jumalasuhde olisi kuin jokin arvausleikki jossa silmät sidottuina koetellaan kärsää, korvaa ym. ja että olisimme oman ymmärryksemme varaan jätetyt.

Siltä se todella tuntuu että joko Jumala ei ilmoita itsestään mitään tai sitten Häntä ei kuunnella, kun papitkin (joiden pitäisi olla perillä asioista ja virkansa perusteella tiennäyttäjinä muille) ovat niin eri mieltä jo perusasioistakin.


edit:  Oikeastaan pieni tarkennus tähän:  En puhu jumalakuvasta vaan kristinuskosta.  Nekin ovat tavallaan vähän eri asia vaikka toinen vaikuttaakin suoraan toiseen.  Tähtään siihen että meillä kaikilla on niin erilaiset kuvat siitä mitä kristinusko on. -MIkä siinä on tarpeellista ja mikä jopa välttämätöntä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Pyhitys
« Vastaus #72 : 18.01.09 - klo:14:19 »
Uskon, että Jumala on niin suurenmoinen ja käsittämätön, että meidän on tyytyminen vain vajavaisiin jumalakuviimme hänestä keskustellessamme. Toivon mukaan saamme näin uusia piirteitä ja uutta avaruutta käsitykseemme hänestä. Vaivalloistahan tämä on välillä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Pyhitys
« Vastaus #73 : 18.01.09 - klo:15:33 »
Nykyisellä ymmärryksellä ihmettelen uskovaisten puheita Jumalasta joka
tekee sitä ja tekee tätä.Siunaa pullanpaiston ja siivouksen.Suojelee lomamatkan ja antaa sijoitusvinkkejä.Ei Jumala ole joulupukki tai meedio.

Meillä oli taannoin seurapuhuja Helsingin YO:sta.Professori tai dosentti
Annila tai Annala en tarkkaan muista.Hän puhui kirkkoisä Augustinuksen
käsityksistä salatusta Jumalasta.Ihminen ei tunne edes Jumalan selkäpuolen
varjoa tai jotain vastaavaa.Selväksi tuli että Jumala on Suuri Salaisuus ja
mitä me hänestä ymmärrämme sen on Jeesus meille opettanut.
Pienellä ymmärryksellä yritän näitä suuria asioita tutkailla vähän.Paljo ei liene tarpeen,sillä autuaiksi julistettiin hengellisesti köyhät ja Taivasten Valtakunta on lastenkaltaisten.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Pyhitys
« Vastaus #74 : 18.01.09 - klo:17:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Meillä oli taannoin seurapuhuja Helsingin YO:sta.Professori tai dosentti
Annila tai Annala en tarkkaan muista.Hän puhui kirkkoisä Augustinuksen
käsityksistä salatusta Jumalasta.


Ei voi olla kukaan muu kuin Pauli Annala.