Kirjoittaja Aihe: Verokapina II  (Luettu 55114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Verokapina II
« Vastaus #90 : 22.11.08 - klo:15:19 »
seppos muistutti synttärilahjoituksesta.
 Minä jo kirjailin 16.11. 'Aholansaari ouhuttaa ajasta aikaan'.
Varsinaisen tekstin alla on katkoviiva, joaka alapuolella on tämä synttärilahjoitus. Tällä saa kohtalaisen hyvän rahasumman. Lahjoittajan ei tarvitse olla kantakörttiläinen, muistetaan vain ystävää.
Kirjailuni olisi pitänyt vahventaa.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Räsänen iskee myös kirveensä kiveen
« Vastaus #91 : 25.11.08 - klo:13:24 »
Kristillidemokraattien pj. Päivi Räsänen kirjoittaa tänä aamuna blogissaan talkootyön verotuksesta. Hän iskee kirveensä kiveen samalla lailla kuin eduskuntakyselyn tehnyt kansaned. Vaillinaisin tiedoin erehtyvät poliittisten irtopisteiden keräilyyn. Liikkuvat vaarallisilla vesillä. Joku saattaa huomata ko. henkilön ja hänen esikuntansa tieto-taidon ohueksi, kun koko paletti selviää.

Tässä lainaus Päivi Räsäsen blogista. Ei edelleenkään mitään uutta faktaa:

"Toivottomat talkoot
25.11.2008 9.53 | Päivi Räsänen | Yleinen, Politiikka
 

Kokoomus esiintyi vaaleissa veroministerin johdolla rukkaset kourassa yllyttäen suomalaisia talkoisiin. Talkoohenkeä ollaan kuitenkin nujertamassa juuri verotuksella. Puolueen hyväksi tehty talkootyö onkin verovapaata. Sitä surullisempaa kansalaisyhteiskunnan kannalta on se, jos muunlaisen aatteen palosta tehty talkootyö viedään verolle.

Yleishyödylliset säätiöt ja seurat, esimerkiksi urheiluseurat ovat olleet ihmeissään ratkaisuista, joissa talkootyöllä tuotettu tulo on katsottu olevan elinkeinoverolain alaista. Rankimmin tästä on joutunut kärsimään körttisaarnaaja Paavo Ruotsalaisen perinnettä vaaliva Aholansaarisäätiö, jonka toiminta on perustunut paljolti talkootyölle. Nyt verottaja on määrännyt säätiölle 115 000 euron jälkiverot. Talkoolaisille tarjottu ruoka ja majoitus on myös tulkittu arvonlisäveron alaiseksi.  Talkootyöllä on rakennettu muun muassa uusi kirkko ja tuettu rippikouluja.

Talkootyön hyöty ei kohdistu säätiön tai yhdistyksen toimijoiden hyödyksi vaan itse yleishyödyllisen toiminnan hyödyksi, näin sen elinkeinotoiminta ei ole verrannollinen taloudelliseen hyötyyn tähtäävän liiketoiminnan kanssa. Useimmiten talkootyön tulokset menevät ensisijaisesti lasten ja nuorten hyväksi. Järjestötyössä lisätään merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä, jota tänä päivänä poliittisin äänenpainoinkin peräänkuulutetaan.

Talkootyön verotusta ei voida yhdistyksissä pitää sellaisena elinkeinonharjoittamisena, josta tulee maksaa veroa. Talkootyön kautta yhdistyksissä ja säätiöissä toimivat antavat oman työpanoksensa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi lahjana. Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden talkootyön verotuksesta on luovuttava."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16937
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Räsänen iskee myös kirveensä kiveen
« Vastaus #92 : 25.11.08 - klo:15:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Kristillidemokraattien pj. Päivi Räsänen kirjoittaa tänä aamuna blogissaan talkootyön verotuksesta. Hän iskee kirveensä kiveen samalla lailla kuin eduskuntakyselyn tehnyt kansaned. Vaillinaisin tiedoin erehtyvät poliittisten irtopisteiden keräilyyn. Liikkuvat vaarallisilla vesillä. Joku saattaa huomata ko. henkilön ja hänen esikuntansa tieto-taidon ohueksi, kun koko paletti selviää.

Tässä lainaus Päivi Räsäsen blogista. Ei edelleenkään mitään uutta faktaa:

"Toivottomat talkoot
25.11.2008 9.53 | Päivi Räsänen | Yleinen, Politiikka
 

Kokoomus esiintyi vaaleissa veroministerin johdolla rukkaset kourassa yllyttäen suomalaisia talkoisiin. Talkoohenkeä ollaan kuitenkin nujertamassa juuri verotuksella. Puolueen hyväksi tehty talkootyö onkin verovapaata. Sitä surullisempaa kansalaisyhteiskunnan kannalta on se, jos muunlaisen aatteen palosta tehty talkootyö viedään verolle.

Yleishyödylliset säätiöt ja seurat, esimerkiksi urheiluseurat ovat olleet ihmeissään ratkaisuista, joissa talkootyöllä tuotettu tulo on katsottu olevan elinkeinoverolain alaista. Rankimmin tästä on joutunut kärsimään körttisaarnaaja Paavo Ruotsalaisen perinnettä vaaliva Aholansaarisäätiö, jonka toiminta on perustunut paljolti talkootyölle. Nyt verottaja on määrännyt säätiölle 115 000 euron jälkiverot. Talkoolaisille tarjottu ruoka ja majoitus on myös tulkittu arvonlisäveron alaiseksi.  Talkootyöllä on rakennettu muun muassa uusi kirkko ja tuettu rippikouluja.

Talkootyön hyöty ei kohdistu säätiön tai yhdistyksen toimijoiden hyödyksi vaan itse yleishyödyllisen toiminnan hyödyksi, näin sen elinkeinotoiminta ei ole verrannollinen taloudelliseen hyötyyn tähtäävän liiketoiminnan kanssa. Useimmiten talkootyön tulokset menevät ensisijaisesti lasten ja nuorten hyväksi. Järjestötyössä lisätään merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä, jota tänä päivänä poliittisin äänenpainoinkin peräänkuulutetaan.

Talkootyön verotusta ei voida yhdistyksissä pitää sellaisena elinkeinonharjoittamisena, josta tulee maksaa veroa. Talkootyön kautta yhdistyksissä ja säätiöissä toimivat antavat oman työpanoksensa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi lahjana. Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden talkootyön verotuksesta on luovuttava."




Anteeksi Yrittäjäkörtti, mutta en ymmärrä motiivejasi enkä vaatimuksiasi. Aholansaaren johtaja ja hallitus ovat täysin sivussa tästä keskustelusta eivätkä osallistu siihen tai siihen yllyttämiseen millään tavoin. Itse asiassa he halusivat hoitaa asian hiljaisuudessa. He menettelevät (ole huoleti) kuten laki ja asetukset vaativat. Jos sinulla on heille asiaa ota suoraan heihin yhteyttä. He ovat palkanneet tunnetun verojuristin hoitamaan hommaa.

Tämä keskustelu ja adressi sivuilmiöineen on vapaan kansan vapaata mielenilmaisua vääräksi kokemaansa tuomiota kohtaan kuin konikapina aikoinaan. Vaadit faktoja itsellesi tänne. Miksi? Saaren hallitus on päättänyt toimia itse ja tehköön niin. Kansa tukee heitä täällä. Hallituksessa on asiantuntemusta mm. parin vuoden takainen vuoden yrittäjä. En ymmärrä mitä väärää tässä on?? Jos kansaislyhteiskunnan perusrakenteita kuten talkoita tapetaan on kansalla syytä ryhtyä vastalauseen.

Täällä on monia hyviä rakentavia ehdotuksia saaren tulorakenteen parantamiseksi ja ne kerätään talteen sekä hyödynnetään toiminnassa. Lisää vaan niitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #93 : 25.11.08 - klo:15:45 »
Täällä ei ole mielestäni kukaan vaatinut säätiön hallintoa -palkattua tai luottamushenkilöitä - vastuuseen tai syyttänyt mistäään tahallisesta. Samoin ei ole epäilty, etteikö saaren hallinnossa olisi osaavia ja asialle omistautuvia ihmisiä. On myös todettu, että säätiön hallitus katsoo, missä ja milloin se tiedottaa asiasta.

Sen sijaan meikäläinen muiden mukana on pyrkinyt osoittamaan, että nyt haukutaan väärää puuta. Todennäköisesti. Tämä perustuu arvioon, koska itse verotarkastuskertomuksen sisällöstä ei ole ammatti-ihmisen voimin missään tietoa annettu. Olen pyrkinyt suuntaamaan ajattelua siihen suuntaan, että toiminta sopeutetetaan ja sitä kehitetään siihen suuntaan, että saaren taloutta vahvistetaan. Siihen kuuluu sopeutuminen siihen, että veropäätös on todennäköisesti oikea ja sen kanssa on jatkossa pystyttävä elämään. Olen myös kiinnittänyt huomiota niihin kohtiin, jotka mahdollisesti ovat tarkastuskertomuksen sellaisia heikkoja kohtia, jotka voidaan kyetä kumoamaan tai lieventämään veroseuraamuksia. Olen kapinoinut sitä väitettä vastaan, että talkootyön tulevaisuus olisi uhattuna. Kun uhka on perustunut vain siihen, että talkoolaisia ei voida jatkossa samalla lailla majoittaa ja muonittaa. On väitetty, että verottaja olisi mielivaltaisesti luonut uutta käytäntöä. Siitä ei kuitenkaan todennäköisesti ole kysymys.

En myöskään väittänyt, että Aholansaaren henkilökunta tai säätiön hallitus olisi ruokkinut tiedoillaan näitä politiikkopoloisia. Kyllä se on tapahtunut tämän verokapinaliikkeen alkuunpanijoiden joukosta. Sehän on käynyt heti alkuvaiheessa selväksi, että esim. Järveläinen on ollut kirjallisesti yhteydessä Kataiseen ja Vanhaseen. Ei ole mieltä kerrata asiaa enempää.

SeppoS kirjoitti, että säätiön hallinto olisi halunnut hoitaa asian hiljaisuudessa. Verokapinan heikoilla perusteilla matkaan lähteneet voivatkin miettiä sitä. Väärin vouhotettu, voisi sivaltaa kekkosmaisesti.

Se on hyvä, että verojuristi on saatu apuun. Toivottavasti hyvä sellainen. Ei pidä kuitenkaan luulla, että sillä lailla saadaan lakia muutettua. Ammatti-ihminen osaa varmasti iskeä tarkastuskertomuksen heikkoihin kohtiin. Niitäkin varmasti on.

Siitä olen samaa mieltä, että säätiön hallinto tarvitsee kaiken tuen asian hoidossa. Ennen kaikkea rauhan. Adressi on ideana hyvä, mutta perusteet ontuvat. Mutta kuten todettu, sen hyvä puoli on siinä, että se aktivoi toimimaan saaren hyväksi. SeppoS on siinä oikeassa, että lisää ideoita kaivataan saaren talouden vankistamiseksi. Kaikki on tervetulleita. Vai onko? Osahan täällä pelkää heti venäläisten bisnesmiesten ilmestyvän saaren rantaan, kun tällaisia puhutaan.

Kansalaisyhteiskunnan perusrakenteiden tappamisesta puhuminen on harkitsematon ylilyönti. Viittaan aikaisempiin kirjoituksiin siitä, että talkoita voi tehdä myös omin eväin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Verokapina II
« Vastaus #94 : 25.11.08 - klo:21:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Sen sijaan meikäläinen muiden mukana on pyrkinyt osoittamaan, että nyt haukutaan väärää puuta. Todennäköisesti.


Pysähdytäänpä nyt tähän todennäköisesti-sanaan. Sinulla ei ole faktatietoa asiasta, on vain arvelu "todennäköisyydestä". Mielestäni sen paukuttaminen saa nyt riittää. Ei ole oikein rakentavaa tätä asiaa joka kommenttiin liittää. Esiinnyt kuin sinulla olisi asiasta suurempi ymmärrys kuin kenelläkään asiassa esillä olleella toimijalla, poliitikolla, toimittajalla, juristilla tai keskustelijalla täällä. En kiellä, etteikö tämä olisi mahdollista, mutta vain omaan oletukseesihan se todella nyt perustuu. Meidän täytyy odottaa tarkempia tietoja, ratkaisuja, kuten todettu.

Mutta kiitos Räsäsen blogikirjoituksesta vinkkaamisesta. Mielenkiinnolla täällä varmaan kaikki uutisoinnit ja kirjoittelut asiasta luetaan.

Yhtä lailla kuin tervetulleita ovat rakentavat ehdotukset Aholansaaren toiminnan ja talouden kehittämiseksi. Mutta se vanhan moninkertainen toisto saa jo riittää.

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Yleishyödyllisten säätiöiden verokysymyksen laajuudesta
« Vastaus #95 : 25.11.08 - klo:21:24 »
Oheistan tähän kaksi lehtijuttua lokakuulta. Toivon, että ne auttavat arvioimaan, missä merkityksessä Aholansaaressa on kysymys yksittäisen toimijan "kömmähdyksestä" ja missä merkityksessä ilmiössä on kyse laajemmasta periaatteellisesta kysymyksestä. Lisään, että kuukauden sisällä julkisuudessa on ollut kahden urheiluseuran talkootoimintaan liittyvät verotuspäätökset.

Kotimaa:

Verottaja on määrännyt talkootyöstä 115 000 euron jälkiverot Paavo Ruotsalaisen perintöä vaalivalle Aholansaarisäätiölle. Ratkaisu on herännäisjohtajien mielestä valtakunnallinen ennakkotapaus, joka kohdistuu kaikkeen vapaaehtoisvoimin toteutettavaan lasten ja nuorten harrastustoimintaan ja vie siltä toimintamahdollisuudet.

Körttivaikuttajat ovat lähettäneet pääministeri Matti Vanhaselle kirjeen, jossa he arvostelevat talkootyön verotukseen liittyvää lainsäädäntöä.

He toteavat, että vallitsevan verolainsäädännön takia nuorten tukemiseksi tähtäävä, talkootyöhön pitkälle perustuva kolmannen sektorin toiminta tuntuu rangaistavalta asialta.

Kirjeen allekirjoittajat kokevat, että samalla kun valtiovalta toivoo laadukasta lapsi- ja nuorisotyötä, sitä toteuttavia kansalaisjärjestöjä lyödään valtiovallan asettamien säädösten perustella vyön alle.

"Poliittiset puheet nuorten ja lasten eteen tehtävän työn tärkeydestä ja tukemisesta ovat iskusanoja vaille sisältöä. Kokemuksemme on, että poliittisen retoriikan ja todellisuuden välillä on tyhjyys, joka huutaa taivasiin asti", kirjeessä todetaan.

Lainsäädäntö kaipaa muutosta

Paavo Ruotsalaisen kotisaaressa Nilsiän Aholansaaressa tehtiin keväällä verotarkastus, jonka seurauksena verottaja määräsi Aholansaarisäätiölle 115 000 euron jälkiverot vuosina 2003-2007 tehdystä talkootyöstä, muun muassa talkoolaisten ilmaisesta majoittamisesta ja ruokkimisesta. Aholansaarisäätiö on esittänyt asiaa koskevan vastineen, mutta se ei verottajan mukaan aiheuta toimenpiteitä.

Aholansaarisäätiön toiminnanjohtaja Jaro Julkunen kertoo, että säätiö on maksanut liiketoiminnasta veroja, mutta koska Aholansaarisäätiöllä on liiketoimintaa kuten majoitustoimintaa, verottaja tulkitsee liiketoiminnaksi myös kaiken sellaisen toiminnan, mikä voi edistää liiketoimintaa.

Julkunen uskoo, että verottaja toimii säännösten mukaan, eikä kritisoi verottajaa, vaan lainsäädäntöä. Hän arvelee, että monet muutkin kolmannen sektorin toimijat, esimerkiksi urheiluseurat ja myös jotkut kristilliset toimijat, ovat vaarassa joutua kokemaan saman verokohtelun kuin Aholansaarisäätiö.

- Useilla talkootyöllä pyörivillä säätiöillä ja yhdistyksillä on myös liiketoimintaa, hän sanoo.

Oikeuteen runsaasti valituksia

Verottaja käynnisti pari vuotta sitten yleishyödyllisiin yhdistyksiin kohdistuvan tehokampanjan selvittääkseen, onko niiden joukossa tahoja, jotka tekevät liiketoimintaa maksamatta veroja.

- Tarkastuksen tuloksena yhteisöjen verokohteluun on tullut muutoksia, joista on tehty oikaisupyyntöjä ja valitettu oikeuteen. Valitusten ja oikaisuvaatimusten määrä onkin selvästi lisääntynyt kaikissa maan kahdeksassa hallinto-oikeudessa, korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) viestintäpäällikkö Teuvo Arolainen kertoo.

Yleishyödyllisten yhteisöjen verotuksen ongelmia tullaan vielä tämän syksyn aikana käsittelemään oikeusministeriön alaisessa Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnassa. Neuvottelukunnan verojaosta kerää parhaillaan asiaan liittyvää tietoa ja antaa myöhemmin esityksensä neuvottelukunnalle, joka puolestaan voi esittää näkemyksensä oikeusministeriölle mahdollisesta tarpeesta muuttaa lainsäädäntöä.

Pääministeri Vanhaselle osoitetun, syyskuun 30. päivänä lähetetyn kirjeen ovat allekirjoittaneet Aholansaarisäätiön puheenjohtaja Hannu Vartiainen, Aholansaarisäätiön toiminnanjohtaja Jaro Julkunen, Portaanpää r.y.n hallituksen ja kristillisen opiston johtokunnan puheenjohtaja Ilpo Martikainen ja Portaanpään kristillisen opiston rehtori Petri Järveläinen.



STT:

Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöitten verotus on noussut puheenaiheeksi kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnassa Kanessa. Puheenjohtaja Jukka Pekkalan mukaan verotus on pulmista kiireisin lukuisien jälkiverotuspäätösten ja valitusten takia.

Yhden suuret mätkyt on saanut Aholansaaren säätiö, joka vaalii herännäisjohtaja Paavo Ruotsalaisen muistoa. Se sai maksettavakseen muutamalta vuodelta 115 000 euroa, kun verottaja arvioi talkoolaisten ilmaisen majoituksen ja ruokkimisen edistäneen säätiön liiketoimintaa.

- Summa on suurin kuulemani, toteaa Pekkala.

Tietoa kerätään
Kanen verojaosto kerää parhaillaan raporttia yhdistysten ja säätiöitten vero-ongelmista. Jaoston puheenjohtajan Juha Viertolan mukaan työtä mutkistaa veroasioitten tiukka salassapito.

Viime vuonna nimetty, oikeusministeriön alainen Kane ottaa raportin perusteella lähiviikkoina kantaa siihen, riittääkö verotusongelmien korjaamiseen uusi ohjeistus vai tarvitaanko lakiuudistusta.

Linjaus on tilattu hallituksen marraskuiseen iltakouluun.

Hankalia tapauksia
- Voimisteluseura järjestää jumppatunteja. Onko se verollista, kun osallistujina on a) jäseniä, b) myös muita c) pelkästään muita, esimerkiksi yrityksen liikuntapäivän väkeä? Muuttaako tulkintaa se, että seura saa kaupungilta avustusta ja jumppatunteja tarjoavat myös yksityiset yritykset?
- Musiikkiyhdistys järjestää festivaaleja. Vaihtuuko yleishyödyllinen toiminta verolliseksi, kun kuulijamäärä on 200:n sijaan 20 000?
- Nuorisojoukkueen vanhemmat tekevät talkootyötä. Nykytulkinnan mukaan se on verotonta, jos hyöty menee koko joukkueelle ja verollista, jos työllä korvataan oman perheen juniorin maksuja.
- Yhdistys jakoi mainoksensa ennen talkoilla. Samat ihmiset tekevät työn edelleen, mutta yhdistys on virallisesti ulkoistanut mainonnan perustamalleen yritykselle.
- Kristillisen yhdistyksen rakennustalkoisiin tulee väkeä ympäri Suomea. Heidät majoitetaan ja työpanosta vastaan tarjotaan ruokaa. Tiloja käytetään omaan toimintaa, mutta ajoittain niitä vuokrataan ulkopuolisille tulojen saamiseksi.

 

Juha Viertola on juristina varovainen kannanotoissaan ennen lopullisia päätöksiä.

Puheenjohtaja Jukka Pekkala arvelee, että poliittinen tahtotila on mitattava eduskunnassa.

- Jos kansalaistoiminta katsotaan niin tärkeäksi kuin monissa ohjelmissa nykyisin korostetaan, on verotukseen puututtava. Uskoakseni emme ole heikoilla.

Ajat muuttuneet
Jukka Pekkala toteaa pulmien liittyvän arjen käytäntöjen ja verottajan otteen muuttumiseen. Vaikeimmat tulkintaongelmat koskevat yleishyödyllisen ja elinkeinotoiminnan rajapintaa.

- Puhdasta talkootyötä tehdään edelleen paljon, mutta osanottajia on ryhdytty houkuttelemaan myös maksamalla majoituskuluja, matkoja ja eväitä, muistuttaa Pekkala.

Viertola jatkaa monien yhdistysten laajentaneen toimintaansa löytääkseen uusia tulolähteitä. Myös poliittiset päättäjät toivovat, että yhdistykset tuottaisivat palveluita muillekin kuin jäsenilleen.

- Jotkut yhdistykset ovat omaksuneet myös liiketoiminnan toimintatavat. Samaan aikaan on yhdistysten perinteisesti hoitamille aloille on syntynyt kaupallisia yrityksiä, jotka vaalivat kärkkäästi vapaata kilpailua.

Viertolan mukaan harva yhdistys pyrkii tietoisesti kiertämään veroja. Tärkeätä olisi saada etukäteen verottajan tulkinta siitä, onko kyseessä elinkeinotoiminta vai ei. Pahimmissa tapauksissa jälkiverot voivat lopettaa esimerkiksi urheiluseuran.

Viertola tietää verottajan uusien ohjeitten ja tehotarkastusten johtaneen valituksiin eri puolilla Suomea. Parikymmentä uuden aallon erimielisyyttä kolkuttelee parhaillaan korkeimman hallinto-oikeuden ovea.

Käsittely keskittyy
Verottaja on tunnustanut yleishyödyllisiin yhteisöihin liittyvän ongelmia. Suomenkielisten asiakkaitten neuvonta on jo keskitetty Kuopioon ja ruotsinkielisten Turkuun.

Ensi vuoden alusta lähtien Savo-Karjalan ja Lounais-Suomen verotoimistot myös käsittelevät yhdistysten ja säätiöitten veroilmoitukset koko maasta.

- Tulkinnat alkavat vähitellen yhtäläistyä, arvelevat Pekkala ja Viertola, päätyökseen Suomen Liikunnan ja Urheilun pääsihteeri ja yhteysjohtaja.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
PJ:n tekstistä
« Vastaus #96 : 25.11.08 - klo:22:12 »
PJ, sinällään lainauksesi ei sisällä mitään uutta. STT:n uutisen ajat muuttuneet -otsikon alla on hyvin tiivistetty faktaa.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Verokapina II
« Vastaus #97 : 25.11.08 - klo:22:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Sen sijaan meikäläinen muiden mukana on pyrkinyt osoittamaan, että nyt haukutaan väärää puuta. Todennäköisesti.


Pysähdytäänpä nyt tähän todennäköisesti-sanaan. Sinulla ei ole faktatietoa asiasta, on vain arvelu "todennäköisyydestä". Mielestäni sen paukuttaminen saa nyt riittää. Ei ole oikein rakentavaa tätä asiaa joka kommenttiin liittää. Esiinnyt kuin sinulla olisi asiasta suurempi ymmärrys kuin kenelläkään asiassa esillä olleella toimijalla, poliitikolla, toimittajalla, juristilla tai keskustelijalla täällä. En kiellä, etteikö tämä olisi mahdollista, mutta vain omaan oletukseesihan se todella nyt perustuu. Meidän täytyy odottaa tarkempia tietoja, ratkaisuja, kuten todettu.

Mutta kiitos Räsäsen blogikirjoituksesta vinkkaamisesta. Mielenkiinnolla täällä varmaan kaikki uutisoinnit ja kirjoittelut asiasta luetaan.

Yhtä lailla kuin tervetulleita ovat rakentavat ehdotukset Aholansaaren toiminnan ja talouden kehittämiseksi. Mutta se vanhan moninkertainen toisto saa jo riittää.


Faktatietoahan täällä ei ole kenelläkään tarkastuskertomuksen sisällöstä. On vain todennäköisyyteen perustuvaa arvelua sen sisällöstä. Adressin alkuunpanijaporukalla on vain into, mutta faktapuolella tihkaisee. Valitettavasti. Huom Liisa! Kukaan juristi, todellinen veroasiantuntija, ei ole täällä kirjoittanut asiasta. Eikä varmasti ole syytäkään. Antaa nyt säätiön hoitaa homma valmiiksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Verokapina II
« Vastaus #98 : 25.11.08 - klo:22:21 »
Tässä keskustelussa on ymmärtääkseni useita näkökohtia, jotka eivät välttämättä ole täysin selkeytyneet. Luettelen niitä mieleentulojärjestyksessä.

1. Aholansaaren toiminnan kannattavuutta ja saaren käyttöastetta on parannettava; tapoja on monia, ja niitä on hyödynnettävä mahdollisuuksien mukaan.

2. Verottajan tulkinta on todennäköisesti nykyisen lainsäädännön mukainen ja saaren toiminta on sopeutettava sen mukaan; ks. kohta 1, kunnes kohta 3 toteutuu.

3. Yleishyödyllisten yhteisöjen talkootoiminnan edellytykset on turvattava, tarvittaessa lainsäädännöllisin muutoksin.

Vaikka keskustelu on ollut kiivasta - eikä siinä mitään pahaa - mielestäni edellä olevat kolme kohtaa eivät ole sovittamattomassa ristiriidassa keskenään.

Ykkösen suhteen ei liene suurempaa erimielisyyttä. Jos joku on sitä mieltä, että saaren kannattavuutta on huononnettava ja toiminta ajettava alas, kannattaa kirjoittaa asiasta keskustelua rikastuttava viesti.

Kakkoskohdassakaan ei ole liiemmin ongelmia, onhan viranomaisen toiminnan lainmukaisuus oletusarvo. Tulkinnan lainmukaisuus ratkaistaan oikeudessa, ja ylimmän asteen päätöksen jälkeen ei auta itkeä, vaan on viimeistään alettava pohtia kakkoskohdan jälkiosaa ja kolmoskohtaa.

Kolmoskohta on sitten se mielenkiintoinen. Siinä ei enää ole kyse pelkästään Aholansaaresta, vaan laajemmasta yhteiskuntapoliittisesta näkökulmasta ja sen sovittamisesta käytäntöön. Uskon, että adressin allekirjoittajista useimmat tähtäävät juuri tähän. Kuulin juuri Radio Peilistä jutun, jossa kerrottiin lasten liikuntaklubeista, siis liiketoiminnasta. Urheiluseurojen, Suomen Ladun ym. liikuntaharrastustoiminta kilpailee suoraan lasten liikuntaklubien kanssa. Ennustan, että veronautraalisuuteen liittyviä ongelmia on luvassa lisää tälläkin alueella.

Poliittinen kysymys on: mitä sellaisia toimintoja yhteiskunnassa on, joita on voitava toteuttaa markkinajärjestelmän ulkopuolella, vaikka samalle alueelle perustettaisiin myös liiketoimintaa.

Ehdotan, että jatkokeskustelussa keskitytään tässä ketjussa ykköskohtaan, jätetään kakkonen lepäämään, kunnes viranomaisprosessi etenee tai muuta uutta ilmenee ja avataan kolmoskohdalle tarvittaessa uusi ketju.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16937
    • http://www.samila.1g.fi
Verokapina II
« Vastaus #99 : 25.11.08 - klo:22:27 »
Lainaus käyttäjältä: "athv"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Sen sijaan meikäläinen muiden mukana on pyrkinyt osoittamaan, että nyt haukutaan väärää puuta. Todennäköisesti.


Pysähdytäänpä nyt tähän todennäköisesti-sanaan. Sinulla ei ole faktatietoa asiasta, on vain arvelu "todennäköisyydestä". Mielestäni sen paukuttaminen saa nyt riittää. Ei ole oikein rakentavaa tätä asiaa joka kommenttiin liittää. Esiinnyt kuin sinulla olisi asiasta suurempi ymmärrys kuin kenelläkään asiassa esillä olleella toimijalla, poliitikolla, toimittajalla, juristilla tai keskustelijalla täällä. En kiellä, etteikö tämä olisi mahdollista, mutta vain omaan oletukseesihan se todella nyt perustuu. Meidän täytyy odottaa tarkempia tietoja, ratkaisuja, kuten todettu.

Mutta kiitos Räsäsen blogikirjoituksesta vinkkaamisesta. Mielenkiinnolla täällä varmaan kaikki uutisoinnit ja kirjoittelut asiasta luetaan.

Yhtä lailla kuin tervetulleita ovat rakentavat ehdotukset Aholansaaren toiminnan ja talouden kehittämiseksi. Mutta se vanhan moninkertainen toisto saa jo riittää.


Faktatietoahan täällä ei ole kenelläkään tarkastuskertomuksen sisällöstä. On vain todennäköisyyteen perustuvaa arvelua sen sisällöstä. Adressin alkuunpanijaporukalla on vain into, mutta faktapuolella tihkaisee. Valitettavasti. Huom Liisa! Kukaan juristi, todellinen veroasiantuntija, ei ole täällä kirjoittanut asiasta. Eikä varmasti ole syytäkään. Antaa nyt säätiön hoitaa homma valmiiksi.


Ei adressi sekä kansanliike varmaan mitenkään laiton ole, kun useita juristeja on allekirjoittanut adressin mm hovioikeudenneuvos. Joten se siitä. Annetaan kansan puhua. Kuten PJ:n kirjoituksesta voi lukea valtionhallinnon komitea valmistelee asiaa parhaillaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Verokapina II
« Vastaus #100 : 25.11.08 - klo:22:41 »
Tuskin herra hovioikeudenneuvoskaan on allekirjoittanut adressia muuta kuin kannatussyystä. Ei hän ainakaan adressista ole saanut tietoa asiasta. Sitä paitsi herra hovioikeudenneuvos tietänee veroasioista yhtä paljon kuin naispappi Helsingistä. Näin esimerkkinä.

Kansa saa puhua adressilla. Sehän aktivoi väkeä ja on sen vuoksi kannatettava.

Komitea ei kykene muuttamaan EU-direktiiveihin perustuvaa arvonlisäverotusta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Verokapina II
« Vastaus #101 : 25.11.08 - klo:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: "athv"
Kansa saa puhua adressilla. Sehän aktivoi väkeä ja on sen vuoksi kannatettava.

Komitea ei kykene muuttamaan EU-direktiiveihin perustuvaa arvonlisäverotusta.


Tämä kannanotto merkittäköön pöytäkirjoihin tiedoksi, kuten muutkin. Ja sitten seuraava pykälä.

hm

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #102 : 25.11.08 - klo:22:52 »
Aholansaaren asia on saanut tukea ja myönteistä huomiota myös rock-väen parissa.

Pari päivää sitten Ilosaari-rockin yms. puuhamies Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoitti Karjalaisen kolumnissa veroasiasta mainiten siinä Aholansaaren ja körtit pariinkin otteeseen.

Valitettavasti en verkkolehdestä juttua löytänyt.

Kirjoitus oli varmaan huomattu Aholansaaressa, koskapa myöhemmin saman lehden tekstiviestipalstalla oli siitä kiitos allekirjoituksella "Aholansaaren körtit".

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Verokapina II
« Vastaus #103 : 25.11.08 - klo:22:54 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Tässä keskustelussa on ymmärtääkseni useita näkökohtia, jotka eivät välttämättä ole täysin selkeytyneet. Luettelen niitä mieleentulojärjestyksessä.

1. Aholansaaren toiminnan kannattavuutta ja saaren käyttöastetta on parannettava; tapoja on monia, ja niitä on hyödynnettävä mahdollisuuksien mukaan.

2. Verottajan tulkinta on todennäköisesti nykyisen lainsäädännön mukainen ja saaren toiminta on sopeutettava sen mukaan; ks. kohta 1, kunnes kohta 3 toteutuu.

3. Yleishyödyllisten yhteisöjen talkootoiminnan edellytykset on turvattava, tarvittaessa lainsäädännöllisin muutoksin.

Vaikka keskustelu on ollut kiivasta - eikä siinä mitään pahaa - mielestäni edellä olevat kolme kohtaa eivät ole sovittamattomassa ristiriidassa keskenään.

Ykkösen suhteen ei liene suurempaa erimielisyyttä. Jos joku on sitä mieltä, että saaren kannattavuutta on huononnettava ja toiminta ajettava alas, kannattaa kirjoittaa asiasta keskustelua rikastuttava viesti.

Kakkoskohdassakaan ei ole liiemmin ongelmia, onhan viranomaisen toiminnan lainmukaisuus oletusarvo. Tulkinnan lainmukaisuus ratkaistaan oikeudessa, ja ylimmän asteen päätöksen jälkeen ei auta itkeä, vaan on viimeistään alettava pohtia kakkoskohdan jälkiosaa ja kolmoskohtaa.

Kolmoskohta on sitten se mielenkiintoinen. Siinä ei enää ole kyse pelkästään Aholansaaresta, vaan laajemmasta yhteiskuntapoliittisesta näkökulmasta ja sen sovittamisesta käytäntöön. Uskon, että adressin allekirjoittajista useimmat tähtäävät juuri tähän. Kuulin juuri Radio Peilistä jutun, jossa kerrottiin lasten liikuntaklubeista, siis liiketoiminnasta. Urheiluseurojen, Suomen Ladun ym. liikuntaharrastustoiminta kilpailee suoraan lasten liikuntaklubien kanssa. Ennustan, että veronautraalisuuteen liittyviä ongelmia on luvassa lisää tälläkin alueella.

Poliittinen kysymys on: mitä sellaisia toimintoja yhteiskunnassa on, joita on voitava toteuttaa markkinajärjestelmän ulkopuolella, vaikka samalle alueelle perustettaisiin myös liiketoimintaa.

Ehdotan, että jatkokeskustelussa keskitytään tässä ketjussa ykköskohtaan, jätetään kakkonen lepäämään, kunnes viranomaisprosessi etenee tai muuta uutta ilmenee ja avataan kolmoskohdalle tarvittaessa uusi ketju.

Mt


Hyvä jaottelu. Paitsi kakkoskohtaa ei voi kokonaan jättää lepäämään. Viranomaisprosessi etenee hitaasti, jos tarkastuskertomusta ei onnistuta keskeisiltä osiltaan kumoamaan alkumetreillä. Valituskierre päättyy vasta vuosien päästä. Sitä ennen on sopeutettava toiminta verottajan ohjeistuksen mukaan, jotta kohta 1 voi toteutua. Kohdan 3 osalta ei voi suuria odottaa. Jotain tarkennuksia lakiin voidaan saada, mutta yleistä linjaa ei voida muuttaa. Kun liiketoiminnan tunnusmerkit täyttyvät, veroa on maksettava niin kuin muutkin. Liiketoiminnan tunnusmerkit ovat tulkinnallisia. Siihen lainsäädännöllä voitaisiin tuoda selkeyttä yleishyödyllisiä yhteisöjä suosimalla.

Yleishyödyllisten yhdistysten toiminnan ja siihen liittyvän talkootyön vero-ongelmissa ei ole kyse aivan niin suuresta asiasta kuin esität.  Kärpäsestä tehdään helposti härkänen, kun ei ymmärretä liiketoiminnan (elinkeinotoiminnan) verotuksen periaatteita. Esimerkkisi ontuvat sen vuoksi. Urheiluseura ei ole todellakaan verovelvollinen, kun se  järjestää seuran jäsenille liikuntatoimintaa samaan aikaan, kun yksityisetkin järjestävät. Niin ei ole nyt, eikä tule olemaan. Sen sijaan, kun urheiluseura hankkii toiminnan pyörittämiseen varoja varsinaisesta toiminnastaan poikkeavalla liiketoiminnan tunnusmerkit täyttävällä toiminnalla, joutuu se maksamaan tästä liiketoiminnastaan verot niin kuin muutkin. Sama mikä pätee urheiluseuraan, pätee Aholansaareen. Liiketoiminnasta maksettavasta verosta ei voi vähentää sellaisia kuluja, jotka eivät liity liiketoimintaan. Tästä on kyse Aholansaaren tapauksessa. Niin kuin täällä on moneen kertaan päätelty.

Mutta toistettakoon vielä, että jakosi oli hyvä. Sen sijaan keskustelun ja toimenpiteiden jäädyttäminen miltääno osin ei ole mielekästä. Tietenkin niin, että keskustelu pysyy asianmukaisena.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Verokapina II
« Vastaus #104 : 25.11.08 - klo:22:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "athv"
Kansa saa puhua adressilla. Sehän aktivoi väkeä ja on sen vuoksi kannatettava.

Komitea ei kykene muuttamaan EU-direktiiveihin perustuvaa arvonlisäverotusta.


Tämä kannanotto merkittäköön pöytäkirjoihin tiedoksi, kuten muutkin. Ja sitten seuraava pykälä.


Taasko yritetään rajoittaa keskutelua? Tästä en kyllä tykkää yhtään. Mutta en enää kommentoi lisää, koska viimeksi siitä loukkaannuttiin. Parempi jättää vaikka kokonaan tänne kirjoittelu.