Kirjoittaja Aihe: Verokapina II  (Luettu 55059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yrittäjäkörtti

• Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
Verokapina II
« Vastaus #75 : 20.11.08 - klo:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Eliza! Jotenkin utopistisen...!? Selitätkö? Vai oliko sinulla kaikki pelkkää hakuaammuntaa!?

Ihmiset päättävät, ihmiset säätävät... lakeja vaikkapa.

Alussa katsoin asiaa vain Aholansaaresta käsin - siis silloin kun  Seppos meidät aktivistit havahdutti. Nyttemmin olen katsonut myös järveltä käsin, ja miettinyt ketkä kaikki oikein Aholansaarta himiävät!?

Aholansaaressa elinkeinotoiminta, talkootyö ja muu vastaava on ollut käsittääkseni jokseenkin samanlaista vuosikymmenestä toiseen. Mitenkäs veroherrat heräsivät juuri nyt. Mistä verokarhu sai vihiä? Mitä karhulle ehken kerrottiin!? Saiko karhu - ehkä - puhelun kilpailevilta elinkeinoharjoittajilta, viestin joltain pienen verkoston katkeralta yrittäjältä.. tai sanoman kenties joltain herännäisyyttä vieroksuvalta ihmiseltä.... Tässä Aholansaariasiassa on paljon pohdiskeltavaa. Toivonkin ihmisten löytävän paljon erilaisia aiheita Aholansaaresta. Samanaikaisesti pitää luottaa ja epäillä. Ja lopuksi: Minulle Aholansaari ei ole millään muotoa utopiaa!? Se on totta ja työtä. Virsiä ja juhlia myös.

Verotarkastukset kohdistetaan yleensä sarjana samantyyppisiin verovelvollisiin. Esim. saman alan yrityksiin jne. Tällä hetkellä verotarkastuksia tehdään juuri yleishyödyllisiin yhdistyksiin ja säätiöihin, koska niihin ei tähän asti ole resursseja uhrattu. Yllättäviä käytäntöjä on löytynyt esim. urheiluseuroista. Tämä on johtunut siitä, että varainhankinnassa on yksi jos toinen panostanut yhä enemmän liiketoimintaan.

Aholansaarenkin elinkeinotoiminnassa on tapahtunut jotain muutoksia. Uusi majoitusrakennus paransi saaren mahdollisuuksia lisätulojen hankkimiseen merkittävästi. Samoin kuin tietysti esim. rippikoulujen pyörittämistä. Tämä ei kuitenkaan ole tarkastajia saareen saanut. Kyllä tarkastussysteemi on järjestelmällisempää. Toki silloin tarkastuksen kohteeksi joutuu, jos esim. Aholansaaren liikekumppanin esim. tavarantoimittajan kirjanpidosta on löytynyt näiden väliseen toimintaan liittyviä epäselvyyksiä. Tästäkään on tuskin kyse, koska ongelma rajoittuu talkoolaisten muonituksen ja majoituksen kustannuksiin sisältyvän alv:n vähentämiseen.

Muuten olen sitä mieltä, että on turha ajatella asiaa kovin vainoharhaisesti. Se on toki ymmärrettävää, inhimillistä. Mutta on tätä asiaa itse kukin nyt niin paljon miettinyt ja jotain lisätietoa saatu, että on mielestäni syytä hylätä tuollaiset aatokset ja suunnata positiivisin mielin parantamaan saaren taloutta Oksasen viitoittamalla tavalla. Vakaa elinkeinotoiminta on saarelle kestävämpi ja paremmin ennakoitavissa oleva tulonlähde kuin sykäyksittäin pystyyn laitetut keräyskampanjat. Lahjoitukset ja niiden ajoittainen järjestelmällinen esillä pitäminen on tervetullut lisä, mutta parhaiten saari menestyy, kun tulopohja on vakaampi. Silloin työntekijöilläkin on mieli levollisempi ja voivat keskittyä välillä muuhun kuin talouden murehtimiseen. Talousmurheet ovat vuosien mittaan olleet toki ennenkin saaren yllä, mutta niistä on selvitty. Aina on varmasti ajateltu, että kunpa vastaavaa tilannetta ei enää osaksi tulisi. Mielestäni körttikansa voi hyvin tukea saarta myös sillä tavoin, että suuntaa lomaviikoillaan useammin sinne. Paikkahan on hieno. Sopii sekä kesä- että talvilomailuun. Mantereen ja saarten väliseen kuljetukseen ja liikkumiseen on satsattu. Uusia ideoita liikenneyhteyksien parantamiseksi kaivataan. Kelirikkoaikaan. Olen ymmärtänyt, että saaren uusi paatti mahdollistaa liikennöinnin paremmin pikkujäissä kuin vanha kalusto. Olenkohan oikeassa? Sehän on sinällään jo oikean suuntaista kehitystä. Yhteyksien parantaminen tukisi myös saaren varsinaisen hengellisen tarkoituksen toteuttamista.

Poissa Yrittäjäkörtti

Markkinoinnista
« Vastaus #76 : 20.11.08 - klo:10:37 »
Markkinointia esim. herättäjäjuhlilla, kuukauslehdessä ja körttiopistoilla. Pääkaupunkiseudulla on potentiaalia, mutta miten siellä saisi äänen oikealla lailla kuuluville?

Poissa Yrittäjäkörtti

Verokapina II
« Vastaus #77 : 20.11.08 - klo:10:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
On käynyt molemmin puolin selväksi, että minun mielipiteitäni myötäileviä on selkeä vähemmistö.

Voisi Verokapina III:seen laittaa äänestyksen asiasta että tulisi vähän selkoa, minä nimittäin olen enemmänkin sinun puolellasi, vaikka en mitään sanokaan. Tietämykseni aiheesta ei ole niin suurta että uskaltaisin lähteä mielipiteitä heittelemään. Mutta Kalistajan mielipiteet on jotenkin utopistisen oloisia.

Kiitos kirjoituksestasi. Mieltä lämmittää, että nuori fiksu ihminen on ajatellut omilla aivoillaan asiaa, eikä ole antanut hämmentää sen, että esim. meikäläinen on täällä ilmaissut mielipiteitään yksinkertaisesti todettuna rähisten. Rähisemistä kadun monelta osin. Sitä ei puolla toista näkökantaa edustavien provoisova loukkaava sanailu, luokittelu ym. Asia on kuitenkin se tärkein. Aholansaaren toiminnan turvaaminen pitkällä aikavälillä.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Verokapina II
« Vastaus #78 : 20.11.08 - klo:10:56 »
Vainoharhainen en ole vähääkään. Olen tehnyt sanomalehtijuttuja vuodesta 1973, ja näkökulman vaihtaminen on varsin usein vienyt varsinaisen jutun jäljille. Edelleen aion miettiä vahvasti ( osan kirjoitan tänne, osan yksityisviesteinä ) eri ihmisten ja tahojen motiiveja Aholansaaren suhteen!?

Tulen myös tuomaan keskusteluun monenlaisia mietteitä, kysymysmerkkien kera!

Yksi hyvä kysymys tähän kaikkeen onkin: miten paljon tietyissä esilletuloissa on spontaania huolta saaresta vai onko kyse suunnitellusta toiminnasta!?

Tulen myös alati kyselemään ja kaiken aikaa kirjoittamaan. Kysely ja kirjoittaminen on ollut osa minua liki koko elämäni ajan. Vain aiheet ja välineet ovat vaihtuneet. Mediaan menevistä teksteistäni tulee rahaa. Tänne kirjoitan sydämen palosta.

Vainoharhainen ei tee sanomalehtitekstiä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Mutta: ihmisten motiivien etsiminen minulla jatkuu. Myös tällä foorumilla.

Enkä pahastu omilla aivoillaan ajattelusta. Toisinaan se on totta. :wink:  Ja vie perille!

Poissa Yrittäjäkörtti

Verokapina II
« Vastaus #79 : 20.11.08 - klo:11:46 »
Vainoharhainen en ole vähääkään. Olen tehnyt sanomalehtijuttuja vuodesta 1973, ja näkökulman vaihtaminen on varsin usein vienyt varsinaisen jutun jäljille. Edelleen aion miettiä vahvasti ( osan kirjoitan tänne, osan yksityisviesteinä ) eri ihmisten ja tahojen motiiveja Aholansaaren suhteen!?

Tulen myös tuomaan keskusteluun monenlaisia mietteitä, kysymysmerkkien kera!

Yksi hyvä kysymys tähän kaikkeen onkin: miten paljon tietyissä esilletuloissa on spontaania huolta saaresta vai onko kyse suunnitellusta toiminnasta!?

Tulen myös alati kyselemään ja kaiken aikaa kirjoittamaan. Kysely ja kirjoittaminen on ollut osa minua liki koko elämäni ajan. Vain aiheet ja välineet ovat vaihtuneet. Mediaan menevistä teksteistäni tulee rahaa. Tänne kirjoitan sydämen palosta.

Vainoharhainen ei tee sanomalehtitekstiä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Mutta: ihmisten motiivien etsiminen minulla jatkuu. Myös tällä foorumilla.

Enkä pahastu omilla aivoillaan ajattelusta. Toisinaan se on totta. :wink:  Ja vie perille!

Kirjoita vaan. Tyylisihän on saanut täällä osakseen jakamattoman suosion ja ihailun. Todellinen herännäisyyden markkinointimies nro 1. Puhtaat motiivit selviö kohdallasi.

hm

• Vieras
Verokapina II
« Vastaus #80 : 20.11.08 - klo:12:49 »

Itse kirjoitin tälle foorumille eka viestin muistaakseni juuri Aholansaaresta. Silloin toisella nimimerkillä.

En ole käynyt Saaressa turhan usein - vain kerran, mutta se käynti jättikin vahvan tunnesiteen Ukko-Paavon kotipaikkaan.

Tie vei sittemmin muihin rientoihin, mutta tänä syksynä olisin ollut valmis lähtemään sinne ystäväpäiville. Katselin jo majoitusvaihtoehtojakin, mutta lähtemättä jäi.

Niistä ystäväpäivistä ei olekaan kuulunut mitään.
Olikohan niitä ollenkaan?

Poissa mt

• ystäväkansaa
Verokapina II
« Vastaus #81 : 20.11.08 - klo:13:52 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Tie vei sittemmin muihin rientoihin, mutta tänä syksynä olisin ollut valmis lähtemään sinne ystäväpäiville. Katselin jo majoitusvaihtoehtojakin, mutta lähtemättä jäi.

Niistä ystäväpäivistä ei olekaan kuulunut mitään.
Olikohan niitä ollenkaan?

Samoin kävi minulle, peruutin varauksen, kun hoksasin, että täällä Helsingissä on samana viikonloppuna Körttikodin ja opiskelijatyön 80-vuotisjuhla. Aikaisemmin olen ilmoittaunut kahteen tapahtumaan, jotka on peruttu, toinen pääasiassa kai kelirikon ja toinen osanottajien vähyyden vuoksi. Tällaiset asiat osoittavat, että saaren herännäistapahtumien markkinointia eli siis ennakkotiedotusta voi vielä kehittää. Kehitystyöhön - ideoinnin lisäksi toteutukseen - tarvitaan varmasti talk... äh... vapaahetoista työvoimaa. Internetin välityksellä harjoitettu yhteistyö ei aiheuttane alv-seuraamuksiakaan.

Nuoret jo ideoivat Aholansaarelle tuloa tuottavia tuotteita. Otetaan heistä oppia. Sopivia tehtäviä olisivat esimerkiksi

- saaren verkkosivujen teksti- ja kuvasisällön kehittäminen ja tuottaminen
- tapahtumien ennakkotiedotusaineiston tuottaminen
- tapahtumien dokumentointi ja niistä raportointi saaren verkkosivuilla, muissa sivustoissa (HY ym) sekä Heng. kuukauslehden avustaminen tarvittaessa

Tässä ideoita noin aluksi. Olisi hyvä jos tällaisessa vapaaehtoisporukassa olisi mukana eri ikäisiä, erityisesti nuoria, ettei viestintää tehdä yksinomaan huru-sukupolvea ajatellen.

Mt
Huru in spe

Poissa Oksanen

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
Veronpalutuksia Saaren hyväksi ja muuta
« Vastaus #82 : 20.11.08 - klo:16:42 »
Veronpalautuksia Aholansaaren hyväksi. Näin ehdotti Kalistaja. Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Minä esitän myös tähän pientä vivahdetta. Osan rahasta voisi laittaa "kolehtina", mutta minä kannustan ihmisiä pohtimaan myös "Aholansaari-lahjakortin" ostamista jollekin körttihenkiselle tutulle, jolle Saari on jäänyt vieraammaksi. Sen lahjakortin voi antaa myös lapsille , vanhemmille tai hyvällä kaveriporukalle. Tämä kannustaisi ihmisiä menemään Saareen. Se tukisi Saaren perustarkoitusta ja voipi olla että lahjakortin saajalta jää Saareen rahaa myös omasta kukkarostaan. Lahjan antaja tukisi Saarta, Saari saisi lisää kävijöitä ja uusien kävijöiden myötä myös lisää rahaa.

Asia 2.:MT:n esittämä nuorten ajatukset ovat hyviä. Minä olen esittänyt aivan samansuuntaisia ajatuksia toisissa yhteyksissä. Tiedän, että on suunniteltu uusien nettisivujen luomista. Nuorten esittämissä ideoissa oli hyvää sisältöä sivuille. Nämä ideat voisi laittaa suoraan Saareen Jaro Julkuselle.

Asia 3: Kalistajan suurta epäluuloisuutta minun on vaikea ymmärtää. Minulla ei ole ainakaan minkään sortin sitoutumksia mihinkään Tahko lähellä olevaan yritykseen.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Kahdenlaisia körttiläisiä
« Vastaus #83 : 20.11.08 - klo:17:38 »
Kun täällä on luokiteltu körttiläisiä niin yksi aspekti on jäänyt huomioimatta eli on kahdenlaisia körttiläsiä

On löyhiä körttiläisiä, joiden rahapussin nyörit ovat tiukalla ja sitten tiukkoja körttiläisiä, joiden rahapussin nyörit ovat löyhällä.

Kannatan Kalistajan ehdotusta, mutta kukin vain kykyjensä mukaan. Keneltäkään ei pyydetä kohtuuttomia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Oksanen

Re: Kahdenlaisia körttiläisiä
« Vastaus #84 : 20.11.08 - klo:19:27 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Kun täällä on luokiteltu körttiläisiä niin yksi aspekti on jäänyt huomioimatta eli on kahdenlaisia körttiläsiä

On löyhiä körttiläisiä, joiden rahapussin nyörit ovat tiukalla ja sitten tiukkoja körttiläisiä, joiden rahapussin nyörit ovat löyhällä.

Kannatan Kalistajan ehdotusta, mutta kukin vain kykyjensä mukaan. Keneltäkään ei pyydetä kohtuuttomia.

On olemassa kolmaskin ryhmä. Minä en luokittelisi itseäni kumpaankaan edellämainittuun ryhmään. Minä olen varmaan löyhä (???) körttiläinen, jolla on rahapussin nyörit löyhällä (?????). Meidän perhe ei varmaan kajoa veronpalautusrahoihin (oli kuitenkin ihan hyvä ajatus), mutta tyhjensimme S-tilin (s-etukortti!!) bonusrahoista ja pistimme vähän päälle. Ne rahat ovat jo Aholansaaren tilillä ( tai verottajalla). Olkoon tämä S-tilin tyhjentäminen taas yksi esimerkki siitä mistä voi rahoja laittaa likoon.

Poissa Oksanen

Re: Markkinoinnista
« Vastaus #85 : 20.11.08 - klo:19:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Markkinointia esim. herättäjäjuhlilla, kuukauslehdessä ja körttiopistoilla. Pääkaupunkiseudulla on potentiaalia, mutta miten siellä saisi äänen oikealla lailla kuuluville?

Laitanpa tähän muutaman ajatukseni siitä miten minun mielestäni Aholansaarta voisi markkinoida Herättäjäjuhlilla

Herättäjäjuhlilla kojun ohi kulkee varmaan 10000-15000 silmäparia. Osalle Aholansari on tuttu paikka, mutta on myös joukko, jolle Saari on tuttu korkeintaan nimenä. Ei olisi varmaan mahdotonta toteuttaa jotain non-stop videopätkää tai diaesitystä Aholansaaren kojulla. Vähintääkin pitäisi olla "iso seinä värikuvia". Myös majoitusvarausten tekeminen Saareen pitäisi olla mahdollista Herättäjuhlilla. Se voisi pienentää kynnystä Saareen lähdölle. Se edellyttäisi tällä hetkellä puhelinyhteyttä Saareen, koska nettipohjaista varaussysteemiä ei ole. Saaren pitäisi tuoda selkeästi esiin oma profiilinsa, mutta minä ainakin toisin kevyesti esiin Tahkon mahdollisuudet vapaa-ajanviettomahdollisuuksissa ( liikunnalliset sellaiset!!!). Ei , edelleenkään minulla ei ole mitään kontakteja Tahkon matkailualueen yrittäjiin eikä venäläisiin Syvärin rantatontteja havitteleviin.

Minä myisin kojulla myös Aholansaaren lahjakortteja ja keksisin niiden ympärille mukavia tarinoita. Niitä voisi ostaa vaikka merkkipäivälahjoiksi ystäville ja sukulaisille

Poissa athv

• Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
Voi että
« Vastaus #86 : 20.11.08 - klo:22:43 »
Voi että. Minä tykkään noista Oksasen kirjoituksista. Maltillisesti ja perustellen esitettyjä uusia ideoita. Juuri sitä asennetta, jota itsekin kaipailen. Ei jäädä rypemään tässä veroasiassa, vaan käännetään sekin voitoksi. Siis Aholansaaren jatkuvuuden voitoksi.

Poissa vaivainen mato

• Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
Verokapina II
« Vastaus #87 : 21.11.08 - klo:13:04 »
Tämän päiväisessä 'Iisalissa' oli tekstiviesti

Kun Suomea myydäänvenäläisille, tuleeko tankit perässä, kuten Georgiassa?

Sotaveteraani

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Merkkipäivät
« Vastaus #88 : 22.11.08 - klo:13:02 »
Kaikki me tiedämme, että merkkipäivinä ihmiset tuovat meille lahjoja. Useimmat niistä ovat meille täysin turhaa tavaraa. Myös kukkia tulee ylenpalttisesti ja kuitenkin tiedämme sen, että viimeiselle matkalle emme saa mitään mukaan. Siksi ehdotan, että kieltäydymme lahjoista lehdessä ja osoitamme tilalle Aholansaaren tilin, jonne lahjaan suunnitelemansa rahan voi laittaa. Niistä kertyy ihan kivasti apua Saarelle. On mukavaa kun juhliin voi tulla tyhjin avomin käsin ja kertoa toteutin toiveesi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
Verokapina II
« Vastaus #89 : 22.11.08 - klo:14:40 »
Olis aika hieno tuo sepposin ehdotus, sitä voisi soveltaa myös toisin päin vaikka jotenki toisenlaisen lahjan tyyppisesti että kaverille voisi synttärilahjaksi antaa kortin jossa lukee mihin rahat Aholansaaressa menevät. :wink:  Jotain tyyliin "tällä lahjalla prole saa viikon ruuat ja coolin majoituksen aitassa" :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna