Kirjoittaja Aihe: Tämä vai tuo, sinä päätät (Vol.4)  (Luettu 45228 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

• armon kerjäläinen
Tämä vai tuo, sinä päätät (Vol.4)
« Vastaus #90 : 06.12.08 - klo:22:35 »
Poutapilvi.

Koop vai Pete?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 07.12.08 - klo:00:59 »
Pete!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

hm

• Vieras
« Vastaus #92 : 07.12.08 - klo:08:53 »
Aamukahvi mustana vai maidon/kerman kanssa?

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
« Vastaus #93 : 07.12.08 - klo:10:09 »
Jos on ihan pakko ottaa kahvi, paljon kerman kanssa. Mieluummin kuitenkin tee.

Lintulauta siemenineen tms. vai talipallot vai lintulyhde?

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 07.12.08 - klo:11:40 »
Lintulauta.

Olen aamupäivällä seuraillut talitinttejä, viherpeippoja ja punatulkkuja lintulaudalla. Talipalloa tykitti harakka.

Kauraa linnuille vai auringonkukansiementä

hm

• Vieras
« Vastaus #95 : 07.12.08 - klo:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Lintulauta.

Olen aamupäivällä seuraillut talitinttejä, viherpeippoja ja punatulkkuja lintulaudalla. Talipalloa tykitti harakka.

Kauraa linnuille vai auringonkukansiementä

Auringonkukansiementä, koska sen ravintoarvo on paljon parempi kuin kauran. Tosin keltasirkut ei piittaa auringonkukasta, joten niille kauraa.
Kaura olisi kyllä kotimaista ja halpaa verrattuna tänä talvena erityisen kalliiseen auringonkukkaan, joka on tuontitavaraa. Siemenistä hirssi on kuulemma erityisesti pikkuvarpusten herkkua. Aikaisemmin tuli osallistuttua 13 talvea H:gin Yliopiston Eläinmuseon ruokintapaikkatutkimukseen ja kokeilin  ruokinnalla monenlaista. Pähkinät on kaikkein suosituimpia, mutta ne olisi hyvä murskata.

Nykyään tulee seurailtua muutamaa kaverin pitämää metsäruokintaa ja vien niille välillä itsekin jotain. Aamulla oli mm. kaksi pähkinänakkelia ja tiaiset tulee syömään kädestä. Yksi talitintti tuli kerran istumaan pään päälle ja kuusitiainen kädessä olevaan kännykkään. :D Juttelen niille välillä tiaisten kielellä. :shock:  

Lumiaura- vai linko?

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #96 : 07.12.08 - klo:13:28 »
Linko nimittäin Jaakko Herättäjästä Lapualta.

Lumikola vai -lapio
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

hm

• Vieras
« Vastaus #97 : 07.12.08 - klo:13:49 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Linko nimittäin Jaakko Herättäjästä Lapualta.

Lumikola vai -lapio

Sattuipa tavuviiva väärään paikkaan. :oops:
No, lumikola.

Lumikko vai kärppä?

Poissa Ruoho

• Kuulee veisuun Pirtistä
« Vastaus #98 : 08.12.08 - klo:00:26 »
Lumikko. Kärpän laajalti tunnettu rinnakkaisnimi on portimo, joksi jotkut kutsuvat myös ravintolan eteisvahtimestaria.

Ristiinnaulittu vai ylösnoussut Kristus?

Poissa Ruoho

• Kuulee veisuun Pirtistä
« Vastaus #99 : 09.12.08 - klo:14:10 »
Kun esitin kysymykseni "ristiinnaulittu vai ylösnoussut Kristus?", oli mielessäni sellainen kristillisyys, jossa ristiinnaulittu Sovittaja on hengellisen elämän pääasia. Tämän näkemyksen mukaan "ristin luota edetään suurempiin ja ihmeellisempiin asioihin. Jeesus ei sittenkään ole kaiken Herra ja pääasia, A ja O, alku ja loppu. Ihmisiä ei pidätellä Hyvän Paimenen lähellä ja hänen äänensä ja armonsa ulottuvilla". (s. 8, Katso, Jumalan Karitsa, Juurikasvu-kustannus, 2005).

Minäkin vieron ihmistekoja, outoja korostuksia, toimivaa, tuntuvaa, näkyvää uskoa, kokemuskristillisyyttä.

Mutta Jeesus on myös Ylösnoussut. Minun uskoni, jos sitä on, on nimenomaan ja ennen kaikkea ylösnousemususkoa. Ylösnousemuksessa on mielestäni kristinuskon ydin. Tietenkin minä syntisenä ja syyllisenä ihmisenä käännyn myös uudelleen ja uudelleen Ristiinnaulitun puoleen. Mutta en minä jää kyköttämään Golgatalle jatkuvasti, kuin paikalleen pysähtynyt kellon viisari.

Tieni kulkee tyhjältä ristille tyhjälle haudalle. Uhri ei jäänyt ristille. Ylösnoussut sanoo maan päällä viimeisen sanan, eivät kärsimys, risti ja hauta.

Itse tehty vai kaupasta ostettu joululahja?

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 09.12.08 - klo:14:36 »
Siis karkeasti kärjistäen: kuollut vai elävä Kristus?

Tuohon on helppo vastata: elävä!

Itse tehty olisi tietysti kiva antaa, mutta ei ole aikaa eikä kai kovasti taitojakaan tehdä sellaisia.

Lanttu- vai perunalaatikko?

Poissa An-na

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 09.12.08 - klo:14:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
eikä kai kovasti taitojakaan tehdä sellaisia.

No tästä olen kyllä eri mieltä, vaikken sinua ihan henk.koht. tunnekaan! Kerran kuoron kanssa kotonasi kävin ja kyllä siellä isän kädenjälki näkyi hyvin vahvasti. Itsellä kun piirtämisen lahja jää sinne tikku-ukon tasolle, voin vaan ihailla niitä, jotka oikeasti osaavat kuvataidetta tehdä. Eikä se omena ole kauas puusta pudonnut : )

Valitsen lanttulaatikon, se on jotenkin tutumpi jouluruoka porkkanalaatikon kyljessä. Miksi muuten lanttulaatikko on paljon parempaa kuin tuore lanttu?

Nimipäivä vai syntymäpäivä? ;)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #102 : 09.12.08 - klo:17:03 »
Syntymäpäivä sillä nimipäivää ei ole ilman sitä.

Bussi vai juna
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
« Vastaus #103 : 09.12.08 - klo:17:11 »
Juna, paitsi paikallisliikenteessä bussi. Paitsi ei Jyväskylän, kun täällä se toimii aika huonosti ja on kallis.

Hymiö An-nan kysymyksen perässä antoi vähän vinkkiä, että tässähän voisi vaikka onnitella nimipäivän johdosta. Siispä onnea. Minä taas olisin valinnut syntymäpäivän, ja senkin perään olisi huomenna vastatessaan voinut lisätä saman hymiön. Vaikka ikävästi tuleekin vietettyä flunssaa potien.

Yskä vai nuha?

Poissa An-na

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 09.12.08 - klo:17:18 »
Onnea Liisalle huomisesta ja kiitos onnitteluista : )

Ilman muuta nuha. Niistämisen kestää, mutta kun keuhkot on koetuksella, siinä lähtee järki. Ja kun hengittäminen muuttuu vaikeaksi, siinä jo alkaa usko elämäänkin loppua. Nimim. mursin yhden kylkiluun yskimisellä vuosi sitten.

Pako vai 24?