Erottaisin kolme asiaa: poikkeukselliset rikokset, yleisen lainkuuliaisuuden ja hyvät tavat. Kehitys voi näissä asioissa olla eri suuntaista ja eri asioista johtuvaa.
Yleisen lainkuuliaisuuden suhteen tilastot näyttäisivät tosiaan sanovan että nuorisorikollisuus kokonaisuutena (ja muistaakseni myös nuorison alkoholinkäyttö) olisi tällä hetkellä paremminkin vähenemään päin.
Kouluammuskelut ja pomminräjäytykset ovat niin harvinaisia, että kolmen sellaisen tapauksen kasautumisen voi toistaiseksi yrittää kuitata sattumana tai jäljittelyn tuloksena. Selityksien etsiminen vaatisi joka tapauksessa aika pitkää keskustelua.
Olen valmis uskomaan että nykynuoret käyttäytyvät usein huonommin ja epäkunnioittavammin kuin aiempien vuosikymmenien nuoret. Usein kyse on varmaankin siitä että omaa käytöstä ei tajuta epäkunnioittavaksi. Nykyisten lasten ja nuorten vanhemmat - siis minun ikäiseni tai minua hiukan vanhemmät ihmiset - eivät välttämättä itse osoita kunnioitusta omia vanhempiaan tai itseään ylempiarvoisia ihmisiä kohtaan. Lasten vanhemmat voivat olla niin kiireisiä, laiskoja tai väsyneitä etteivät jaksa kaiken aikaa olla käskemässä, kieltämässä ja valvomassa käskyjen ja kieltojen toteuttamista silloinkaan kun tietävät että lapset pitäisi saada käyttäytymään paremmin.
Sitten on yhteiskunnan yleinen uutuuden, nuoruuden ja muutoksen ihailu, joka saattaa hyvinkin nousta nuorien hattuun. Mainokset ihailevat nuoruutta, monet keski-ikäiset jäljittelevät nuorten elämäntyyliä, työnantajat suosivat - tai ainakin ovat useiden vuosien ajan suosineet - nuoria työnhakijoita, valtiovaltakin antaa mallia uutuuden palvontaan yritysmaailmasta lainatuilla jatkuvilla, itsetarkoituksellisilla organisaatiomuutoksilla joiden kuvitellaan lisäävän "dynaamisuutta" jne.
Jokelan kouluampuja Auvisen suosikki Platon kuvaili muuten 2 400 vuotta sitten demokratian mukanaan tuomia huonoja tapoja ("Valtio", 563a - c):
"Tuollaisessa valtiossa opettaja pelkää ja mielistelee oppilaita, oppilaat halveksivat opettajiaan ja ohjaajiaan...vanhukset taas alentuvat nuorten tasolle, ovat kovasti leikkisiä ja hauskoja ja matkivat nuoria, jotta eivät vaikuttaisi äreiltä ja määräileviltä. [ ... ]
Ihmisten palveluksessa olevat eläimetkin ovat täällä niin paljon vapaampia kuin muualla, että sitä ei voi uskoa ellei ole omin silmin nähnyt. Täällä pitää paikkansa sananparsi ´millainen emäntä, sellainen koira´, ja myös hevoset ja aasit ovat tottuneet kulkemaan niin vapaina ja ylväinä, että törmäävät vastaantulijoihin, elleivät nämä anna tietä. Ja tällainen yletön vapaus vallitsee kaikilla muillakin alueilla."
Kelpaisi melkein sellaisenaan yleisönosastoon tänäkin päivänä. :twisted: