Kirjoittaja Aihe: Vakava asia [armolahjat jne.]  (Luettu 52319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8584
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #30 : 01.03.24 - klo:18:30 »
Hengelliset asiat on sellaisia, että eihän niistä voi oikein kirjoitella, kun ei niitä voi näyttää tai ottaa ja sanoa tossa katso, tossa Pyhähenki, tossa rukous, tossa rakkaus tai jotain muuta.

Kuitenkin aika moni tunnustaa on sitä rakkautta, surua ja muuta vaikka ei voi näyttää, mutta että armolahjoja puhua kielillä tai rukouksella joku parantuisi, niin siihen ei riitä uskoa, vaikka uskoa riittää, että rakkaus on ja ilo.

En tiedä mitä sanoisin jos tarvitsisi alkaa puhumaan hengellisistä kokemuksista ja asioista Raamatussa. Toinen pitäisi hulluna ja ihan ymmärrettäväähän se on, mutta kummallinen raja joissain on, että mistä voi yleisesti puhua ja siihen uskoo kaikki ja missä kohtaa tulee raja, en usko.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8584
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #31 : 12.08.24 - klo:20:39 »
Raamatussa sanotaan, että nuoret öö oliko armolahjoissa vahvoja ja Vanhukset unia uneksuvat.

Mua pelottaa uneni, voinee johtua alueellisesta painostuksesta, mutta kaksikertaa nähnyt saman unen, että tänne Latviaan ensin yksin valkea armeja vetäytyy siis juoksee ohi ja sitten toinen samanlainen ja sitten tulee Vanja, siis ihan erilainen sotilas  perästä.

No minä en juokse karkuun, antaa tulla.

Kaikenlaiset unet on mitä on.
Unet ja niiden tulkinta läpi elämäni on kyllä olleet mulle tärkeitä, en tiedä onko mitään tekemistä armolahjojen kanssa?

https://www.youtube.com/watch?v=ZwQFT-6kqBI
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22363
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #32 : 12.08.24 - klo:22:07 »
Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia. Näin tuo ajatus on Apostolien teoissa, mihin se on lainattu Joelin kirjasta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34157
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #33 : 14.08.24 - klo:10:15 »
Tuo on lohdullinen lupaus. Kun on eletty läpi ahdituksen aika, kestetty se kärsien, Herra vuodattaa oman henkensä jäljelläoleviin.

Merkit vahvenevat suuren ahdistuksen tulosta. Kun lapset ja nuoret nyt oireilevat ja ryhtyvät ahdistuksessaan väkivallan tekoihin. Kun aikuset ihmiset käyttävät voima-seksi-väkivaltaa viattomia lapsia raiskaten ja pahoinpidellen, ollaan jo pitkällä.

Tuomionpäivänä jyvät erotellaan akanoista, lampaat vuohista ja Herran tuomio koittaa.
Ihmisen ei tarvise tuomita. Rukoillaan että rakkaamme ja ystävämme saavat hyvän tuomion.
Valinta on jokaisella itsellään ketä kumartaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11609
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #34 : 27.08.24 - klo:15:28 »
Arvelen täällä kyllä olevan  kirjoittajia,  jotka ovat kokeneet tai kohdanneet noita  armolahjoiksi  ehkä  usein maallikoiden kesken nimitettyjä  erikoisen tuntuisia kokemuksia,  vaikka eivät niistä  puhu.  On kristillisiä  yhteisöjä joissa niihin on vaikea olla törmäämättä,  mutta  useimmat taitavat olla varovaisia niistä puhumaan, ainakin itse olen ymmälläni jostakin kokemuksestani. Olen kuitenkin iloinen Viisveisaajan varhaisesta herännäisyydestä  ja  aamuisesta kirjoituksesta. 

Eikö joku ole joskus  maininnut,  että  jos ne  eivät hajota vaan lujittavat  Kristusta kaiken keskellä,  tärkeimpänä ja ainoana,  voi luottaa siihen ettei ole sekoamassa eikä tuo toinen tuossa sen pahemmin,  silloin olet  kokenut  jotakin sellaista Jumalasta jota ei  ehkä  koeta päivittäin  eikä  osata suitsait selittää  rationaalisesti,    kaikkea emme ymmärrä eikä  ehkä  tarvitsekaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11609
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #35 : 27.08.24 - klo:15:34 »
Tuli mieleni päälle,  eikö  usko itsesään ole  armolaahja ja  aikamoinen sellainen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34157
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #36 : 26.09.24 - klo:13:58 »
Taas on noussut oikeassaoleva ääni tietämään ketä pitää kuunnella ja kunnioittaa:

https://yle.fi/a/74-20114043

Kokoomuslainen kirkkovaltuutettu on mieluummin kuuliainen Mooseksen laille kuin Jumalan armotyölle Krristuksess.

Mooseksen laki ja islamin ihmiskäsitys ovat ovat samaa juurta, mielestäni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22363
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #37 : 26.09.24 - klo:18:07 »
Mooseksen laki ja islamin ihmiskäsitys ovat ovat samaa juurta, mielestäni.

Muhammed otti juutalaisuudesta ja kristillisyydestäkin paljon aineksia Islamiin. Onhan Jeesuskin - Īsā ibn Maryam - Koraanissa

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6457
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #38 : 27.09.24 - klo:03:21 »
Kokoomuslainen kirkkovaltuutettu on mieluummin kuuliainen Mooseksen laille kuin Jumalan armotyölle Krristuksess.

"Tärkein Raamatun kohta on 3. Moos. 20.13"

Miten hän tuon tärkeimmäksi päättelee?

Miksi se olisi tärkeämpää kuin vaikka se, että raiskaamalla koskemattoman tytön voi ottaa hänet vaimokseen, kunhan vain maksaa isälle morsiamenhinnan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22363
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #39 : 27.09.24 - klo:08:34 »
Entäpä tuo yhdeksäs jae: Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8584
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #40 : 27.09.24 - klo:14:17 »
Tuli mieleni päälle,  eikö  usko itsesään ole  armolaahja ja  aikamoinen sellainen.

Leena on armolahja ja minusta armolahjoja täynnä, Lahjakas fiksu ja monesti sanaa kuin Herralta.

Kieliasu kuitenkin vaikeaa tajuttavaa, kuin minunkin ehkä.

On paljon ihan tosi fiksuja kirjoittajia täällä ollut ennen, kuten malla, benkku, anna ja myyrä ja kuka oli nuori likka joka sai lapsen ja lopetti kirjoittaa tänne, Henna ja ties ketä.

Nyt me vanhat ei niin fiksut ollaan täällä kirjoittelemassa.
https://m.youtube.com/watch?v=dRLXZVojdhQ&list=R
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6457
Vs: Armolahjat
« Vastaus #41 : 14.10.24 - klo:14:42 »
Kreikan käsite karisma on perustana sanallemme armolahja (Jumalan anteeksiantava armo). Suppeassa erityismerkityksessä armolahjat merkitsee varsinkin Paavalin kirjeissä niitä lahjoja, joita Henki jakaa uskoville seurakunnan rakentamiseksi.
Lahjat ovat annettuja ja saatuja - ne eivät ole lähtöisin ihmisestä itsestään. Jo sana lahjat viittaa muuhun kuin ihmisen luontaisiin ja synnynnäisiin kykyihin. Lisäksi sanotaan selvästi, että Pyhä Henki jakaa hengelliset lahjat.
Eri armolahjoja on arvosteltava sen perusteella, miten hyvin ne rakentavat seurakuntaa.
On kyse osaksi luonnonlahjoista, kyvyistä, jotka Hengen avulla on otettu käyttöön ja pyhitetty seurakunnan palvelukseen (esim johtamistaito, puutteessa olevista huolehtimisen kyky ja opettamisen taito). Yhteistä kaikille näille lahjoille on, että Jumalan on antanut ne varustaakseen Jumalan kansan palvelutyöhön, rakentamaan Kristuksen ruumista.

Edellä oleva on lainattu  Raamatun kommentaareista.

En tiedä, mistä "Raamatun kommentaarista" lainaus on.

Suhtaudun epäilyksellä väitteeseen, että sana lahjat viittaisi muuhun kuin ihmisen luontaisiin ja synnynnäisiin kykyihin. Eikös sitä uskota, että jokainen on luotu? Mikä olisi lähtöisin "ihmisestä itsestään", ikään kuin ihminen itsekseenkin voisi olla olemassa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22363
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #42 : 15.10.24 - klo:08:08 »
Kielilläpuhuminen on erikoinen armolahjaksi mielletty ilmiö. Paavalikin mainitsee sen: "Kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä." Tätä on tutkitukin ja on löydetty piirteitä, jotka ovat hyvinkin 'ihmisestä'. Pidän myös hyvinkin mahdollisena, että karismaatikkoina esiintyvien saarnamiesten joukossa on taitavia jäljittelijöitäkin. Sekavia puhuva ei siis suinkaan aina ole Hengen vaikutuksen alainen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8584
Vs: Vakava asia [armolahjat jne.]
« Vastaus #43 : 15.10.24 - klo:16:42 »
Minä puhun kielillä.
Luin jostain, että oppi isäni Paavo Ruotsalainen kertoi osaavansa kertoa mikä on oikeaa ja mikä väärää kielienpuhumista.

Sain tämän armolahjan ollessani pitkään rukouksessa, siis tosi pitkään ja tämä oli kääntymykseni aikaan, eli nuorena joskus.
Paavolle taisi käydä samoin että tuli se sisäinen tuntemus?

Siis olin rukouksessa en tiennyt kristinuskon asioista oikeastaan, kun sen mitä lapsena kirkossa tuli ravattua muden kanssa ja siitä ei minkäänlaista teologista oppia kyllä tullut.

Siis olin kauan rukouksessa ja suusta alkoi tulla outoa mongerrusta.
Laitoin käteni suulle ja ajattelin, että olen nyt liikaa ajatellut näitä krstillisiä asioita ja alan jo sekoamaan.

Sitten meni aikaa ja tapasin erään henkilön jolle kerroin häpeillen asiasta ja ajattelin, että toi ajattelee mun olevani sekopää.
No onnekseni hän kertoi sen olevan normaalia ja hän tekee sitä päivittäin, siis puhuu kielillä.
Mistäkö tiedän sen olevan muutakin kuin fuulaa, no kun puhun kielillä, niin sisäinen hyvän olon tunne tulee, joskus se kestää kauemmin, mutta sieltä se tulee.
Henki rukoilee puolestani myös, sekin taitaa olla totta, koska jonkun kerran on vaan alkanut tulla tunne, että nyt tulee rukoilla kielillä, kerran ambulanssi meni ohi ja alkoi yks kaks sellaista nopeatahtista kielilläpuhumista tulla.

Ei sitä voi käsittää sillä ihminen puhuu salaisuuksia hengessä on Raamatussa ja varmaan niin, joskus olen sitä yrittänyt selitellä itsekseni, mutta en tiedä. En oikein luota tulkintoihini.

Raamatussa on, että toivottavasti kaikki puhutte kielillä, mutta jos joku uskosta osaton tulisi ja näkisi sen menon sanoisi hän että olette päästä vialla kaikki.
Siksi se on kai lahja jota tulisi käyttää itsekseen.

Olen aikavarma että armolahjoja on enempikin kuin Raamatussa esitellyt korintolaiskirjeessä.
Esimerkiksi jotkut tulkitsevat unia, silti sellaista armolahjaa ei ole erikseen mainittu, mutta Raamatussa on esimerkkejä sellaisesta.

Itse esimerkiksi sain unen ei eilen mutta edellisenä yönä, jossa jaettiin Herran sanaa ja kaikki oli hyvin, mutta sitten sananjakaja lopuksi muuttui oudoksi ja alkoi laulaa punkrockia.
Mietin sitä herätessäni ja ajattelin olisiko puhetta Jumalalta, että ei niitä musiikki linkkejä kun jaat jotain mukamas hengellistä, eli en aio nyt laitella musalinkkejä tänne enään.
Kaikki valta tekoälylle!