Kirjoittaja Aihe: Se "Kristuksen sisällinen tunteminen"?  (Luettu 45053 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Se "Kristuksen sisällinen tunteminen"?
« Vastaus #45 : 20.09.24 - klo:17:06 »
"Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa." Tämä on Luuk. 16:22-25.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 20.09.24 - klo:17:40 »
Kiitos Pena !

Tämän puhui Jeesus,( ja kertoi Luukas ) ja jatkoi:

Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.’ 27Rikas mies sanoi: ’Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28Minulla on viisi veljeä – hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.’ 29Abraham vastasi: ’Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.’ 30’Ei, isä Abraham’, mies sanoi, ’mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.’ 31Mutta Abraham sanoi: ’Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.’»

Tässäpä on pohtimista...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 21.09.24 - klo:09:48 »
Taisin ilmaista itseni taas huonosti.
Yritin kirjoittaa, että juutalaiset ja adventistit eivät usko helvettiin.
En ortodokseista tai muista minusta kirjoittanut?¨---
Juutalaisuus ei sisällä samaa käsitystä helvetistä kuin kristinusko. Juutalainen näkemys kuolemanjälkeisestä elämästä ja rangaistuksesta on erilainen, ja se vaihtelee juutalaisuuden eri suuntausten välillä.

Yleisesti juutalaisuudessa ei ole selkeästi määriteltyä helvettiä, kuten kristinuskossa, mutta on olemassa käsite nimeltä "Gehenna". Gehenna viittaa paikkaan, jossa sielut puhdistuvat kuoleman jälkeen, mutta tätä ei pidetä ikuisena rangaistuspaikkana. Gehenna ei ole samanlainen ikuinen helvetti kuin kristinuskon perinteinen käsitys, vaan se on ennemminkin väliaikainen tila, jossa sielut voivat olla enintään 12 kuukautta. Tämän jälkeen sielut siirtyvät joko paratiisiin tai tuhoutuvat, riippuen siitä, onko sielu katunut ja puhdistunut.

On myös muita juutalaisia näkemyksiä, joissa korostetaan hyvän elämän elämistä tässä maailmassa, ja kuolemanjälkeiseen elämään liittyvät uskomukset eivät ole yhtä keskeisiä kuin joissain muissa uskonnoissa.

Juutalaisuudessa on siis vähemmän painotusta ikuisesta kadotuksesta kuin kristinuskossa, ja kuolemanjälkeinen elämä on vähemmän tarkasti määritelty.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 21.09.24 - klo:09:50 »

Adventtikirkko, erityisesti seitsemännen päivän adventistit, eroaa monista muista kristillisistä kirkkokunnista käsityksessään helvetistä ja kuolemanjälkeisestä elämästä.

Seitsemännen päivän adventistien näkemys helvetistä:

Helvetti ei ole ikuinen paikka: Adventistit uskovat, että helvetti on todellinen, mutta se ei ole ikuinen rangaistuspaikka, kuten monissa muissa kristillisissä perinteissä opetetaan. He uskovat, että Jumala on oikeudenmukainen ja armollinen, eikä hän kärsittäisi ihmisiä ikuisesti.

"Sielun unitila" kuoleman jälkeen: Adventistit uskovat, että kuoleman jälkeen ihmiset eivät mene välittömästi taivaaseen tai helvettiin, vaan heidän sielunsa on eräänlaisessa "unitilassa", jossa he eivät ole tietoisia mistään. Tämä jatkuu aina viimeiseen ylösnousemukseen ja tuomioon asti.

Tuhon käsitys: Viimeisen tuomion aikana adventistit uskovat, että ne, jotka on tuomittu kadotukseen, eivät joudu ikuisesti kärsimään, vaan heidät tuhotaan täysin, eli he kokevat niin kutsutun "toisen kuoleman". Tämä tarkoittaa sitä, että pahat eivät elä ikuisesti tuskassa, vaan heidän olemassaolonsa lakkaa lopullisesti.

Paratiisi oikeamielisille: Ne, jotka ovat uskoneet Kristukseen ja eläneet vanhurskaasti, saavat ylösnousemuksessa iankaikkisen elämän ja he elävät Jumalan luona taivaassa.

Tämä näkemys korostaa Jumalan oikeudenmukaisuutta ja armon käsitystä, sillä adventistit katsovat, että ikuinen rangaistus ei ole sopusoinnussa rakastavan Jumalan luonteen kanssa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 21.09.24 - klo:10:11 »
Ompa varmaa tietoa  sekä juutalaisilta että adventisteiltä!

Sinä varmaan käytit tekoälyn apua. Parempi niin kuin kirjoittaa ,lonkalta,.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 21.09.24 - klo:10:37 »
Kiitos Riitta. Olet huippu.

Käytin tekoäly.
Itse tykkään enempi lonkalta ja tunteiden mukaan kirjoitella ilman mitään liikoja pohtimisia ja ihan vaan miltä just nyt tuntuu ja näen asiat.
Ehkä pitäisi ottaa opetuksestasi vaari.

No nyt taas asiaa sivuten, niin tunteella mikä nyt just on.

Eli siis tosta tuomioista ja helvetistä ja muusta.

Juutalaislla ja adventisteilla on tuollainen lempeämpi näkemys helvettiin ja tuomioihin.
Luulen että vähän ymmärrän mistä se jostuu.

Kun olin nuori niin vallalla oli sellainen urbaani legenda tai joku juttu, no oli kaikenlaista salaliittoteoriaa ja ties mitä.
On niitä nytkin ja ne vetoaa joihinkin ihmisiin ihan isosti.

Niin siis nuoruudessani oli huhu tai joku, että on olemassa musta raamattu.
Se oli muistaakseni kuuden Mooseksen kirja.
Siinä oli niin kovia tuomioita, että jos herkempi ihminen luki sen niin sekosi.
Siitä kuulin aina välillä ja jokunen mulle kertoi sitä vähän lukeneen ja joutuneen melkein Hesperiaan, sen aikainen mielipuoliparantamis paikka tai joku.

Hmm, mitähän nykyään on en tiedä ja en haluakkaan tietää.
Mutta jostain syystä lahkoja ja pikku salaseuroja on maailma täynnä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 28.10.24 - klo:19:00 »
Eikös se Kari Kuula ole kirjoittanut ihan kirjankin helvetti-aiheesta? Luen sen sitkun on aikaa. (Kuinkahan moni asia mulla on sitkun.)

Mutta kyllä minullakin se käsitys on ollut, ettei juutalaiseen uskoon helvetti mitenkään välttämättä kuulu. Jeesuksen aikaanhan ylösnousemus oli juutalaisten keskuudessa kiihkeän väittelyn aihe. Fariseukset ja Jeesus siinä mukana uskoivat, saddukeukset eivät. Näistä kiistoista kertovat evankeliumien lisäksi muutkin ajan lähteet. Mutta se ja koko kuolemanjälkeinen tuomio taisi olla tuontitavaraa, olisiko pakkosiirtolaisuuden aikaan uskontoon tullut? Alkuperäistä se ei ollut, vaan vielä Vanhan Testamentin vanhemmissa kirjoissa kaikki menivät samaan paikkaan, "isiensä luo". Eli Tuonelaan, jonkinlaiseen varjomaailmaan, joka ei kuitenkaan ollut Helvetti.

Vanhassa Testamentissa Danielin kirjassa taitaa olla niitä ensimmäisiä mainintoja, joiden mukaan tuonelassa olevat nousevat sieltä ylös, toiset ikuiseen elämään ja toiset "häpeään ja ikuiseen kauhuun". Toorassa helvetistä ei puhuta mitään. Danielin kirja on paljon uudempi. Oppineet ovat erimielisiä sen tarkasta ajoituksesta, mutta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta kumminkin. (Ja se pakkosiirtolaisuus, josta Raamattukin kertoo, on kyllä ihan historiallinen fakta, tosin mukaan taidettiin viedä lähinnä yhteiskunnan kerma ja tavispulliaiset jätettiin.)

Joskus kuulin (tai luultavammin luin) saarnan, jossa saddukeukset rinnastettiin aikamme liberaaliteologeihin kun eivät mihinkään ylösnousemukseenkaan usko. Mutta sikäli rinnastus meni pieleen, että saddukeuksethan tuolloin olivat juuri niitä, jotka pitäytyivät vanhoissa uskonnollisissa käsityksissä, joihin ylösnousemus ei kuulunut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 28.10.24 - klo:21:23 »
Helvetin 'mallina' toimi tietääkseni Jerusalemin kaatopaikkana toiminut Hinnomin laakso, Gehenna. Siiellä paloi jonkinlainen 'ikuinen tuli', kun roskia hävitettiin polttamalla.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 29.10.24 - klo:16:03 »
Itse varmaan olen helvetin ainakin ansainnut, jos sellainen on.
Että armon alla tässä ollaan, vakkakin on mua varoiteltu, et ei noin ja ainakaan noin ei voi uskoa ja saa uskoa.

Niin kauan kuin olen ns, uskovien tunnustavien parissa ollut, niin on ollut varoituksia et ei noi ja varo että et lankea ja joudu kadotukseen ja ties millaista vaatimusta ja pelotusta.

Varmaan ois mun pitänyt joku malli ottaa ja sen mukaan alkaa vaeltaa.
Kristillinen usko on niin vaikeaa.

No katoliset pelastuu ripillä ja luterilaiset öö lapsikasteessa, välillä jos lapsi heikoilla, niin hätäkaste pelastaa. No vapaidensuunntien kanssa se ei ole niin helppoa, pitää uskoa oikein eikä haparoida siinä kilvotuksessa tai jossain ja sitten pitää olla pelastusvarmuus, niillä se ei ole niin helppoa.
Juutalaisilla ei ole pelkoa ja muslimit ne jos ei vailla hyvin ja kuole marttyyreinä niin pikkasen hankalaa. Jehovat hajoaa pölyksi tai jotain, niille helvetti on joku unohduksiin meno tai joku,

Onneksi ei tarvi kauaa enää odottaa, mihin joudun kun jo kohta eläkkeellä ja kuoleman riippuu ihan pään yllä

https://www.youtube.com/watch?v=VOgFZfRVaww
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 29.10.24 - klo:16:19 »
Kerran nuorempana, kun olin jo ns, kristitty, niin yksi nuori jollain meidän jengin käännytys matkalla tuli mulle, että hälle nyt selitelty, et kaiken lopu on lähellä ja et hänen ei kannata opiskella ja muuta kuin pyörii tässä jengissä ja rukoilla kovasti.
Meitsi siinä, et on ne varmaan oikeassa, aika turha tässä on tulevaisuutta rakennella, mutta sä oot fiksu ja kyselet fiksuja, et ehkä sun kannattaisi käydä koulusi ja hyvin.

Olin aika idiootti silloin.

En muista mitä muuta tytteli kysy mukta, se on kumma, kun muut tuhannesti vakaumuksellisempia kristittyjä kun minä, mutta aina kun mentiin evankelioimaan, niin nuoret ainakin ongelmaiset tuli mun ymäpärille tyhmine kysymyksineen joihin en vieläkään osaisi ikäloppuna vastata,.

https://www.youtube.com/watch?v=tDWMpZkzvLo
Kaikki valta tekoälylle!