Kun minä olin nuori 70-luvulla, seurakunnassani oli vahvaa herätystä á la Pro Fide & co. Ostin Raamatun 13-vuotiaana, aloin kulkea rukouskokouksissa jne, enkä koskaan tullut aloittaneeksi diskoissa tai tansseissa käymistä, puhumattakaan päihteistä tai muista paheista.
Minua vaivasi kuitenkin se, että en ollut kokenut tunnevyörymäistä, sähköistä uskoontuloa enkä kyennyt osoittamaan päivää enkä hetkeä, jolloin tuo uudestisyntyminen olisi tapahtunut. Lapsena olin käynyt pyhäkoulua ja periaatteessa olin aina uskonut Jumalaan.
Kysymys kuuluu, olisiko körttiläisyydellä voinut olla parempi ja vähemmän repivä vastaus hengelliseen nälkääni? Seurakunnan nuorisotyöntekijät (2 kpl, mies ja nainen) olivat tavallisia hissukoita ja paheksuivat nuorisoherätystä. Vastakkainasettelu seurakuntanuorten ja nuorisotyöntekijöiden/pappien välillä oli selkeä ja niinpä nuoret toimivat itsenäisesti ja ajautuivat välillä aika kauaskin karismaattisuuden puolelle.
Naispuolinen nuoriso-ohjus oli lestadiolainen ja miehestä en tiedä, vaikka olisi ollutkin körttiläinen, mutta hän ei tunnustanut väriä. Molemmat olivat vanhojapoikia/piikoja ja vetivät perinteisiä askartelu- ja puutyökerhoja, jotka eivät TODELLAKAAN vedonneet meihin radikaaleihin.
Millä tavalla körttiläinen nuorisotyö eroaa viidesläisestä? Mitä muuta kuin urheilua yms. toimintaa sillä olisi tarjottavana hengelliselle etsijälle? Luen nyt Jaakko Eleniuksen elämänkertaa ja siinä on juttua 60-luvun Lauttasaaren nuorisotyöstä, joka kuulemma piti viidesläiset loitolla...
Osaako joku kertoa, mitä siellä tehtiin?
Mietin vaan näitä omia traumojani ja olisiko ne voinut välttää... Ihmettelen ettei körttiläisyys näkynyt mitenkään seurakunnassa, ainakaan silloin 70-luvulla, vai onko niin että alatien kulkijat eivät meuhkaa tai paljasta korttejaan, jolloin heidän tarjoamansa armon vilaukset jäävät näkymättömiin? Nuoret ovat aika mustavalkoisia ja kaipaavat vipinää. Tietysti on eri asia jos on syntymäkörtti, mutta miten körttiläiseksi käännytään :shock: nuorena?