No nyt mt, mitä vikaa oli tai on suomalaisesta voista ?
Tosi on että kylvöheinä muutti tuottoa, mutta muuttiko voin laatua ?
Timotei, hevonhierakka.... teki ne muutokset, sekä viljanviljely naattiviljelyn ohessa.
Vointuotannon ongelmia olivat valmistusmenetelmät ja logistiikka. Pohjois-Suomesta Ruotsiin ja Norjaan viedyn ns. talonpoikaisvoin menekki romahti, ja aikalaiskäsitysten mukaan syynä oli epätasainen ja usein huono laatu, ja myös huijausta (lisättyä vesipitoisuutta) esiintyi. Huono imago siis, eikä yksikään voikauppias ilmeisesti osannut brändätä omaa tuotettaan laadukkaaksi. Asiakkaat halusivat meijerivoita. Sen sijaan pietarilaisille kelpasi hyvin itäsuomalainen kotonakirnuttu. Meijerivoin laatu oli periaatteessa parempi, mutta pienillä meijereillä ongelmia aiheutti mm. raaka-aineen laatu. Kerman erotus hoidettiin tilakohtaisilla separaattoreilla, mutta pieniä kermamääriä ei viitsitty kuljettaa meijeriin päivittäin, ja kerman laatu huononi päivä päivältä. Kotivoin laatua separaattori paransi, ja sen asema kotimarkkinoilla säilyi. Isot meijerit ja niiden asettamat tiukat laatuvaatimukset tarkastuksineen ja sakkoineen paransivat raaka-aineen laatua. Samaan suuntaan vaikutti ammattitaidon kehittäminen maatalousoppilaitoksissa. Epäilemättä myös valistustoiminta (karjantarkastusyhdistykset, maamiesseurat ym.) paransi yleisemminkin maitotalouden hygieniaa. Tuotteen luotettavuutta asiakkaiden silmissä paransi viennin keskittäminen 1905 perustetulle Voinvientiosuusliike Valiolle.
Koventuneeseen kansainväliseen kilpailuun vastattiin siis koko rintaman laajuisella operaatiolla:
- Alan ammatillista osaamisen perustan luominen maatalousoppilaitoksissa.
- Valistuksella kehitettiin tuotannon tietoisuutta laadusta ja tuotantopanosten vaikutuksesta rahalliseen tuottoon (riittävän ruokinnan merkitys, karjanjalostus ym.).
- Tuotannon organisaatio muutettiin asiakkaiden vaatimusten mukaiseksi (meijeriverkosto).
- Kehitettiin toimiva logistinen ketju navetasta meijerin ja Hangon sataman kautta asiakkaille - valtion jäänmurtajat mahdollistivat ympärivuotiset toimitukset.
- Suomalaiselle voille rakennettiin luotettava brändi eli Valio, joka kelpuutti toimittajiksi vain laatuvaatimukset täyttävät meijerit.
Kokonaisuutena kyseessä oli huomattava "rakennemuutos", jossa pantiin uusiksi koko voibisneksen ekosysteemi. Nokian nousu 90-luvulla sisälsi yllättävän monia samanlaisia tekijöitä.
Mt