Kirjoittaja Aihe: Raamattu ja sen lainaaminen  (Luettu 9769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Raamattu ja sen lainaaminen
« Vastaus #15 : 18.04.07 - klo:15:08 »
Tehdyissä tutkimuksissa herätysliikkeissiin sitoutumista on kuvattu kiinteänä sitoutumisena ja "hanging around" -tyyppisenä sitoutumisena. Huotari kuvaa herännäisyydestä puhuessaan sitoutumista käsitteillä "ydinjoukko" ja "äärijoukko". "Ydinjoukon muodostavat ne, joille herätysliike muodostaa selkeän uskonnollisen viiteryhmän. Äärijoukkoon kuuluvien samastuminen liikkeeseen on satunnaista ja väljää. "Hanging around" - tyyppiselle osallistumiselle hyvän mahdollisuuden antavat herätysliikkeiden kesäjuhlat, jotka kokoavat kymmeniä tuhansia suomalaisia." (Herätysliikkeet 2000-luvun kirkollisessa kentässä: Kati Niemelä & Hanna Salomäki). Joissakin yhteyksissä olen kuullut "hanging around" -tyyppisiä osallistujia nimitettävän "hengailijoiksi".

Kun olen muutamia kuukausia seurannut körttifoorumia ja osallistunut itsekin  keskusteluihin, tuli väistämättömästi mieleeni tämä tutkimus. Olisikohan niin, että körttifoorumillakin näkyy keskusteluissa samansuuntaista sitoutumista, kuin mitä tutkimuksissa on tullut esille?

Moderaattorit ovat minun mielestäni varsin hienotunteisesti ja ymmärtäväisesti suhtautuneet kirjoituksiin. Lasken itsenikin mukaan niihin, jotka ovat saaneet hyvän kohtelun. Olen ajatellut sen johtuvan  perinteisestä heränneiden suhtautumisesta "kanssa matkaajiin". Herännäisyydessä korostetaan sitä, että liike on avoin kaikille. Mitään erityisiä jäsenkriteerejä ei aseteta. Herännäisyydessä hyväksytään uskovat, etsivät, kyselijät ja epäuskoiset. Kaikki asetetaan samalle viivalle ajatuksena: Ihminen tuntee ulkokuoren, Jumala tuntee sydämen.
Herännäisyyteen ei kuulu myöskään toisiin herätysliikkeisiin kuuluvien arvostelu, eikä toisten tosiin ja usein epätosiin heikkouksiin puuttuminen.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Raamattu ja sen lainaaminen
« Vastaus #16 : 18.04.07 - klo:15:20 »
Haluan viela muistuttaa, ettei kellaan tuu vaaraa kuvaa: Taman ketjun tarkoituksena ei ole hyokata Raamatun siteeraamista vastaan vaan pohtia sen haasteellisuutta.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15272
Raamattu ja sen lainaaminen
« Vastaus #17 : 18.04.07 - klo:17:32 »
Harkitsematon sana on kuin miekanpisto,
viisaan sana on lääkettä. (Sananl. 12:18)

Raamattuakin voi siteerata kummallakin tavalla. Sitaateilla sivaltelun sijasta toivoisi osaavansa paremmin tuota jälkimmäistä. Viisauden puutteessa tulee usein olleeksi hiljaa.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Raamattu ja sen lainaaminen
« Vastaus #18 : 19.04.07 - klo:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Haluan viela muistuttaa, ettei kellaan tuu vaaraa kuvaa: Taman ketjun tarkoituksena ei ole hyokata Raamatun siteeraamista vastaan vaan pohtia sen haasteellisuutta.


Näinhän se on. Omaan silmääni pistää että hyvin yleisesti Raamatun lainaamisen odotetaan kristillisissä keskusteluissa päättävän keskustelun, ei aloittavan tai jatkavan sitä. Miten sitten siteeraisi avoimessa, kyselevässä hengessä - ei kai Raamatussa ole mitään sitä estävää? Luulisi oikeastaan että päinvastoin. Ajatellaanko sitten että oma avoimuus, jopa epävarmuus, olisi epäkunnioittavaa raamatullista tekstiä kohtaan - eli vaikka se ex cathedra, horjumattomalla varmuudella esitetty mielipide olisikin vain oma, tai oman kapean hengellisen virtauksen, tulkinta, yksi monista mahdollisista, niin se esitetään ikään kuin Raamatun kantana, koska muuten tulisi käsitys Raamatusta pluralistisen tulkinnan mahdollistavana tekstinä. Tämähän jo valmiiksi ikään kuin devalvoisi oman mielipiteen vain yhdeksi mielipiteeksi eikä siksi Oikeaksi ja Ainoaksi Mahdolliseksi sekä antaisi käsityksen kristinuskosta monien sinänsä tasa-arvoisten tulkintojen skaalana. Minusta tämän ymmärtäminen ei kuitenkaan devalvoi tai sosiaalidemokratisoi Jumalaa vaan ainoastaan tuo esiin absoluuttiseen Jumalaan verrattuna tuskallisen rajoitetun inhimillisen käsityskykymme, jonka heikkouden tiedostamisen tulisi aina hillitä palavia, epäsuvaitsevaisia, erehtyväisiä varmuuksiamme.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan