Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Psalmit 31-40  (Luettu 5605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #15 : 29.10.16 - klo:05:50 »
Psalmi 37:
3: "Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta"

Tässä tietynlainen tiivistelmä siitä, kuinka ihminen saa hyvän osan kuoleman jälkeen sekä kasvattaa todennäköisyyttään selvitä helpommalla maallisesta elämästään.

Tässä muutama lainaus tästä psalmista:
- Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen
- Hiljenny Herran edessä ja odota häntä.
- jotka Herraa odottavat, ne perivät maan
- Odota Herraa ja ota vaari hänen tiestänsä


Tämä on ikänkuin helmen kalastelua. Jos ajatuksella yritän lukea, niin huomaan, että paljon menee tekstiä ymmärryksen ohi, johon ei oikeastaan saa mitään otetta, jota kummastelen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #16 : 30.10.16 - klo:06:37 »
Psalmi 38:
Psalmi täynnä Jumalan mielen mukaista murhetta, joka johtaa parannukseen eli Herran luo menemiseen.

Psalmi 39:
Tämä jää puhuttelemaan:
"Herra, opeta minua ajattelemaan loppuani, ja mikä minun päivieni mitta on, että ymmärtäisin, kuinka katoavainen minä olen." (KR 33)
"Vain kourallisen päiviä sinä annoit minulle, elämäni on sinun silmissäsi kuin ohikiitävä hetki." (KR1992)

Tästä tulee mieleen Maria, joka oli valinnut hyvän osan, kun kuunteli Jeesuksen puhetta samalla, kun Martta palveli käytännön asioissa:
"Varjona vain ihminen vaeltaa, turhaan vain he touhuavat, kokoavat"

Tämä ajatus löytyy myös Jobin kirjasta:
"Käännä pois katseesi minusta, että minä ilostuisin, ennenkuin menen pois eikä minua enää ole. "

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #17 : 30.10.16 - klo:06:46 »
Psalmi 40:
Jollain tavalla Kristus on piilotettu tähän psalmiin.
Esim. "Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.""

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #18 : 30.10.16 - klo:07:04 »
Psalmi 40:

Tällainen herättää ajatuksia:
"jotka valheeseen eksyvät"
Kun ajattelen itseäni, niin huomaan, kuinka vaikea minun välillä on erottaa oikea väärästä, totuus valheesta.
Maailma on täynnä asioita, joten on enemmän kuin todennäköistä, että tietämättäni pidän erilaisia (Jumalalle tärkeitä asioita) totuuksia valheina ja valheita totuuksina.
Olen aika varma, että en ole poikkeus ja että tämä on muidenkin tila.

Pari ajatusta;
-Kelvatkoon sinulle, Herra, pelastaa minut, Herra, riennä minun avukseni
-Iloitkoot ja riemuitkoot sinussa kaikki, jotka sinua etsivät

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #19 : 30.10.16 - klo:18:17 »
Psalmi 34:
"Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa."

Tämä ei ole minulle, vaan tämä on tuolle kaverilleni!

Onko tuon kaltainen raamatunlukutapa hyvä?
Jos ihminen kuuluu Kristukselle, niin tietyllä tapaa tuo ei kuulu hänelle.
Toisaalta, hän on Jumalalle kelpaavuudestaan huolimatta vielä syntinen.
Ehkä on niin, että tuon kaltaiset paikatkin on jollakin tasolla hyvä myös lukea itselleenkin, vaikka uskoisikin olevansa uskossa.
Voisiko olla niin, että tuollaisten paikkojen pitäisi kasvattaa tervettä Jumalan pelkoa, vaikka uskoisikin itsensä oikeamieliseksi?
Eli että tietyllä tapaa tuollainen paikka ei kuulu kristitylle ja tietyllä tapaa se kuitenkin kuuluu?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3231
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 31-40
« Vastaus #20 : 30.10.16 - klo:18:21 »
32:10.
Jumalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.

34:20.
Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.

Kaikilla on omat kärsimyksensä, voi olla, että Herraan turvaavilla on niitä täällä maailmassa enemmän, kuin jumalattomalla, mutta Herraan turvaavan käy lopulta kuitenkin hyvin.