Kirjoittaja Aihe: Makasiinien mellakat ja aktivismi  (Luettu 9961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #15 : 16.05.06 - klo:16:03 »
Enpä ole vielä tavannut nelikymppistä, lihaa syövää omakotitalossa asuvaa ja työssäkäyvää miestä/naista joka tuolla tavalla vöyhöttäisi. En kyllä omista tuttavistakaan, minkään ikäisistä, heti keksi ketään joka tuollaiseen toimintaan osallistuisi tai sellaisesta pitäisi. Hienoa, että joku jaksaa puolustella tällaistakin vahingontekoa, ja vielä hienompaa että jaksetaan n*ssia pilkkua ja tiedustella minulta, syövätkö ko. henkilöt ituja ja ovatko he hippejä. Olkoon sitten rikollisia jos ei ituhipit kelpaa, se on sitten asia erikseen että kannattaako hampaat irvessä vääntää jonkun merkityksettömän kommentin todenperäisyydestä ja poliittisesta korrektiudesta. Ei sitä nyt otsa rypyssä tämän monitorin takana ainakaan kyylätä että voiko noita nyt ituhipeiksi tai viherpipertäjiksi nimittää, sellaisilta minun silmääni vaikuttavat. Kertokaa toki viisaampina, millaisista ihmisistä tuollaisia nimityksiä voisi käyttää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15058
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #16 : 16.05.06 - klo:16:39 »
Jos on pakko nimitellä ihmisiä, sanottakoon vaikka nakkikikkeliksi minun puolestani. Minua kiinnostaa miksi luonnonmukaiseen ravintoon yms viittaavat ituhippi ja viherpipertäjä on otettu tähän käyttöön.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8152
Re: Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #17 : 16.05.06 - klo:20:31 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Eri suuntiin vetävien mukana pitäminen kysyy voimia.


Paimen jättää lauman ja lähtee hakemaan kadonnutta.
Seitsemännet juhlat Nivalassa :052:
5.-7.7.2019 järjestettävät juhlat ovat jo seitsemännet Nivalassa. Juhlien tunnuslause on Armossa avarassa.
Juhla-alue sijaitsee Kyösti Kallion koulun ja Kalliosaarentien välisellä kentällä - aivan kaupungin keskustan tuntumassa.

https://herattajajuhlat.fi/

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #18 : 16.05.06 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Enpä ole vielä tavannut nelikymppistä, lihaa syövää omakotitalossa asuvaa ja työssäkäyvää miestä/naista joka tuolla tavalla vöyhöttäisi.

En minäkään, mutta meidän kokemustemme todistusvoima on vähäinen. Editan kustantamana on ilmestynyt kirja Aktivistit, joka esittelee suomalaista yhteiskunnallista aktivismia itsenäisyyden alusta nykyaikaan. Suosittelen ja siteeraan pätkän loppulukua.

"Väkivaltaiset toimintamuodot ja omaisuuden tuhoaminen olivat esimerkiksi 1900-luvun alun aktivistien, kansalaissodan molempien osapuolien, 1920-luvun lakonmurtajien ja SKP:n johtamien ammattiosastojen  sekä lapuanliikkeen käytössä. Sodan jälkeiset levottomat vuodet huipentuivat Kemissä vuonna 1949, jossa metsä- ja uittotyöväen lakkoihin liittyneessä SKP:n mielenosoituksessa nähtiin poliisin ja ilmeisesti myös vastapuolen ammuskelua. Kaksi uhria vaatinut epäselvä episodi on jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun suomalainen on kuollut väkivaltaisesti poliittisessa toiminnassa. Myös aktivistien aiheuttamat aineelliset vahingot jäivät 1950-luvun jälkeen vähäisiksi ennen 1990-luvulla tapahtunutta eläinoikeusliikkeen nousua."
(Metsämäki & Nisula: Aktivistit. Kleio/Edita 2006)

Siinä niitä on mainittu lihansyöjiä. Oman aikansa aktivisteja olivat körtitkin. Omaisuutta eivät tuhonneet, mutta muuten aiheuttivat epäjärjestystä mm. pitämällä kiellosta huolimatta seuroja. 1840 oli Vöyrissä seurat, joita nimismies tuli joukkonsa kanssa hajottamaan. Toiminta oli vilkasta, ja sen kuluessa seuratalon isäntä ehti vetäistä nimismiestä turpaan ("virantoimituksessa olevan virkamiehen väkivaltainen vastustaminen").

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1352
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #19 : 16.05.06 - klo:23:11 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Siinä niitä on mainittu lihansyöjiä. Oman aikansa aktivisteja olivat körtitkin. Omaisuutta eivät tuhonneet, mutta muuten aiheuttivat epäjärjestystä mm. pitämällä kiellosta huolimatta seuroja. 1840 oli Vöyrissä seurat, joita nimismies tuli joukkonsa kanssa hajottamaan. Toiminta oli vilkasta, ja sen kuluessa seuratalon isäntä ehti vetäistä nimismiestä turpaan ("virantoimituksessa olevan virkamiehen väkivaltainen vastustaminen").


En ota aiheeseen sen kummemmin kantaa, mutta sanonpa vaan, että tuossa on mainio esimerkki siitä, että miten jotkut asiat voivat olla hyvinkin tulkinnanvaraisia. Nykyajan valossahan sympatiat asettuvat körttien puolelle, vapaassa yhteiskunnassa kun elämme. Vastaavasti tulevaisuudessa jopa Green Peace voi olla hyvinkin suuresti arvostettu, jos tulevaisuuden ihmiset ajattelevat, että "se oli edelläkävijä ja esillenostaja monissa ympäristöasioissa". Kuitenkin hirmu hyvä tuo mt:n esimerkki, ei olisi tullut itselleni mieleen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #20 : 17.05.06 - klo:00:14 »
Hyviä näkökulmia, mt, Jumalahan on luonut meihin ajatukselliset piirteet. :)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #21 : 17.05.06 - klo:10:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos on pakko nimitellä ihmisiä, sanottakoon vaikka nakkikikkeliksi minun puolestani. Minua kiinnostaa miksi luonnonmukaiseen ravintoon yms viittaavat ituhippi ja viherpipertäjä on otettu tähän käyttöön.
Ei kai noita kahta koskaan olla mitenkään positiivisessa mielessä käytetty tai tarkoitettukaan käytettävän? Eikä kai ne nyt nakkikikkeleitä, siellä oli varmaan ykslahkeisiakin mukana joukossa...

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #22 : 17.05.06 - klo:10:49 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Hienoa, että joku jaksaa puolustella tällaistakin vahingontekoa, ja vielä hienompaa että jaksetaan n*ssia pilkkua ja tiedustella minulta, syövätkö ko. henkilöt ituja ja ovatko he hippejä.


Jotkut meistä tuntevat tässä tarvetta pilkun jyystämiseen ehkäpä sen takia, että itsekin pitävät paikkojen särkemistä ja ihmisten kivittämistä paheksuttavana, ja juuri siksi nimittelysi loukkaa. Tietänet koulun historiantunnilta jo, että nimenomaan hippiliikkeeseen kuuluu lähtökohtaisesti pasifismi ja väkivallattomuus. Kasvissyöjiä ja ympäristöarvojen kannattajia taas löytyy kaikenlaisista porukoista niin paljon, että ammut ohi kovaa ja korkealta.

Lihansyönti ja aseellinen palvelus sinänsä tuskin tekee kenestäkään kansalaisesta lainkuuliaista kunnon ihmistä. Tonttuja mahtuu joka porukkaan, mikään aate ei suojele ihmistä tämän omalta tymyydeltä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15058
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #23 : 17.05.06 - klo:12:06 »
Kyllähän haukkumasanan aina sellaiseksi tunnistaa. Tosin niistä saattaa tulla ajan mittaan virallisiakin nimityksiä. Mainittakoon vaikka "kristitty" ja "körttiläinen".
Raamatun ituhipeistä tunnetuin on varmaankin profeetta Daniel. Hän ei syönyt lihaa ja vastusti virkavaltaakin.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #24 : 17.05.06 - klo:18:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Raamatun ituhipeistä tunnetuin on varmaankin profeetta Daniel. Hän ei syönyt lihaa ja vastusti virkavaltaakin.


Entäs se yksi, joka kesken uskonnollisten juhlien rikkoi paikkoja temppelissä ja oli muutenkin kansalaistottelematon? No, huonostihan sille kävikin.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15058
Makasiinien mellakat ja aktivismi
« Vastaus #25 : 18.05.06 - klo:11:07 »
Nasaretilainen todistettavasti söi ja joi kaikkea, mitä tarjottiin. Omikotitaloa hänellä ei tosin ollut, vaan kuljeskeli irtolaisena. Aktivisti taisi olla, muttei sittenkään ituhippi. Viherpipertäjäksi voisi luulla, kun käski katsella kedon kukkia ja taivaan lintuja.