Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 30858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #15 : 25.10.08 - klo:22:31 »
Kyllä herännäisyys on ollut pahasti hajallaan Ukko-Paavon kuolkeman jälkeen. Papit luikkivat pakoon. Tuli 'Ukkojen aika'. Ukot nostivat Luteeruksen näkösälle.

Lars Mikael

  • Vieras
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #16 : 26.10.08 - klo:08:57 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Kyllä herännäisyys on ollut pahasti hajallaan Ukko-Paavon kuolkeman jälkeen. Papit luikkivat pakoon. Tuli 'Ukkojen aika'. Ukot nostivat Luteeruksen näkösälle.

Viittaat tässä "Ukkojen aikaan".  Jos tunnet herännäisyyden historiaa, herännäisyyden yhtenäisyys alkoi rakoilla 1800-luvun puoliväliä lähestyttäessä. F. G. Hedbergin johdolla liikkeestä erkaantunut osa muodostui myöhemmin evankeliseksi herätysliikkeeksi. Muitakin pienempiä erkaantumisia tapahtui, mutta jotka myöhemmin kuihtuivat. Näitä tapahtumia voidaan kutsua hajaannukseksi. Moni historioitsija sen sijaan katsoo "Ukkojen ajan" olleen herännäisyydelle positiivinen ajanjakso, pappien irtaantuessa liikkeestä. Kriisin keskelle nousi talonpojat (maallikot) johtamaan liikettä. Liike organisoitui Wilhelmi Malmivaaran aikana. Toki erimielisyyksiäkin  liittyy herännäisyyteen, ihmisiä kun olemme.

Tarkoitin kirjoituksessani niitä yli sataa vuotta, jolloin herännäisyys on pysynyt yhtenäisenä herätysliikkeenä. Tästä saamme olla kiitollisia.

Lars Mikael

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #17 : 31.10.08 - klo:07:27 »
Mielenkiintoinen oli tämä ukkojen aika. Lähes kaikki körttipapit siirtyivät pyhitysliikkeeseen (beckiläisyyteen). Maallikkoteologit nousivat heidän mielestään pakosta johtoon. Heidän mukanaan tuli luterilainen teologia. Herännäisyyden nousu on jo 1860-luvulla.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #18 : 01.11.08 - klo:15:19 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Mielenkiintoinen oli tämä ukkojen aika. Lähes kaikki körttipapit siirtyivät pyhitysliikkeeseen (beckiläisyyteen). .


Voi hyvänen aika!  Mikähän sekin on?  (en tosiaan tiedä, enkä taida välittääkään)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #19 : 01.11.08 - klo:23:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Mielenkiintoinen oli tämä ukkojen aika. Lähes kaikki körttipapit siirtyivät pyhitysliikkeeseen (beckiläisyyteen). .


Voi hyvänen aika!  Mikähän sekin on?  (en tosiaan tiedä, enkä taida välittääkään)

Hyppää Jampe tämän viestin yli, niin et saa vammaa sieluusi...

Johann Tobias Beck (1804-1878) oli saksalaisen Tübingenin yliopiston systemaattisen teologian professori, joka tunnetaan niin sanotun raamatullisen (biblisistisen) suunnan perustajana. Beckin opillisena lähtökohtana oli Raamattu kokonaisuudessaan jumalallisena ilmoituksena, joskin hän hyväksyi eri kirjoittajien persoonallisuuden ja epätarkkuuden pienissä merkityksettömissä yksityiskohdissa. Raamattu on hänen mukaansa kirja kirjalta, jopa sana sanalta, luotettava esitys Jumalan ilmoituksesta eri vaiheissa. Suhteessa luterilaisiin tunnustuskirjoihin ja kirkon oppiin Beck oli riippumaton ja katsoi, että opillisia asioita on arvioitava yksin Raamatun perusteella. Omaa opillista näkemystään hän kehitti kirkon käsityksistä riippumatta tarkoituksenaan saada aikaan parempaa.

Beckin mukaan ihmisen siveellinen toiminta on jumalallisuuden tunnusmerkki. Vanhurskautus on Jumalan lahja, jonka jälkeen ihminen elää pyhitettyä "uutta elämää".

Beckin teologia tuli Suomeen henkilökohtaisten kontaktien kautta herännäisyyden hajaannuksen aikaan 1800-luvun puolivälissä. Ensimmäinen kontakti oli Tübingenissä oleskellut herännäispappi Alfred Kihlman, joka esitteli Beckin ajatuksia kirjeissään. Beckin ajatuksista viehättyivät mm. Lars Stenbäck, C. G. von Essen ja erityisesti A. W. Ingman. Ingman ja von Essen teologian professoreina levittivät beckiläistä näkemystä laajemmalle pappispiireihin. Beckiläisyys levisi myös kansan keskuuteen Etelä-Pohjanmaan järviseudun pitäjiin.

Yhteiskunnallisesti vaikutusvaltaisia beckiläisiä Suomen kirkossa olivat arkkipiispat T. T. Renvall (1817-1898) ja etenkin Gustaf Johansson (1844-1930), joka oli opiskellut Tübingenissä Beckin oppilaana.

Kun Johanssonkin toimi teologian professorina, voidaan havaita, että Suomen papiston koulutus 1800-luvun jälkipuoliskolla oli vahvasti beckiläisyyden leimaamaa. Siksi perustiedot J. T. Beckin näkemyksistä ovat hyödyllisiä, kun muodostaa kokonaisnäkemystä Suomen kirkkohistoriasta 1900-luvun puoliväliin saakka.

Mt
P. S. Tämän tekstin saa julkaista Wikipediassa lähdettä mainitsematta, joko sellaisenaan tai muokattuna.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15130
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #20 : 02.11.08 - klo:08:18 »
Voinkin tässä yhteydessä kertoa, että kommenttejani valvova silmä ei ole omani, vaan beckiläisen vaarini (rovasti Elias W. Pentti).

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Re: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #21 : 23.11.08 - klo:18:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Millaisia kokemuksia teillä on viidesläisyydestä? Onko se punainen vaate vai mitä? Onko viidesläisyydessä hengellisen väkivallan käyttöä?


En ole körtti-kodista, mutta perheemme eli herännäisyyden vaikutuspiirissä. Tosin en sitä silloin ymmärtänyt. Tutut Siionin-virret (ne, joita on myös virsikirjan puolella) olivat jääneet elämään mieleeni ja sydämeeni ja usein ihmettelin, että miksi ihmeessä minä niistä niin kovasti tykkään. Ne lohduttivat ja antoivat sanat omille ajatuksille ja tunnoille. Lempivirsiäni ovat olleet SV 252, 254, 218 jne.

Nuorena tyttönä törmäsin täällä pääkaupunkiseudulla eräässä työyhteisössä viidesläisiin sekä erilaisiin vapaisiin suuntiin. Koska en silloin ymmärtänyt mitään kirkon herätysliikkeistä, erityisesti Kansanlähetysläiset vaikuttivat minuun vahvasti, mutta myös KRS:n väki. Ja voi helluntailaisia ja vapaakirkollisia! He sitten kovasti yrittivätkin kääntää päätäni. Olin kuitenkin niin "kirkko-ihminen", että ei tullut mieleenikään mennä vapaiden suuntien mukaan.

Elämääni tuli pian vaihe, jolloin tarvitsin hengäshdystauon ja ystäväni suosittelivat minulle Ryttylää, Kansanlähetyksen raamattukoulua. Vietin siellä yhden syksyn lähes kolmekymmentä vuotta sitten. Siitä ajasta en voi sanoa mitään pahaa. Koin sen ajan hyvin hoitavana eikä minun tarvinnut olla muuta kuin oma itseni. Kukaan ei painostanut minua millään tavoin, niin kuin olin kokenut painostusta sitä ennen juuri vapaiden suuntien taholta.

Tuon syksyn jälkeen en ole kuitenkaan ollut mukana Kansanlähetyksessä eikä minulla ole sieltä ystäviä. KRS:n tilaisuuksissa kävin jnkv, mutta sekin jäi vähäiseksi.

Kun sittemmin löysin tieni takaisin tuttuun körttiläisyyteen, koen tulleeni kotiin. Noissa em. liikkeissä painotettiin mm. tunteita ja kokemuksia ja koin itseni huonoksi ihmiseksi, kun en tuntenut mitään ihmeellistä. Se juuri on niin vaurioittavaa varsinkin meille herkille ihmisille. Eihän usko ole tunteita, vaan uskoa. Kun olen heränneiden parissa, koen oloni levolliseksi; minulta ei vaadita mitään. En ole vuosiin, vuosiin enää kuunnellut gospelia, koska se nostaa tiettyjä ikäviä muistoja. Vain virret ja Siionin virret kykenevät lohduttamaan, antamaan iloa ja voimaa.  

Tuohon em. kysymykseen voisin vielä vastata, että minulle se ei ole "punainen vaate", mutta kokemukseni siitä riittää minulle. Viidesläisyydessä en ole kokenut hengellistä väkivaltaa, mutta helluntailaisten ja vapaakirkollisten taholta kyllä. Kaikista noista on jäänyt kuitenkin sellaiset arvet, että ymmärrän pysyä heistä kaukana enkä ketään suosittele heihin liittymään.

Mutta jokainen löytää sen oman hengellisen kotinsa sieltä, mistä löytää ja kokee omakseen. Mitäpä siihen sanomaan mitään.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25136
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #22 : 16.01.09 - klo:09:23 »
Aivat ovat samanlaiset kokemukset minullakin viidesläisyydestä ja vapaista suunnista.Minulla vain ei ollut minkäänlaisia kokemuksia herätysliikkeistä
ennen kuin sielunhädässä turvauduin Jumalan apuun.Siinä auttoivat aluksi
Kansanlähetyksen ystävät,eikä siinä mitään pahaa ollut.Sitten myöhemmin kyllä alettiin ohjailla ja vihjailla miten olla ja elää.
Kuten tuomenkukkakin kertoi,en minäkään kokenut olevani uskonnon uhri.
Jostainhan sitä alkaa,mutta pelkkien tunteiden varassa oleminen ja palveleminen ei kantanut minua.Tuntuu siltä että monet tunneihmiset(minäkin) haluavat juuri näitä karismaattisia kokemuksia.
Kun näistä irrottauduin alkoi vapauden aika myös monissa ajallisissa asioissa
ja paljon hyvää alkoi ilmaantua elämään.Onnekseni löysin vielä tämän
heränneen väen johon nyt koen kuuluvani.Ja vaikka tunnen itseni nykyisin
vähemmän uskovaiseksi,luotan Kristuksen sovituksen ristillä riittävän minunkin pelastumisekseni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #23 : 16.01.09 - klo:22:00 »
arkipäivää eläessä lintujen laulu kuuluu paremmin...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #24 : 30.03.09 - klo:20:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Millaisia kokemuksia teillä on viidesläisyydestä? Onko se punainen vaate vai mitä? Onko viidesläisyydessä hengellisen väkivallan käyttöä?


En tiennyt mitään koko viidesläisyydestä, ennen kuin menin Raudaskylän opistoon. Siellä nuorisonohjaajaopiskelijoiden bravuurinumero oli, kun he haukkuivat  viidesläisiä. En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, keitä tasan tarkkaan ovat viidesläiset.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 14910
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #25 : 30.03.09 - klo:21:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Millaisia kokemuksia teillä on viidesläisyydestä? Onko se punainen vaate vai mitä? Onko viidesläisyydessä hengellisen väkivallan käyttöä?


En tiennyt mitään koko viidesläisyydestä, ennen kuin menin Raudaskylän opistoon. Siellä nuorisonohjaajaopiskelijoiden bravuurinumero oli, kun he haukkuivat  viidesläisiä. En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, keitä tasan tarkkaan ovat viidesläiset.


Eipä ollut hyvin opiskelijoitten asiat kun täytyy  toisia haukkua. Samaa mieltä ei tarvitse olla sillä tämä on vapaa maa.

Viidesläiset ovat enimmäkseen sodan jälkeen suomeen rantautuneiden ameirikkalisperäisten hyvin evankelikaalisten  aatosrakennelmien kannattajia. Niihin luetaan mm. Kansanlähetys, OPKO, Raamattuopisto, Kansan Raamattuseura, Sanasaattajat jne. Useat niistä ovat hyvin lähellä toisiaan. Tunnusomaista on uskoontulon, evankelioinnin ja todistamisen korostaminen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15130
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #26 : 31.03.09 - klo:08:27 »
Nyt on Suomeen juuri perustettu Evankelinen allianssi. Sieltä niitä taitaa löytyä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #27 : 31.03.09 - klo:10:08 »
Lainaus käyttäjältä: seppos
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"


Viidesläiset ovat enimmäkseen sodan jälkeen suomeen rantautuneiden ameirikkalisperäisten hyvin evankelikaalisten  aatosrakennelmien kannattajia. Niihin luetaan mm. Kansanlähetys, OPKO, Raamattuopisto, Kansan Raamattuseura, Sanasaattajat jne. Useat niistä ovat hyvin lähellä toisiaan. Tunnusomaista on uskoontulon, evankelioinnin ja todistamisen korostaminen.


Ahaa, siis heitä. Sanansaattajista minulla on pelkästään posittivisia kokemuksia. Radio Deissä on ohjelma Raamattu kannesta kanteen, jossa Jukka Norvanto selittää Raamattua. Siinä on niin tervettä julistusta, että harvoin sellaista kuulee. Joka siitä pahentuu, voi hyvällä syyllä katsoa peiliin. Onko täällä muita, jotka kuuntelevat sitä ohjelmaa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #28 : 31.03.09 - klo:11:57 »
- evankelikaalisuus amerikkalaista
- luterilaisuus saksalaista
- Siionin virret ruotsalaista
- katolisuus italialaista
- ortodoksisuus venäläistä
- koko kristinusko lähi-idästä

Onkohan Suomessa mitään omaa? Olisiko Ukko Ylijumala. :D

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 14910
    • http://www.samila.1g.fi
Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #29 : 31.03.09 - klo:12:17 »
Lainaus käyttäjältä: "myyrä"
- evankelikaalisuus amerikkalaista
- luterilaisuus saksalaista
- Siionin virret ruotsalaista
- katolisuus italialaista
- ortodoksisuus venäläistä
- koko kristinusko lähi-idästä

Onkohan Suomessa mitään omaa? Olisiko Ukko Ylijumala. :D


Kyllä meillä on useita omia tulkintoja luterilaisuudesta ja Löytyn virret.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi