Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 31.05.25 - klo:10:14 »
Tänään tuhannet nuoret saavat ylioppilaslakin tai jonkin muun tunnustuksen valmistumisesta.
Mitä minä antaisin heille, on tämä virsi 505 Valtiaamme, kunniaasi


https://www.youtube.com/watch?v=lQF943fXwoQ
92
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 31.05.25 - klo:09:54 »
Nuorisotyönohjaaja Mauno Nivala Lahdesta pohtii omaelämäkerrallisen hartaussarjansa viidennessä osassa musiikin merkitystä elämässään ja työssään sekä myös nuoruutensa oppimisvaikeuksiin liittynyttä häpeää.


https://areena.yle.fi/1-74115003
93
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 31.05.25 - klo:09:28 »
Kun tai jos olemme kohdannet Kristuksen , olemme tulleet tuntemaan kaiken kirkkauden sekä uskomisessa että näkemisessäkin.



Kaikki, mitä tästedes
tapahtuu elämässämme
ja uskonvaelluksessa
tapahtuu Jeesuksen kautta.

Me emme enää ole Jumalan vihollisia
vaan meillä on rauha Jumalan kanssa.

...

Tämän tulemme tuntemaan uskon elämässä. Se ei ole kaikki auvoa. !

Eikä ainoastaan se,
vaan meidän kerskauksenamme
ovat myös ahdistukset,
sillä me tiedämme,

että
ahdistus saa aikaan
kärsivällisyyttä,

mutta
kärsivällisyys
koettelemuksen kestämistä,

ja
koettelemuksen kestäminen
toivoa;

mutta toivo ei saata häpeään;
sillä Jumalan rakkaus
on vuodatettu meidän sydämiimme
Pyhän Hengen kautta,
joka on meille annettu.
94
Raamattupiirit / Kirkkaus
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 31.05.25 - klo:09:02 »
Neljä lukua vielä ja
sittten tulee Paavalin tarkka selvitys
Israelin roolista.

Mutta nyt käsitellessään
Jumalan evankeliumia 
Paavali on edennyt niin pitkälle,
että hän voi siirtyä
siihen lopputulemaan,
että me kaikki
niin Israel kuin pakanatkin
tulemme uskosta vanhurskaiksi.

Ja usko perustui
Jumalan lupaukseen
Aabrahamille Iisakista,
joka oli hänkin sen esikuva,
joka oli tuleva.

Kunpa ehtisin jatkamaan tuota
Genesistä. Mutta käydään
nyt läpi tätä Roomaiskirjettä.

Laki ja paljon paljon muuta on annettu
nimenomaan Israelille.
Pelastus on siis juutalaisista,
kuten Jeesus sanoi samarialaiselle naiselle.

Ja nyt Jumalan kansan Israelin kautta
tulleessa pelastuksessa on siis
kysymys tosiasiasta,
joka ei perustu meidän ansioihimme.

Me saamme elää
Hänen vanhurskaudessaan.

Kaikki, mitä tästedes
tapahtuu elämässämme
ja uskonvaelluksessa
tapahtuu Jeesuksen kautta.

Me emme enää ole Jumalan vihollisia
vaan meillä on rauha Jumalan kanssa.

Me olemme yhtä Jumalan kanssa
Jeesuksen kautta.

  • Koska me siis olemme
    uskosta vanhurskaiksi tulleet,
    niin meillä on
    rauha Jumalan kanssa
    meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen kautta,

    jonka kautta myös olemme
    uskossa saaneet
    pääsyn tähän armoon,
    jossa me nyt olemme,
    ja meidän kerskauksemme on
    Jumalan kirkkauden toivo.

Kysymys on
Jumalan armosta/suosiosta.

Meidän tähtemme
Kirkkauden Herra
on ristiinnaulittu.

Ja me olemme nyt osallisia
Jumalan Kirkkaudesta.

Se merkitsee meillekin tässä ajassa
pahan ja pimeän maailman keskellä
monenlaista kärsimystä.

Ja meidän kerskauksemme
alkaakin niiden osallisuudesta
eikä suoraan siitä kirkkaudesta,
joka meihin ilmestyy silloin,
kun Kirkkauden Herra ilmestyy
ja vie meidät Kirkkauteensa
ja kirkkauden toivomme toteutuu.
Mutta tähän toivoon
kuuluu matkalla siihen
kärsimykset,
ja siksi nekin ovat kerskauksemme.

  • Eikä ainoastaan se,
    vaan meidän kerskauksenamme
    ovat myös ahdistukset,
    sillä me tiedämme,

    että
    ahdistus saa aikaan
    kärsivällisyyttä,

    mutta
    kärsivällisyys
    koettelemuksen kestämistä,

    ja
    koettelemuksen kestäminen
    toivoa;

    mutta toivo ei saata häpeään;
    sillä Jumalan rakkaus
    on vuodatettu meidän sydämiimme
    Pyhän Hengen kautta,
    joka on meille annettu.

Jumala on Rakkaus
ja Jumalan Rakkaus on jo
vuodatettu meidän sydämiimme
Pyhän Hengen kautta,
joka asuu meissä.

Eli Jumalan Valkeus
on jo täyttänyt sydämemme,
ja tämä
Jumalan Kirkkauden tunteminen, 
sen kirkkauden,
joka loistaa Kristuksen kasvoissa,
levittää valoansa
meidän kauttamme.

Mutta tämä aarre
on meillä saviastioissa,
että tuo suunnattoman suuri voima
olisi Jumalan
eikä näyttäisi tulevan meistä.

Ja siksi me olemme
kaikin tavoin ahdingossa
varsinkin,
jos haluamme
antaa itsemme
eläväksi pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi
Hänen palvelukseensa,
josta Paavali kertoo
sitten kirjeen viimeisessä osassa.

Ja tietenkin paholainen
kaikin tavoin muutenkin
vihaa Jumalan lapsia,
ja haluaa masentaa
Jumalan rauhasta osallisia.

Ja rauhan tilan
saa rikki helpoiten syyttämällä.
Ja se onkin helppo nakki.

Kenessä ei olisi,
mistä syyttää.

Mutta Kristuspa
olikin jo kuollut
meidän edestämme,
kun olimme vielä
jumalattomia, syntisiä
ja suorastaan Jumalan vihollisia.

  • Sillä meidän vielä ollessamme heikot
    kuoli Kristus oikeaan aikaan
    jumalattomien edestä.

    Tuskinpa kukaan käy kuolemaan
    jonkun vanhurskaan edestä;
    hyvän edestä joku mahdollisesti
    uskaltaa kuolla.

    Mutta Jumala osoittaa
    rakkautensa meitä kohtaan siinä,
    että Kristus,
    kun me vielä olimme syntisiä,
    kuoli meidän edestämme.

Olemme siis täysin ansiotta
yksin armosta pelastetut
ja syyttömiksi julistetut
jo alun alkaen.

  • Paljoa ennemmin me siis nyt,
    kun olemme vanhurskautetut
    hänen veressään,
    pelastumme hänen kauttansa vihasta.

    Sillä jos me silloin,
    kun vielä olimme Jumalan vihollisia,
    tulimme sovitetuiksi
    hänen kanssaan hänen
    Poikansa kuoleman kautta,

    paljoa ennemmin me pelastumme
    hänen elämänsä kautta nyt,
    kun olemme sovitetut;

    emmekä ainoastaan sovitetut,
    vaan vieläpä on Jumala
    meidän kerskauksemme
    meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen kautta,
    jonka kautta
    me nyt olemme sovituksen saaneet.

Paavali on selvästikin
jo maalisuoralla,
mitä tulee selvitykseen koskien
Syntiä ja Sovitusta.

Ja tuo maalisuora,
joka johtaa meidät maaliin,
onkin sitten nimeltään
ihan yksinkertaisesti
Armo.

Room 5:1-11
95
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 14.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 30.05.25 - klo:18:33 »
SV 38   Milloin opin lapsen lailla

https://www.youtube.com/watch?v=_p2Ru32Tr4A

1. Milloin opin lapsen lailla
lähestymään Isääni,
apua kun olen vailla,
valittamaan hätääni,
niin kuin lapsi kurkottamaan
isää kohti itkien,
isän käsiin lankeamaan?
Toivon oppivani sen.

2. Milloin, Herra, sydämeni
armon asunnoksi teet?
Milloin minun silmistäni
pyyhit kaikki kyyneleet?
Suurta kirkkautta Herran
milloin pääsen katsomaan?
Toivon pääseväni kerran
eteen Herran laupiaan.

3. Milloin vaiti olemalla
opin armoon tyytymään,
tuomioonkin suostumalla
toivomaan ja kiittämään?
Ja jos taitamattomasti
toivon, älä annakaan.
Opeta siis loppuun asti
sinua vain toivomaan.



Wilhelmi Malmivaara 1890, uud. J. Haavio 1971

96
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 30.05.25 - klo:09:47 »
Lisään vielä havainnon: Eivät vain juutalaiset ole Abrahaminm lapsia, kaikki ovat, mekin.
97
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 30.05.25 - klo:09:42 »
Olen seurannut vuosikymmeniä Israelin palattua Palestiinaan heidän ikiaikaista vihaansa Hagarin pojan Ismaelin jälkeläisiä kohtaan. Olen luullut sen johtuvan vain Saaran mustasukkaisuudesta Hagaria kohtaan.  Tässä on totuuden siemen:

Mutta joka tapauksessa
Saaran järkeilemä hedelmä
synnytti katkeraa surua
niin Saaralle kuin Aabrahamillekin
ja myöhemmin syntyneelle
Lupauksen hedelmälle.


Järkeilemällä saatu hedelmä on hapan. Sitä hapanta hedelmää israel maistaa vieläkin kunnes löytää Lupauksen heldelmän.

Kun he löytävät Messiaansa, silloin voimme puhtain sydämin siunata Israelia.
98
Raamattupiirit / Lupaus
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 30.05.25 - klo:08:34 »
Synti ja Sovitus on nyt teemana
Paavalin kirjeessä roomalaisille.

Tuo kirje on Jumalan evankeliumi.
Jumalan Hyvä Sanoma.

Synti ei sinänsä ole hyvä,
ja se onkin kauhistuttanut
kirjeen lukijan ja kuulijan
heti kättelyssä 
alkulauseen ja -tervehdyksen jälkeen.

Mutta jos ei olisi syntiä,
ei tarvittaisi Evankeliumiakaan.

Ja siksi Paavalin kokonaissanoma
kantaa nimeä Jumalan Evankeliumi.

Olemme kuitenkin päässeet
jo jyrkän ylämäen huipulle
ja olemme nyt tietoisia
synnin kaikesta kauheudesta.
Ja olemme laskeutumassa
sovituksen alarinteelle.

Viimeksi tarkastelimme Uskoa, 
joka luetaan meille Vanhurskaudeksi.

Tämä oli kovasti tarpeen,
kun ensin olimme
Paavali alkusanojen jälkeen
lukeneet synnin kauheuksista
ja lain säätämistä tuomioista.

Tuo kaikki oli loogista.
Mutta nyt Paavali lähestyy
kovastikin epäloogista asiaa
Jumalan Evankeliumissa.

Jumala vanhurskauttaa jumalattoman.

Paavalilla on haastava ongelma.
Ei niinkään syntisestä maailmasta
vaan juutalaisista.

Jumalan Hyvä Sanoma
olisi helppo kertoa
synnin syvyydessä rypevälle.

Mutta miten armon palaset
saadaan loksahtamaan paikoilleen
uskonnollisen ihmisen sydämessä.

Tämä ongelma toistuu yhä uudestaan.
Ensin Paavali kauhistutti uskonnolliset
kertomalla ihmisten tekemistä
kaikkein kauheimmista synneistä.

Mutta sitten järkytti
nämä uskonnolliset toteamalla,
että he tekevät itse samoin.

Ja nyt on vuorossa uusi järkytys.

Lupaus siitä,
että Aabraham perii maailman,
annettiin jo ennen lakia.

  • Sillä se lupaus,
    että Aabraham oli perivä maailman,
    ei tullut hänelle
    eikä hänen siemenelleen
    lain kautta,
    vaan uskonvanhurskauden kautta.


Aabraham perii maailman.
No tämä selvä.

Aabrahamille syntyi
Iisak. 

Iiisakille syntyi
Jaakob eli Israel.

Tässähän on perillisten joukon alku.
Ja Israelille annettiin laki.
Joka sen pitää, on vanhurskas.

Ongelma on vaan siinä,
että kuten kirjeessä on jo
vahvasti osoitettu,
kukaan ei ole sitä pitänyt
yhtä Siementä lukuun ottamatta.

Alkutekstissä käytetään sanaa
σπέρμα (sperma) yksikössä.

Siis tuo yksi Siemen
olisi Vanhurskas.

Mutta
mikä se uskonvanhurskaus
oikein on.

No se on sama,
joka Aabrahamilla oli.

Lakiahan ei ollut olemassakaan,
kun Aabraham uskoi Jumalan Sanan,
ja Jumala luki sen
hänelle vanhurskaudeksi.

Eli Aabrahamin vanhurskauden
perustana ei voinut olla laki,
vaan lupaus ja usko siihen.

Siis ei niin,
että perillisiä ovat vain ne,
joilla on laki.

  • Sillä jos ne,
    jotka pitäytyvät lakiin,
    ovat perillisiä,
    niin usko on tyhjäksi tehty
    ja lupaus käynyt mitättömäksi.

Perillisiä ovat ne,
joilla on usko lupaukseen Siemenestä.

Tuo usko horjui.

Samoinkuin ensimmäinen ihmispari
järkeili ja söi
väärästä siementä tekevästä puusta,
järkeili Saarakin
epätoivoisessa tilanteessa
tarjolle synnin hedelmän.

Ja samoinkuin Aadam suostui
Eevan tarjoukseen,
Aabraham suostui Saaran tarjoukseen.

Mutta tuosta nautinnosta
ei syntynyt luvattua Siementä.

Siitä syntyi vihan hedelmä
eikä Rakkauden hedelmä.

Tästä enemmän aikanaan
Genenis -Raamattupiirissämme.

Mutta joka tapauksessa
Saaran järkeilemä hedelmä
synnytti katkeraa surua
niin Saaralle kuin Aabrahamillekin
ja myöhemmin syntyneelle
Lupauksen hedelmälle.

  • Sillä laki saa aikaan vihaa;
    mutta missä lakia ei ole,
    siellä ei ole rikkomustakaan.

    Mitä varten sitten on laki?
    Se on rikkomusten tähden
    jäljestäpäin lisätty
    olemaan siihen asti,
    kunnes oli tuleva se siemen,
    jolle lupaus oli annettu


Siis lain järkeily on loppujen lopuksi
ihan jotain muuta kuin ylpeyden aihe.

Laki saattaa meidät jokaisen
Tuomarin eteen tuomittavaksi.

Eli roomalaisten tuli nyt ymmärtää,
että laki ei ole siunauksen avain.

Siunaus on siinä Siemenessä,
johon on kätketty lupaus.

Lupauksen lunastamiseen
riittää usko.

Aabraham ei muuta voinut tehdä.
Yritti kyllä vaimon neuvosta,
mutta siitä ei seurannut siunausta
vaan katkera suru.

Siis laki on tarpeen
saattamaan meidät
uskomaan lupaukseen
Siemenestä.

Jälkeenpäin lisätty laki
ei horjuta lupausta.

Emme pelastu lain tekoja tekemällä.
Siis emme pelastu itsemme kautta.

Me pelastumme
Jumalan armosta/suosiosta.

Ja tämä Jumalan armo
tulee osaksemme uskosta.
Samasta uskosta,
joka Aabrahamilla oli.

Se usko ei ole lähtöisin
Aabrahamista
saatikka meistä itsestämme.

Se on lähtöisin Siemenestä,
joka on istutettu
meidän sydämeemme.

Tämä Siemen vaikuttaa
Elämän ihmeen meissä,
jotka olemme kuolleet synteihimme.

  • Sentähden se on uskosta,
    että se olisi armosta;

    että lupaus
    pysyisi lujana
    kaikelle siemenelle,
    ei ainoastaan sille,
    joka pitäytyy lakiin,
    vaan myös sille,
    jolla on Aabrahamin usko,
    hänen,
    joka on meidän kaikkien isä

    - niinkuin kirjoitettu on:


    "Monen kansan isäksi
    minä olen sinut asettanut"


    - sen Jumalan edessä,
    johon hän uskoi
    ja joka kuolleet eläviksi tekee
    ja kutsuu olemattomat,
    ikäänkuin ne olisivat.

Loppujen lopuksi lupaus,
joka annettiin Aabrahamille,
oli lupaus myös
hänen Siemenelleen.

Tämä Siemen eli luvattu Messias
tulisi perimään maailman.

Ja me Hänessä olemme
myös perillisiä.

Meillä on siis Jumalan lupaus
Siemenestä, Jumalan Pojasta,
joka on Pääperillinen ja perii Sinutkin.

Ja Hän panee sen toimeksi
perunkirjoituksessa,
kun Hänen Testamenttiaan luemme.

Kun kuulemme sen,
niin meissä syntyy usko.
Meille käy kuin Aabrahamille.

  • Ja Aabraham toivoi,
    vaikka ei toivoa ollut,
    ja uskoi tulevansa
    monen kansan isäksi,
    tämän sanan mukaan:


    "Niin on sinun
    jälkeläistesi luku oleva",


    eikä hän heikontunut uskossansa,
    vaikka näki,
    että hänen ruumiinsa oli kuolettunut
    - sillä hän oli jo noin satavuotias -
    ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;

    mutta Jumalan lupausta
    hän ei epäuskossa epäillyt,
    vaan vahvistui uskossa,
    antaen kunnian Jumalalle,

    ja oli täysin varma siitä,
    että minkä Jumala on luvannut,
    sen hän voi myös täyttää.

    Sentähden se luettiinkin
    hänelle vanhurskaudeksi.
     

Ja Sinäkin saat olla yksi perillinen
yksi uskon jälkeläinen,
jolle usko luetaan vanhurskaudeksi.

  • Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä
    ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,

    vaan myös meidän tähtemme,
    joille se on luettava,
    kun uskomme häneen,
    joka kuolleista herätti Jeesuksen,
    meidän Herramme,

    joka on alttiiksi annettu
    meidän rikostemme tähden
    ja kuolleista herätetty
    meidän vanhurskauttamisemme tähden.


Room 4:13-25
99
Yleinen keskustelu / Vs: Politiikkaa 25
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 30.05.25 - klo:08:26 »
Mikä sotku on trumppilaisen maan politiikka ! Nyt , hätätilalakiin vedoten, vedettiin takaisin tuontitullit, ainakin kunnes vastapooli keksii vastavedon.

Trump pelaa diili-pelejään, jotka lopulta potkaisevat 'oman maalin'. Sairaalloista valtapeliä.
Venäjällä toki vallitsee taattu ja vakaa pahan henki.


Kotimaassamme täytyy nyt jälkeläisten yrittää muistaa pitää yhteyttää vanhuksiinsa.

100
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Pena 30.05.25 - klo:07:38 »
Ja vielä pyydän; estä eksymästä,
ja kevytmielisesti elämästä,
tee vaelluksestani nuhteeton.
Suo usko altis, teeskentelemätön.
Maan matkalta vie kotiin, väsymätön.
Tie outo on.

SV 132:5*

Ovikellomme soi. Katsoin kelloa: se oli neljä yöllä. Nousin vuoteesta ja menin avaamaan. "Ole varovainen", neuvoi vaimo. Ovemme takana seisoi nuori tyttö, viisi-kuusitoistavuotias. Hän pyysi anteeksi, että häiritsi ja kysyi tietä Nummenmäelle. Neuvoin tien, ja hän lähti reippaasti kävelemään näyttämääni suuntaan.
Kuka? Mistä? Minne? Makasimme pitkään valveilla ja pohdimme tytön salaperäistä kohtaloa. Tyttö oli mennyt menojaan, eikä meillä ollut vähäistäkään mahdollisuutta enää päästä selville hänestä tai auttaa häntä mikäli apua tarvitsi yli sen, mitä oli pyytänyt ja saanut.
Kuka? Mistä? Minne? Tytön kohtalo laajeni tajunnassani hitaasti ihmsen kohtaloksi yleensä ja vihdoin koko ihmiskunnan kohtaloksi. Keitä olemme? Mistä tulemme? Minne olemme menossa?
Näitä kysymyksiä ei voi ratkaista ilman Jumala-uskoa. Vastausta ei näihin löydy ilman Pyhää Ilmoitusta.


Jaakko Haavio

*ei 2018 Siionin virsissä
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]