Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Seuratupa / Vs: Aamuhartaus 27
« Uusin viesti kirjoittanut Pena 02.06.25 - klo:08:41 »
Tullut olet taivahasta.
Eikö siis tee mielesi
jälleen kotimaahasi?

Tämä virren ajatus ei aivan täsmää. Emme ole tulleet taivaasta tänne. Mormoonit opettavat niin. Me Kristityt uskomme, että Jumala on meidät luonut käyttäen omia vanhempiamme työtovereinaan. Ja kun olemme Jumalan luomia ja Herramme ja Vapahtajamme Kristuksen lunastamia, liikkuvat sydämessämme Pyhän Hengen voimavaikutukset ja vetävät meitä kohti Jumalaa ja sitä kirkkautta, jossa hän asuu.


Jaakko Haavio
82
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 02.06.25 - klo:08:19 »
Monen, uskoviankin, on vaikea todistaa uudestisyntymisestä.  Körteissä siitä ei juurikaan puhuta, sillä ihminen on syntinen hamaan kuolemaan asti.

Minäkään, vaikka se kyllä tapahtui 2.1.1983 en siitä todistanut ennen kuin hiljakkoin täällä kerroin. Muutamalle läheiselle se on ollut tuttua.

En halua sitä kieltää, sillä selvästi minä muutuin, tosin vähitellen.

Raamatun ahmiminen alkoi heti. Suuri huoli puolison sairaudesta kuolemanpelkoineen helpotti. Tuli uusia ystäviä, kirkko tuli rakkaaksi osoitteeksi ja ehtoollisen nauttiminen tärkeimmäksi .

Kaksi kymmentä vuotta olin kirkkokansaa, sitten tapahtui 7.7.2007 se että minusta tuli körttikansaa.

Vaihdoin  farisealaisuuden armonkerjäläisyyteen. Aloin nähdä avarammin. Rakkaus tuli tärkeimmäksi ihmisten välillä, sen vaikutti Kristuksen rakkaus itseäni kohtaan.

Elämä on siitä alkaen kulkenut johdatuksessa. Vähä vähältä on elämän ja kuoleman arvoitus avautumassa.

Kuolemassa on uuden alku, kuten meille on luvattu. Koska Kristus nousi kuolleista, mekin nousemme !

Siigen saakka syntinen R-m
83
Raamattupiirit / UUSI ELÄMÄ Kristuksessa
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 02.06.25 - klo:06:43 »
Paavali on ensin selvittänyt jo
Avaussanoissa,
sen pitkässä alkulauseessa
ja sitten tervehdyssanoissa,
mikä on Jumalan Evankeliumi.
 
Ja sitten Paavali on jakanut
tarkan tutkielman
Synnistä ja Sovituksesta
- Jumalattomuus
- Tuomio
- Laki
- Jumalan Uskollisuus
- JUMALAN VANHURSKAUS
- Usko
- Lupaus
- Kirkkaus
- Armo

Ja nyt kolmanneksi on vuorossa
Uusi Elämä.

Ja tämä julistus oli kovasti tarpeen,
sillä Paavalin julistama
Jumalan evakeliumi,
jonka hän oli suoraan
Jeesukselta saanut,
hämmensi varsinkin juutalaisia.

Nimittäin tuon
Syntiä ja Sovitusta
koskevan valtaisan opetuksen 
alkaen jumalattomuudesta
ja päätyen armoon
moni oli vääntänyt kieroon.

Ja niin Paavali vielä varmistaa,
että nyt enää ei kukaan
vaan väittäisi sellaista
kuin hänen julistuksensa perusteella
jotkut olivat pilkallisesti sanoneet.

  • Mitä siis sanomme?

    Onko meidän pysyttävä synnissä,
    että armo suureksi tulisi?


Näin jotkut lakihenkiset pilkkasivat
Paavalin opetusta,
ja osoittivat samalla sen,
että he eivät olleet ollenkaan
ymmärtäneet Paavalin julistamaa
Jumalan Hyvää Sanomaa Kristuksesta.

  • Pois se!

    Me,
    jotka olemme kuolleet
    pois synnistä,

    kuinka me vielä
    eläisimme siinä?

Siis nyt Uudessa liitossa
on kysymys jostain ihan
uudesta ulottuvuudesta.

Me synnymme uudesti ylhäältä Hengestä
ja meissä alkaa Uusi Elämä
- Kristuksessa
- Vanhurskaudessa
- Taisteluissa
- Kärsimyksissä

Ja tätä neljän kohdan
selvitystä Uudesta Elämästä
Paavali on nyt aloittamassa
saatuaan valmiiksi
yhdeksän kohdan
selvityksen Synnistä ja Sovituksesta.

Me olemme siis kuolleet
pois synnistä.
Me emme enää elä synnissä.

Me elämme Kristuksessa
ja meidät värjää
jokaista pienintäkin kudosta myöten
Hänen Vanhurskautensa.

Meidät on upotettu Kristukseen
niinkuin värjättävä kangas
upotetaan väriliuokseen.
Ja niin me olemme uusi luomus
Kristuksessa.

  • Vai ettekö tiedä,
    että me kaikki,
    jotka olemme kastetut
    Kristukseen Jeesukseen,
    olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Ja aivan samoin kuin
me olemme Kristuksessa
paitsi kuolleet synnille
olemme myös haudatut
Kristuksen kanssa.

Ja sitten Jeesus
herätettiin kuolleista.

Isän Kirkkaus jollain tavalla
räjäytti tuon kuolleen ruumiin
eläväksi niin,
että käärinliinoihin jäi valokuva
Jeesuksesta.

Ja samoin me olemme Kristuksessa
herätetyt uuteen elämään
Valkeuden lapsina.

  • Niin olemme siis
    yhdessä hänen kanssaan
    haudatut kasteen kautta kuolemaan,

    että niinkuin
    Kristus herätettiin kuolleista
    Isän kirkkauden kautta,

    samoin pitää meidänkin
    uudessa elämässä vaeltaman.


Me emme siis itsessämme
ole suoriutuneet mistään vaiheesta.

Vaan meidät on upotettu siihen,
mikä tapahtui Golgatalla Pääsiäisenä.

Me olemme Kristuksessa
ja siis itse kukin
yksi ruumiinjäsen Hänessä
ja yhteenkasvaneita Häneen.

  • Sillä jos me olemme
    hänen kanssaan yhteenkasvaneita
    yhtäläisessä kuolemassa,
    niin olemme samoin
    myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

Siis me (vanha ihmisemme) emme enää elä.
Me olemme kuolleet Kristuksen kanssa.
Olemme kuolleet synnille.

Jumalan Vanhurskaus
on siis läpivärjännyt meidät,
emmekä enää ole se,
mikä olimme silloin,
kun elimme synnissä.

Me olemme kuolleet synnille.
Tämä on siis fakta eli tosiasia.
Me tiedämme tämän
tuntui miltä tuntui.

  • kun tiedämme sen,

    että meidän vanha ihmisemme
    on hänen kanssaan ristiinnaulittu,
    että synnin ruumis kukistettaisiin,
    niin ettemme enää syntiä palvelisi;

    sillä joka on kuollut,
    se on vanhurskautunut
    pois synnistä.

Meillä on siis nyt tässäkin lupaus,
joka otetaan vastaan uskolla.

Ja silloin meille konkretisoituu 
Jumalan uskollisuus ja vanhurskaus
Jumalan armona eli suosiona
meitä kohtaan.

  • Mutta jos olemme
    kuolleet Kristuksen kanssa,
    niin me uskomme
    saavamme myös
    elää hänen kanssaan,


Me olemme siis Kristuksessa
Häneen upotettuja
ja yhteenkasvaneita,
ja tiedämme faktan eli
varman tosiasian,
että Kritus ei enää kuole.

  • tietäen,
    että Kristus,
    sittenkuin hänet
    kuolleista herätettiin,
    ei enää kuole:
    kuolema ei enää
    häntä vallitse.

Ja kaikki perustuu siihen,
että vanha ihmisemme kuoli
ja Jumalan Kirkkaus herätti meidät
ja räjäytti tai valotti meidät
Jumalan kuvaksi Kristuksessa.

Me olemme sitä mitä olemme
vain Kristuksessa.

Synnille kuoleminen on tosiasia
vain Kristuksessa
ja sen tähden,
että Hän kertakaikkiaan kuoli synnille.

  • Sillä minkä kuoli,
    sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;

    mutta minkä elää,
    sen elää Jumalalle.

    Niin tekin
    pitäkää totena,
    että olette synnille kuolleet,
    mutta elätte Jumalalle
    Kristuksessa Jeesuksessa.


Valitettavasti tuota kohtaa
ei pidä lukea vuoden 38 käännöksestä,
vaan mistä tahansa muusta käännöksestä,
joista kaikista käy ilmi,
että ei missään tapauksessa
ole kysymys siitä,
että me pitäisimme itsemme
synnille kuolleina.

Kirjaimellisesti kääntäen Paavali
sanoo:

Lukekaa/Laskekaa
itsenne kuolleiksi synnille.


Me olemme upotetut Kristukseen,
joka on kuollut synnille.
Ja silloin me olemme osalliset
kaikesta siitä, mitä Jeesus on,
mukaanlukien se,
että synti ei enää Häntä hallitse.

  • Älköön siis synti hallitko
    teidän kuolevaisessa ruumiissanne,
    niin että olette kuuliaiset
    sen himoille,

    älkääkä antako jäseniänne
    vääryyden aseiksi synnille,

    vaan antakaa itsenne,
    kuolleista eläviksi tulleina,
    Jumalalle,
    ja jäsenenne
    vanhurskauden aseiksi Jumalalle.

Pidämme siis tosiasiana sitä,
että olemme kuolleet synnille.

Ja tämän tosiasian tähden
me voimme antaa
itsemme ja jäsenemme
Jumalan käyttöön
eikä suinkaan antaa
synnin hallita itseämme.

  • Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman,
    koska ette ole lain alla,
    vaan armon alla.

Vastaus on nyt annettu
suorastaan typerään
kysymykseen siitä,
pitääkö meidän pysyä synnissä,
että armo tulisi suureksi.

Asia on nyt selvä.
Meidän ei pidä pysyä synnissä
eli ei ole pakko tehdä syntiä,
jotta armo tulisi suureksi.

Ja vieläpä niin,
että synnin ei pidä meitä
vallitseman.

Mutta sitten Paavali
jatkaa ottaen esille
ikäänkuin jatkokysymyksen.

Meidä ei pidä tehdä syntiä,
jotta armo suureksi tulisi,
eikä synnin pidä meitä vallitseman,
mutta ... saammeko tehdä syntiä.

No vastaus tähän on
tietenkin yhtä selvä
kuin ensimmäiseen kysymykseen.

Vastaus
ensimmäiseen kysymykseen
oli Kristuksessa.

Toiseen kysymykseen vastaus
on oleva Vanhurskaudessa.


Room 6:1-14
84
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 14.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 01.06.25 - klo:20:17 »
SV 70   Särkyköön nyt sydämeni

https://www.youtube.com/watch?v=1avv0ohAOU4

1. Särkyköön nyt sydämeni
kovuuttansa itkemään.
Tuskineni, huolineni
tomuun asti painan pään.
Syntieni syytös kantaa
maasta ylös taivaaseen.
Kuka sielunrauhan antaa?
Mitä vaivassani teen?

2. Minne voisin päästä pakoon,
hylätyksi kun näin jään?
Sieluparka kiiruhtakoon
vaikka korven pimeään
taikka sinne, missä pauhaa
merten kuohu väkevä,
sielläkään ei anna rauhaa
silmä kaikkinäkevä.

3. Kuulen, Herra, vaivassani
kuinka kutsut minua,
tahdot käydä rinnallani,
ristin luokse ohjata.
Risti kertoo, ettet soisi
kurjimmankaan kuolemaa
etkä minuakaan voisi
hädässäni unohtaa.

4. Mitä kutsuusi siis vastaan?
Tiedän, olet Isäni,
joka eksynyttä lastaan
lempeästi huuteli,
kun hän kulki synnin teitä
armoasi tuhlaten.
Lastasi et nytkään heitä.
Uskoa jos voisin sen.

Jonas Hellman 1743, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1891, H. Kivekäs 1971, L. Ravantti 2011


85
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 01.06.25 - klo:17:34 »
Tämä on musiikin laji josta pidän kovasti vaikka en tunne muusikkoja.

https://www.youtube.com/watch?v=5rPuy8zJrno

Surge Amica Mea: Surge amica mea · Kees Boeke
86
Seuratupa / Vs: Yli virran 4.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 01.06.25 - klo:08:55 »
Esimerkki elämästä joka jatkuu kuoleman jälkeen täällä ajassakin:

https://www.hs.fi/muistot/art-2000011258639.html
87
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 01.06.25 - klo:08:47 »
Jumalan armo Kristuksessa ( anteeksianto synneistä ) on niin suuri lahja ettei siitä pidä kieltäytyä.
Kun synti painaa, armo tekee vapaaksi .

Kiitos Kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki !

88
Raamattupiirit / Armo
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 01.06.25 - klo:07:38 »
Kirjeen alkulause paljasti
Jumalan Evankeliumin ihanuuden.

Tarvitsemme sitä synnin tähden. 
Synnin ja kuoleman lain on täytyttävä.

Suuri Ilosanoma on se,
että Jeesus on täyttänyt tuon lain
meidän edestämme.

Syntielämä on takana.
Me olemme täytetyt Kirkkaudella,
joka on kuitenkin vielä vähän piilossa
Saviastioissamme.

Yhdeksän kohdan osio
Synti ja Sovitus
tulee päätökseensä.

Se alkoi jumalattomuudesta
ja päättyy Armoon.

Ensin Paavali kertaa vielä
kaiken tähänastien
alkaen ihmisen jumalattomuudeta
ja siitä seuraavasta tuomiosta.

  • Sentähden,

    niinkuin
    yhden ihmisen kautta
    synti tuli maailmaan,
    ja synnin kautta kuolema,

    niin
    kuolema on tullut
    kaikkien ihmisten osaksi,
    koska kaikki
    ovat syntiä tehneet 

Jakeen ensimmäinen palanen
Sentähden
viittaa
kaikkeen edellä olevaan
tuossa luvussa
ja oikeastaan
kaikkeen edellä olevaan
koko Roomalaiskirjeessä.

Koska me siis olemme
uskosta vanhurskautetut,
meillä on rauha
eikä enää vihollisuus
Jumalan kanssa …

Olemme vanhurskautetut
hänen veressään …
Uskon kautta Hänen vereensä.

Kun vielä olimme Jumalan vihollisia,
tulimme sovitetuiksi Hänen kanssaan
Hänen Poikansa kuoleman kautta …
jonka kautta nyt olemme saaneet sovituksen.

Eli kaikki alkoi
synnin tulemisella maailmaan.

  • niinkuin
    yhden ihmisen kautta
    synti tuli maailmaan,
    ja synnin kautta kuolema

Sentähden viittasi
kaikkeen aiemmin kirjoitettuun.

Niinkuin viittaa
ihmiskunnan kantaisän
Aadamin vastuuseen
synnin tulemisesta maailmaan
ja sen seuraamuksiin.

Kukaan muu ei olisi voinut
rikkoa Aadamille annettua kieltolakia
kuin Aadam itse.

Siis synti ei olisi koskaan
voinut tulla maailmaan
kuin tämän yhden ja ainoan
ihmisen kautta.

Ja synnin mukana maailmaan
asteli heti perässä
toinen henkivalta eli kuolema.

Siis koko maailma
oli saanut isännäkseen
uuden valtiaan Aadamin sijaan.

Tämän valtiaan lakeijoita
ovat synti ja kuolema.

Synti ja kuolema siis
hääräsivät nyt kaikkialla
Aadamin hallintaan
annetussa luomakunnassa.

Edes viattomat eläimet
ei edes kasvikunta   
voineet mitään sille,
että elämä oli päättyvä
kuolemaan ja maatumiseen.

Paholainen oli siis nyt
tämän Aadamin haltuun
annetun maailman hallitsija.

Synti ja kuolema
eivät kuitenkaan pääse
riehumaan maailmassa
ihan oman tahtonsa mukaisesti.

Ihminen ei ole pakotettu
olemaan synnin orja.
Ihmisen ei ole pakko
antautua paholaisen palvelijaksi.

Aadamista seitsemäs eli Hanok
eli niin lähellä Jumalaa,
että ei ole vielä nähnyt kuolemaa,
vaan otettiin Jumalan tykö
odottamaan tulevaa tehtäväänsä.

Myöskin Elia otettiin pois
kuolemaa näkemättä.

Pääsääntöisesti kuitenkin on niin,
että jokainen ihminen ja eläin
ja kasvi tulee maaksi jälleen.

Jeesuksen ruumis ei kuitenkaan
nähnyt maatumista.
Eikä Eenokin ja Eliankaan ruumiit
ole sitä näkevä,
kun heidät palvelustehtävänsä lopussa
marttyyreina herätetään eloon
ja kutsutaan taivaisiin
ylösnousemusruumiissaan.
Jerusalemin kaduilta.

Ja jo sitä ennen on
seurakunnan eli uloskutsuttujen
tempauksen yhteydessä tapahtuva niin,
elossa olevat
Jeesuksen Ruumiin jäsenet 
eivä koe maatumista,
vaan kuolema ja ylösnousemus
tapahtuu kirjaimellisesti kääntäen
yhdessä atomivärähdyksessä.

Synti ja kuolema kuitenkin
häärivät edelleen maan päällä.

Mutta koska kaikki ihmiset
ovat samaa lihaa ja luuta kuin Aadam,
niin jokaista meistä
kohtaa ruumiillinen kuolema.

Tämä ruumiillinen kuolema
ei kuitenkaan ole rangaistus.

Se on loppujen lopuksi meidän
pelastuksemme.

Ja siksi Jumala asetti
kerubin vartioitsemaan
Elämänpuun tietä,
ettei ihminen söisi siitä
ja eläisi iankaikkisesti
synnin vallassa.

Aadamia ja Eevaa oli siis
kohdannut hengellinen kuolema.

Ja aivan samoin se kohtaa
meitä Aadamin jälkeläisiä
kutakin vuorollaan.
Ja se tapahtuu samalla tavalla
kuin Aadaminkin kohdalla.
eli rikomme tietoisesti
Jumalan käskyä,
jonka Paavali nostaa esiin
kirjeessään seuraavaksi.

  • niin
    kuolema on tullut
    kaikkien ihmisten osaksi,
    koska kaikki ovat syntiä tehneet

Niin / Siten
viittaa menettelytapaan.

Synti tuli meihin
samalla tavalla
kuin se oli tullut Aadamiin.

Se tuli meihin,
kun rikoimme lakia
ja teimme syntiä.

Ja tuo laki,
joka meidät tuomitsee
on kirjoitettuna
meidän sydämiimme.

Aadamista Moosekseen
asti oli aikakausi,
jolloin ei enää ollut
kirjoitettua tai lausuttua lakia.

Aadam oli rikkonut
hänelle säädetyn kieltolain.

Ja kun Israelin kansa
sai lain,
alkoi kuolema niittää satoa
tuon lain nojalla.

Mutta siinä välissäkin
ja jokaisen ihmisen elämässä
kaikkina aikoina
ihmistä ohjaa ihmisen
sisimpään kirjoitettu laki.

  • sillä jo ennen lakiakin
    oli synti maailmassa,
    mutta syntiä ei lueta,
    missä lakia ei ole;

    kuitenkin kuolema hallitsi
    Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
    jotka eivät olleet syntiä tehneet
    samankaltaisella rikkomuksella
    kuin Aadam,
    joka on sen esikuva,
    joka oli tuleva.

Eli hengellinen kuolema
tuli minunkin osakseni,
kun tein syntiä.

Jokainen meistä on
aikanaan tehnyt väärän valinnan.

Paavali itsekin tunnustaa tuossa
samaisessa kirjeessään myöhemmin,
että synti petti hänet ja tappoi
viitaten VT:n tekstiin:

  • He myivät itsensä tekemään sitä,
    mikä on pahaa Herran silmissä,
    ja vihoittivat hänet.

Kun synti pettää meidät,
me otamme vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on
Ahabin lailla myynyt itsensä
tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä.

Paavali kertoo,
että kuolema
vapauttaa tuosta avioliitosta.

Me olemme vapaat menemään toiselle.
Ja silloin uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan
hallitsevaksi kuninkaaksi
tulee armo ja elämä.

  • mutta missä synti
    on suureksi tullut,
    siinä armo on tullut
    ylenpalttiseksi,

    että niinkuin
    synti on hallinnut kuolemassa,

    samoin armokin
    hallitsisi vanhurskauden kautta
    iankaikkiseksi elämäksi
    Jeesuksen Kristuksen,
    meidän Herramme, kautta.

Ja tuo on lopputoteamus Paavalilta
opetusosioonsa
Synti ja Sovitus

Ja Kristus kuoli
meidän kuolemamme!

Me olemme nyt
Jeesuksen Kristuksen kuoleman tähden
täysin vapaat
menemään toisen Kuninkaan omaksi.
Meidät upotetaan Hänen kuolemaansa,
ja vanha avioliittomme on mitätöity.

Silloin meidät siirretään
pimeyden vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.

Silloin meitä ei enää sido
sen valtakunnan lait,
joihin olimme edellisen
avioliittomme aikana sidotut.

Meidät on vapautettu
synnin ja kuoleman lain alta
Elämän Hengen ja Vanhurskauden
lain alle.

Jeesus on tuon valtakunnan Kuningas,
ja Hän on jo sanonut
”Tahdon”.

Nyt katse on kääntynyt meihin:
Tahdotko sinä ottaa
tämän Jeesuksen Kristuksen …

Jokainen,
joka on ottanut Hänet vastaan,
on tullut Hänen omakseen,
ja siten tullut Jumalan lapseksi.
Siirretty kuolemasta Elämään.

Ja silloin
Kristuksen kuolema
luetaan meidän hyväksemme.
Me olemme Kristuksen kuolemassa
kuolleet entiselle kuninkaallemme.

  • Mutta armolahjan laita
    ei ole sama kuin lankeemuksen;

    sillä joskin yhden lankeemuksesta
    monet ovat kuolleet,
    niin paljoa enemmän
    on Jumalan armo ja lahja
    yhden ihmisen,
    Jeesuksen Kristuksen,
    armon kautta ylenpalttisesti
    tullut monien osaksi.

    Eikä lahjan laita ole,
    niinkuin on sen,
    mikä tuli yhden synnintekijän kautta;

    sillä tuomio
    tuli yhdestä ihmisestä
    kadotukseksi,

    mutta armolahja
    tulee monesta rikkomuksesta
    vanhurskauttamiseksi.

    Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden
    kuolema on hallinnut yhden kautta,
    niin paljoa enemmän ne,
    jotka saavat
    armon ja vanhurskauden
    lahjan runsauden,
    tulevat elämässä hallitsemaan
    yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta.

Eli ensimmäinen Aadam
on yksin syyllinen siihen,
että paholainen sai hallintaansa
tämän planeetan.

Mutta viimeinen Aadam
on yksin saanut aikaiseksi
pelastuksen paholaisen vallasta.

  • Niinpä siis,
    samoin kuin yhden ihmisen
    lankeemus
    on koitunut kaikille ihmisille
    kadotukseksi,

    niin myös yhden ihmisen
    vanhurskauden teko
    koituu kaikille ihmisille
    elämän vanhurskauttamiseksi;

    sillä niinkuin yhden ihmisen
    tottelemattomuuden kautta
    monet ovat joutuneet syntisiksi,
    niin myös yhden kuuliaisuuden kautta
    monet tulevat vanhurskaiksi.


Ja tuon armon välipalan jälkeen
Paavali palaa lakiin viimeisissä
jakeissa,
jotka jo olivatkin esillä.

  • Mutta laki tuli väliin,
    että rikkomus suureksi tulisi ...

Laki ei aiheuttanut syntiä
vaan oli suurennuslasi,
joka paljasti synnin.

Synti oli epäusko
eli epäluottamus Jumalaan
ja usko eli luottamus
paholaisen possessoiman
käärmeen sanaan.

Jos emme luota Jumalaan,
niin joudumme paholaisen valtaan
ikäänkuin avioliiton kautta
ja niine seurauksineen,
jotka paholaisen joukoille tulevat.

Mutta kun olemme Kristuksessa,
niin meitä kohtaa avioero
ja uusi avioliitto,
jossa me olemmekin yhtä Jeesuksen kanssa.

Siirrymme nyt Paavalin kirjeessä
uuteen osioon,
joka selvittää tämän
uuden avaioelämän perusteet.

Room 5:12-21

Gen 5:24
Heb 11:5
2 Kun 17:17
89
Testialue / Vs: Körttikahvila osa 3
« Uusin viesti kirjoittanut vn 31.05.25 - klo:23:40 »
Laitan tänne vielä toisenkin uuden julkaisun.

Laulu on vanha tuttu, mutta uusi video

https://www.youtube.com/watch?v=qBNSqbiUYVs
90
Testialue / Vs: Urheiluhullut, 18. erä
« Uusin viesti kirjoittanut vn 31.05.25 - klo:23:31 »
Nyt on menossa mestareiden liigan finaali, siis jalkapallossa....PSG vie ja Inter vikisee...

NHL-jääkiekossa finaalisarja alkamassa...Florida ja Aleksander Barkov siellä koittaa kolmatta mestaruutta peräkkäin

Italian ympäriajo yhtä etappia vaille valmis, tänään kärkimies vaihtui

Tenniksessä Ranskan avoimet lähestyy ratkaisukierroksia, huiput vielä mukana

Kahden viikon päästä Jukolan viesti Mikkelissä

Yleisurheilun timanttiliiga liki viikoittain kohta, meikämannelle tutut nimet taitaa harjoitella syksyn mm-kisoja varten.

Tällaisia tärppejä... :039:
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10