Jumalan evankeliumi
tulee nyt julistetuksi.
Paavali on jakanut meille
Jumalan Hyvän Sanoman,
jonka sai tiedoksi
suoraan Jeesukselta.
- Niin ei nyt siis ole
mitään kadotustuomiota niille,
jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Kadotustuomio
on synnin ja kuoleman lain
säätämä seuraamus
syntiä tehneille.
Syntiä tehnyt on rikkonut
Jumalan lain eli käskysanan.
Mutta nyt Jeesus on
sovittanut meidät verellään
kärsien meille kuuluvan
kuoleman tuomion.
Ja kun meidät on upotettu Jeesukseen
ja Hänen ristinkuolemaansa,
niin me olemme tuossa Kristuksen
sovitystyössä kuolleet Hänen kanssaan
ja vaellamme nyt Hänessä
kuolleista herätettyinä
Hänen ylösnousemisvoimassaan.
Jumalan laki on toki edelleen
vieläpä ihan uudella ulottuvuudella
säätelemässä meidän elämäämme,
mutta synnin ja kuoleman laki
on jo täytetty Kristuksen kuolemassa.
- Sillä elämän hengen laki
Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut
synnin ja kuoleman laista.
Laki itsessään
ei ole meitä vapauttanut,
vaan päinvastoin tuominnut.
Mutta synti on saanut jo tuomionsa.
- Sillä mikä laille oli mahdotonta,
koska se oli lihan kautta heikoksi tullut,
sen Jumala teki,
lähettämällä oman Poikansa
syntisen lihan kaltaisuudessa
ja synnin tähden
ja tuomitsemalla synnin lihassa,
Ja nyt me olemme Kristuksessa
kuolleet synnille.
Synti ei enää ole hallitsijamme,
eikä määrääjämme,
vaan meitä ohjaa Elämän Hengen laki.
- että lain vanhurskaus
täytettäisiin meissä,
jotka emme vaella lihan mukaan,
vaan Hengen.
Meissä on tapahtunut mielenmuutos,
kun käännyimme ja uskoimme
Evankeliumin eli Hyvän Sanoman.
- Sillä niillä,
jotka elävät lihan mukaan,
on lihan mieli,
mutta niillä,
jotka elävät Hengen mukaan,
on Hengen mieli.
Nyt me ilolla yhdymme
Hengestä syntyneinä Jumalan lapsina
Jumalan lakiin.
- Sillä lihan mieli on kuolema,
mutta hengen mieli on
elämä ja rauha;
sentähden että lihan mieli
on vihollisuus Jumalaa vastaan,
sillä se ei alistu Jumalan lain alle,
eikä se voikaan.
Jotka lihan vallassa ovat,
ne eivät voi olla
Jumalalle otolliset.
Lihan mieli on kuolema.
Se halajaa tehdä
synnin lain mukaisia tekoja,
jotka johtavat
iankaikkiseen kuolemaan
eli eroon Jumalasta.
Mutta me halajamme tehdä
Elämän Hengen lain mukaisia tekoja.
- Mutta te ette ole lihan vallassa,
vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
se ei ole hänen omansa.
Meissä on Elämän Henki,
ja me olemme siirtyneet
kuolemasta Elämään.
Toki asumme edelleen
kuolevaisessa ruumiissa.
- Mutta jos Kristus on teissä,
niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,
mutta henki on elämä
vanhurskauden tähden.
Mutta synteihin kuollut henkemme
on jo herätetty eloon
ja aikanaan myös ruumiimme
kokee saman ihmeen.
- Jos nyt hänen Henkensä,
hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista,
asuu teissä,
niin hän,
joka herätti kuolleista
Kristuksen Jeesuksen,
on eläväksitekevä
myös teidän kuolevaiset ruumiinne
Henkensä kautta,
joka teissä asuu.
Ja jonkin verran saamme
myös kokea maistiasia
jo täällä ajassa
ruumiimme eläväksi tekemisestä
esimerkiksi parantumisihmeiden muodossa.
Paavali ei siis nyt enää puhu
uskosta osattomista
vaan Jumalan lapsista.
Nimenomaan Jumalan lapsina
me olemme ensinnäkin
koko ajan oikein suurjännitteessä
Hengen ja lihan välisessä taistelussa,
jota Paavali selvitti edellisessä luvussa.
Nyt hän siirtyy puhumaan siitä,
mitä meidän
kuuliaisina Jumalan lapsina
kuuluisi tehdä maailmassa.
- Niin me siis, veljet,
olemme velassa,
mutta emme lihalle,
lihan mukaan elääksemme.
Meillä on siis
Jumalan lapsen velvollisuuksia
eli velkaa Isän Rakkauden tähden.
Meidän kuuluu jakaa
saamaamme Rakkautta eteenpäin.
Missään tapauksessa
emme enää ole velkaa
eli meillä ei enää ole
velvollisuutta synnin palvelemiseen.
Tämän tähden meidän
tulee elää jatkuvassa
mielen uudistuksessa
voidaksemme antaa
itsemme eläväksi pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi
toimelliseen Jumalanpalvelukseen,
josta Paavali ohjeistaa myöhemmin.
Mutta jos emme
anna itseämme eläväksi uhriksi,
niin elämämme on
Jumalan lapsenakin kuollutta.
- Sillä jos te lihan mukaan elätte,
pitää teidän kuoleman;
mutta jos te Hengellä
kuoletatte ruumiin teot,
niin saatte elää.
Kysymys ei siis ole siitä,
että meidän pitäisi
teoillamme vahvistaa se,
että me olemme Jumalan lapsia.
Me olemme syntyneet Hengestä
Jumalan lapsiksi.
Ja Paavali vahvistaa vielä sen,
että hän puhuu nyt veljille
eli Jumalan lapsille,
joita Jumalan Henki johdattaa.
- Sillä kaikki,
joita Jumalan Henki kuljettaa,
ovat Jumalan lapsia.
Emme siis elä pelossa,
että jos teen väärin,
niin Isä hylkää lapsensa.
- Sillä te ette ole saaneet
orjuuden henkeä
ollaksenne jälleen pelossa,
Me olemme saaneet lapseuden Hengen
sinetiksi ruumiin lunastuksen päivään saakka.
Ja tämä Henki saa meidät
pienen lapsen tavoin huutamaan:
Isi !
- vaan te olette saaneet
lapseuden hengen,
jossa me huudamme:
"Abba! Isä!"
Siis tämä Henki todistaa meille sen,
että me olemme Jumalan lapsia.
Ei se, kuinka kuuliasia olemme.
- Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa,
että me olemme Jumalan lapsia.
Ja kun olemme Jumalan lapsia
niin me olemme myös perillisiä.
Ja perillisinä meillä on
myös velvollisuuksia.
Velvollisuuksien täyttäminen
ei tee meistä Jumalan lapsia.
Mutta Jumalan lapseus
asettaa meille velvollisuuksia.
- Mutta jos olemme lapsia,
niin olemme myöskin perillisiä,
Jumalan perillisiä
ja Kristuksen kanssaperillisiä,
jos kerran yhdessä
hänen kanssaan kärsimme,
että me yhdessä myös kirkastuisimme.
Siis olemme Kristuksen kanssaperillisiä.
Olemme Hengestä syntyneitä
Jumalan lapsia,
ja jo sen perusteella
Kristuksen kanssaperillisiä
ollen itse asiassa yhtä Hänen kanssaan.
Mutta mitä meille sitten on testamentattu
riippuu siitä, mitä meille on uskottu,
ja miten uskollisia taloudenhoitajia olemme.

Room 8:1-17
UUSI ELÄMÄ
Kärsimyksissä
jatkuu ....