11
Testialue / Vs: Se "Kristuksen sisällinen tunteminen"?
« Uusin viesti kirjoittanut öppiäinen 28.10.24 - klo:19:00 »Eikös se Kari Kuula ole kirjoittanut ihan kirjankin helvetti-aiheesta? Luen sen sitkun on aikaa. (Kuinkahan moni asia mulla on sitkun.)
Mutta kyllä minullakin se käsitys on ollut, ettei juutalaiseen uskoon helvetti mitenkään välttämättä kuulu. Jeesuksen aikaanhan ylösnousemus oli juutalaisten keskuudessa kiihkeän väittelyn aihe. Fariseukset ja Jeesus siinä mukana uskoivat, saddukeukset eivät. Näistä kiistoista kertovat evankeliumien lisäksi muutkin ajan lähteet. Mutta se ja koko kuolemanjälkeinen tuomio taisi olla tuontitavaraa, olisiko pakkosiirtolaisuuden aikaan uskontoon tullut? Alkuperäistä se ei ollut, vaan vielä Vanhan Testamentin vanhemmissa kirjoissa kaikki menivät samaan paikkaan, "isiensä luo". Eli Tuonelaan, jonkinlaiseen varjomaailmaan, joka ei kuitenkaan ollut Helvetti.
Vanhassa Testamentissa Danielin kirjassa taitaa olla niitä ensimmäisiä mainintoja, joiden mukaan tuonelassa olevat nousevat sieltä ylös, toiset ikuiseen elämään ja toiset "häpeään ja ikuiseen kauhuun". Toorassa helvetistä ei puhuta mitään. Danielin kirja on paljon uudempi. Oppineet ovat erimielisiä sen tarkasta ajoituksesta, mutta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta kumminkin. (Ja se pakkosiirtolaisuus, josta Raamattukin kertoo, on kyllä ihan historiallinen fakta, tosin mukaan taidettiin viedä lähinnä yhteiskunnan kerma ja tavispulliaiset jätettiin.)
Joskus kuulin (tai luultavammin luin) saarnan, jossa saddukeukset rinnastettiin aikamme liberaaliteologeihin kun eivät mihinkään ylösnousemukseenkaan usko. Mutta sikäli rinnastus meni pieleen, että saddukeuksethan tuolloin olivat juuri niitä, jotka pitäytyivät vanhoissa uskonnollisissa käsityksissä, joihin ylösnousemus ei kuulunut.
Mutta kyllä minullakin se käsitys on ollut, ettei juutalaiseen uskoon helvetti mitenkään välttämättä kuulu. Jeesuksen aikaanhan ylösnousemus oli juutalaisten keskuudessa kiihkeän väittelyn aihe. Fariseukset ja Jeesus siinä mukana uskoivat, saddukeukset eivät. Näistä kiistoista kertovat evankeliumien lisäksi muutkin ajan lähteet. Mutta se ja koko kuolemanjälkeinen tuomio taisi olla tuontitavaraa, olisiko pakkosiirtolaisuuden aikaan uskontoon tullut? Alkuperäistä se ei ollut, vaan vielä Vanhan Testamentin vanhemmissa kirjoissa kaikki menivät samaan paikkaan, "isiensä luo". Eli Tuonelaan, jonkinlaiseen varjomaailmaan, joka ei kuitenkaan ollut Helvetti.
Vanhassa Testamentissa Danielin kirjassa taitaa olla niitä ensimmäisiä mainintoja, joiden mukaan tuonelassa olevat nousevat sieltä ylös, toiset ikuiseen elämään ja toiset "häpeään ja ikuiseen kauhuun". Toorassa helvetistä ei puhuta mitään. Danielin kirja on paljon uudempi. Oppineet ovat erimielisiä sen tarkasta ajoituksesta, mutta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta kumminkin. (Ja se pakkosiirtolaisuus, josta Raamattukin kertoo, on kyllä ihan historiallinen fakta, tosin mukaan taidettiin viedä lähinnä yhteiskunnan kerma ja tavispulliaiset jätettiin.)
Joskus kuulin (tai luultavammin luin) saarnan, jossa saddukeukset rinnastettiin aikamme liberaaliteologeihin kun eivät mihinkään ylösnousemukseenkaan usko. Mutta sikäli rinnastus meni pieleen, että saddukeuksethan tuolloin olivat juuri niitä, jotka pitäytyivät vanhoissa uskonnollisissa käsityksissä, joihin ylösnousemus ei kuulunut.