Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: seppos - 07.04.17 - klo:13:28
-
Meillä suunnitellaan seurakunnassa ihan vakavasti, että kolehdin voisi maksaa myös pankkikortilla. Neljässä Helsingin kirkossa on aloitettu koekäyttö. Systeemi on sellainen, että valitset paljonko aiot antaa ja sitten pankkikortti sisään ja pin ja homma on sillä selvä. Vaihtoehtoja on kolehdin koolle on viisi ja suomenkielissä seurakunnissa summa on 2-25€ ja ruotsinkielisissä seurakunnissa 5-100€. Mikä on mielipteesi ja tarvitsetko tällaista kysyy nimimerkki "ei koskaan käteistä".
-
Jos tuohon mennään, niin ei se saisi tapahtua virren veisuun säestyksellä, eikä kirkkosalissa. Kirkko ei ole kauppa tai kipari.
Eteis-tiloissa mielestäni se käy, mutta siinä on ohikävelemisen ' vaara' suuri.
Sellainen ' hipaisu' on nopea ja eleettömämpi, mutta kuka sen annettavan summan ensin laittaa. Jos jokainen räplää ja söhlää pin-koodinsa kanssa, tulee mutinaa.
Kehiteltävä idea.
Minulle riittää 'kolehtiraha nenäliinakulmassa-systeemi '.
Yhteisvastuukerääjänä huomasin, että ihmisillä ei ollut monillakaan rahaa pussissaan. Ei itsellänikään ole aina.
-
Jos tuohon mennään, niin ei se saisi tapahtua virren veisuun säestyksellä, eikä kirkkosalissa. Kirkko ei ole kauppa tai kipari.
Eteis-tiloissa mielestäni se käy, mutta siinä on ohikävelemisen ' vaara' suuri.
Sellainen ' hipaisu' on nopea ja eleettömämpi, mutta kuka sen annettavan summan ensin laittaa. Jos jokainen räplää ja söhlää pin-koodinsa kanssa, tulee mutinaa.
Kehiteltävä idea.
Minulle riittää 'kolehtiraha nenäliinakulmassa-systeemi '.
Yhteisvastuukerääjänä huomasin, että ihmisillä ei ollut monillakaan rahaa pussissaan. Ei itsellänikään ole aina.
Kiityos kommenteista. Toivomuksiasi on jo huomioitu eli lähilukukortilla ei tarvitse PIN-lukua eikä sitä tarvitse laittaa laitteeseen vain summa riittää. Toisekseen se sijaitsee eteisessä ja siinä käydään vasta messun loputtua.
-
Olin nuorena töissä eräässä suuressa tavaratalossa jossa sai ns. kielilisän jos osasi jotain ulkomaan kieltä, tässä se tuli mieleen, kun ruotsinkielisilllä on laajempi "mahdollisuus" uhrata. :icon_biggrin:.
On ihan tätäpäivää, olen ko. kikkaa käyttänyt kun joku on tullut kysymään jotain vippiä ja sanonut ettei ole kuin kortti.
Maailma muuttuu, tässä asiassa kannatan kehitystä, tosin jos ei ole yleisöryntäystä ko lahjoitukseen niin soisi summan myös vapaasti vallittavaksi.
-
Lisätietona vielä, että kolehti maksetaan kirkkoon tullessa ja kone antaa kuitin, jonka voi sitten pudottaa haavin, niin ei näytä hölmöltä tai pihiltä.
-
Kannatan ajatusta. Pankkiautomaatteja on niin harvassa, että joskus oikein työstä käy niiden etsiminen. Ja esim. minulla tuo lähin ei aina suostu antamaan rahaa.
Mutta miksi/mistä nuo summarajat?
-
Mieleiseni järjestelmä, vapaasti pankkien ym. käyttöön.
Kolehtikortti, joka kytketty käyttäjän tiliin. Kortin "arvo" yhdellä vilautuksella vakio, esim. 2, 5 tai 10 euroa. Kun korttia vilauttaa lähilukusirulla varustetulle haaville, tililtä siirtyy vakiosumma kolehdin kerääjän tilille. Haaviin voisi tipauttaa tietysti myös käteisrahaa.
Kortteja voisi hankkia muutaman arvoltaan erilaisen (joiden ulkonäkö ei kertoisi arvoa). Näin voisi vilauttaa läheiseen tarkoitukseen kympin korttia, johonkin toiseen viitosen korttia. Kortissa olisi rajoitin, joka estäisi uuden veloituksen tietyksi ajaksi, esim. 5 minuutin ajaksi. Näin tutisevalla kädelläkään ei romuttaisi ruokabudjettia.
Kolehtikorttijärjestelmän tulisi olla avoin. Näin sen voisivat ottaa käyttöön eri uskonyhteisöjen seurakunnat siinä missä erilaiset kansalaisjärjestötkin, kuten Punainen risti, Plan1 jne.
Tällainen (tai vastaava) järjestelmä olisi syytä kehittää pikimmiten, koska käteisen rahan käyttö tulee pian romahtamaan.
Ehdotuksessani on varmaan paljon kehittämisen varaa, mutta saattakaapa asia kolehteja ja katukeräyksiä järjestävien tietoon. Muuten rahantulo ennen pitkää tyrehtyy.
Mt
-
Toisaalta miksi pitää olla koko kolehdinkeruuta? Eikö voisi olla seurakunnalla tili, johon pistää lahjoituksen? Tai vaikka useampi, jos haluaa kohdentaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Kirkon aulassa sitten lipas, johon voi käydessään tipauttaa käteistä, jos haluaa.
Rupesin vain miettimään, onko nykyään köyhiä esim. eläkeläisiä, jotka eivät kehtaa käydä kirkossa, kun ei tosiaan ole varaa pistää kolehtiin vähääkään, eikä toisaalta halua valehdella vain heiluttamalla kättään haavin yllä. Miksi sen antamisten pitää olla niin näyttävää?
-
Kolehti kuuluu ymmärtääkseni kiinteästi Herran ehtoollisen viettoon uhriateriana. Kristus antaa ruumiinsa ja verensä seurakunnalleen ja seurakunta, jota kuvaannollisesti sanotaan myös Kristuksen maanpäälliseksi ruumiiksi, uhraa varojaan heikompien hyväksi. Olenkohan ymmärtänyt oikein?
-
Kolehti kuuluu ymmärtääkseni kiinteästi Herran ehtoollisen viettoon uhriateriana. Kristus antaa ruumiinsa ja verensä seurakunnalleen ja seurakunta, jota kuvaannollisesti sanotaan myös Kristuksen maanpäälliseksi ruumiiksi, uhraa varojaan heikompien hyväksi. Olenkohan ymmärtänyt oikein?
Olet
-
Toisaalta miksi pitää olla koko kolehdinkeruuta? Eikö voisi olla seurakunnalla tili, johon pistää lahjoituksen? Tai vaikka useampi, jos haluaa kohdentaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Kirkon aulassa sitten lipas, johon voi käydessään tipauttaa käteistä, jos haluaa.
Rupesin vain miettimään, onko nykyään köyhiä esim. eläkeläisiä, jotka eivät kehtaa käydä kirkossa, kun ei tosiaan ole varaa pistää kolehtiin vähääkään, eikä toisaalta halua valehdella vain heiluttamalla kättään haavin yllä. Miksi sen antamisten pitää olla niin näyttävää?
Mä oon kanssa sitä mieltä, että kirkossa ei tarvitsisi kerätä kolehtia, vaan jokainen kun haluaa maksaa kymmenykset tai almut, niin tekisi sen rauhassa kotonaan sen mukaan kuin parhaaksi kokee.
Uskoisin että opetus antamisesta saisi aikaan enempi tuloja kirkolle kuin tää kolehti haavien kanssa heiluminen.
-
Kolehti kuuluu ymmärtääkseni kiinteästi Herran ehtoollisen viettoon uhriateriana.
Meillä on täällä Tampereella yhdessä kirkossa torstaisin alkuillasta sellainen pieni arkimessu, jossa ei kerätä kolehtia. Meneekö se nyt sitten jotenkin väärin siellä?
Eikö sitten mielestänne ole sitä vaaraa, ettei köyhä kehtaa käydä kirkossa kun ei ole mistä antaa?
-
Meillä on täällä Tampereella yhdessä kirkossa torstaisin alkuillasta sellainen pieni arkimessu, jossa ei kerätä kolehtia. Meneekö se nyt sitten jotenkin väärin siellä?
Eikö sitten mielestänne ole sitä vaaraa, ettei köyhä kehtaa käydä kirkossa kun ei ole mistä antaa?
Tätini mies, joka oli saita kävikirkossa melkein joka pyhä, mutta ei maksanut kirkollisveroa kun oli saita. Ei kolehti ole millään muodoin pakollinen, vaan se on osa vanhaa uhraamisperinnettä. Jenkit kun laativat perheen budjettia budjetoivat siihen myös hyvätekeväisyyden kulttuurin mukaisesti.
-
Olen kovasti toivonut tätä käytäntöä. Etenkin nyt kun saatiin tuo kortin pikaluku. Hölmöä kaivaa niitä viisisenttisiä repunpohjalta, kun niitä ei kuitenkaan löydy. Ei kortinluku messun pyhyyttä häiritse yhtään enempää kuin se ihmisten hämmennys ja käsien levittely: ei käteistä.
Lompakon kolikkopussi ennen hajoili yhtäpäätä ja silloin niitä kolikoita löytyi ties mistä, setelirahaa ei tavallisesti ole enää ollenkaan kun kaikki maksut hoidetaan kotoa. PLAN saa tavallisesti tukirahansa e-laskuna ja sehän ei kuin yleistyy. Kaksi kolmannesta kaikista tämmöisistä kuukausitukijaa toivovista on tehnyt e-laskusopimuksen. Amnesty tavallisesti kertalahjoituksista jonka mahdollistaa allekirjoituspyyntöjen yhteydessä (vetoomukset) ja jäsenmaksuista jotka voi suorittaa viideksi vuodeksi kerrallaan. En muista kolehtia kerätyn näille.
En sitten tiedä miksi se kuitti pitäisi sinne haaviin pudottaa, helpottaako kolehdin laskemista vai mitä kummaa. Eikös se mennyt niin että vasemman käden oli tarpeetonta tietää, mitä oikea tekee?
-
En sitten tiedä miksi se kuitti pitäisi sinne haaviin pudottaa, helpottaako kolehdin laskemista vai mitä kummaa. Eikös se mennyt niin että vasemman käden oli tarpeetonta tietää, mitä oikea tekee?
Se kuitti pudotetaan sen tähden, että naapuri huomaa, että kolehtiin on osallistuttu. Ei mistää muusta syystä
-
Asiaan liittyy myös se, että kolehti kerätään tiettyyn tarkoitukseen, esimerkiksi seurakunnan omaan nuorisotyöhön tai jollekin järjestölle, niin kuin usein Herättäjän kirkkopyhien yhteydessä Herättäjä-yhdistykselle. Myöntämällä kolehteja kirkko hallinnoi avustusvarojensa jakoa. Samalla tämä käytäntö tekee asian kirkkokansalle puhuttelevammaksi.
Mt
-
Raha on välttämätön väline laupeudentyössä. Siksi keruun liittäminen messun yhteyteen on perusteltavissa. Mihinkä me menisimme, kerjuuta jos häpeisimme? SV 194:6
6. Loppuu heikko virtemme,
loppumaton armo anna.
Kiitos, että puutteemme
jälleen saimme etees panna.
Mihinkä me menisimme
kerjuuta jos häpeisimme?
1. Ota, Herra ylhäisin,
kiitos suusta ihmislasten.
Ylistäähän luontokin
valtiasta valtiasten.
Eikö se, ken ikuisuutta
ikävöi ja maata uutta.
2. Herra, hitaat olemme
rukoilemaan apuasi,
vaikka kaiket päivät me
nautimme näin lahjojasi.
Ominasi ohjaa meitä
vaikka koetusten teitä.
3. Kallis ihmisystävä,
olet kuollut puolestamme.
Emme kiittää ymmärrä,
kumminkin me soperramme.
Hiljaisesti Herrallemme
ylistys soi sydäntemme.
4. Rakkauden siteellä
liitä yhteen sydämemme,
ystävinä säilytä
meidät toinen toisellemme.
Pidä koossa joukkoamme,
estä epäluulojamme.
5. Kiitos, sinut löysimme.
Kiitos, sinä ruokit meitä.
Elähdytä toivomme.
Muista muita eksyneitä.
Kiitos, että kiittää saamme,
niin kuin voimme,
Jumalaamme.
6. Loppuu heikko virtemme,
loppumaton armo anna.
Kiitos, että puutteemme
jälleen saimme etees panna.
Mihinkä me menisimme
kerjuuta jos häpeisimme?
https://www.h-y.fi/193-sanahaku
-
Käteistä toistaiseksi käytän, maksan viikottain kirkollisessa kahvilassa kahvini, jumalanpalveluksen jälkeen kahvirahan sille toimintapiirille, joka on kahvitusvuorossa, joskus jopa kolehtiin. Kirkollisissa myyjäisisäkin monta ryhmää myy tuotteitaan ilman kortinlukijoita. Varsinaiset avustukset monille kerjääville järjestöille hoitelemme sitten kotona pankinkautta.
Kirkoissa on aina tilapäisiäkin kävijöitä, joilta ei voi odottaa korttikannatusta, eikä kortteja omaamattomilta vanhuksiltakaan..