Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Pappako - 04.02.14 - klo:22:08
-
Tervehdys Körttifoorumilaiset!!
Kun Martti Luther eli, niin millainen hirvitys ja villitys vallitsi kristikunnassa? :107:
Pimeän keskiajan ja sen myötä suurten Uskonsotien (30-vuotinen sota) (Suuri Pohjan Sota) käyminen oli arkipäivää. Suomalaisten Hakkapeliittojen haudat ja jopa legendaariset kertomukset urhoollisuudesta taisteluissa Puolassa ja Kroatiassa olevilla hautausmailla kertovat korutonta kieltään ihmisten valtapyrkimyksistä ja taisteluista tuona aikana. :kahvi:
Kirkonmiehet kasvattivat kansaa omista lähtökohdistaan käsin ja kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa oli periaatteena. Tuon ajan Ihmispoloiset ostivat anekaupan avulla syntejään anteeksi ja joutuivat inkvisition vainoamaksi pahimmassa tapauksessa kidutettavaksi ja roviolla poltettavaksi, milloin minkäkin syyn nojalla. Pelastuksesta ei ollut toivoakaan ihmisen taistellessa sieluparkansa puolesta. :'(
Katolisen Kirkon kiistaton valta ja Paavilaisuuden oppi kävi ankaraa taistelua Protestanttien ja Katollisten välillä, jolloin myös Luterilaisuuden oppi-isä, Uskonpuhdistajamme ( Jumalan Sanansaattaja) Martti Luther asteli näköpiiriin ja naulasi teesinsä Wurttenbergin Kirkon Oveen. :eusa_clap:
Millaisia seurauksia nykypäivän Kirkollisen toiminnan kannalta olisi, jos Martti Lutherin kaltainen Uskonpuhdistaja naulaisi teesit uudelleen Luterilaisen Kansankirkkomme Oveen. :017:
Lieneekö asialle uusi tilaus ja miten suhtautuisimme kun Luther suomis i nykypäivän hillitöntä menoa harrastavia seurakuntalaisia kovin sanoin ja kehoittaisi tekemään parannusta sekä palaamaan Raamatun sanan mukaiseen oppiin. Vanhoillisia ja Konservatiivejä tämä varmaankin kannustaa , mutta uudistusmielisille rokkipapeille ja elämänkatsomusoppia kannataville paluu menneeseen voisi viedä pullan väärään kurkkuun. Körttiläisyyden kannalta ja aikanaan Kirkon protestiliikkeenä alkunsa saaneelle liikkeelle niin ainakin uskon Martti Lutheria tarvittaisiin taas. :icon_eek: Mitä mieltä ollaan vai eikö asialla olekin merkitystä Körteille???? Aholansaaren kävijöille terveisiä ja kysymys että: "Vieläkö virret soivat suurella joukolla ja ylistys Jumalalle kaikuu pirteissä jotta katto uhkaa revetä ja parannussaarna saarnataan vahvalla julistuksella oikeaoppisesti rintoja päin?" Ah ja tuon kun saisin kuulla avoimilla lakeuksilla ja selkosilla veisattavan Siionin virren. AMEN. :039:
-
---
Millaisia seurauksia nykypäivän Kirkollisen toiminnan kannalta olisi, jos Martti Lutherin kaltainen Uskonpuhdistaja naulaisi teesit uudelleen Luterilaisen Kansankirkkomme Oveen. :017:
Lieneekö asialle uusi tilaus ja miten suhtautuisimme kun Luther suomis i nykypäivän hillitöntä menoa harrastavia seurakuntalaisia kovin sanoin ja kehoittaisi tekemään parannusta sekä palaamaan Raamatun sanan mukaiseen oppiin. Vanhoillisia ja Konservatiivejä tämä varmaankin kannustaa , mutta uudistusmielisille rokkipapeille ja elämänkatsomusoppia kannataville paluu menneeseen voisi viedä pullan väärään kurkkuun. Körttiläisyyden kannalta ja aikanaan Kirkon protestiliikkeenä alkunsa saaneelle liikkeelle niin ainakin uskon Martti Lutheria tarvittaisiin taas. :icon_eek: Mitä mieltä ollaan vai eikö asialla olekin merkitystä Körteille???? ---
Siinäpä sitä onkin pohtimista. Asiasta olisi paljonkin sanottavaa, mutta jos tähän tulee kovin kärkeviä mielipiteitä, niin veikkaan, että ketju suljetaan ja suvaitsemattoman leima tulee otsaan alta aikayksikön.
Mitä mieltä ollaan vai eikö asialla olekin merkitystä Körteille???? ---
Onhan sillä paljonkin merkitystä, mutta asia täytyy pitää omana tietonaan ja pysyä kaapissa.
-
Arvoisat Körttifoorumilaiset!!!!
Martti Lutherin jättämä perintö Kristikunnalle on kiistaton ja sen sullominen kaappiin saattaa olla ylivoimainen tehtävä. :kahvi: Uskonpuhdistusta tarvitaan kautta vuosisatain, saatikka meidän ajassamme. :eusa_clap:
Kissan pöydällenostaminen olisi varmaan tarpeellista ja haluaisinkin asian olevan siksi tärkeän että mahdollisimman moni vastaisi kysymykseen Martti Lutherista ja hänen Teeseistään, joita oli kymmenen. :icon_rolleyes:
Tällä asialla on varmaan kannatusta ja haluttua mielenkiintoa Körttiläisyydenkin jalanjäljissä matkatessamme. Asiallinen keskustelu ja tieteellisteologista kannaottoa kaivataan, ei mitään tunnekuohuun perustuvia revityksiä.
Olisi mukavaa kuulla eläviä Kirkkohistoriallisiakin mielipteitä asiasta ja yleisesti ottaen huomioon erilaiset kannanotot. :107:
Mitäs mieltä ollaan ja kiitos Pirska vastauksestasi. :)
Olemme kaikki samassa veneessä me kaikki tämän ajan ihmiset joita Uskosta luopuminen ravistelee.
En tiedä kenenkään Lutheria lukiessaan luopuneen elävän Jumalan Uskosta. :icon_rolleyes:
-
Olisi mukavaa kuulla eläviä Kirkkohistoriallisiakin mielipteitä asiasta ja yleisesti ottaen huomioon erilaiset kannanotot. :107:
Mahtoiko Martin Luther olla oman aikansa (myöhäiskeskiajan) rokkipappi? Ja tällä en suinkaan tarkoita sitä, että nykypäivän rokkipapit tms. olisivat nykypäivän luthereita, vaan sitä, että meidän ei ole helppoa nähdä historiallista henkilöä hänen omien aikalaistensa silmin. Se, minkä näemme konservatiivisena, oli ehkä omana aikanaan räävitöntä radikalismia. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että Luther oli radikaali sanan varsinaisessa merkityksessä, eli meni ja pöyhäisi asioita juuria (lat. radix = juuri) myöten. Se sinänsä olisi helposti jäänyt huomiotta, mikäli hän olisi ollut vain tavallinen Raamatun professori, mutta tietämyksensä ja ymmäryksensä lisäksi hän osasi myös pukea ajatuksensa sellaiseen kieliasuun, joka on kovaa tavaraa tänäkin päivänä.
En ole Lutherin tuntija, mutta se vähä, mitä tunnen, on tehnyt vaikutuksen.
Mt
-
Käsittääkseni Luther ei ollut kovin tärkeä tekijä varhaiskörttiläisyydessä. Englantilainen Thomas Wilcox oli ainakin tärkeämpi henkilö Paavo Ruotsalaiselle, joka oli kirkon nähden varmaan radikaalisempi kuin eräät papit nyt. Wilcox on nytkin tärkeä. Näin hänen kirjasensa Herättäjä Yhdistyksen toimistossa tänäkin päivänä. On joskus ollut jopa sellaista puhetta kuin "porttola" kirkosta. Onneksi ne ajat ovat ohi, ja herännäisyys rikastuttaa kansankirkkoa sensijaan, että vastustaisi sitä.
-
Kiitos asialisista vastauksistanne ja olen kanssanne samaa mieltä siitä että Martti Luther oli aikansa radikaali. :eusa_clap:
Kunnioitukseni tuota ihmistä kohtaan vain kasvaa mitä enemmän tutkin hänen elämäänsä ja arvostan sitä rohkeutta jolla USKONPUHDISTAJA nousi paavilaisuutta ja Inkvisitiota vastaan. Etsin tähän Martti Lutherin rukouksen joka on seuraavanlainen. Suora lainaus:
RAKAS TAIVAALLINEN ISÄ. ANNA MEILLE RAKKAAN POIKASI TÄHDEN PYHÄ HENKESI, ETTÄ MEISTÄ TULISI OIKEITA KRISTUKSEN OPETUSLAPSIA JA ETTÄ SYDÄMESSÄMME OLISI POHJATON RAKKAUDEN LÄHDE, JOKA EI KOSKAAN KUIVU. MARTTI LUTHER :eusa_pray:
Jumalan Rauha ja Rakkaus olkoon kaikkien teidän kanssanne! :icon_rolleyes:
-
Lutherilla taisi olla myös olosuhteet puolellaan. Anekauppa, jolla kerättiin varoja paavin valtaviin rakennushankkeisiin (Pietarinkirkko) oli varmaan niin törkeästi ihmisten oikeustajun vastainen, että uskonpuhdistukselle oli sosiaalinen tuilaus. Kirjapainon keksiminen taas antoi keinot levittää viestiä aivan uudella tehokkuudella. Lutherin edeltäjä Jan Hus poltettiin roviolla pari vuotta ennen Lutherin teesejä. Siinä välissä kai kääntyi joku 'historian lehti'.
-
Kiitos Pena ja vastauskin on oikein. :kahvi: Siirtyminen paavinvallasta ja pimeästä keskiajasta uuteen aikaan ei mennyt mutkattomasti ja saattoipa inkvisition edustajat puolustaneet väkivaltaisesti ohkaiseksi käynyttä valtaansa jotaa pelon avulla johdettiin. :107: Uskonpuhdistus ja teesit Kirkon ovessa saivat aikaan muutoksen joka on käynnissä tänäkin aikana. Nykyisin hillittömyyttä ja menoa puolustavat tahot soittavat rokkia kirkoissa ja hartaudenharjoituspaikat ovat täynnä musiikkia ja näytelmiä joilla yritetään koota ihmispoloisia yhden katon alle. Sirkusta en vielä ole nähnyt harjoitettavan mutta entisenä trapetsitaiteilijana uskon senkin ajan vielä olevan mahdollista tuomiokirkossa.
Vaan miten on kun vanhoilliset ja konservatiivit pyytävät moisien menojen lopettamista kirkossa. Sotahan siitä alkaa kun Jumalan sanaa saarnataan niinkuin se on eli Raamatun ja Biblian avulla saarnattu ELÄVÄN KRISTILLISYYDEN SANA ei kaiu kirkoissamme ilman uudistusmielisten vastustusta. Mahtaako rokkipapit olla palkkapappeja kummempia ja onko heillä ainoastaan teologin koulutus ja tahto jolloin ilman omakohtaista hengellistä heräämistä ja katumusta sekä sydämen uskoa saarnataan elämänkatsomusoppia Jumalan Sanan sijasta. Uskonpuhdistajamme Martti Luther varmaan kääntyi haudassaan josko hän tietäisi millaista nykymeno Kansankirkossamme on tapahtunut. :eusa_clap: :icon_eek:
Uskon ensi aakkoset on osoittaneet asioiden olevan yksinkertaisen mutta ihmiset itse etsivät mutkia. Jumalan sana kuuluu kaikille ja sen Saarnaajalla on suuri vastuu seurakunnastansa. Sana jota saarnataan tulisi olla aina sellainen että sen kuulijoiden tunnot heräävät etsimään totuutta ja armahdusta omalle kohdalleen siis rintoja päin. Saarnaajan tulisi myös muistaa että sydämessään saarnatessaan ja julistaessaan Pyhää Jumalan sanaa niin hän joutuu vastaamaan Viimeisellä tuomiolla siitä sanasta ja siitä kaikesta että onko se sana mitä hän on saarnannut ollut kenellekään seurakuntalaiselle siunaukseksi ja onko saarnattu syntien anteeksiantoa eikä tuomiota. Vakava paikka siis. :icon_rolleyes: :icon_lol:
Martti Luther kirjoitti seuraavan rukouksen aikanaan:"MINÄ KIITÄN SINUA,ETTÄ OLEN OPPINUT SEN,ETTEI MINUN PIDÄ KÄYDÄ SYNTIENI KIMPPUUN OMALLA KATUMUKSELLANI EIKÄ PERUSTAA USKOANI TEKOIHIN SAADAKSENI SYNTINI ANTEEKSI. IHMISTEN EDESSÄ SEN MINÄ KYLLÄ VOISIN TEHDÄ JA TUOMARILLE SE KYLLÄ KELPAISI. MUTTA SINUN VIHASI ON IANKAIKKINEN. SEN TÄHDEN MINÄ KIITÄN SINUA, ETTÄ TOINEN ON KÄYNYT KÄSIKSI MINUN SYNTEIHINI, KANTANUT, MAKSANUT JA SOVITTANUT NE. TAHTOISIN USKOA TÄMÄN JA SE TUNTUU MINUSTA LOHDULLISELTA. MUTTA MINÄ EN VOI SITÄ OMISTAA ENKÄ SEN VARAAN HEITTÄYTYÄ. EN VOI SITÄ KÄSITTÄÄ NIINKUIN TULISI. KASVATA SINÄ, HERRA, MINUA, AUTA MINUA JA ANNA MINULLE VOIMAA JA LAHJAA SITÄ USKOMAA. LUO MINULLE PUHDAS SYDÄN JA ANNA MINULLE UUSI, VAHVA HENKI. UUTTA, PUHDASTA SYDÄNTÄ MINÄ EN VOI LUODA;SE ON SINUN TEKOSI. AUTA USKOANI KASVAMAAN PÄIVÄ PÄIVÄLTÄ. AUTA,ETTEN LUOPUISI SIITÄ, VAIKKA KOKO MAAILMA KUKISTUISI JA VIHOLLINEN RAIVOSTUISI. AUTA, ETTÄ PYSYISIN EVANKELIUMISSA SINUN VOIMASTASI." :eusa_pray:
MARTTI LUTHER!!!!
Olkoon Jumalan Rauha ja Rakkaus kaikkien teidän kanssanne.Amen :icon_rolleyes:
-
Olen kerran ollut koskettavassa klovnien jumalanpalveluksessa. Milloinkaan toiste ei Jumalan läsnäolo ole ollut kirkossa niin todellinen. Hänelle tuotiin seurakunnan eteen pehmeä nojatuoli. Pantomiimin keinoin hänet tehtiin lähes näkyväksi. Klovnin hahmo on jollakin tavalla lähellä puolestamme kärsivää Kristusta: "He riisuivat Jeesuksen ja pukivat hänet punaiseen viittaan, väänsivät orjantappuroista kruunun hänen päähänsä ja panivat ruokokepin hänen oikeaan käteensä. He polvistuivat hänen eteensä ja sanoivat hänelle pilkaten: 'Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!' He sylkivät hänen päälleen, ottivat häneltä kepin ja löivät häntä sillä päähän." Mehän nauramme klovnissa vapauttavasti niille heikkouksillemme, joita itsessämme häpeämme.
-
Tervehdys ja tuulahdus ja kiitos PENA hyvästä kertomuksestasi ja kokemuksestasi. :kahvi:
Martti Lutherin elämäntarinassa on paljon kiehtovaa asiaa ja tuntuu että Paavilaisilla ja Lutherin kannattajilla eri osapuolien välillä USKONPUHDISTUKSEN aikaan oli paljon huumoriakin, vaikka asia oli vakava.
>:(
Otin vapaalla ollessani YOUTUUBILLA selvää Martti Lutherista ja sieltäpä löytyikin nimellä hakien oikein hyvää aineistoa Hänen elämästään ja mikä tärkeintä kaikki 95-teesiä, jotka oli tuona aikana 1500 luvulla naulattu Wurttenbergin Kirkon oveen. :eusa_clap:
Uskonpuhdistuksen tarpeellisuuden todistelu on kiistattomasti osoitettu oikeaksi tuona aikana ja tarpeellista se tuntuisi olevan myös meidän aikanamme jottei eksytystä tapahtuisi evankeliumista ja Uskonopista saarnattaessa. Nykypäivin virtaukset ja Rokkipappien sekä uudistusmielisten halu tuoda omia tuotoksiaan Kirkon ja seurakunnan toimintaan vieroittavat kirkkokansaa perimmäisistä opeista ja evankeliumista. Elävän Kritillisyyden sijaan on tullut tanssia ja lauluja ja monenlaista Kuorotoimintaa jolla pyritään kansaa viihdyttämään. Perinteinen Raamatun opetus ja sisältö on saanut väistyä kospelin ja Rökkipappien uusilta virtauksilta, jolloin viihteellisyys on suuremmalla sijalla kuin synnistä ja sovituksesta saarnaaminen.
Tarvittaisiinko Martti Lutheria Uskonpuhdistajaa ja Raamatun opin puolestapuhujaa nykypäivän menoa hillitsemässä vai pitäisikö Kirkon nimi muuttaa sirkus sariolaksi tai joksikin muuksi sopivammaksi hartaudenharjoituspaikan Kirkko nimen sijasta???
Liitän tähän lopuksi Martti Lutherin rukouksen joka on perinteinen ja puhutteleva.
HERRA ÄLÄ ANNA MINULLE KULTAA TAI HOPEAA, VAAN LUJA JA VAHVA USKO. EN TAVOITTELE MAAILMAN NAUTINTOJA ENKÄ ILOA, VAAN LOHDUTUSTA JA VIRVOITUSTA, JOTA SINUN SANASI ANTAA, EN PYYDÄ SITÄ MITÄ MAAILMA PITÄÄ ARVOSSA, SILLÄ SE EI LISÄÄ ELÄMÄÄNI MINKÄÄN VERTAA. ANNA MINULLE PYHÄ HENKESI VALAISEMAAN SYDÄNTÄNI, VAHVISTAMAAN JA LOHDUTTAMAAN MINUT OIKEASA USKOSSA JA LUOTTAMUKSESSA SINUN ARMOOSI ELÄMÄNI LOPPUUN ASTI. AMEN :eusa_pray:
MARTTI LUTHER!!!
Jumalan Armo ja Rauha olkoon kaikkien teidän kanssanne. :icon_rolleyes:
-
Tosikkona olen varmaan väärässä paikassa. Kirkko olikin varmaan uudistuksen tarpeessa Martti Lutherin aikana ja hän oli tärkeimpiä uudistajia. Arvostan erityisesti hänen vaikutustään Raamatun kääntäjänä ja teologina. Hänhän hillitsi reformoitujen liioiteltua predestinaatio-oppia.
Roomalaiskatolilainen kirkko teki suurenmoisen eleen julkaisemalla novus ordo messun v. 1970. Harva kristillinen kirkko on tullut vastaan siinä asiassa niin hyvin kuin Suomen ev.lut. kirkko virsikirjan uudistuksessa.
Kuitenkin itse eläydyn paremmin Siionin Virsiin!
-
Innostuneena Mestari Eckhadtin opetus- ja saarnakokoelmasta tutustuin samalla oikeastaan ensi kerran johonkin tiettyyn teologiseen ajatteluun kirjan kautta.
Tästä syvällisestä ajattelijasta hakeuduin netin kautta Ireneos Lyonilaisen sanoihin 100-luvulla. Sitten katsoin hernnhutilaisuudesta ja pietismistä
Olavi Peltolan nettikirjoituksessa. Siinä lopuksi hän kertoi ajatuseroistaan Kansanlähetykseen. Sitä suuntaa jo jonkin verran tunnenkin. Kansan Raamattuseuraan Peltola suhtautuu suopeammin. Katselin hiukan Erkki Lemisestä kirjoitettua. Häntä olin käynnyt useita kertoja kuulemassa. Ihmisenä pidin kovasti Erkistä ja runotkin ovat erkkimäisen sykähdyttäviä. Pietismiä en silti kannata.
Lutherista olen ammoin lukenut elämänkerran. Katekismus on luettu, mutta ulkoa en sitä osaa. Lutheria kuuntelen luettuna radiosta. Kaikki on hänellä tähänkin aikaan pätevää. Joskus on joku vanhahtava sanonta. Se vain piristää ja edustaa aikakauttaan.
Körtit kunnioittavat Lutherin opetuksia, virsiä ja elämääkin, vaikka hän oli aikansa "vikuri". Tämä liike näistä kaikista mainituista on tullut minulle rakkaaksi. Ilman myyntipuheita.
En usko että minusta tulee koskaan mitään kirjanoppinutta. Elämä arjessa on sittenkin tärkein, uteliaallekin.
-
Innostuneena Mestari Eckhadtin opetus- ja saarnakokoelmasta tutustuin samalla oikeastaan ensi kerran johonkin tiettyyn teologiseen ajatteluun kirjan kautta.
Körtit kunnioittavat Lutherin opetuksia, virsiä ja elämääkin, vaikka hän oli aikansa "vikuri".
Mestari Eckhardt ja Lutteerus olivat samankaltaisia ajattelussaan. Lutteeruskin kävi ja eli augustinolaisluostarissa.
-
Mestari Eckhardt ja Lutteerus olivat samankaltaisia ajattelussaan. Lutteeruskin kävi ja eli augustinolaisluostarissa.
Siis, turvallisessa seurassa eteenpäin.
Yksi kysymys: Oletko ajatellut sitä kohtaa jossa M E sanoo että; tuli on ilmassa parempi kuin sade ! Ei ole vielä auennut.
-
Minun mielestäni Lutteeruksen ristinteologia on samankaltaista... mm. kärsimys on suurin onni, taivaallinen valo on pimeyttä. Mutta Sinulle voisi antaa neuvon, että kaikkein suurin katolisen kirkon mystikko on Ristin Johannes (s. 1542). Muutamia kirjoja hän on kirjoittanut ja miltei paras on "Elävä rakkauden liekki". Körttiläisen ja sitten katolisen Seppo A. Teinosen kääntäminä. Minulla on omituinen kirjamaku... mm. Lutteerusta Haikolan kannalta, Ristin Johannesta ja Jerry Cottonia.
-
Rakas veljeni ! Otan vinkkisi kiitollisena vastaan. Jos sinulla on Jerry Cottonisi, niin minulle ovat dekkarit ja historialliset romaanit. Elämää voi katsella niistäkin vinkkeleistä jotakin oppiakseen.
Ja sitten Lutteerukseen. Yhden elämänkerran olen hänestä kaun sitten lukenut. Siitä en muista muuta kuin sen kovan ukonilman. Myös sen, tietenkin, että saatana sai mustepullosta. Martti itse naukkaili ahkerasti olutta. Kathariina käännytteli häntä viininjuojaksi.
Katekismuksen olen lukenut oppikoulussa ja kirkon Katekismuskoulussa. Mistä alottaisin Martti-maisterin teoksista? Saan Eckhardin pian loppuun ja tilaan Ristin Johanneksen. Ehkä se maakuntakirjastosta löytyy.
Tsau , veikkoseni ! Olen niin hyvillä mielin eilisen kokemusten jälkeen.
-
Minun mielestäni Lutteeruksen ristinteologia on samankaltaista... mm. kärsimys on suurin onni, taivaallinen valo on pimeyttä. Mutta Sinulle voisi antaa neuvon, että kaikkein suurin katolisen kirkon mystikko on Ristin Johannes (s. 1542). Muutamia kirjoja hän on kirjoittanut ja miltei paras on "Elävä rakkauden liekki". Körttiläisen ja sitten katolisen Seppo A. Teinosen kääntäminä. Minulla on omituinen kirjamaku... mm. Lutteerusta Haikolan kannalta, Ristin Johannesta ja Jerry Cottonia.
Ristin Johannes, Elävä rakkauden liekki on varattu nyt minulle. Oli 1 kpl kairjaston varastossa. Olen kerran käynyt siellä, museolta tuoksui. Pekka ,
:002:
-
Kuopiossa on yleisten kirjastojen valtakunnallinen varastokirjasto.
-
Innostuneena Mestari Eckhadtin opetus- ja saarnakokoelmasta tutustuin samalla oikeastaan ensi kerran johonkin tiettyyn teologiseen ajatteluun kirjan kautta.
Tästä syvällisestä ajattelijasta hakeuduin netin kautta Ireneos Lyonilaisen sanoihin 100-luvulla. Sitten katsoin hernnhutilaisuudesta ja pietismistä
Olavi Peltolan nettikirjoituksessa. Siinä lopuksi hän kertoi ajatuseroistaan Kansanlähetykseen. Sitä suuntaa jo jonkin verran tunnenkin. Kansan Raamattuseuraan Peltola suhtautuu suopeammin. Katselin hiukan Erkki Lemisestä kirjoitettua. Häntä olin käynnyt useita kertoja kuulemassa. Ihmisenä pidin kovasti Erkistä ja runotkin ovat erkkimäisen sykähdyttäviä. Pietismiä en silti kannata.
Lutherista olen ammoin lukenut elämänkerran. Katekismus on luettu, mutta ulkoa en sitä osaa. Lutheria kuuntelen luettuna radiosta. Kaikki on hänellä tähänkin aikaan pätevää. Joskus on joku vanhahtava sanonta. Se vain piristää ja edustaa aikakauttaan.
Körtit kunnioittavat Lutherin opetuksia, virsiä ja elämääkin, vaikka hän oli aikansa "vikuri". Tämä liike näistä kaikista mainituista on tullut minulle rakkaaksi. Ilman myyntipuheita.
En usko että minusta tulee koskaan mitään kirjanoppinutta. Elämä arjessa on sittenkin tärkein, uteliaallekin.
Eikö vaan kuitenkin ollut jännittävää. Minusta tuo joutaa roskapönttöön koko titteli, kirjanoppinut. Kun oppisi Isoa Kirjaa, se merkitsisi suuria. Tarkoitan, ihan ulkoa. Ulkoaopiskelu. torjuu Alzheimerin tautia ja moni epäselvä kohta avautuu niinkin että se kulkee mielessä. Päätän usein ruveta lukemaan Raamattua ulkoa. :003:
-
3-vuotiaana minä olin ylpeä osatakseni vastata puhelimeen. Puhelin soi ja minä vastasin. Sieltä kuului "jaha, jaha, ootko sinä saanut maksalaatikkoa?" Kysyjä oli etiikan professori Lauri Haikola. Siinä tuli kristinusko minuun tietoisesti.
-
Ymmärsitkö myös Haikolan kysymyksen piiloviestin : Rautaista, vahvistavaa ?
Minun iloni kumpusi lapsena uusista lakeerikengistä. Hypellen katua alas taisin ylistää jumalaa niistä. Se oli kumman pyhä kokemus, sillä muistan sen yhä. Pula-aikana se oli suuri juttu.
-
:eusa_angel:
-
Tänään ei ole maksalaatikkopäivä. Lähden syömään lounasta Sibeliustaloon. Siellä tarjotaan myös kevytvaihtoehtoja ! :icon_biggrin:
-
Lähden syömään lounasta Sibeliustaloon. Siellä tarjotaan myös kevytvaihtoehtoja ! :icon_biggrin:
Mikä on kevytvaihtoehto Sibeliukselle? Oskar Merikanto?
-
...voi muuten olla!
-
Sibeliustalo vaihtui nepalilaiseksi kansanravintolaksi. Rahapussi keveni vähemmän.
Tämä oli käytännön ratkaisu yhden osallistujan hammaslääkärin vastaanoton sijainnin takia. Ei huono !, kuten Jorma Uotinen sanoisi.
-
Edelläkävijämme uskonpuhdistaja ei kuvista päätellen tainnut paljon perustaa ruoan ja juoman suhteen mistään kevyistä vaihtoehdoista. Mahtoiko niitä hänen aikanaan ollakaan?
-
Katharaina olisi halunnut Martti-maisterin käyttävän punaviiniä oluen sijaan. Liekö mies totellut ?
-
Liekö mies totellut?
Tässä ollaankin jo vakavien kysymysten äärellä. Miä en sano mittää!
-
Minun mielestä jokin asiantuntija sanoi vain (Teol.toht.) sitä, että Lutteerus tykkäsi sekä oluesta että viinistä. Mutta niillä oli eri tarkoitus tai kohderyhmä. Enkelit tykkäsivät viinistä ja meille ihmisille jäi vain olut. Kyllä ihmisetkin saa juoda viiniä, mutta hengellinen tarkoitus tulee pitää voimassa. Viini on enkelien juoma.
-
Juhani tietää. Minun Luther-tuntemukseni on fiktiivinen. Muistoni perustuu Jacob Knudtsenin romaaniin Vuorimiehen poika, sekin luettu jo vuosikymmeniä sitten.
Seuraavat luettavat hyvät kirjani ovat Lutherin opetuksia ja puheita. Jospa jo alkaisin ymmärtää . :017:
Suosituksia otetaan vastaan.
-
Juhani tietää. Minun Luther-tuntemukseni on fiktiivinen. Muistoni perustuu Jacob Knudtsenin romaaniin Vuorimiehen poika, sekin luettu jo vuosikymmeniä sitten.
Seuraavat luettavat hyvät kirjani ovat Lutherin opetuksia ja puheita. Jospa jo alkaisin ymmärtää . :017:
Suosituksia otetaan vastaan.
Minun mielestäni vanhan Lutteeruksen "Pöytäpuheita" olisi vaikka kirja ei olekaan hänen tekemänsä - opiskelijat kirjoittivat sen Käthe-rouvan tumman oluen huuruissa. Nuorta Lutteerusta minä voisin seuraavaksi suositella... Puhe hyvistä teoista ja Kristityn vapaus.
-
Kristityn vapaus ja pöytäpuheet varasin. Ensinmainittu on muistaakseni ollutkin minulla, mutta joku toinen kirja vei silloin kaiken aikani.
-
"Puhe hyvistä teoista" -kirjan s. 99-102 on meille ihmisille rajua tekstiä. Ja se on hyvinkin totuudellista.
-
^Onko se tämä (http://www.gutenberg.org/files/418/418-h/418-h.htm) sama? En löytänyt oikealla kielellä.