Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pirska - 10.07.13 - klo:19:19
-
Kun lehtiin tehdään uutisia herätysliikkeiden kesäjuhlista, niin toimittajat tietysti yrittävät etsiä semmoista tietoa, mikä herättäisi lukijoiden mielenkiintoa.
Valtakunnalliset lähetysjuhlat:
Lähetysseuran päätös siunata lähetystyöhön rekisteröidyssä parisuhteessa asuva pari on hämmentänyt monia.
Suviseurat:
SRK:n Hänninen: Salmen synninpäästö ei sama kuin uskovaisen ihmisen julistama
Herättäjäjuhlat:
Mitä usein kutsutaan raamatullisuudeksi, täyttää harhaopin tuntomerkit. Kaikki se, mikä on Raamatussa, ei ole Jumalan sanaa.
Kansanlähetyspäivät:
Poliisiministeri rohkaisi toimimaan vastoin lakia
Mitä tästä opimme? Kyllä nuo uskovaisiksi itsensä lukevat ovat sitten kieroja ja lieroja. Kaikki kristilliset liikket pitäisi lailla kieltää?
-
Tai sitten lehdille pitäisi antaa valmiit julkilausumat mitä voivat julkaista...ei taida onnistua nykyään.
Kai tämä on esimerkki sananvapauden olemassaolosta ja median vallasta ja siitä kenen vallassa media on.
-
Nimenomaan siitä, kenen vallassa media on. Hyvä huomio!
-
Haaste foorumilaisille
Kehittäkääpä muutama mielestänne sisällöltään asiallinen otsikko Haapajärven herättäjäjuhlilta. Muistakaa, että otsikon pitäisi herättää lehden lukijan kiinnostus - tai se ei ainakaan saisi aiheuttaa jutun automaattista ohittamista.
Otsikko kiinnittää katseen
Otsikossa kannattaa välttää
- Kysymysmuotoa. Otsikon pitää antaa vastaus mielellään useampaan kuin yhteen uutiskysymykseen. Kysymys ei kerro lukijalle mitä on tapahtunut.
- Lyhenteitä.
- Kieltosanoja. Monta negatiivista otsikkoa samalla sivulla antaa lukijalle kaikesta negatiivisen kuvan.
Otsikko voi
- Leikkiä tunnetuilla sanonnoilla.
- Olla ote aiemmin tunnetusta tekstistä.
- Sisältää alkusointuja.
(Lähde: http://www11.edu.fi/lehti/toimittajakoulu/osa7.html)
Aiheeksi sopii tietysti yhtä hyvin myös jokin muu hengellinen kesäjuhla. Aineksia otsikoihin löytynee järjestävän tahon verkkosivuilta.
Mt
-
Herättäjäjuhlat yhden kortin varassa
Siionin virret vetää juhlakansaa koolle...
-
Puolusti heikoimpia - villiinnytti ihmiset eroamaan kirkosta
Päivi Räsänen kritisoi abortteja ja vertasi, että teurastettavat eläimet on tainnutettava, mutta abortoitavan sikiön kivuista ei välitetä.
-
Vauvasta vaariin kokoonnuttiin runsaslukuisina hengellisille kesäjuhlille
-
Hengellisten kesäjuhlien suosiota vaikea ymmärtää
Hengellisille kesäjuhlille kokoontuu joka kesä kymmeniä tuhansia ihmisia. Miksi?
Herättäjäjuhlilla siedetään kaikkia. Miksi?
-
Körtit eivät laula
Siionin virsiä ei lauleta, vaan veisataan.
-
Körtit eivät laula
Siionin virsiä ei lauleta, vaan veisataan.
Tuo oli hyvä!!!!
-
Körttikansa päivitti oppiaan, raamatuista kierrätyskuitua.
-
Päivi Räsänen - maallikkosaarnaaja ministerinä!
-
Körttikansa päivitti oppiaan, raamatuista kierrätyskuitua.
Eiköhän tuossa ole aika ronskisti liiottelua. Kukaan ei ole tuollaista puhunut. Pysytään asiassa.
-
Suutari pysyi lestissään
Lauantain aamuseuroissa puhunut Sanna Suutari...
-
Herättäjäjuhlat - kielillä puhumista vain lähetysseuroissa.
-
Herättäjäjuhlilla siedetään kaikkia. Miksi?
Edellisen olen jossakin nähnyt ja kuullut, ja tv uutisoi usein juhlista joille "jälleen kokoonnutaan tuhansittain" tai muuta, mutta tämä oli mielestäni lyömätön. Jos tuo "miksi" puuttuisi, niin terä puuttuisi, mutta sorvattaessa kysymysmuotoon, niin siihen sisältyykin jo monta kysymystä. Ihan totta? Miten niin? Ketä kaikkia? Entäs jos muslimi pistäytyy? Millai siedetään? Ai ettei katsota hitaasti? Ajeta ulos?
Pidän kysymyksestä, johon ei niin vain vastattukaan. jokin "Jokainen on tervetullut - todellako?" Ei "omaa joukkoa varten" Ei "meikäläisten" kokoontuminen? tai miten se muotoillaan.
Ääähhh... Taas osallistun uneliaana.
-
Leena, hienosti kirjoitat ja kommentoit uneliaana, kuten minäkin :eusa_angel:
-
Virrestä virisi vireä värinä! :kahvi:
-
KÖRTTKANSA OPIN HELTEESSÄ !
Varjonpaikkoja puuttui.
-
Tässä oikea otsikko:
RÄSÄNEN EI OLE KIRKON ÄÄNI.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071117252662_uu.shtml
-
Happohyökkäys seurapuheen aikana
Körttipastillit tekivät kauppansa...
-
Happohyökkäys ; )
Tuo olis muuten mahdolllinen uutinen johonkin keltaseen lehteen.
Etusivulle otsikko ja isolla ; ) :kahvi:
-
Eiköhän tuossa ole aika ronskisti liiottelua. Kukaan ei ole tuollaista puhunut. Pysytään asiassa.
Liioittelua, epäilemättä. Ja reagoinnissa ehkä lievää huumorintajun puutetta. Hyvää kesän jatkoa! :kahvi:
-
Heränneet unessa!
Seurapenkillä istues auringon hellimänä meni silimät väkisten kiinni :015:, kun kuunteli joskus niin monotonista seurapuhetta. Varsinaasia miälenkiintoosia herätyspuheeta kaipaasin enemmän korvilleni, notta AUTS! Körtit on joskus olleet kirkon ryhtiliike ja yhteyskunnan selekärankaa, mutta nyt ollaan aika heikkoja kannanotoissamme. Rakkauden kaksoiskäsky antaa hyvät evähät tekoihimme: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat". Tässä on meille aivan tarpeeksi purtavaa ja tekemista, ettei tarvitte raamatusta ettiä lyömäaseita lähimmäistämme kohtaan vaan ainoastaan yrittää rakastaa tätä ja koko luomakuntaa.
Seurakentällä kun kuluttaa luppoaikaa, niin on tullu miälehen, että voisko antaa tavallisille maallikko ukoille ja akoille puhepaikan, jossa he vois pitää sellaasen seurapuheen mitä pitävät syrämmessään? Puhepaikan valvoja voisi mykistää mikrofonin, jos joku rupeaa liikaa politikoimahan tai häiriköimähän :076:.
-
Heränneet unessa!
Seurapenkillä istues auringon hellimänä meni silimät väkisten kiinni :015:, kun kuunteli joskus niin monotonista seurapuhetta. Varsinaasia miälenkiintoosia herätyspuheeta kaipaasin enemmän korvilleni, notta AUTS! Körtit on joskus olleet kirkon ryhtiliike ja yhteyskunnan selekärankaa, mutta nyt ollaan aika heikkoja kannanotoissamme. Rakkauden kaksoiskäsky antaa hyvät evähät tekoihimme: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat". Tässä on meille aivan tarpeeksi purtavaa ja tekemista, ettei tarvitte raamatusta ettiä lyömäaseita lähimmäistämme kohtaan vaan ainoastaan yrittää rakastaa tätä ja koko luomakuntaa.
Seurakentällä kun kuluttaa luppoaikaa, niin on tullu miälehen, että voisko antaa tavallisille maallikko ukoille ja akoille puhepaikan, jossa he vois pitää sellaasen seurapuheen mitä pitävät syrämmessään? Puhepaikan valvoja voisi mykistää mikrofonin, jos joku rupeaa liikaa politikoimahan tai häiriköimähän :076:.
Mörtti puhuu asiaa. :023:
PS: Joko mykistää mikrofoni tai aloittaa virsi puheen päälle.
-
Körttiläinen Hyde Park? Siinäpä idea eteenpäin esitettäväksi.
Ja, hm, viereen vapaaehtoisveisaajat valmiina aloittamaan virren, jos niikseen tule... :icon_cool:
-
Löytynyt Löytyn Weisuumessu
-
Körttikansa jupisee - johto nukkuu ruususen unta
-
Körttikansa jupisee - johto nukkuu ruususen unta
Tuo ei ihan totta ole.
Körttikansa ei hyväksy kaikkea vaan miettii itse
-
Körttikansa jupisee - johto nukkuu ruususen unta
Tuo ei ihan totta ole.
Körttikansa ei hyväksy kaikkea vaan miettii itse
Körttikansa on jupissut jo vuosikymmeniä, se on faktaa. Minä olen kuullut niitä jupinoita melkoisesti. Jos joku on jupissut näyttävämmin, niin hänet on kyllä nopeasti palautettu ruotuun. Johto kuvittelee, että jupisijat nuolevat haavansa loputtomiin. Olen kuullutkin kommentin, että "kyllä ne silti tulevat sinne". Herättäjäjuhlilla on pitkät perinteet ja körtit eivät käännä kelkkaansa kovin nopeasti, kuten esimerkiksi jotkut kirkosta eroajat. Siksi liikkeellä on vielä sentään melkoisesti kannattajia. Onhan meillä toki erittäin hyviä puhujia ja Siionin virret.
Omilla aivoilla on onneksi opetettu ajattelemaan, joten ihan kaikki ei mene läpi. Samoin semmoista on opetettu, että jos jollakin toisella porukalla on viisaita tyyppejä, niin heitä ei lytätä vain siksi, että sattuvat olemaan toisessa porukassa.
Aholansaarinkin kaipaa kovasti talouden kohentumista. Ellei minua olisi niin rankasti ottanut päästä määrätyt piirteet tässä liikkeessä, niin olisin kyllä voinut panna Aholansaareen vaikka koko jälkikasvun rippikouluun. Sitä en kuitenkaan tehnyt. Eivät vissiin jupisijoiden suun tukkijat ole ottaneet semmoista asiaa huomioon. Toki tiedän, että verotukselliset seikat ovat vaikuttaneet Aholansaaren talouteen, mutta sittenkin!!!
Jotenkin on jäänyt semmoinen kuva, että jos uskaltaa kritisoida liikettä sisältäpäin, niin joutuu heti altavastaajaksi.
-
Heränneet unessa!
Seurapenkillä istues auringon hellimänä meni silimät väkisten kiinni :015:, kun kuunteli joskus niin monotonista seurapuhetta. Varsinaasia miälenkiintoosia herätyspuheeta kaipaasin enemmän korvilleni, notta AUTS! Körtit on joskus olleet kirkon ryhtiliike ja yhteyskunnan selekärankaa, mutta nyt ollaan aika heikkoja kannanotoissamme. Rakkauden kaksoiskäsky antaa hyvät evähät tekoihimme: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat". Tässä on meille aivan tarpeeksi purtavaa ja tekemista, ettei tarvitte raamatusta ettiä lyömäaseita lähimmäistämme kohtaan vaan ainoastaan yrittää rakastaa tätä ja koko luomakuntaa.
Seurakentällä kun kuluttaa luppoaikaa, niin on tullu miälehen, että voisko antaa tavallisille maallikko ukoille ja akoille puhepaikan, jossa he vois pitää sellaasen seurapuheen mitä pitävät syrämmessään? Puhepaikan valvoja voisi mykistää mikrofonin, jos joku rupeaa liikaa politikoimahan tai häiriköimähän :076:.
.. .kirkon ryhtiliike ja yhteiskunnan selkärankaa.... Ainakin aikoinaan. Totta! Tuo Mörtin Hyde Park on myös kehittelemisen arvoinen asia. Mielestäni meidän on myös kuunneltava nyt Pirskaa ja miettiä ihan tosissaan sitä mitä hän sanoo. Vielä: seppoksen suutakaan en ole tukkimassa - en tosin siihen pystyisikään! :kahvi:
-
.. .kirkon ryhtiliike ja yhteiskunnan selkärankaa.... Ainakin aikoinaan. Totta! Tuo Mörtin Hyde Park on myös kehittelemisen arvoinen asia. Mielestäni meidän on myös kuunneltava nyt Pirskaa ja miettiä ihan tosissaan sitä mitä hän sanoo. Vielä: seppoksen suutakaan en ole tukkimassa - en tosin siihen pystyisikään! :kahvi:
Kuin myös ajattelen. Toivoisin että Pirska saisi tilaa kertoa havainnoistansa, jos haluaa, vaikka jotenkin yleispätevästi - minä en tiedä miten sanoa tämä viisaasti tässä - ja, että kuunneltaisiin eikä saman tien kiihtyisi kansa, että kuin sinä noin voit sanoa. Pirskalla on tänne pitkiä juuria ja hän osaa netikettiä, ja arvelen että on nuoresta nähnyt muutoksia, joista voisi mainita, miltä he vaikuttavat. Mutta siis jos hän haluaa, tietty. :kahvi:
-
Pirskan mainitsemat "jupinat" kiinnostavat. Voisiko niitä nostaa keskusteluun. Ihan yleisellä tasolla kiihkottomasti. Mitä ne jupinat koskevat?
-
Tänä vuonna on jupistu Jaakko Heinimäen raamattutunnista, josta nyt on ollut täälläkin paljon puhetta. Veikkaan, että jos heränneille olisi järjestetty suljettu lippuäänestys, niin Heinimäkeä ei olisi päästetty puhumaan juhlille. Viimeistään puheen jälkeen olisi suurin osa ollut hänen kanssaan eri mieltä, vaikka hän varmaan onkin ihan mukava ja viisas mies. Myös aikaisempina vuosina on Herättäjäjuhlilla ollut puheita, joista media on saanut herkullisia otsikoita ja joissa kuitenkin on semmoisia piirteitä, mistä hyvin monet heränneet ovat olleet todella murheellisia. Jo kauan ennen kuin itse edes huomasin mitään, joku sanoi, että Siionin virret ja seurapuheet ovat aika tavalla ristiriidassa keskenään. Hankalaa on nyt yhtäkkiä alkaa eritellä kaikkea, mitä aiemmin on ollut esillä.
Olen kokenut tälläkin foorumilla usein sen, että jos jotain tämmöistä olen yrittänyt kertoa, niin vastaukseksi on vedetty seuraavaa:
-pitäisikö palata punaisen värin, peilien, tanssin yms. kieltoihin
-Raamatussakin on sitä ja tätä, (irrotettuna asiayhteydestään)
Minusta tanssikiellot yms ovat niitä "isien perinnäissääntöjä", joilla ei ole mitään merkitystä.
Aikanaan olisin kaivannut herännäisyydeltä tukea lasten kasvatukseen ja ohjaamiseen niin, että he tekisivät oikeita valintoja elämässään. Sitä tukea en ole Herättäjä-Yhdistykseltä saanut. Jos otan jonkun asian esille, mistä halusin heitä varjella, niin vastausryöppy on niin ärsyttävä, että parempi olla mainitsematta. Kaikki perustellaan sillä, että eihän täällä kukaan ole synnitön. Okei, jos ei kukaan ole synnitön, niin rellestetäänpä sitten ihan reilusti. Kyllä herännäisyydessä on ennen ainakin painotettu tosiaan sitä, että tämän maailmanajan menoon ei tarvitse mukautua joka asiassa. Tämäkin sitten käännetään niin, että pitääkö mennä luostariin j.n.e.
Herännäisyydessä on tavattoman hienoja piirteitä, kuten esim. että Helvetillä ei pelotella, omia aivoja saa käyttää, ei ole pakko olla joka asiasta prikulleen samaa mieltä, ei tarvitse valehdella olevansa muuta mitä on. Minusta lapsia pitää ohjata oikeaan, mutta jos he tekevät väärän valinnan, niin siitä ei pidä vihaa kantaa eikä hyljätä heitä. Turhaan on jäljestäpäin sanoa, että mitä minä sanoin, olisit kuunnellut. Sitten mennään niillä ja tuetaan miten voidaan.
-
Onhan körttinen liike muuttunut nuorempien ja kaupunkilaisten suuntaan, hyvin väljästi ja epämääräisesti ilmaistuna. Mutta niin pitää ollakin, nuoret ottaa aikanaan vetovastuun ja etelässä on Suomen kansa. Minunlaisen tulee asia ymmärtää, eikä olla kuin don Quiote, jääräpää.
-
Myös aikaisempina vuosina on Herättäjäjuhlilla ollut puheita, joista media on saanut herkullisia otsikoita ja joissa kuitenkin on semmoisia piirteitä, mistä hyvin monet heränneet ovat olleet todella murheellisia. Jo kauan ennen kuin itse edes huomasin mitään, joku sanoi, että Siionin virret ja seurapuheet ovat aika tavalla ristiriidassa keskenään. Hankalaa on nyt yhtäkkiä alkaa eritellä kaikkea, mitä aiemmin on ollut esillä.
Olen kokenut tälläkin foorumilla usein sen, että jos jotain tämmöistä olen yrittänyt kertoa, niin vastaukseksi on vedetty seuraavaa:
-pitäisikö palata punaisen värin, peilien, tanssin yms. kieltoihin
-Raamatussakin on sitä ja tätä, (irrotettuna asiayhteydestään)
Minusta tanssikiellot yms ovat niitä "isien perinnäissääntöjä", joilla ei ole mitään merkitystä.
Aikanaan olisin kaivannut herännäisyydeltä tukea lasten kasvatukseen ja ohjaamiseen niin, että he tekisivät oikeita valintoja elämässään. Sitä tukea en ole Herättäjä-Yhdistykseltä saanut. Jos otan jonkun asian esille, mistä halusin heitä varjella, niin vastausryöppy on niin ärsyttävä, että parempi olla mainitsematta. Kaikki perustellaan sillä, että eihän täällä kukaan ole synnitön. Okei, jos ei kukaan ole synnitön, niin rellestetäänpä sitten ihan reilusti. Kyllä herännäisyydessä on ennen ainakin painotettu tosiaan sitä, että tämän maailmanajan menoon ei tarvitse mukautua joka asiassa. Tämäkin sitten käännetään niin, että pitääkö mennä luostariin j.n.e.
:023:
Luulisin Pirskan kuulemien ja kokemien asioiden olevan eri suunnalta Suomea kuin seuraavassa kertomani.
Viimeiset pietistiset rippeet ja vaikutteet pyritään nyt kitkemään joukoista, kuten Herättäjä-Yhdistyksen työntekijän suulla on seuroissa sanottu. Vanhoillisille nauretaan jopa päin naamaa. Muita kirkon sisällä toimivia suuntauksia mollataan.
Körtit (heränneet) ovat suvaitsevaisia ja joukkoon rakastavia. Hieman tuo särähtää korvaan. Joukkoon pyritään varmasti rakastamaan uusia ihmisiä, moderneja ajatusmaailmaltaan. Vanhojen pierujen raha varmasti kelpaa, kuten Pirska toisaalla lainasi jotakuta, että "tulevathan ne kumminkin". Vanhoillisista halutaan eroon, tai "vanhanaikaiset" painotukset eivät saisi näkyä eivätkä kuulua, imagon pitää olla moderni, nykyihmiselle ja nykykirkolle sopiva.
Heränneet menevät Siionin virsien perässä, vaikka puheita ei enää tunnisteta "omiksi". Ja kun kolehdit kuulutetaan tyyliin "rakkauden teko", niin siinä moni mummo miettii, että uskaltaako olla antamatta. Nykymenoa kummastellaan, mutta "kun papit niin sanovat, niin kaipa se on ok", siis kaikki uudet tuulet, mistä viime vuosina on keskusteltu.
Anteeksi nyt, mutta ihan kuin Jumala, tämä kaiken luoja ja ylläpitäjä, unohtuisi. Kaikelle on aikansa, mutta nyt tuntuu, että väkisin puristetaan asioita itse ajateltuun muottiin. Ehkä ollaan varmoja, että juuri tämä linja on oikea.
Körtit vaiko heränneet? Ennen puhuttiin heränneistä. Herätäänkö enää seuroissa? Ehkä ei ainakaan synnintuntoon, koska sellaisesta ei ole hyvä puhua. Ja jos syntiä ei ole. On vain vääriä tekoja muita ihmisiä kohtaan.
Tässä joitain "perinnelinjan" ajatuksia.
-
Itseasiassa juuri noita samoja asioita olen vähän aavistellutkin ilmassa. Olen saanut hiukan tuntumaa vanhemman herännäiskansan kanssa jutustelusta täällä paikallisesti. Ja Sadetta tuo on varmaankin yleisestikin trendi, että ollaan vapaamielisiä ja suvaitsevaisia kaikkea kohtaan, niin pitkälle, että kun selitellään syitä ja seurauksia asioille, niin syntihän käsitteenä on käynyt tarpeettomaksi.
Ihmettelen nyt kuitenkin, että jos sitä uskon ydintä ei tajua, niin siinä tapauksessahan uskosta ei ole oikeastaan hyötyä. Toki hengellinen voi olla ja saahan körttinimityksen alla toki tietyn positiivisen statuksen. Mutta eihän se kanna perille... päinvastoin eikö tästäkin ole sanottu selkeästi että se muuttuu karvaaksi sapeksi tai jotain sinne päin?
-
Onko todella tällaista mitä edelläolevissa viesteissä tuodaan esille? Tuntuu aika pahalta.
-
Itseasiassa juuri noita samoja asioita olen vähän aavistellutkin ilmassa. Olen saanut hiukan tuntumaa vanhemman herännäiskansan kanssa jutustelusta täällä paikallisesti. Ja Sadetta tuo on varmaankin yleisestikin trendi, että ollaan vapaamielisiä ja suvaitsevaisia kaikkea kohtaan, niin pitkälle, että kun selitellään syitä ja seurauksia asioille, niin syntihän käsitteenä on käynyt tarpeettomaksi.
Ihmettelen nyt kuitenkin, että jos sitä uskon ydintä ei tajua, niin siinä tapauksessahan uskosta ei ole oikeastaan hyötyä. Toki hengellinen voi olla ja saahan körttinimityksen alla toki tietyn positiivisen statuksen. Mutta eihän se kanna perille... päinvastoin eikö tästäkin ole sanottu selkeästi että se muuttuu karvaaksi sapeksi tai jotain sinne päin?
Moikka Mirjami, kiva kun on joku uusikin kirjoittelemassa täällä.
Ihan aluksi, siis mun kirjoitukset kaikkena sekasuudessaan ovat vain mun sekasia näkemyksiä joihin ei saa loukkaantua ja ottaa vakavasti.
Mutta tohon kirjoitukseesi sivuten.
Kristinuskon ydin, jos ei syntiä synniksi saarnata ja onko armosta vaan ihan hampaatonta puhua?
Lapsille tietysti tulee olla rajoja ja rakkautta, mutta kristinuskon ydin on minusta armo ja armo joka kasvattaa.
Armo kun kasvattaa, on mun mielipaikka Raamatusta.
Musta meitä ei ole kutsuttu saarnaamaan moraalia ja moralisoimaan.
Kuten piispamme Irja puhui, niin armo joka ei vaadi mitään ja on lahja kyllä muuttaa ja kasvattaa.
Kukaan ei tykkää että aletaan tuomitsemaan ja se vaan karkoittaa ihmiset, mutta ihmisten hyväksyminen ja armahtaminen vikoineen kasvattaa ja muuttaa hyvään suuntaan.
Kaikkihan me olemme armonalla emme tekojemme ja hyvyytemme vuoksi mihinkään taivaaseen päästä.
Minusta siinä juuri on kristinuskon voima, että Jumala muuttaa ei niin että ihminen alkaa muuttamaan toista.
Armosta vois varmaan kirjoittaa tuntikausia, mutta jokainen saa ja voi itse rakentaa kuvansa kristinuskosta, mutta toivottavasti vuoropuhelu käy ilman sen voimakkaapia antipatioita ketään kohtaan.
-
Ja jos syntiä ei ole. On vain vääriä tekoja muita ihmisiä kohtaan.
Mitä muuta syntiä sitten on kuin väärät teot muita ihmisiä kohtaan?
Jos maailmassa olisi jäljellä tasan yksi ihminen, mitä syntejä hän voisi tehdä? Vahingoittaa itseään joo; tai olla tyytymätön ja katkera osaansa. Ja sanotaanhan sitä, että Jumalaa pitäisi rakastaa yli kaiken ja lähimmästä vain sen verran kuin itseään. Vaan toisaalta mitäs sitä Jumalalle antaisi häntä rakastamalla? Jobin kirjan viisaan Elihun mukaan ei mitään...
-
Hämmästelen edellä olevia kirjoituksia. Seurapuheiden suurkuluttajana en ole kuullut sitä mitä edellä kerrotaan, vaan hämmästelen yhtenä foorumin vanhimmista jäsenistä näitä kirjoituksia. Seuraväkeä ei olla missään vaihtamassa nuorempiin ja nuoretkin puhuvat synnistä puheissaan. Nyt nuoret ovat heidän juhlavuotensa vuoksi esillä tavallista enemmän muuten he eivät ole mitenkään korostetussa asemassa. Koitetaan sietää toisiamme sillä sitä kutsutaan rakkaudeksi.
-
Mitä muuta syntiä sitten on kuin väärät teot muita ihmisiä kohtaan?
Jos maailmassa olisi jäljellä tasan yksi ihminen, mitä syntejä hän voisi tehdä? Vahingoittaa itseään joo; tai olla tyytymätön ja katkera osaansa. Ja sanotaanhan sitä, että Jumalaa pitäisi rakastaa yli kaiken ja lähimmästä vain sen verran kuin itseään. Vaan toisaalta mitäs sitä Jumalalle antaisi häntä rakastamalla? Jobin kirjan viisaan Elihun mukaan ei mitään...
Lutherin Isosta katekismuksesta:
ENSIMMÄINEN KÄSKY
Sinulla ei saa olla muita jumalia
TOINEN KÄSKY
Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä
KOLMAS KÄSKY
Pyhitä lepopäivä
Olemme tähän mennessä oppineet kolme ensimmäistä Jumalaan suuntautuvaa käskyä. Häneen on ensinnäkin luotettava koko sydämestä, häntä on pelättävä ja rakastettava elämämme kaikissa vaiheissa. Toiseksi: hänen pyhää nimeään ei saa väärinkäyttää valheisiin tai muihin pahuuksiin, vaan sitä on käytettävä Jumalan ylistämiseksi, lähimmäistemme ja oman itsemme hyödyksi ja autuudeksi. Kolmanneksi: juhla- ja lepopäivinä on ahkerasti käsiteltävä ja opetettava Jumalan sanaa, jotta se saisi antaa suunnan kaikille tekemisillemme ja koko elämällemme. Nyt seuraavat seitsemän lähimmäisiimme kohdistuvaa käskyä, joista ...
-
Lutherin Isosta katekismuksesta:
ENSIMMÄINEN KÄSKY
Sinulla ei saa olla muita jumalia
TOINEN KÄSKY
Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä
KOLMAS KÄSKY
Pyhitä lepopäivä
Olemme tähän mennessä oppineet kolme ensimmäistä Jumalaan suuntautuvaa käskyä. Häneen on ensinnäkin luotettava koko sydämestä, häntä on pelättävä ja rakastettava elämämme kaikissa vaiheissa. Toiseksi: hänen pyhää nimeään ei saa väärinkäyttää valheisiin tai muihin pahuuksiin, vaan sitä on käytettävä Jumalan ylistämiseksi, lähimmäistemme ja oman itsemme hyödyksi ja autuudeksi. Kolmanneksi: juhla- ja lepopäivinä on ahkerasti käsiteltävä ja opetettava Jumalan sanaa, jotta se saisi antaa suunnan kaikille tekemisillemme ja koko elämällemme. Nyt seuraavat seitsemän lähimmäisiimme kohdistuvaa käskyä, joista ...
Minusta tuota toista käskyä rikotaan uskossa olevien toimesta usein ja runsaasti esimerkiksi hokemalla puheissa ym. Jeesuksen nimeä. Kolmatta käskyä rikotaan nykyisin kuin sitä ei olisi olemassa. Yritimme aikoinaan tehdä lapsillemme sunnuntaista erilaisen mm. kattamalla ruokapöytä paljon koreammin. Mitä siitä on jäänyt jäljelle emme ole tarkastaneet.
-
Kyllä olen seurapuheissa ja herännäispappien saarnoissa - oli puhujana sitten nuori tai vanha - kuullut synnistäkin puhuttavan, eritoten ihmisen perimmäisestä syntisyydestä, jonka helpoimmin havaittavia ilmenemismuotoja ovat sitten ns. tekosynnit - niiden määrähän on leegio. Niistä on täällä kritikoitu Heinimäkikin kirjoittanut mielenkiintoisessa, klassisiin kuolemansyntiluetteloihin perustuvassa kirjassaan Seitsemän syntiä.
Ehkä herännäispuheessa on usein painopiste tuossa ihmisluonnon syntisyydessä, jota myös monen nykyisin vieroksumalla perisynnin nimellä kutsutaan. Tämähän on aivan perusluterilaisuutta. Syntien luetteloa seurapuheessa vieroksutaan kenties siksi, että siinä syytös kohdistuu herkästi muihin, ei puhujaan itseensä.
En ole Sepposin kaltainen seurapuheiden suurkuluttaja, mutta sen verran paljon seurapenkkiä kuitenkin kulutan, että olisin kenties jotain "salaliittomaista" havainnut, jos sellaista esiintyisi. Kun en ole enää ihan nuori, olen yhden herännäishenkisen eläkeläispiirin vakiovieras, mutta käyn tilaisuuden tullen myös opiskelijoiden seuroissa.
Mt
-
^^^Niin. Mutta miksi? Siksikö, että Jumala itse tykkää että niin tehdään, vai siksikö että siitä on ihmiselle iloa, hyötyä tms.
Ensimmäisen käskyn selitys Lutherilla on: "Odota hyvää, jota kaipaat, minulta ja etsi sitä minun tyköäni, ja mikäli kärsit onnettomuutta ja hätää, tule minun turviini ja pysy luonani. Minä annan sinulle mitä tarvitset ja autan sinut kaikesta hädästä, kunhan vain et anna sydämesi kiintyä muuhun etkä levätä missään muussa. "
Kuulostaa lähinnä sen ihmisen omaan hyvään tähtäävältä?
Lepopäivästä Luther taas toteaa näin: "huomattakoon, ettemme pidä lepopäivää ymmärtäväisten ja oppineiden kristittyjen vuoksi, hehän eivät sellaista lainkaan tarvitse. Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen"
Jos on tilaisuus osallistua jumalanpalvelukseen muulloin (esim. minulla torstai-iltaisin tavallisen työpäivän jälkeen), tarvitsenko enää erillistä lepopäivää?
(Taitaa mennä jo aika kauas uutisoinnista; olisiko oman ketjunsa paikka? Joko kymmenestä käskysta, tai sitten perinteisen ja citykörttiläisyyden eroista. Ja ehkä seuratuvan puolelle.)
-
Älä tapa. Siis armejaa ei tarvita. Älä himoitse lähimmäisesi orjaa tai muutakaan häneltä. Siis orjuus on ookoo?
Käskyjä ja Jeesuksen käskyjä, jos silmäsi viettelee revi se irti.
Siis käskyjen ja lakien tulisi juuri näyttää, että niitä emme voi totella täysin, vaan niiden tulisi ajaa meidät armon alle.
Olisi kiva kuulla oikein mitä ne nuoret joista seppos kirjoitti saarnaavat toislleen, jos ne siellä synistä tai toisten synneistä puhuvat keskenään?
Pikkasen peloittaa jos ne sitten leimaa jonkun raukan syntiä tekeväksi ja sitä sitten vältellään ja syrjitään?
Lait on varmasti hyviä ja oikein ja niistä ei häviä piirtokaan, mutta ei ihminen niitä pysty täysin noudattamaan ja elää lain alla.
Koko synti käsitekkin muuttuu kokoajan ajan kuluessa.
Ennen oli syntiä naisen puhua kokouksissa tai rukoilla pää peittämättömänä tai ties mitä hassua.
Minusta synnistä tai muitten syneistä paheksuminen ei rakenna. Jokaista kyllä painaa omat synnit muutenkin ja kyllä kristinuskossa pitäisi olla ihan oikea elävä vaikuttava Jumala joka saa aikaan synnintuntoa ihmisille ihan ilman meidän apua toisten syntiseksi leimaamisella.
-
Keksippäs, Viisveisaaja, hyvä otsikko jollekin hengelliselle kesäjuhlalle.
-
pyritään nyt kitkemään --- nauretaan jopa päin naamaa --- mollataan --- pyritään varmasti rakastamaan --- halutaan eroon --- väkisin puristetaan --- ollaan varmoja --- ei ole hyvä puhua
Wikipediassa on hyvä käytäntö: kerro kuka tekee. Passiivimuotoa vältetään sen epämääräisyyden takia.
Suomen kielen passiivimuoto, kuten "tehdään", sisältää sen, että joku henkilö tai ns. taho tekee. Hyvän keskustelukulttuurin näkökulmasta on parempi, jos kirjoittaja kertoo avoimesti, kuka, mitä, missä ja milloin jotakin tekee tai on tehnyt. Näinhän täällä onkin tehty esimerkiksi Heinimäen raamattutuntia arvioitaessa.
Passivimuotojen viljely tuo tekstiin vihjailevaa sävyä ja vaikeuttaa keskustelua. Se ei ole mielestäni suotavaa tällä foorumilla, jos missään.
Mt
-
Wikipediassa on hyvä käytäntö: kerro kuka tekee. Passiivimuotoa vältetään sen epämääräisyyden takia.
Suomen kielen passiivimuoto, kuten "tehdään", sisältää sen, että joku henkilö tai ns. taho tekee. Hyvän keskustelukulttuurin näkökulmasta on parempi, jos kirjoittaja kertoo avoimesti, kuka, mitä, missä ja milloin jotakin tekee tai on tehnyt. Näinhän täällä onkin tehty esimerkiksi Heinimäen raamattutuntia arvioitaessa.
Passivimuotojen viljely tuo tekstiin vihjailevaa sävyä ja vaikeuttaa keskustelua. Se ei ole mielestäni suotavaa tällä foorumilla, jos missään.
Mt
Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.
-
Älä tapa. Siis armejaa ei tarvita. Älä himoitse lähimmäisesi orjaa tai muutakaan häneltä. Siis orjuus on ookoo?
Käskyjä ja Jeesuksen käskyjä, jos silmäsi viettelee revi se irti.
Siis käskyjen ja lakien tulisi juuri näyttää, että niitä emme voi totella täysin, vaan niiden tulisi ajaa meidät armon alle.
Olisi kiva kuulla oikein mitä ne nuoret joista seppos kirjoitti saarnaavat toislleen, jos ne siellä synistä tai toisten synneistä puhuvat keskenään?
Pikkasen peloittaa jos ne sitten leimaa jonkun raukan syntiä tekeväksi ja sitä sitten vältellään ja syrjitään?
Lait on varmasti hyviä ja oikein ja niistä ei häviä piirtokaan, mutta ei ihminen niitä pysty täysin noudattamaan ja elää lain alla.
Koko synti käsitekkin muuttuu kokoajan ajan kuluessa.
Ennen oli syntiä naisen puhua kokouksissa tai rukoilla pää peittämättömänä tai ties mitä hassua.
Minusta synnistä tai muitten syneistä paheksuminen ei rakenna. Jokaista kyllä painaa omat synnit muutenkin ja kyllä kristinuskossa pitäisi olla ihan oikea elävä vaikuttava Jumala joka saa aikaan synnintuntoa ihmisille ihan ilman meidän apua toisten syntiseksi leimaamisella.
Olen samaa mieltä siinä kohden, että toisten synneistä puhuminen ei rakenna ketään, vaan päin vastoin. Pitäisi keskittyä omiin eikä toisten tekemisiin.
-
Keksippäs, Viisveisaaja, hyvä otsikko jollekin hengelliselle kesäjuhlalle.
Joo.
Hyvä ois esimerkiksi.
Turpa tukkoon ja kuunnelkaa, oppiriidat seis.
Nyt veisaamaan ja odottamaan, että Jumala vaikuttaa.
-
Minua surettaa. Itse olen löytänyt tieni tänne foorumille 2009 ja sitä kautta virsiseuroihin ja Herättäjäjuhlille. Olen ollut niin tykästynyt körttiläisyyteen ja tuntenut oloni kotoisaksi joukossa. Olen jopa kehunut tutuille, sukulaisille ja työkavereille körttiläisyyttä.
Olen tutustunut vain tähän nytkykörttiläisyyteen. Niinkuin aikaisemmin jossakin ketjussa kerroin, aikaisemmat nuoruusajan muistot körttiläisyydestä olivat luotaantyöntäviä.
Nyt minua surettaa, että tämä nykykörttiläisyys herättääkin perinteisissä näin vahvaa vastemielisyyttä. Tuntuu, että perinteiset körtit eivät hyväksykkään minua eikä perhettäni, eikä tuttavarouvaa joukkoonsa, sillä meidät on "kosiskeltu" liialla modernisuudella joukkoon. Jos perinteiset körtit ovat lakanneet antamasta kolehtia entiseen malliin, niin minä ja perheeni on vasta viime vuosina antanut kolehtia yhdistykselle ja antaa vastakin. Tosin emme mitään rikkaita ole, mutta annamme siitä vähästäkin ja pyydämme Herran sen siunaamaan.
-
Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.
Veikkauksesi ei osunut oikeaan.
Mt
-
Minua surettaa. Itse olen löytänyt tieni tänne foorumille 2009 ja sitä kautta virsiseuroihin ja Herättäjäjuhlille. Olen ollut niin tykästynyt körttiläisyyteen ja tuntenut oloni kotoisaksi joukossa. Olen jopa kehunut tutuille, sukulaisille ja työkavereille körttiläisyyttä.
Olen tutustunut vain tähän nytkykörttiläisyyteen. Niinkuin aikaisemmin jossakin ketjussa kerroin, aikaisemmat nuoruusajan muistot körttiläisyydestä olivat luotaantyöntäviä.
Nyt minua surettaa, että tämä nykykörttiläisyys herättääkin perinteisissä näin vahvaa vastemielisyyttä. Tuntuu, että perinteiset körtit eivät hyväksykkään minua eikä perhettäni, eikä tuttavarouvaa joukkoonsa, sillä meidät on "kosiskeltu" liialla modernisuudella joukkoon. Jos perinteiset körtit ovat lakanneet antamasta kolehtia entiseen malliin, niin minä ja perheeni on vasta viime vuosina antanut kolehtia yhdistykselle ja antaa vastakin. Tosin emme mitään rikkaita ole, mutta annamme siitä vähästäkin ja pyydämme Herran sen siunaamaan.
Lue ajatuksen kanssa nuo jutut ja sure vasta sitten.
-
Viittasin kirjoituksellani useampaan eri ketjuun, sinun sekä Sadettan ja Benkun kirjoituksiin. Niistä olen saanut sen mielikuvan, että te ette ole ainoat, vaan on suuri joukko perinteisiä körttejä, jotka ei meikäläisiä joukkoon hyväksy.
-
Lue ajatuksen kanssa nuo jutut ja sure vasta sitten.
Jos täälläkin palataan otsikon aiheeseen, niin on mukavampi kaikille. Toisekseen ollaan myös ystävällisiä muille kirjoittajille, eikä mestaroida täällä. Nyt alkaa mopo karata käsistä.
-
Jos täälläkin palataan otsikon aiheeseen, niin on mukavampi kaikille. Toisekseen ollaan myös ystävällisiä muille kirjoittajille, eikä mestaroida täällä. Nyt alkaa mopo karata käsistä.
Kiitos Seppos.
Täällä muutamalla palstalla olen pudonnut kyydistä, enkä ole ehkä ainoa tätä laatua.
Olen lukenut, huonosti ymmärrän. Sen verran kokonaisuutta hahmotan että on tuntunut erittäin pahalta.
Haluaisin ottaa osaa keskusteluun, kun vain osaisin ottaa kantaa johonkin.
Ajattelin jo että jään toistaiseksi pelkästään runopalstalle.
-
Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.
Minä en veikkaa vaan uskon, että se vielä ärsyttää jatkossakin hyvinkin monia ihmisiä.
Sen verran kyllä täytyy mainita, että en ala riitaa haastamaan kenenkään ärsyyntyneen kanssa ja seuraan tilannetta mielenkiinnolla.
ps. Otsikko "Hengellisten kesäjuhlien uutisointia"....mielenkiintoista :icon_wink:
-
Viittasin kirjoituksellani useampaan eri ketjuun, sinun sekä Sadettan ja Benkun kirjoituksiin. Niistä olen saanut sen mielikuvan, että te ette ole ainoat, vaan on suuri joukko perinteisiä körttejä, jotka ei meikäläisiä joukkoon hyväksy.
Miksi pitää panna sanoja toisten suuhun? Jos meitä ärsyttää Herättäjäjuhlien eräät puhujat, niin miksi pitää kääntää asia niinpäin, että me emme hyväksy joukkoon näiden puhujien kannattajia. Ei kai siellä puhujien joukossa näkynyt sinun nimeäsi. Heinimäkikin sopisi puolestani oikein hyvin sinne yleisön joukkoon.
-
Anteeksi Pirska! En osannut ilmaista ajatustani selkeästi. Anteeski kaikki muutkin, että vielä jatkan otsikon vierestä, haluan vain selkeyttää kommenttiani.
Yritin ilmaista, että ne kaikki yhdessä sai minut tuntemaan itseni ja joukkoni eitoivotuiksi. Sen "kosiskelu" sanan, mitä käytin, oli tarkoitus viitata Benkun mainintaan Heinimäen raamattutunnista jossakin ihan muussa ketjussa. Minä ja mieheni olemme tuleet joukkoon juuri tällaisten heinimäkimäisten puheiden innoittamina. Jos ne puheet ovat liikkeessä eitoivottuja, niin silloin koen minäkin olevani eitoivottu.
Mutta sanon tämän, minkä muutamille jo ehdin yksityisviesteinäkin kirjoittaa, että minulla on menneisyyteni takia tietty herkyys siitä, etten kelpaa joukkoon. Ilmeiseti, tuohon kauan sisälläni piilossa olleeseen möykkyyn tuli sen verran osumaa, että se putkahti esiin. Hyvä niin, sillä nyt voin pohtia, mistä kaiksesta sellainen on sisääni kertynyt.
Minä ainakin toivon, että niin perinteiset körtit kuin me vasta mukaan hurahtaneet voimme istua vieretysten seurapenkissä ystäväkansana.
-
:'( :eusa_pray: :eusa_angel: :039:
-
Minä ainakin toivon, että niin perinteiset körtit kuin me vasta mukaan hurahtaneet voimme istua vieretysten seurapenkissä ystäväkansana.
Yhdynpä tähän ihan sanallisestikin, vaikka sanat vähissä onkin. :eusa_angel:
-
Puhutaan, ystävät, puhutaan; puhutaan, pohdiskellaan ja kirjoitetaan. Otaksun, että monella meistä on osin hahmottamattomallakin tavalla limittäin ja lomittain uutta ja vanhaa. Kohtuullinen ja "oikea" synteesikin uudesta ja vanhasta saattaa olla jollain lailla löydettävissä. Ehkä se(kin) vaatii jopa työtä. Uskon ja toivon,että uusi ja vanha voi jonain päivänä mennä vastustamattoman taitavasti ja ihanasti limittäin ja lomittain. Kuunnellaan toisiamme ( tosin tuossa asiassa ainakin minulla on kosolti oppimista). :kahvi:
-
---
Minä ainakin toivon, että niin perinteiset körtit kuin me vasta mukaan hurahtaneet voimme istua vieretysten seurapenkissä ystäväkansana.
No joo, anteeksi minunkin puolestani. Tuli ladeltua turhan tomerasti. Tottakai seurapenkissä voimme aina istua vieretysten ystäväkansana.
Onhan näissä voimakkaammissa kommenteissa semmoinen hyvä puoli, että tulee tarkennettua sitä, mitä tarkoittaa ja että puhutaan samasta asiasta. Asiasta kolmanteen: Itse kuvittelin aikanaan miehestäni, että hän on minulle vihainen jostain asiasta, kun näyttää niin vihaiselta eikä juuri pukahda mitään. Sittemmin olen vastaavista tilanteista huomannut, että hän miettii mielessään tulevia haasteita, miten saa ne kaikki toteutettua, eikä siinä ole mitään minua vastaan.
-
Pirska, me miehet ollaan usein "tuollaisia"...puhutaan sitten kun on jotain valittamista....
muutoin olemme hiljaa ja tyytyväisiä :023:
Anteeksi...edelleen aiheen vierestä.
-
No joo, anteeksi minunkin puolestani. Tuli ladeltua turhan tomerasti. Tottakai seurapenkissä voimme aina istua vieretysten ystäväkansana.
Onhan näissä voimakkaammissa kommenteissa semmoinen hyvä puoli, että tulee tarkennettua sitä, mitä tarkoittaa ja että puhutaan samasta asiasta. Asiasta kolmanteen: Itse kuvittelin aikanaan miehestäni, että hän on minulle vihainen jostain asiasta, kun näyttää niin vihaiselta eikä juuri pukahda mitään. Sittemmin olen vastaavista tilanteista huomannut, että hän miettii mielessään tulevia haasteita, miten saa ne kaikki toteutettua, eikä siinä ole mitään minua vastaan.
Kuulostaa äärimmäisen tutulta. :003:
-
Itse kuvittelin aikanaan miehestäni, että hän on minulle vihainen jostain asiasta, kun näyttää niin vihaiselta eikä juuri pukahda mitään. Sittemmin olen vastaavista tilanteista huomannut, että hän miettii mielessään tulevia haasteita, miten saa ne kaikki toteutettua, eikä siinä ole mitään minua vastaan.
Nin tuttua! :icon_eek:
-
Minä ainakin toivon, että niin perinteiset körtit kuin me vasta mukaan hurahtaneet voimme istua vieretysten seurapenkissä ystäväkansana.
Niin minäkin!!!!!
Toistaiseksi olen enimmäkseen ollut tekemisissä vain citykörttien kanssa ja olenkin aika ajoin miettinyt, onko vanhanaikaisia körttejä vielä jossain olemassa ja mitä he ajattelevat. Sitten olen todennut, että hekin kai ovat jo aikaa sitten kääntyneet nykykörteiksi. :icon_lol:
-
Herättäjäjuhlat 2020 Luopioisissa:
Sielunvaellus aiheena körttiläisten raamattutunnilla
Raamattutunnin piti V. Irnu, jolla on itse Ukko Paavon sielu. ..
... Raamattutunnin päätteeksi Päivi Räsäselle lahjoitettiin körttipuku ja -huivi, mustat lasit ja lapikkaat. Eipähän näytä niin sievältä.
-
Herättäjäjuhlat 2020 Luopioisissa:
Sielunvaellus aiheena körttiläisten raamattutunnilla
Raamattutunnin piti V. Irnu, jolla on itse Ukko Paavon sielu. ..
... Raamattutunnin päätteeksi Päivi Räsäselle lahjoitettiin körttipuku ja -huivi, mustat lasit ja lapikkaat. Eipähän näytä niin sievältä.
Pieni täsmennys:
"Raamattutunnin päätteeksi Vapaa-ajattelijain liiton kunniajäsenelle Päivi Räsäselle lahjoitettiin körttipuku ja -huivi, mustat lasit ja lapikkaat."
Mt
-
Aika hauskaa! Mutta mahdotonta: Luopioisissa ei voi olla herättäjäjuhlia. Jokseenkin jokainen tietää meistä syyn siihen. Mutta saa Pirska välillä akuankkailla, etenkin kun hän käsittääkseni on aika lailla kiinnostunut sanoma- ja aikakauslehdistä. Akuankkailu virkistää aina välillä. Sitä paitsi: itse Aku Ankka-lehdessä on kelpo suomea. :icon_wink:
Sielunvaelluksesta en nyt ja tähän sano, mutta rajatiedosta löytyy kelpo poimittavaa seurapuheisiin. Ja herättäjäjuhlapuheisiin.
Päivi Räsänen vaikuttaa niin pahoin viidesläiseltä, että hän tuskin körttipukuun pukeutuisi. Joten sellaisen lahjoittaminen hänelle on turhaa. Tosin on joissakin työn tai muun mahdollisen asian kautta "körttistyneissä" ihmisissä syvällä ja sisällä myös aika paljon viidesläisyyttä tai jotain muuta kovaa uskonnollisuutta, eikä tarvitse paljon raaputtaa. Mutta niin on kuin on. Myös luettavissa.
Taitaa myös olla niin, että Päivi Räsänen esittelee kernaammin kammattuja hiuksiaan kuin huivia - huivia joutuu pakosta käyttämään moni muslimifunda, luterilaisfundat eivät huivia välttämättä käytä.
-
Me emme tiedä olevamme viidesläisiä, eivätkä viidesläiset tiedä olevansa körttejä.
-
Minun käsityksen mukaan körttipuku ei ole lahja, lahjoitus eikä tervehdys- / kiitosesine. Se on minun ymmärryksen mukaan henkilökohtaisen pohdiskelun, hengellisen mietinnän tulos. Oma pyhä päätös Jumalan edessä.
-
Me emme tiedä olevamme viidesläisiä, eivätkä viidesläiset tiedä olevansa körttejä.
Me emme tiedä mitään. Hän tietää.
-
Minun käsityksen mukaan körttipuku ei ole lahja, lahjoitus eikä tervehdys- / kiitosesine. Se on minun ymmärryksen mukaan henkilökohtaisen pohdiskelun, hengellisen mietinnän tulos. Oma pyhä päätös Jumalan edessä.
kansallispuku?
-
Taitaa myös olla niin, että Päivi Räsänen esittelee kernaammin kammattuja hiuksiaan kuin huivia - huivia joutuu pakosta käyttämään moni muslimifunda, luterilaisfundat eivät huivia välttämättä käytä.
Keskiajalla ja venäjällä sen j'älkeenkin rahvaan naisilla oli huivipakko. Vain aateli sai kulkea ilman huivia hiukset avoimina, ettei synny kilpailua kauneudesta.
-
Esikoislestadiolaisnaiset käyttivät aiemmin aina kirkossa huivia. Nyt nuoremmat ovat jo ilman, mutta hiukset ovat joko nutturalla tai letillä. Nyt kun miehet eivät enää juuri käytä kravattia, kaikki näyttävät esikoisilta.
-
Esikoislestadiolaisnaiset käyttivät aiemmin aina kirkossa huivia. Nyt nuoremmat ovat jo ilman, mutta hiukset ovat joko nutturalla tai letillä. Nyt kun miehet eivät enää juuri käytä kravattia, kaikki näyttävät esikoisilta.
Kari Peitsamo käyttää huivia. Hän on kristitty kommunisti.
-
^ Haudankaivajanakin ansioitunut. Ei huono.
-
Kari Peitsamo käyttää huivia. Hän on kristitty kommunisti.
Kari Peitsamo SKP:n ehdolas Tuusulasta valittiin teologiseen tiedekuntaan kuten puoluesihteeri (kesk) Timo Laaninen
-
Minun käsityksen mukaan körttipuku ei ole lahja, lahjoitus eikä tervehdys- / kiitosesine. Se on minun ymmärryksen mukaan henkilökohtaisen pohdiskelun, hengellisen mietinnän tulos. Oma pyhä päätös Jumalan edessä.
Perinne / Perintö.
-
Me emme tiedä olevamme viidesläisiä, eivätkä viidesläiset tiedä olevansa körttejä.
Ja minä olen musta. :icon_cool:
-
Ja minä olen musta. :icon_cool:
Minä myös.
-
Minun käsityksen mukaan körttipuku ei ole lahja, lahjoitus eikä tervehdys- / kiitosesine. Se on minun ymmärryksen mukaan henkilökohtaisen pohdiskelun, hengellisen mietinnän tulos. Oma pyhä päätös Jumalan edessä.
Monen kohdalla on ollut näin. Ehkä vieläkin on.
kansallispuku?
Kansanpuku, perinnepuku.
-
Kari Peitsamo käyttää huivia. Hän on kristitty kommunisti.
Mistähän tämä ajatus on peräisin, eikös Peitsamo ole kristillisdemokraatti?
-
Mistähän tämä ajatus on peräisin, eikös Peitsamo ole kristillisdemokraatti?
Peitsamo on ollut meillä jo monesti Suomen Kommunistisen puolueen ehdokkaana, mutta äänimäärä on ollut vaatimaton eikä se riitä valintaan. Hän siis ei ole kristillisdemokraatti.
-
Peitsamo on ollut meillä jo monesti Suomen Kommunistisen puolueen ehdokkaana, mutta äänimäärä on ollut vaatimaton eikä se riitä valintaan. Hän siis ei ole kristillisdemokraatti.
Tiedän, että hän on ollut monissa vaaleissa SKP:n ehdokkaana, mutta entä nykyisin? Luin nimittäin äsken hänen kommenttejaan Kotimaa24-sivustolta ja ihmettelin. Ehkä hän ei kuitenkaan ole puolueen jäsen?
-
Petisamo on alkanut opiskella teologiaa yliopistossa.
http://www.helsinki.fi/teol/tdk/opiskelu/opiskelijaksi/
Siitä ei ole tietoa, ovatko hänen yhteiskunnalliset näkemyksensä muuttuneet. Toistaiseksi lähden siitä, että eivät ole.
Rokkiin perehtyneet voivat suorittaa omaa arviotaan K. Peitsamon haastattelun ja uusien kappaleiden avulla (Yle "Kolmen soinnun yö klo 03-04"):
http://areena.yle.fi/radio/1981079
Peitsamon puhelinhaastattelu alkaa noin 13 minuutin paikkeilla. Pikaisen kuuntelun perusteella en usko, että häntä pyydettäisiin esiintymään kristillisdemokraattien puoluekokoukseen. Mutta ehkä olen vain ennakkoluuloinen.
Mutta helpointa on kysyä mieheltä itseltään, tilaisuuksia on Hangosta Pelkosenniemelle:
http://www.karipeitsamo.com/etusivu.htm
24.07. Ke Ravintola Kesälato, Joensuu
25.07. To KeiteleJazz, Äänekoski / ROAD HOGS
27.07. La Alppimaja, Ruokolahti
31.07. Ke Bar Llamas, Helsinki
02.08. Pe Pyhä Unplugged, Pelkosenniemi
03.08. La Pyhä Unplugged, Pelkosenniemi
07.08. Ke Roxx, Hanko
Mt
-
Tiedän, että hän on ollut monissa vaaleissa SKP:n ehdokkaana, mutta entä nykyisin? Luin nimittäin äsken hänen kommenttejaan Kotimaa24-sivustolta ja ihmettelin. Ehkä hän ei kuitenkaan ole puolueen jäsen?
Tiedän vain viimevaalien osalta tilanteen ja silloin hän oli SKP:n ehdokas Helsingin vaalipiirissä kunnallisvaaleissa. Anteeksi mutta sotkin hänet Jori Porspakkaan Tuusulan osalta. Wikipedia tietää paljon.
-
Naapuritalossa asuu yksi vanha kommunisti (myös iältään), jonka kanssa usein jutellaan pihalla. Täytyypä kysellä häneltä Peitsamosta. Hän seuraa tarkasti maailman menoa ja varmaan hänellä on Peitsamostakin mielipide. Mies on lukenut yliopistossa taloustiedettä ja on pesunkestävä marxilainen.