Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Liina - 24.01.13 - klo:21:31
-
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3111/moni_pappi_miettii_onko_kristinusko_muita_uskontoja_todempi
Ihmettelen. Koskaan aiemmin en ole ajatellut kirkosta eroamista. Nyt pohdin. Miksi pulittaisin pennoseni ihmisille, jotka eivät usko siihen, mitä puhuvat (sillä kyllä he virkansa puolesta joutuvat puhumaan kaikenlaista, ristiäisistä hautajaisiin). On aivan ymmärrettävää, että ihminen on teoriassa kiinnostunut uskonnoista, mutta miksi ihmeessä ottaa pappisvihkimys, jos ei usko yhteisön perussanomaan? Miksei voisi toimia vaikka tutkijana?
-
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3111/moni_pappi_miettii_onko_kristinusko_muita_uskontoja_todempi
Ihmettelen. Koskaan aiemmin en ole ajatellut kirkosta eroamista. Nyt pohdin. Miksi pulittaisin pennoseni ihmisille, jotka eivät usko siihen, mitä puhuvat (sillä kyllä he virkansa puolesta joutuvat puhumaan kaikenlaista, ristiäisistä hautajaisiin). On aivan ymmärrettävää, että ihminen on teoriassa kiinnostunut uskonnoista, mutta miksi ihmeessä ottaa pappisvihkimys, jos ei usko yhteisön perussanomaan? Miksei voisi toimia vaikka tutkijana?
Lueppa tänään iltahartaudeksi Siionin Virsi 98
-
Linkitetyssä keskusteluketjussa pastori Marjaana Toiviainen kommentoi uutista useassa viestissä. Kannattaa lukea nekin.
Mt
P. S. Jo viidennessä kommentissa todettiin, että näin siinä kävi, kun naiset päästettiin papinvirkaan...
-
Minä erosin kirkosta. Lopullinen niitti pitkän, kuukausia kestäneen pohdinnan jälkeen, oli tämä Lapua-jankkaaminen. Kirkko on minulle pelkkä instituutio, ollut sitä jo pitkään. Viimeksi käynyt siellä noin vuosi sitten. En ole kuitenkaan ateisti, uskon näkymättömän todellisuuden olemassoloon. Uskon myös, että jokin suurempi asia, jota voi aivan hyvin Jumalaksikin kutsua, on kaiken olemassaolevan takana.
Herättäjä-Yhdistyksestä erosin jo 2012 alussa.
Nyt pyydänkin ylläpitoa sulkemaan nimimerkkini; ihan sen takia, että voin "piruuttani" kirjoitella tänne jotain sellaista, joka loukkaa teitä arvoisia körttiläisiä.
myyrä
-
Älä lähde, myyrä! Älkää päästäkö myyrää karkuun! Kuka muu meille näyttää taivaan merkit? Tarkoitan lintuja.
-
Linkitetyssä keskusteluketjussa pastori Marjaana Toiviainen kommentoi uutista useassa viestissä. Kannattaa lukea nekin.
Mt
P. S. Jo viidennessä kommentissa todettiin, että näin siinä kävi, kun naiset päästettiin papinvirkaan...
Luin ja kuulin myös sen ohjelman. Olin jokseenkin ällistynyt "toiseuttamisdiskurssista".
Olen samaa mieltä siitä, että lähetystyöstäkin pitää keskustella, mieluiten tosin suomeksi. Menisin jopa niin pitkälle, että kyseenalaistaisin saman tien erillisen kirkon ulkomaanavun ja kysyisin, kannattaisiko varat kanavoida jotakin toista kautta.
En silti ymmärrä, että evlut-kirkon papin virassa vapaaehtoisesti oleva ihminen kiistää yhteisönsä perusteet. Jokin sitoutumaton ja uskonnoton yhteisö olisi kenties parempi "toiminta-alusta"?
(seppos, kiitos <3, luin sen 98:n jo)
-
Meiltähän ei niin vaan lähdetä. Ylläpito ei erota ketään hevillä. Kirjoittele sinä, vaan kyllä sinut tunnetaan. Eroaminen on muuten noin yleisesti erittäin huono valinta, sillä silloin menettää kaikki oikeudet eriäviin mielipiteisiin ym.
No niin, on jo aikoja sitten päätetty, että täältä erotaan vaikenemalla. Erottamista käytetään vain häiriköille. Nimimerkki jää elämään omaa elämäänsä ja palata saa vaikka heti.
-
Myyrä - nuku yön yli!
-
Myyrä tehköön niin kuin tykkää - mutta vähän hassua, että tuore Lapua-ketju sattui Myyrään noin vahvasti - varsinkin kun hän ehti jo haistattaa hikipedialla asiaan omat hassutuksensa! :kahvi:
-
Vilkaisin sitä Lapua-ketjua...hämmästelin miten nopealla vauhdilla sinne on kertynyt nimiä.
Myyrä on yksi tämän foorumin rikkauksista...elähän lähde mihinkään...pliiis
Ihmiset töpeksii ja on vajavaisia, mutta Jumala hoitaa ja pitää maailmaa kädessään.
Muistetaan toisiamme iltarukouksessa.
Hyvää yötä, Jeesus myötä!
-
MYYRÄ RIVIIN JÄRJESTY ! Mars eteenpäin ja tiedonantoja kehiin. :097:
-
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3111/moni_pappi_miettii_onko_kristinusko_muita_uskontoja_todempi
Ihmettelen. Koskaan aiemmin en ole ajatellut kirkosta eroamista. Nyt pohdin. Miksi pulittaisin pennoseni ihmisille, jotka eivät usko siihen, mitä puhuvat (sillä kyllä he virkansa puolesta joutuvat puhumaan kaikenlaista, ristiäisistä hautajaisiin). On aivan ymmärrettävää, että ihminen on teoriassa kiinnostunut uskonnoista, mutta miksi ihmeessä ottaa pappisvihkimys, jos ei usko yhteisön perussanomaan? Miksei voisi toimia vaikka tutkijana?
Lueppa tänään iltahartaudeksi Siionin Virsi 98
98
1. Pitääkö olla ruuatta
nälkäisen vaeltajan
ja janoavan juomatta,
vaipua vajoavan?
Täytyykö sydämeni näin
kuin vangin vaivaa kantaa?
Katsahda, Herra, tänne päin,
voit auttaa, turvan antaa.
2. Tiedäthän, miten toivoton
on mieli suruisella
ja miten työläs olla on
näin heikkouskoisella.
Sen näkevät sun silmäsi,
ja tiedät, mikä kaipuu
on rinnassani alati,
kun toivon säde haipuu.
3. Vapahda tästä hädästä
ja auta, Jumalani.
Suo muru taivaan leivästä
ja ruoki sieluani.
Elämän veden pisara
vuodata huulilleni,
ja armollasi paranna
tuskainen sydämeni.
4. Näin täytä tyhjä sieluni
jo tuntemisellasi,
ja raskas epäuskoni
pois nosta voimallasi.
Suo Pyhän Hengen johdattaa
mua eteen Vapahtajan.
Suo hänen luonaan unhottaa
vaivansa vaeltajan.
5. Rakastamaan ja uskomaan
sytytä sydämeni
ja viinitarhas vihantaan
johdata askeleni.
Suo, että rakkauttasi
suon kaikille ja aina.
Ikeesi alla, Herrani
ei päivän kuorma paina.
Oliko tarkoitus lyödä Siionin virsillä päähän?
Tähän päättyi Pirskan osuus ja Seppos jatkaa
Ei todellakaan, vaan sana epäusko esiintyy Siionin Virsissä kymmeniä kertoja, joten se ei ole vieras asia vanhoille kilvoittelijoille. Tässä veisaaja käyttää sanaa heikkouskoinen itsestään. Siis kyse ei ole uudesta ilmiöstä, vaan uutisoinnista. Minä en voi uskonvarmuudellani ylpeillä, vaikka sillä on toimeen tultava.
-
Oliko tarkoitus lyödä Siionin virsillä päähän?
Ei todellakaan, vaan sana epäusko esiintyy Siionin Virsissä kymmeniä kertoja, joten se ei ole vieras asia vanhoille kilvoittelijoille. Tässä veisaaja käyttää sanaa heikkouskoinen itsestään. Siis kyse ei ole uudesta ilmiöstä, vaan uutisoinnista. Minä en voi uskonvarmuudellani ylpeillä, vaikka sillä on toimeen tultava.
Niin? Virsi on nyt luettu moneen kertaan sekä omin voimin itse etsittynä että tuettuna. Ihan kaunis virsi.
Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minusta on, edelleen, omituista, että ihminen, joka ei usko Raamatun perussanomaan (Jeesuksesta pelastajana), ottaa pappisvihkimyksen JA papin viran. Luulisi että se aiheuttaa sellaisia sisäisiä ristiriitoja, jotka estävät työn hoitamisen -- tai ainakin pikainen työuupumus siintää näkyvissä. (Vastaavaa: esim. jos karsastaa ns. koululääketiedettä, ei ehkä kannata ryhtyä lääkäriksi, vaan jatkaa pohdintojaan vaikkapa tutkimuspuolella tai jossakin sallivammassa yhteisössä.)
-
Niin? Virsi on nyt luettu moneen kertaan sekä omin voimin itse etsittynä että tuettuna. Ihan kaunis virsi.
Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minusta on, edelleen, omituista, että ihminen, joka ei usko Raamatun perussanomaan (Jeesuksesta pelastajana), ottaa pappisvihkimyksen JA papin viran. Luulisi että se aiheuttaa sellaisia sisäisiä ristiriitoja, jotka estävät työn hoitamisen -- tai ainakin pikainen työuupumus siintää näkyvissä. (Vastaavaa: esim. jos karsastaa ns. koululääketiedettä, ei ehkä kannata ryhtyä lääkäriksi, vaan jatkaa pohdintojaan vaikkapa tutkimuspuolella tai jossakin sallivammassa yhteisössä.)
Tältä osin olen ihan samaa mieltä. Epäusko ei tarkoita ihan tuota.
-
Ihme kun lapualaiset ei kestä pikkukritiikiä.
Ihan kivastihan toi myyrän hikipedia linkki selitti asiat.
Onhan se selvä, että ei Lapua ole nykyään sitä mitä se oli joskus ennen.
Uho kuitenkin tuntuu olevan sama.
Sen jokusen kerran kun olen siellä vieraillut, niin enempi kylläkin katukuvassa on pietarilaisia ja petroskoilaisia nuoria.
Muutenkin pikkunen kylähän se on.
Enempi asunee ihmisiä täälllä Kivenlahdessa kuin koko Lapuassa, mutta varmasti hieno paikka hienoine ihmisineen.
Perinteet ovat ainakin hienot.
Mutta vieläkin. Eihän Lapua voi olla sama kuin satavuotta sitten?
Kirkosta eroamiseen olisin sitä mieltä, että jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.
Onhan siellä kaikenlaista sekasta ja papeissa ja piispoissa vaikka minkälaista, mutta se iso kuva jos sen näkee kirkosta, niin kyllä kirkko kuuluu Suomeen.
Vähän niiinkuin, että olet työpaikallasi ja siellä on kaikenlaista sekasta ja menoa josta, et tykkään, muttta olet kuitenkin siellä yksilönä edustamassa omaa vakaumustasi.
Parempi kuitenkin olla työpaikalla, vaikka se ei ihan mieleinen olekkaan.
Mistään nettikirjoittelusta en minä ainakaan jaksa pahentaa mieltäni.
Toivottavasti ei kukaan muukaan.
Myyrä on minusta ollut kyllä paras tyyppi kun tänne on kirjoittanut, vaikkakaan en hänen luonto ja muihin kirjoituksiin ole osannut ottaa kantaa, kun en tiedä muusta kuin kalastuksesta.
-
Näyttää siitä kova metakka nousevan, jos jonkun luullaan sanovan, että "keisarilla ei ole vaatteita"!
-
Tältä osin olen ihan samaa mieltä. Epäusko ei tarkoita ihan tuota.
Epäusko voi iskeä ihan missä vaiheessa tahansa, ja papit ovat tietenkin vain ihmisiä. Hekin voivat erota virasta ja/tai kirkosta, jos tuntevat opit vääriksi ja/tai olonsa epämukavaksi. Jos duunin ottaa, duuni on hoidettava duunipaikan ohjeistuksen mukaan tai sitten on vaihdettava duunia. Mm. monet teologit ovat löytäneet työtä muualta kuin papistosta.
Tuo mainitsemani tapaus on vain sikäli erikoinen, että hänet on aivan vastikään vihitty papiksi, joten uskonkriisin on joko täytynyt iskeä todella nopeasti tai sitten kyse on jostakin laajemmasta uskontulkinnasta, jota en vajavaisena ja sosiologian sanastoon perhetymättömänä hahmota. Taustalla muhii varmasti kaikenlaista kahtiajakoa (tai jakoa useampiin osiin), joista maallikoille näyttäytyy vain se, mitä julkisuudessa keskustellaan.
Julkisen keskustelun piiriin tämä aihe kuitenkin kuuluu niin kauan kuin yhteisöveroa maksetaan.
Muoks: krijotusvihree (ja varmaan osa jäi ilman korjaamati)
-
Näköjään noita vastauksia on runkattu siihen malliin, että sepposin sanat ovat menneet minun suuhun. Minä siis todellakin ihmettelin, haluaako seppos lyödä Liinaa Siionin virsillä päähän.
Minusta olisi oikeampaa suositella sv 92 sille papille, joka painii epäuskonsa kanssa. Siinä olisi mallia, kuinka toimitaan silloin, kun epäusko vaivaa. Joka alkaa papiksi, ei voi julkisuudessa sanoa ihan mitä tahansa (vrt. persujen möläytykset, kyllä heitä niistä ojennetaan).
Epäuskoa on esiintynyt aina ja tulee esiintymään kaikilla kristityillä, mutta on eroa siinä, miten siihen suhtautuu. Virren tekijä on murheellinen ja pyytää Jumalalta apua epäuskoonsa. Entäpä aloittajan mainitsema pappi. Hänestä on niin SURULLISTA (ah mikä muotisana)mm., että kirkossa ei nähdä muiden kuin kristinuskon arvoa. Minusta on veemäistä, että meillä on pappeja, jotka suhtautuvat epäuskoon tuolla tavalla. (http://cosgan.de/images/smilie/boese/d015.gif) (http://www.cosgan.de/smilie.php)
-
Entäpä aloittajan mainitsema pappi. Hänestä on niin SURULLISTA (ah mikä muotisana)mm., että kirkossa ei nähdä muiden kuin kristinuskon arvoa. Minusta on veemäistä, että meillä on pappeja, jotka suhtautuvat epäuskoon tuolla tavalla. (http://cosgan.de/images/smilie/boese/d015.gif) (http://www.cosgan.de/smilie.php)
Pitkälle samaa mieltä Pirskan kanssa.
Katsoisi mieluummin, että tämäkin pastori keskittyisi vaikkapa auttamaan eniten kusessa olevia sisaria ja veljiä ja jättäisi kulttuureja syleilevät barbileikkinsä vapaa-ajan harrastuksikseen. Hatuttaa olla maksumiehenä näissä sirkuksissa.
-
Näköjään noita vastauksia on runkattu siihen malliin, että sepposin sanat ovat menneet minun suuhun. Minä siis todellakin ihmettelin, haluaako seppos lyödä Liinaa Siionin virsillä päähän.
Pirska, olen pahoillani väärinkäsityksestä. Onneksi Siionin virret eivät kauheasti satu päähän :)
-
Kommenttini koski yleistä uskon puutetta kirkossa. Elämä on täynnänsä epäuskon hetkiä. Kun otin hiuomioon missä se oli julkaistu, jäin vain miettimään oliko toimittajalla vai haastateltavalla jotain uupelossa.
-
Kommenttini koski yleistä uskon puutetta kirkossa. Elämä on täynnänsä epäuskon hetkiä. Kun otin hiuomioon missä se oli julkaistu, jäin vain miettimään oliko toimittajalla vai haastateltavalla jotain uupelossa.
Juttu pohjautui Radio Dein debattiin. Sen innottajana oli Oulun srk:n tiedottajan Rebekka Naatuksen (Naatusin?) blogi. Naatus on (ainakin taustaltaan) lestadiolainen, joten... no, miten sen nyt nätisti sanoisi, no ei mitenkään: kyse VOI EHKÄ MAHDOLLISESTI KENTIES olla jonkinlaisesta irrottautumiskriisistä. (Samuli Salmi kritisoi Naatuksen kirjoitusta, hänen poikansa Mikko Salmi kritisoi isänsä kritiikkiä... :))
Näin kuluttajavinkkelistä olisi kutenkin kiva, jos kirkko ja sen työntekijät keskittyisivät työhönsä ja selvittäisivät keskenään, mikä se perustehtävä on.
-
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
-
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
Onko jo monta SV-alkuista laattaa kuitattu? Jos on, niin voisi vaikka ensi kesän juhlilla järjestää kokoontumisajon!
Varaan omani vasta sitten kun tulee tämä "Kotona maailmankaikkeudessa" siionin virsiin :eusa_angel:
-
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
(koko ketju yhtä ot:tä -- syytän siitä vain itseäni -- joten ei haittaa)
En itse autoile, mutta minusta tuollaiset amerikkalaismalliset rekisterilaatat ovat täysin turhia. Siitä vaan järjestyksessä se kirjain- ja numerosarja, joka sattuu kohdalle napsahtamaan. Jos muistihäiriö on niin paha, ettei muista autonsa rekkaria, ei ole oikeutettu ajokorttiinkaan.
-
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
'Jumalan ykkönen'! Olen samaa mieltä. Mahtoiko ajatella mitään - hurskaasti tai muutenkaan?
-
'Jumalan ykkönen'! Olen samaa mieltä. Mahtoiko ajatella mitään - hurskaasti tai muutenkaan?
Kun omaan vain 10 tunnin latinan opinnot, käytin apuna Googlen kääntäjää, joka käänsi Jumala, vaikka Agnus Dei laulusta tiedän sen tarkoittavan myös genetiiviä.
-
Jos tällänen rekkari, niin sopisiko se körtille?
BAD-666
-
Ei oikein hyvin. Naapurilla oli JAH-666 maksettu rekkari ja JAH olivat hänen nimikirjaimensa. Hän kävi välillä Kellokoskella huilaamassa.
-
Ei oikein hyvin. Naapurilla oli JAH-666 maksettu rekkari ja JAH olivat hänen nimikirjaimensa. Hän kävi välillä Kellokoskella huilaamassa.
JAH sopisi rastafarille. He kutsuu Jumalaa tuolla nimellä.
-
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3111/moni_pappi_miettii_onko_kristinusko_muita_uskontoja_todempi
Söpö nuori nainen :060:
-
Asian analysointi voisi tässäkin asiassa auttaa. Ihminen ja hänen uskontonsa tai muu maailmankatsomuksensa ovat eri tason asioita, vaikka maailmankatsomus onkin olennainen osa persoonallisuutta. Helposti tulee ajatelleeksi, että jos pidän omaa uskontoani ainoana oikeana, siihen sisältyy myös se, että toisuskoinen lähimmäinen olisi uskontonsa tai maailmankatsomuksensa takia jotenkin huonompi tai ainakin keskentekoinen, mikä olisi sopimattomasti ajateltu.
Sopimatonta se olisikin. Siksi lähimmäiseen pitää suhtautua lähimmäisenä, vaelluskumppanina maailmankatsomusten eroista huolimatta. Evankeliumeistakin saattaisi löytyä tähän sopivia kohtia.
Eihän tasa-arvoinen lähimmäissuhtautuminen aina helppoa ole, mutta siihen pitää pyrkiä. Se on sitä kilvoittelua ja parannuksentekoa.
Mt
-
Asian analysointi voisi tässäkin asiassa auttaa. Ihminen ja hänen uskontonsa tai muu maailmankatsomuksensa ovat eri tason asioita, vaikka maailmankatsomus onkin olennainen osa persoonallisuutta. Helposti tulee ajatelleeksi, että jos pidän omaa uskontoani ainoana oikeana, siihen sisältyy myös se, että toisuskoinen lähimmäinen olisi uskontonsa tai maailmankatsomuksensa takia jotenkin huonompi tai ainakin keskentekoinen, mikä olisi sopimattomasti ajateltu.
Sopimatonta se olisikin. Siksi lähimmäiseen pitää suhtautua lähimmäisenä, vaelluskumppanina maailmankatsomusten eroista huolimatta. Evankeliumeistakin saattaisi löytyä tähän sopivia kohtia.
Eihän tasa-arvoinen lähimmäissuhtautuminen aina helppoa ole, mutta siihen pitää pyrkiä. Se on sitä kilvoittelua ja parannuksentekoa.
Mt
Minulla tuli tästä mieleen Speden sketsihahmoista Pentti Siimes, jolla oli selitystoimisto / förklaringsbyrå.
-
Minulla tuli tästä mieleen Speden sketsihahmoista Pentti Siimes, jolla oli selitystoimisto / förklaringsbyrå.
:icon_biggrin: :icon_biggrin: :icon_biggrin:
Pirska, niin mainiosti oivallettu!
Ja aika analyyttisesti.
Välillä tuntuu, että puolet kirkon työntekijöistä on töissä selitystoimistossa ja toinen puoli manaa taikavarvuilla pois pahoja henkiä. <- Tuo on toki liioittelua, totta kai keskitien kulkijoitakin on. Sellaisia joille itsekorostus ei ole tärkein, joilla on selkeä oma näkemys mutta myös kyky kuunnella ja keskustella.
-
Jos duunin ottaa, duuni on hoidettava duunipaikan ohjeistuksen mukaan tai sitten on vaihdettava duunia.
Erittäin OT, mutta mitenkähän työkkäri mahtaa suhtautua pappiin, joka eroaa työstään sillä perusteella, että usko ei siihen riitä? Tuleeko karenssia kuten normaalisti tulee jos vapaaehtoisesti töistä lähtee. Eikä sitä uutta työtä näinä aikoina noin vain oteta, etenkin jos on ehtinyt ikää jo kertyä.
Itse olen kyllä päättänyt roikkua luterilaisessa kirkossa mukana ihan huvikseni. Onneksi en ole pappi niin ei tarvitse esittää mitään uskovansa. Kun minut on kastettu ja joskus ehtoollisellakin käyn, niin minähän olen yhtä pätevä kristitty kuin kuka tahansa, joka on "hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaiseksi vapahtajakseen" (artikkelia seuraavaa keskustelua lainatakseni; tuo henkilökohtainen on niin hassu sana, kun sitä ei koko Raamatusta löydy).
Ei kai muiden uskontojen edustajien tarvitse kristinuskoa kääntyä seuraamaan. Kunhan kaikki uskonnostaan riippumatta seuraisivat Kristusta. Stinisseniä tässä taas luen; hänen mukaansa ihminen on alusta alkaen säädetty tulemaan Kristuksen kaltaiseksi, "kristityksi". Ja peräti ettei Kristus luoksemme synnin takia tullut, vaan jotta löytäisimme ominaislaatumme ihmisinä.
-Miten Paavali Ateenassa (http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.17.html#o55) muihin uskontoihin suhtautui? Eikö mikä tahansa uskonto ole kuitenkin sen myöntämistä, ettei ihminen pärjää omillaan vaan on riippuvainen jostakin korkeammasta - siitä eteenpäin onkin kysymys etsimisestä ja ehkä hapuillen löytämisestä?
-
"hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaiseksi vapahtajakseen"
Tästä kun löytäisi operationaalisen määritelmän...
Mt
-
Erittäin OT, mutta mitenkähän työkkäri mahtaa suhtautua pappiin, joka eroaa työstään sillä perusteella, että usko ei siihen riitä? Tuleeko karenssia kuten normaalisti tulee jos vapaaehtoisesti töistä lähtee. Eikä sitä uutta työtä näinä aikoina noin vain oteta, etenkin jos on ehtinyt ikää jo kertyä.
ot, ot: Varmasti tulee karenssia, kuten kai kaikille, jotka jättävät vapaaehtoisesti työpaikkansa. Nuorelle, yhteiskunnallisesti aktiiviselle teologille (jollaisesta tässä on käsittääkseni ollut puhe) uuden työpaikan löytäminen ei kai kuitenkaan ole yhtä suuri ongelma kuin vanhoille ja väsyneille?