Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jampe - 20.02.12 - klo:17:41
-
Tuli käytyä ensi-illassa suurin odotuksin. Lievä pettymys oli kuitenkin ko. raina. Iänikuisen k*senpolttaman tarinan (= Perheen isä testamenttaakin talonsa esikoisen sijasta kuopukselle ja tästä syntyy viha veljesten välille, johon tietenkin (!) riitaan kuuluu 1 daami) -varaan oli lähdetty rakentamaan elokuvaa.
Jos ei k*senpolttamaa "juonta" oteta huomioon, tarina rakentaa vahvasti raa´an väkivallan päälle. Katsoja sai pyyhkiä kasvoiltaan verta lähes koko elokuvan ajan. Yhtä reuhaamista, tappamista, tappelua ja ryyppäämistä alusta loppuun koko raina.
Eikö pohjalaisuudesta ja pohjalaisista ole mitään muuta kerrottavaa maailmalle kuin tätä iänikuista tappelua ja tappelua? Olkoonkin että meidän historiassa on riehunut rosvojoukkoja terrorisoimassa koko maakunnan osaa mutta silti? Samaa p*skaa kaikki Pohjanmaa -elokuvat ym. samaa kategoriaa, mitään muuta ei keksitä kuin romantisoida tappelemista, peltolakeuksia ja juoppttelemista. Halpa juoni, huonoa viihdettä!
-
Suunnilleen noin, vaikka ei yhtä värikästä kieltä käyttäen, leffa arvosteltiin lehdessäkin. Heikoimpana lenkkinä oli kriitikon mielestä käsikirjoitus. Henkilöt ovat yksiulotteisia eikä kukaan kehity mihinkään. Kunhan katsellaan synkkinä alta kulmien tai ollaan söpöjä ja puhtoisia.
-
Kuulin perjantai-aaamun elokuva-arvostelijan TV:ssä kovasti kehuvan Mikko Leppilammen roolisuoritusta. Ja kehui muistaakseni muutenkin koko leffaa. Taisi antaa 4 tähteä.
Ajattelin että eikö samaan aikaan Pohjanmaan samoilla seuduilla ollut körttiläisyyden vahvat yhteisöt. Oliko siitä mitään tässä leffassa. ?
Pystyivätkö heränneet mihinkään oikeasti häjyjen kanssa. Tuliko joku herätykseen ?
-
Eipä siinä paljon körttiläisyyttä tuotu esille, jos siksi ei lasketa yhden jukelittoman pitkän hautajaissaaton kuvaamista jossa muoreilla oli mustia pukuja ja huiveja.
Olen elämäni aikana kyllä kuullut jos jonkinlaista legendaa körttien ja häjyjen kohtaamisista mutta tiedä sitten onko niissä paljoakaan perää. Varmaa kuitenkin on että tällä seudulla on samaan aikaan vaikuttanut erittäin vahvasti myös körttiläisyys, joskin Kauhavalla ja Härmissä on ollut aina enempi tällaista "julkijumalatoonta nuarisoseuraporukkaa" joille on tanssi ja ilonpito maistunut Lapualaasia enemmän. Lapualla se on kait ollut oiein körttiläisten pesä. Häjyt taas olivat remmastava rikollisjoukko joka terrorisoi Härmänmaan seutua aikanansa. Lapuan historia on enempi tuota iikollia sun muuta lapualliikettä, joskin on paljon yhteistä historiaa myös.
(Iikolli = IKL)
-
Eipä siinä paljon körttiläisyyttä tuotu esille, jos siksi ei lasketa yhden jukelittoman pitkän hautajaissaaton kuvaamista jossa muoreilla oli mustia pukuja ja huiveja.
ja siinähän se, taisi olla Karhumäen kuorolaisia mukana? :)
en ole vielä katsonut leffaa mutta toki menen.
-
Menivätkö siis körttiläisyys ja häjyilyt ihan pitäjittäin, pääosin. Missä oli kumpikin valtaapitävinä ?
-
Menivätkö siis körttiläisyys ja häjyilyt ihan pitäjittäin, pääosin. Missä oli kumpikin valtaapitävinä ?
Joku historiaa paremmin tunteva voisi selittää. Itse en kykene mutta minulla on käsitys että häjyt mellastivat pääosin maakunnan pohjoisosissa eli Kauhavalla ja Härmissä. Korjatkoon ken kykenee.
-
Joku historiaa paremmin tunteva voisi selittää. Itse en kykene mutta minulla on käsitys että häjyt mellastivat pääosin maakunnan pohjoisosissa eli Kauhavalla ja Härmissä. Korjatkoon ken kykenee.
Sen jälkeen Ylihärmä oli Suomen körttiläisin kunta. Körttiläisyys oli vastavoima häjyilylle osassa aluetta.
-
Kyllä körttiläisyys on ollut peltolakeuksilla väkevä kansanliike jolla on ollut paljon vaikutusta. Varmahan on ollu terve vastavaikutus häjyylyihin nähären. Jospa se on ollukki just siks ku täälä on ollu niin palio sitä pahuuren tyätä, niin hyvääki vastapainoks...
-
Häjyt tulivat osaksi körttiläisyyttä härmänmaalla. T. härmäläänen Juhani
-
Eivät körtit häjyjä pelänneet. Körtitkin pystyivät painimahan.
Ja: olennaisasiat ja väkevät virret vaikuttivat myös häjyihin. Onhan ihmistä vahvempaa voimaa..., vai kuinka?
-
Isoo-Antti joukkoineen on rimaannu Raamatunkyläs, joka on mun kotua muutaman kilometrin pääs. http://www.lapua.fi/hellanmaa/index2.htm
Joukos tyhymyys jo silloon tiivistyi, kun isoo miäsjoukko antoi sakin hivutusta jollekki polooselle. Näistä "sankareista" lauluntekijät sitten tekivät "hittejään". http://www.youtube.com/watch?v=EwQijJUomvc&list=UUiFeF9R1TMQNqYM8xFJDGgQ&index=10&feature=plcp
Jäläkimmäänen laulu Ketoolan Jukka on tehty mun kotikarulla Härsiläntiällä tapahtuneesta koitoksesta.
Murhapaikalla minäkin kuulemma asun :107:. Naapuri kertoi kun tänne rakensin, että tuahon rannalle oli eräs Pouttulaanen tappanu miähen ja ei saanu siitä tuamiota, kun isoot taloolliset meni murhamiähen asiaa ajamahan. Notta tälläänen tapaus.. :-\
-
Eivät körtit häjyjä pelänneet. Körtitkin pystyivät painimahan.
Ja: olennaisasiat ja väkevät virret vaikuttivat myös häjyihin. Onhan ihmistä vahvempaa voimaa..., vai kuinka?
ja muuttuihan Isontalon Anttikin vankilassa.
-
Isoo-Antti joukkoineen on rimaannu Raamatunkyläs, joka on mun kotua muutaman kilometrin pääs. http://www.lapua.fi/hellanmaa/index2.htm
Joukos tyhymyys jo silloon tiivistyi, kun isoo miäsjoukko antoi sakin hivutusta jollekki polooselle. Näistä "sankareista" lauluntekijät sitten tekivät "hittejään". http://www.youtube.com/watch?v=EwQijJUomvc&list=UUiFeF9R1TMQNqYM8xFJDGgQ&index=10&feature=plcp
Jäläkimmäänen laulu Ketoolan Jukka on tehty mun kotikarulla Härsiläntiällä tapahtuneesta koitoksesta.
Murhapaikalla minäkin kuulemma asun :107:. Naapuri kertoi kun tänne rakensin, että tuahon rannalle oli eräs Pouttulaanen tappanu miähen ja ei saanu siitä tuamiota, kun isoot taloolliset meni murhamiähen asiaa ajamahan. Notta tälläänen tapaus.. :-\
Kiitos Mörtti ! Linkistäsi löytyy luettavaa tuonnemmaksikin. Tiedät häjyjen historiasta, kun asut tapahtumien keskipisteessä, jopa murhapaikalla.
Ja kääntymisiä tapahtui, kuten V.K. Kalevala-mittaisessa runossaan mainitsee:
Vääntyi jo västi
selkään väkevän,
puukkojunkkarin
häjyimmän,
juopporatin rallattaja,
kyläraitin mellastajan, korttipelurin kovimman. jne.
-
Eivät körtit häjyjä pelänneet. Körtitkin pystyivät painimahan.
Ja: olennaisasiat ja väkevät virret vaikuttivat myös häjyihin. Onhan ihmistä vahvempaa voimaa..., vai kuinka?
Perustuuko Etelä-Pohjanmaan vahvat painiseurat nähin körtit vs. häjyt vääntöihin ja heittoihin ? Mikä on muuten Suomen painin historian alku?
-
Miälenkiintoosta, että kuuluisa häjyistä kertova laulu on syntyny Lapuan Raamatunkylän tapahtumasta.
Lainaus Minun Hellanmaani historiikista: Liisa Kreeta Niemen ja Matti Toijan häät
Missäs ne pidettiinkään ne kuulut häät, joista edelleenkin niin kuolemattomaasti lauletaan: "Ensin portahat säriettihin ja sitten vasta muuri." Antero Tanninen on kertonut tarinan kaikessa lyhykäisyydessään näin:
"Lapuan Raamatunkylässä, torppari Matti Niemen kodissa pidettiin Liisa Kreeta Niemen ja Matti Toijan häitä. Talo oli kylän korkeimmalla kumpareella - vastapäätä nykyistä Arvi Niemen kotia ja melkein vastapäätä kuuluisaa isonvihan pakokiveä. Kesken parhainta häähumua häjyjen hurja joukko saapui Härmästä päin ankaraa melua pitäen. Pääjoukko ajoi rattailla, viikatteiden terät kärryjen sivuilla ja osa saapui ratsain. Portaille ohjattiin hevoset, jotka polkivat ne rikki, ja miesjoukko syöksähti sisälle. Jotkut tarttuivat takan tantariin ja kiskoivat sen irti. Silloin jysähti tiilikasa miesten päälle, kun muurinseutu sortui. Isoo-Antti heilui ylimmäisenä ja löi kirveellä kaapin lautaan niin, että siihen jäi pysyvästi miltei laudan läpi mennyt jälki. Sama kaappi on vieläkin käytössä Tuomas Köykän talossa Kyntäjänmäellä (Ylistarossa, toim. huom.)
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukkojunkkarit (http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukkojunkkarit)
-
En ole nähnyt, mutta sitä on kuvattu omalla paikkakunnallani, ja minulle on kerrottu että se on raaka, mutta tiedän että ei ole. Siinä vain tapellaan..
-
:109:
Tervetuloa Sansku
-
Käytiin rouvan kanssa katsomassa. Odotukset eivät olleet korkealla. Olin lukenut jonkun arvostelun jossa leffaa luonnehdittiin Härmän maisemaan sijoitetuksi lännenelokuvaksi. Sitä se oli! Ei kannata kiinnittää liikaa huomiota autenttiseen ajankuvaan. Härmä antaa vaan sopivan filmaattisen kehyksen tarinalle.
Murteen omaksuminen oli näyttelijöiltä onnistunut kohtalaisen hyvin; paljon surkeampiakin suorituksia on kuultu.
Raaka se oli. Eikä tarina ollut omaperäisimmästä päästä. Mutta kyllä siitä jotain oivallettaavaakin löytyy. Eipä ainakaan harmittanut että kävi katsomassa.
Ja kyllä siinä yksi körttiläinenkin pistetään hengiltä. Että näkyy tämäkin puoli kulttuuriympäristöstä!
-
Osmon syntymäpaikka on muutaman kilsan päästä Raamatun kylästä... en pysty kertomaan elokuvasta... mutta Osmo on keskisuomalainen... olen pseudopohjalainen... Härmästä...