Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kalistaja - 19.02.12 - klo:16:58
-
Menin tänään, laskiaissunnuntaina, noin kahdenkymmenen iloisen aasialaisen perässä ja kera H-Y:n 100-vuotisjuhliin Helsingin tuomiokirkkoon. Ulko-ovella oli lappu, jota usea heistä säikähti: Ei turisteille! Sanoin muutamalle heistä, että sisään vaan. Annoin luvan, vaikka en pappi tai ruhtinas olekaan.
Puhuin asiasta tuomiokirkon kryptassa; nyt esillä olevan foorumin aktivisti Pena totesi asiaan äkisti: Justiin sanottiin Herättäjän seminaarissa että herännäisyydessä ei ole ennakkoehtoja ja sitten 100-vuotisjumalanpalveluksen pitopaikan ulko-ovella on teksti, joka.... joka on myös tuossa otsikossa tuossa ylimpänä. Hmmm! Hmmm!
Emmeköhän me ole turisteja kaikki tällä elämän matkalla! :kahvi:
-
Emmeköhän me ole turisteja kaikki tällä elämän matkalla!
Niinhän sitä luulisi.
Toiset ovat vain turistejampia kuin ne toiset, oikeammat ihmiset. :icon_biggrin:
-
Ja tässä tuo kyltti tarkempaa tutustumista varten:
http://dl.dropbox.com/u/8537789/Ei_turisteille-web.jpg
Mt
-
Käsittääkseni tuo ei kiellä turisteja osallistumasta messuun. Se kai tarkoittaa, ettei messun aikan saa käyttäytyä pelkästään turistina = patsastella, valokuvata ja kierrellä katselemassa kirkon yksityiskohtia ja koristeita.
-
Ehkä no sightseeing voitaisiin kääntää paremmin suomen kielelle.
-
Pirska on mielestäni oikeassa, no sightseeing, pitäisi kääntää jotenkin toisin kuin: ei turisteille... Ite juuri nauroin kirkolle mennessä parille kuoromme likalle, että miehän oon täällä ihan turistina... en ees muista oonko aiemmin käyny Helsingin tuomiokirkon sisäpuolella....toki pakko mainita, että urkuparvea ei ihan ollu mitotettu suurkuoron tarpeisiin... :icon_lol: himppasen oli tiivis tunnelma,kun tuntui että potkii toista sopraanoa selkään istuessaan ja laulaessa joku tenori paukutti päätäni kansiollaan... :icon_lol: Mutta ihan älyttömän huikeeta oli silti. :007:
-
Käsittääkseni tuo ei kiellä turisteja osallistumasta messuun. Se kai tarkoittaa, ettei messun aikan saa käyttäytyä pelkästään turistina = patsastella, valokuvata ja kierrellä katselemassa kirkon yksityiskohtia ja koristeita.
Turisteja ja maan matkaajia on myös Suomesta! Ei turisteille! Kunnon körttiläisille kyllä! Täh! Häh!
-
Käsittääkseni tuo ei kiellä turisteja osallistumasta messuun. Se kai tarkoittaa, ettei messun aikan saa käyttäytyä pelkästään turistina = patsastella, valokuvata ja kierrellä katselemassa kirkon yksityiskohtia ja koristeita.
Liikettä - jos ei nyt kiertelyä - niin liikettä kirkossa on myös ns. omasta takaa. Papit askeltavat, kansa vaeltaa ehtoolliselle. Joku menee kirkkoon vartin yli, toinen poistuu varttia vaille. Siitä ei pääse mihinkään, että Helsingin tuomiokirkon oviteksti on tyly!
Sitä paitsi: kai moni ihminen osaa käyttäytyä tilanteen mukaan. Ei hiljaisista aasialaisista haittaa ollut yhtään, niin turisteja kuin he olivatkin. Muutama heistä jäi penkkiin istumaan. Kuuntelivat virsiä ehken ensi kertaa elämässään.
-
Näinpä! Olet Kalistaja aivan oikeassa... Mielestäni oviteksti olisi pitänyt olla enemmänkin tyyliä että, tilaisuus käynnissä kello 10-11.45 ole ystävällinen ja käyttäydy tilaisuuden luonnetta kunnioittaen tai muuta vastaavaa... Sillä kuka meistä on "kunnon" körtti? Ite ainakin olen kyllä niin turisti että!
-
Muuten ulkomailla tuo on vakiotapa. Messun aikana ei turisteja hortoilemaan kirkkoon. 20 sisäsiistiä japanilaista ei todellakaan ole ongelma, mutta pari bussilastia muunmaalaisia kuvailemaan kirkkoon on häiritsevää varsinkin, jos niitä on enemmän kuin kirkkoväkeä.
-
^En ole tainnut olla tilaisuudessa, joissa turisteja olisi enemmän kuin (muuta) kirkkoväkeä, mutta kuvittelen etten häiriintyisi, oikeastaan melkeinpä voisin tykätä olla näyttelyeläimenä. Hieman (joskaan ei täysin) samanlaistahan se on silloin, kun yli puolet väestä on tirskuvia rippikoululaisia.
-
^En ole tainnut olla tilaisuudessa, joissa turisteja olisi enemmän kuin (muuta) kirkkoväkeä, mutta kuvittelen etten häiriintyisi, oikeastaan melkeinpä voisin tykätä olla näyttelyeläimenä. Hieman (joskaan ei täysin) samanlaistahan se on silloin, kun yli puolet väestä on tirskuvia rippikoululaisia.
minua on kerran kuvattu H-juhlien lopun polvirukouksen aikana ja koin olevani "turistin kohde", ei kiva. polvirukous on kuitenkin herkkä hetki. en tiedä kuka oli kuvaaja ja ei tietenkään lupaa kysynyt.
Joskus tuomasmessun ehtoollisella minusta on otettu lähikuva ja sekin tuntui pyhän hetken pilaamiselta, viimeistään siinä vaiheessa kun itsellä sisäisesti kiehahti. eli lopun ehtoollisen suoritti vain sen vuoksi kun ei poiskaan kehdannut lähteä.
Mutta jos joku ei kierrä messussa koko aikaa eikä muutenkaan häiritse, niin ilman muuta sisälle kuuntelemaan ja aistimaan. Kalistaja teki hyvän teon, lähetystyötä!
-
Veikkaan että olisin toiminut samoin kuin Kalistaja, eli ohjannut turistit sisään. Mutta toisaalta ymmärrän myös että tuo kyltti on laittettu paikalleen ajan myötä syntyneestä tarpeesta. Nyt kirkko oli täynnä seurakuntaa ja tilanteen luonteen ymmärtää turistikin heti kirkon takaosaan tultuaan, mutta monesti on varmaan niinkin että ihmisiä istuu penkissä harvakseltaan, ja esimerkiksi sisään vyöryvä bussilastillinen tuo mukanaan sellaisen hälyn, joka häiritsee väistämättä. Kaikki eivät välttämättä edes hahmota, että jotain on juuri meneillään.
-
minua on kerran kuvattu H-juhlien lopun polvirukouksen aikana ja koin olevani "turistin kohde", ei kiva. polvirukous on kuitenkin herkkä hetki. en tiedä kuka oli kuvaaja ja ei tietenkään lupaa kysynyt.
Joskus tuomasmessun ehtoollisella minusta on otettu lähikuva ja sekin tuntui pyhän hetken pilaamiselta, viimeistään siinä vaiheessa kun itsellä sisäisesti kiehahti. eli lopun ehtoollisen suoritti vain sen vuoksi kun ei poiskaan kehdannut lähteä.
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskus jopa tv-kamera lähietäisyydellä. Luvatta kuvaaminen tuntuu ilkeältä. Voisiko ratkaisuna olla kyltti, jossa ilmoitetaan, että hartaus menossa, hiljaisuus, valokuvaaminen kielletty tilaisuuden aikana? sinänsä turisteille voi olla todella kiintoisaa päästä seuraamaan kristillistä tilaisuutta - käymmehän mekin mielellään vierailla mailla temppeleissä, moskeijoissa ja katedraaleissa.
-
"Käyttäkää minua."
-
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskus jopa tv-kamera lähietäisyydellä. Luvatta kuvaaminen tuntuu ilkeältä.
Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, ajatellut ainakin hyvinkin usein. Minä en pidä ollenkaan kuvatuksi tulemisesta ja olen sen kuvaajille sanonutkin ja pahoittanut mieleni kun mielipidettäni ei kuunnella eikä kunnioiteta ollenkaan. Olen tästä syystä jättänyt menemättä tilaisuuksiin ja tilanteisiin, joissa tiedän kuvaajien vaanivan. Mutta sekään ei tunnu mukavalta kun haluaisi olla mukana.
Onko niin että osallistuessaan johonkin julkiseen tapahtumaan (myös esim. foorumitapaamiseen) antaa samalla luvan kuvata ja myös luvan kuvien julkaisemiseen?? :icon_confused:
P.s. Ymmärrän tai ainakin yritän ymmärtää sellaisia ns. yleiskuvia mutta en lähikuvia ja/tai rajauksia ja zoomailuja ilman lupaa.
-
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Joskus jopa tv-kamera lähietäisyydellä. Luvatta kuvaaminen tuntuu ilkeältä. Voisiko ratkaisuna olla kyltti, jossa ilmoitetaan, että hartaus menossa, hiljaisuus, valokuvaaminen kielletty tilaisuuden aikana? sinänsä turisteille voi olla todella kiintoisaa päästä seuraamaan kristillistä tilaisuutta - käymmehän mekin mielellään vierailla mailla temppeleissä, moskeijoissa ja katedraaleissa.
Kannatan ehdotusta. Olen nähnyt sitä käytettävän myös ulkomailla. Vaikka turisti olisi paikoillaan niin salamavalot häiritsevät. Monissa kirkoissa on salamavalokielto, mutta usea turisti ei osaa ottaa kameransa automaattisalamaa pois päältä.
-
Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, ajatellut ainakin hyvinkin usein. Minä en pidä ollenkaan kuvatuksi tulemisesta ja olen sen kuvaajille sanonutkin ja pahoittanut mieleni kun mielipidettäni ei kuunnella eikä kunnioiteta ollenkaan. Olen tästä syystä jättänyt menemättä tilaisuuksiin ja tilanteisiin, joissa tiedän kuvaajien vaanivan. Mutta sekään ei tunnu mukavalta kun haluaisi olla mukana.
Onko niin että osallistuessaan johonkin julkiseen tapahtumaan (myös esim. foorumitapaamiseen) antaa samalla luvan kuvata ja myös luvan kuvien julkaisemiseen?? :icon_confused:
P.s. Ymmärrän tai ainakin yritän ymmärtää sellaisia ns. yleiskuvia mutta en lähikuvia ja/tai rajauksia ja zoomailuja ilman lupaa.
Moi Toiveesi on kuultu ja lähetyskirkon zoomatuista kuvista on sinut poistettu verkosta. Emme halua loukata ketään. Yleiskuviin ei luonnollisesti ole kajottu.
-
Muuten ulkomailla tuo on vakiotapa. Messun aikana ei turisteja hortoilemaan kirkkoon. 20 sisäsiistiä japanilaista ei todellakaan ole ongelma, mutta pari bussilastia muunmaalaisia kuvailemaan kirkkoon on häiritsevää varsinkin, jos niitä on enemmän kuin kirkkoväkeä.
Riipuu kai ulkomaista. Mm. Palermossa (Sisilia) menimme paikallisoppaan johdolla kirkkoon, jossa oli meneillään häätilaisuus. Suomalaiset tietenkin alkoivat parveilla ulko-ovelle, "mennään nyt äkkiä tästä häiritsemästä", mutta joku järjrestävän tahon edustaja tuli toivottamaan tervetulleeksi -- myös hääjuhliin.
Kirkossa oli tosin ehdoton kuvauskielto, mikä on mielestäni hyvä asia. Kuvaaminen on todella häiritsevää.
-
Tällainen info tuolla:
http://vartijavahti.wordpress.com/valokuvaaminen/
-
Kuten tuossa Sadettan erinomaisessa tekstistä ilmenee on kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen sallittua. Toinen asia on, että kuvaaja voi käyttäytyä hienotunteisesti ja jos joku pyytää, ettei häntä vaikka foorumitapaamisessa kuvata, niin kuvaaja ottaa yleensä toiveen huomioon. Isommassa joukossa ollessa voi joutua kuvatuksi yhtenä ryhmän jäsenenä halusi tai ei. Lupaan parhaani mukaan olla kuvaamatta niitä foorumitapaamisessa, jotka sitä pyytävät.
Tämän päivän Kotimaassa Johanneksen kirkon yleisöstä oleva kuva oli rajattu juuri niin, että vaimoni ja minä putosimme yli laidan kuvan oikeasta reunasta. Emme tienneet tulevamme kuvatuiksi eikä minun naamastani ole niin väliä.
Joskus kuvasta voi olla hyötyäkin. Tuomiokirkossa minut tunnistettiin parin minulle vain nimimerkkeinä tutun foorumilaisen toimesta. Kiitos heille rohkeudesta koputtaa olkapäähän ja kysyä olenko Seppos. Tunnustin heti.
-
Tuota esille otettua juttua naurettiin kirkkokahveilla, jäin nyt miettimään, olisiko kysymys tästä: Jostakin syystä tuo kyltti on paikoillaan aina, kun saapuu Tuomiokirkon pyhäaamuiseen messuun. Se on suosittu nähtävyys, eikä jokaiselle vieraasta kulttuurista saapuvalle ole niin selvää, ettei sinä ajanhetkenä tämä härmäläinen jurottajakansa tykkää, jos kuljeksitaan edestakaisin ja räiskitään valokuvia.
--------------------------------
Ellen muista aivan väärin, täällä on joskus kirjoiteltu siitä, kuinka konfirmaatiomessussa juuri vaikka nyt valokuvaus kiusaa, samoin levottomuus, kun kansaa vaeltaa edestakaisin, on vähän piinallista. Kuitenkin siinä otetaan vastaan oman seurakunnan nuoriso uudessa statuksessa, kirkollisessa täysi-ikäisyydessä, mitä lieneekin. Ennen se oli vielä isompi juttu kun se merkitsi ensimmäistä pääsyä Ehtoolliselle.
-------------------------------
Ehkä oivaltavampaa olisi kirjoittaa vaikka: For the tourists to be taken on account: the christian holy mass at 10.00- 12.00., please take on account. Muistelen joskus himmeästi ihmetelleeni, ekö niitä turisteja voisi päästää hiljaa seuraamaan juttua... no sitten taas mietin niitä syitä. Joskushan tuo kyltti sinne ilmestyi. Entä se, etten saanut mennä lapsena kirkkoon jos oli H.P.E. Piti viedä lehti vanhemmille kun pyysi luvan. He eivät kai luottaneet siihen että osaisin käyttäytyä, hämmentyisin ja pelästyisin, vaikka tuo H.P.E. oli tietysti selitetty. Itse messu turistille saattaisi olla vaikka kuinka arvokas kokemus, mutta edellyttää selvitystä siitä mitä milläkin kohtaa tapahtuu.
On sitten myös liikaa vaatia, että ryhmä vaikka nuoria hongkongilaisia tietää noiin vain automaattisesti suomalaisten kokoontuneen johonkin juttuunsa juuri silloin. Se lappuhan on siellä joka pyhä. Kuka lie unohti mainita, että nyt sitä ei tarvi laittaa. Oli monta syytä poiketa suntioiden käyvästä käytännöstä; yksistään väkimäärä ilmaisi että on jotakin meneillään.
-
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.
-
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.
:icon_lol:
Hervoton juttu. (*hihittelee ääneen*)
-
Muistuipa mieleen suomalaisturisti, joka ulkomaanmatkalla meni kirkkoon jumalanpalveluksen aikana. Mies ei ymmärtänyt kieltä, mutta neuvokkaana seurasi, miten paikallinen vierustoveri toimi ja toimi itse samoin.
Jumalanpalvelus sujui hyvin loppupuolelle asti, kunnes vierustoveri ponkaisi pystyyn ja suomalainen myös. Syntyi pieni hämminki. Kukaan muu ei noussut kuin vierustoveri ja suomalainen. Ihmiset ympärillä hymähtelivät. Suomalainen istui kiireesti alas. Hän tajusi tehneensä jotain väärin. Hän sai myöhemmin selville, että jumalanpalveluksessa oli tapana lukea kastettujen nimet ja tuolloin isän oli tapana nousta seisomaan.
:icon_biggrin: Jos siis kastettuja mainittiin vain yksi oli ehkä hyvä... proudly presents....
-
Kuten tuossa Sadettan erinomaisessa tekstistä ilmenee on kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen sallittua. Toinen asia on, että kuvaaja voi käyttäytyä hienotunteisesti ja jos joku pyytää, ettei häntä vaikka foorumitapaamisessa kuvata, niin kuvaaja ottaa yleensä toiveen huomioon. Isommassa joukossa ollessa voi joutua kuvatuksi yhtenä ryhmän jäsenenä halusi tai ei. Lupaan parhaani mukaan olla kuvaamatta niitä foorumitapaamisessa, jotka sitä pyytävät.
Kiitos, minulla se on kestotoivomus ja koskee kaikkia kuvaajia :039:
Ja olisi ihan inhimillistä jos se todella huomioitaisiin (tuttujen/ystävien kesken) ilman että lakipykäliin vedoten todistellaan toista.