Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: steal - 28.01.12 - klo:12:46
-
Näyttävät Lonttoossa, siellä missä bussitkin punastelloo suunnittelevan moista pytinkiä.
Minkähänlaisia menoja pitänevät ? :kahvi:
-
Varmaan tietoon perustuvaa.
-
Rationaalista ja tieteellistä argumentointia varmaan harrastavat kirkossansa, arvelen.
-
Aamenen sijaan lausutaan yhteen ääneen: Quod est demonstrandum!
-
Ei pidä sekoittaa ateismia ja tiedettä keskenään. Ei ainakaan vetää väliin yhtäläisyysmerkkiä. Useimmat merkittävät tiedemiehet taitavat jättää Jumala -kysymyksen avoimeksi. Eikä tieteen tehtävän muutenkaan ole selvitellä uskomuksia, paitsi ehkä teologian.
-
Tiede onkin eri asia kuin 'tieteellinen' ideologia. Tiede ei ole ideologia, vaan työskentelytapa.
-
Varmaan mm. nämä kaikenkarvaiset Luther-koulukunnat jotka pyörivät teologisen tiedekunnan ympärillä ja liepeillä; -ovat sitten juuri niitä tieteellisiä ideologioita. Eli tieteellisiä metodeja sinänsä käytetään ideologioiden tukena; -sitäkö tarkoitat?
-
Minulla oli mielessäni Luther-säätiötäkin suurempi ja vaikutusvaltaisempi yhteenliittymä, Neuvostoliitto. Muistatko?
-
Ei pidä sekoittaa ateismia ja tiedettä keskenään. Ei ainakaan vetää väliin yhtäläisyysmerkkiä. Useimmat merkittävät tiedemiehet taitavat jättää Jumala -kysymyksen avoimeksi. Eikä tieteen tehtävän muutenkaan ole selvitellä uskomuksia, paitsi ehkä teologian.
Olen varmaan tämän linkittänyt ennenkin, mutta laitetaan taas:
http://vartija-lehti.fi/val20024.html
Eli taitaa olla pieni vähemmistö merkittävistä tiedemiehistä, jotka uskovat persoonalliseen Jumalaan.
Varmaan moni muukin jättää Jumala-kysymyksen avoimeksi - ehkä myös suurin tai ainakin huomattava osa kirkon jäsenistä. Raamattu ja sen Jumalakuva on kuitenkin pääosin ajalta "Miekka ja kilpi (tai palava pensas)" ja saattaa olla monelle vaikeasti omaksuttava.
Jumalakuvan muodostamisessa teologian tiedemiehet kuten Heikki Räisänen ja Martti Nissinen ovat olleet suureksi avuksi meille tavallisille kirkon jäsenille. Papeille jää sitten tämä uskonnon äidinkieli, jonka merkitystä ei sovi mitenkään aliarvioida.
Mitä tulee Luther-Säätiöön ja ehkä Teologiseen Instituuttiinkin, niin niiden suhde teologiseen tiedekuntaan taitaa olla likipitäen sama kuin älykkään suunnittelun suhde evoluutioteoriaan.
Voisiko Teologista Instituuttia kutsua konservatiivisen kristillisyyden Salpa-linjaksi?
-
Minulla oli mielessäni Luther-säätiötäkin suurempi ja vaikutusvaltaisempi yhteenliittymä, Neuvostoliitto. Muistatko?
Aivan. Mutta Luther koulukunnilla tarkoitin esim. YJV -prosessin aikana esiinastuneita erilaisia koulukuntia jotka tulkitsivat Luherin sanomisia kukin omailla tavoillaan. Mikseipä myös Luther -säätiökin ole sellainen, toisaalta... mutta että heidän uskontulkintansa kuitenkin lähtenee kokonaan hengellisistä perusteista, kun taas teologian tutkijoiden jotkut hengelliset tulkinnat saattavat lähteä tieteellisistä näkökulmista. Näin olen ollut ymmärtävinäni. Esim. : "raamatun teksti ajalta XXXX - XXXX ei ole luotettavaa alkuperältään => näille asioille emme pane uskontulkinnassamme niin suurta painoa kuin asioille jotka tutkimusten mukaan ovat luotettavasti todistettuja, kuten vaikkapa että neitseestä syntyminen on tieteen mukaan mahdotonta"
Näissä usko ja tiede menevät iloisesti sekaisin; tiedettä käytetään uskontulkinnan välineena ja toisaalta myös uskontulkintaa voidaan käyttää "tieteen" välineenä. Vrt. erilaiset uskonkiihkoilijoiden kirjoittamat Kreationismi vs. evoluutio -artikkelit.
-
^Mikä on/oli YJV-prosessi?
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteinen_julistus_vanhurskauttamisesta
YJV taitaa olla tämä.
-
^OK (ja OT), kiitos infosta. Koetanpa löytää tuon luettavakseni. Googletus tuottaa alkuun vain kommentaareja. Hupaisimpana niistä se, jossa SLEY:n sivuilla lainataan Timo Junkkaalan kirjoittamaa Perusta-lehden pääkirjoitusta, jossa ollaan huolissaan siitä, että jos julistus hyväksytään, rakentuu silta suhteessa Roomaan, mutta samalla erimielisyydet ja hajaannus oman kirkkomme sisällä lisääntyy...
-
Hupaisimpana niistä se, jossa SLEY:n sivuilla lainataan Timo Junkkaalan kirjoittamaa Perusta-lehden pääkirjoitusta, jossa ollaan huolissaan siitä, että jos julistus hyväksytään, rakentuu silta suhteessa Roomaan, mutta samalla erimielisyydet ja hajaannus oman kirkkomme sisällä lisääntyy...
Surkuhupaista. Olisikohan tämä SLEY:n kohdalla niin sanottu itsensä toteuttava ennustus?
-
Minä taas en oikein ymmärrä että mitä hupaista tai surkuhupaista tuossa on koska asiahan on ja oli juuri niin kuin tuo väite esitti. En ole lukenut ko. kirjoitusta, mutta sen verran minä olen kuitenkin luterilainen että YJV oli luistelua Lutherin perinnöstä. Evankelisluterilainen vanhurskauttamisoppi eroaa Roomalaiskatolilaisesta vanhurskauttamisopista yhtä paljon kuin päivä yöstä.
Jos kirkkokansa olisi ollut aktiivista ja valveutunutta, tällaista suhmurointia ei olisi koskaan saatu läpi. Nyt on rakennettu näennäisyhteys jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä. Minä en ymmärrä että miksi ei voitaisi olla erilaisina ystäviä ja yhdessä, vaan mieluummin pitää taikinoida kuvitteellisia yhteisiä käsityksiä vanhurskauttamisesta. Lutherin perinnön halventamista se on. Joka muuta väittää, ei ole sielultaan vilpitön luterilainen koska luterilaisuus ei määrity siten että omaksutaan siitä jokin itselle sopivalta tuntuva nurkka ja ruvetaan kutsumaan tällaista osaluterilaisuutta luterilaisuudeksi, vaan luterilaisuus määrittyy siten että uskotaan kuten evankelisluterilaiset tunnustuskirjat kokonaisuudessaan opettavat ja aivan erityisen tarkasti juuri vanhurskauttamisopin kohdalla.
Minusta YJV intoilijat eivät ole sen enempää luterilaisia kuin helluntailaisetkaan.
-
Surkuhupaisuus liittyy SLEY.n huoleen sillan rakentumisesta Roomaan ja kirkon hajoamisesta. Naisten pappeutta vastustaessaan se on näet vedonnut Rooman kirkon perinteeseen ja saanut aikaan kirkossamme aikamoista hajaannusta. Vanhurskauttamisjulistus sinänsä on toinen asia.
-
^Jep, tuota minäkin. Eli miten SLEY:lle nyt yhtäkkiä onkin tullut huoli luterilaisen kirkon hajottamisesta :017: Voihan sitä toki oppia teoistaan ja mieli muuttua, mutta olisiko tässä kuitenkin kyse siitä, että toiset saavat hajottaa ja toiset eivät.
-
Omasta mielestään he yrittävät pitää koossa, mutku piispat ei ole uskossa tai tulleet uskomaan tai menneet niinku...
-
Surkuhupaisuus liittyy SLEY.n huoleen sillan rakentumisesta Roomaan ja kirkon hajoamisesta. Naisten pappeutta vastustaessaan se on näet vedonnut Rooman kirkon perinteeseen
No se on kieltämättä surkuhupaista. Toisaalta, kun en tunne ko. viittauksia enkä taustoja joissa viittaukset on tehty niin tulee mieleen että voisiko se olla että he ovat "vedonneet Rooman kirkon perinteeseen" vain siinä mielessä että, ikäänkun sanoakseen kirkon johdolle: "kuinka te nyt tällaisessa asiassa rikotte yhteyttä Roomaan kun muutoin taistelette sen puolesta?" eli jospa kyseessä onkin retorinen viittaus?
Kysyn siksi että minulla on Evankelista taustaa ja väitän tuntevani aika hyvin ne painotukset joita siellä on. Siksi minun on vaikeaa ihan sellaisenaan niellä väitteitä joiden mukaan SLEY olisi pitämässä Roomalaiskatolisuutta oppi-isänään.
Haluaisin ainakin vähintään, että molempia osapuolia kunnioittavassa keskustelussa pyrittäisiin tarkoin kuuntelemaan mitä toinen osapuoli tarkoittaa. Se tietenkin pätee molemminpuolin ja olen hyvin tietoinen siitä että kultaista sääntöä rikotaan molemmin puolin.
Mutta, kuten sanoin, en väitä mitään kun ei ole yksityiskohtaisempaa tietoa ko. tapauksesta ja sen taustoista. Minusta kuitenkin SLEY on hyvin turvallinen paikka uskonopin suhteen.
-
Kysyn siksi että minulla on Evankelista taustaa ja väitän tuntevani aika hyvin ne painotukset joita siellä on. Siksi minun on vaikeaa ihan sellaisenaan niellä väitteitä joiden mukaan SLEY olisi pitämässä Roomalaiskatolisuutta oppi-isänään.
Siksi SLEY:n nykyisen johdon lausunnoissa onkin välillä nieleskelemistä.
-
Voihan se olla noinkin tosin, mutta niillä paikkakunnilla joilla olen ollut, niin yleensä Evankelisilla ja Körttiläisillä on ollut ihan lämpimät välit. Yhteisiä seurojakin on pidetty.
-
No mikä siinä sitten on?
-
Evankelisuudessa itsessään ei olekaan mitään vikaa. Eikä tavallisissa evankelisissakaan.
-
johtajissa
-
Voi olla, että "tieteellisyydessään" fundamentalistit ja "ateistit" ovat samaa porukkaa. Ei voi vähempää kiinnostaa kumpikaan porukka. Me jatkamme arjen keskellä vaellustamme töitä tehden ja kasvattaen mustaa kansaa ylistämään Jumalaa siitä maailmasta, jonka Hän on antanut. Tämä oli kai Lutteeruksen ajatuksia.
-
Me jatkamme arjen keskellä vaellustamme töitä tehden ja kasvattaen mustaa kansaa ylistämään Jumalaa siitä maailmasta, jonka Hän on antanut. Tämä oli kai Lutteeruksen ajatuksia.
Kuulostaa pikemminkin Martti Rautaselta.
-
Voihan se olla noinkin tosin, mutta niillä paikkakunnilla joilla olen ollut, niin yleensä Evankelisilla ja Körttiläisillä on ollut ihan lämpimät välit. Yhteisiä seurojakin on pidetty.
amen!
:eusa_clap:
-
Voi olla, että "tieteellisyydessään" fundamentalistit ja "ateistit" ovat samaa porukkaa. Ei voi vähempää kiinnostaa kumpikaan porukka. Me jatkamme arjen keskellä vaellustamme töitä tehden ja kasvattaen mustaa kansaa ylistämään Jumalaa siitä maailmasta, jonka Hän on antanut. Tämä oli kai Lutteeruksen ajatuksia.
Jeps. Kummankaan porukan kanssa keskusteluyritys ei johda oikein mihinkään. Loputtomiin päättömiä öööh... niitä ne sanoo argumenteiksi... kyllä kuulee jotta korvat soi. '
Mutta onhan se niin väärin niin väärin että ateisteilla ei olisi ristiäisiä vihkiäisiä eikä kirkkoakaan, tietysti. Tasa arvon nimissä-... :repee2:
-
Eikö Neuvostoliitossa ollut joku avioliittopalatsi tai vastaava tällaisia menoja varten? Suomen nuorisoseurantalot ja sen tapaiset ajaisivat mielestäni saman asian.
-
^Hei, olen käynytkin Neukkulassa avioliittopalatsissa! Ei tosin avioitumassa, ihan turistina vaan.