Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Peeco - 05.09.11 - klo:19:59
-
YLE-Lappeenranta kertoo tänään, että Inkerin kirkko haluaa aloittaa toiminnan Suomessa. http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/09/inkerin_kirkko_haluaa_laajentua_suomeen_2841493.html (http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/09/inkerin_kirkko_haluaa_laajentua_suomeen_2841493.html). Uutisesta heränneestä keskustelusta käy ilmi, että Inkerin kirkon suhde Suomen kirkkoon on todella tulenarka aihe. Inkerin kirkko lienee muodostumassa jonkinlaiseksi turvasatamaksi vanhalla virkakannalla oleville papeille. Kysymys on vain jumalanpalvelusten järjestämisestä maahanmuuttajille, mutta kommenteissa tulkinnaksi tuli, että tässä ollaan järjestelemässä naispappeudesta vapaata vyöhykettä Suomeen? Pitäneekö paikkaansa?
Käykö nyt niin, että nämä opilliset kiistat roihahtavat valloilleen kirkkojemme välillä. Nimimerkki 'Seuraaja' toteaa, että Inkerin kirkon Missouri-synodiyhteydet ja opillinen konservatiivisuus on Suomen kirkossa hys-hys-asia, josta ei haluta puhua. Siis tälläkin suunnalla käynnistyy opillisten rajalinjojen veteleminen? Onko käytännön esimerkkejä siitä, että yhteyttä olisi rajattu? Itsellä on kokemusta Missouri-synodin suljetusta ehtoolliskäytännöstä - ei kai tuollainen poissulkevuus ole nyt edessä suhteessa Inkerin kirkkoon?
-
Aarre Kuukauppi perustelee hyvin "omien" jumalanpalvelusten tarpeen.
Muut johtopäätökset ovat suomalaista kirkkopolitiikkaa ja linkin takaiset mielipiteet jopa törkeitä, puolin jos toisin.
Läheskään kaikki suomeen siirtyneet Inkeriläiset eivät osanneet, eivätkä osaa täydellisesti suomea, jolloin saarnan ymmärtäminen normaalissa suomalaisessa jumalanpalveluksessa jää heikoksi, mahdollisesti ei ymmärretä lainkaan.
Maahan muuttajien osa ei muutenkaan ole helppo, eihän kaikkia eri kielisiä ja kansallisuuksia edustavia henkilöitä oteta evl.kirkon jäseniksi, ennen kansalaisuutta tai oleskelu-oikeutta...
Onhan kirkossa monelle muullekin ryhmälle omia messuja, musiikkimaun, opillisen painotuksen tms. syyn vuoksi.
Kaksikieliset jumalanpalvelukset ovat onnistuneet Karjalassa hyvin, me suomalaiset vieraat olemme saaneet laulaa venäjksi ja lukea rukoukset kahdella kielellä, saarna on tulkittu muinakin sunnuntaina kuin silloin kun on suomalaisia vieraita paikalla.
Parhaillaan lueskelen Vuokkiniemeltä saatua Uusi Sana testamenttia, vaan ei vaikeaa on ymmärtää, vaikka Vienan Karjalan kieli on lähinnä suomalaisia kainuulaismurteita.... :icon_wink:
-
Äidin suku on Jyskyjärveltä.
*mie halluun Inariin :'( *
:)
-
Vieläköhän siellä vaikuttaa joku Arvo ja taisi S kirjaimella jatkua sukunimi?
Teki kyllä suuren vaikutuksen, kun joskus SSSR aikaan kuulin hänen saarnansa Hatsinan muistaakseni seurakunnassa.
Oli peloton pappi joka suurella vakuuttavalla tavalla puhui.
Luulen että jotain samanlaista hänessä kuin aikoinaan oli apostoleissa.
Se on kumma, että vain kovat ajat saa ihmiset kilvoittelemaan, mutta hyvät ajat melkeimpä kieltämään Jumalan?
Kukaan ei tykkäne kovista ajoista, mutta ne kuitenkin on ne jotka ajavat ikävöimään kristusta.
Karjalan kirkko rajan takana olisi kyllä kaiken tukemme saamisessa etusijalla.
Koko Venäjä olisi kiva seikkailu paikka, jos siellä ei olisi rikollisuuttaniin paljon.
Paljonkohan siellä on körttejä. Taitavat kulkea vanhauskoisten nimellä siellä?
-
Paljonkohan siellä on körttejä. Taitavat kulkea vanhauskoisten nimellä siellä?
Vanhauskoisia ortodokseja taitaa vielä olla?
-
Vanhauskoisia ortodokseja taitaa vielä olla?
Körttiläisyys ei ole koskaan levinnyt Venäjälle vaan körtit ovat levittäneet Suomen luterilaisen kirkon oppia. Ortodoksisia vanhauskoisia sen sijaan on pienepinä ryhminä ympäriinsä. Vanhauskoisuus on hyvin sirpaloitunut ja monet haarat ovat jo kuolleet. Muut ovat heille mierolaisia.
-
Nyt muistu miehen nimi.
Arvo Survo.
Siis hän jostta kyselin edellä. Peloton pappi susirajan takaa.
Toivottavasti meni nimi oikein?
Tunteeko kukaan Miestä, siis tuota kaveria ja piti laitta mies isolla m llä.
Varmaankin vielä elää, kun oli suht nuoren oloinen kun tapasin.
Ai körttejä Venäjällä?
Olen kyllä tavannut, mutta toisaalta miten senkin nyt sitten specifikoisi, mikä tai kuka on körtti?
Filosofisellalaitoksella. Olko franzen tai joku vieraillessani vaatimattomia, mutta tuiki viisaita, ihan körttejä oli jokunen. Vaik en tiedä, et oliko ateisteja?
Paavo Ruotsalaisessa suomalaisessakaan ei minusta kovin körttisiä piirteitä ollut, jos elämän tarinaa lukee?
Juuh, siis ja luterilaista oppia? Seppos mitä se nyt sitten on? Va er de något ting?
Lutterkin jutteli niin outoja välillä, että ota siitäkin selvää.
Luther oli kyllä varmasti voimakas persooona suurella karismalla, mutta ota nyt opista selvää, kun puolet messustakin on katolilaisia tapoja ja riittejä.
Galantaiskirjeen hän kyllä hyvin selitti. Tai siis Paulin kirje galantalaisille tai joku sellanen.
Mutta jos noin muuten Lutherin Maran kirjoituksia alkaa tutkia, niin öö. Armovilauksen tai armon hän oppi tajuamaan ollessaan, suomeksi paskalla. Niin se vaan tippuu sen kovempia ponnistelematta...Pooh-
Hänen anatomia luentonsa nenusta.?. Nenä.,. Jumala on sen istuttanut keskelle ihmisen naamaa, että ihminen pysyisi nöyränä, Tuo kauhea limaa valuva ja haiseva onkalo keskellä ihmisen ylpeää naamaa... No joku varmaan on lukenut ja tietää sen paremmin.
Totta puhuen, kuinkas muuten täällä, niin herra Luther Mart on aina olllut mulle henkilö jota en ole osannut arvostaa ja aina kun kuulen hänestä ja oppi isänä, niin otan askeleen taaksepäin ja pudistelen päätäni.
Ei sellainen pyhimys ja muuta kyllä minulle ja olen ollut oikein oikein anti anti lutherilainen. Kirkko on ok ja messu kaikenlaisine riitteineen ja liirunlaarumeineen, kuten. Herra armahda, armahda ja nyt synnit anteeksi. Ovat sellaisia, jotka nyt minusta vaan on tyhjää hokemista useimmille. Ja uskontunnustus, mutta kuten Paavo the Körtti sanoi, mikä olen minä kenenkään uskoa mittaamaan,.
Siis niinku missä taaas mentiinkään?Öö lutterin oppi ja olemattomuus Vernäjällä josta seppos suuri mies,,ainakin vatsan,,äh,. siis ettäkö se Lutterin oppi olisi körttiläisyyttä parhaimmillaan, niin ehkä, mut ei mulle.
Sen mukaan miten sen Lutterin Martin olen kirjoituksistaan tuntemaan tullut.
Jotenkin Leenamaisesti kirjoitettu. Leena älä pahastu, mutta pikkasen kun mielikuvitus ja luovuus menee nopeammin kuin sormet näppiksellä tulee tälläistä textiä.luin oman sepustuksen ja olin huomaavinani Leenamaista kerrontaa, vaikkakin mulla nyt on toi kotokielikin pikkasen hukassa. Kait?
Tai sitten olen vaan tyhmä,. Jees. pitää paikkansa. :-\
-
- Läheskään kaikki suomeen siirtyneet Inkeriläiset eivät osanneet, eivätkä osaa täydellisesti suomea...
...eihän kansallisuuksia edustavia henkilöitä oteta evl.kirkon jäseniksi, ennen kansalaisuutta tai oleskelu-oikeutta...
Hmm, tuo kirkon jäsenyysjuttu onkin tosi tärkeä. Niin kauan kuin Suomen saamaton evlut-kirkko ei hoida maahanmuuttajien palveluja ja ennenkaikkea JÄSENYYSASIAA kuntoon, on kai perusteltavissa ihan todellinen tarve toisen kirkon toiminnalle Suomessa! Kun itse on asunut ulkomailla ja tullut siellä lämmöllä vastaanotetuksi ja jäseneksi lut.seurakuntaan, voi kuvitella miten kalseaa on jäsenyyden torjuminen. En epäile ettei lämpöä löydä suomalaisistakin seurakunnista, mutta kaikki jutut että jäsenyys on vain tekninen asia ja että voithan sinä tulla seurakunnantilaisuuksiin (näitä olen kuullut kun olen kauhistellut tilannetta) todistavat melkoisesta ymmärtämättömyydestä kirkon työntekijän puolelta.
-
Hmm, tuo kirkon jäsenyysjuttu onkin tosi tärkeä. Niin kauan kuin Suomen saamaton evlut-kirkko ei hoida maahanmuuttajien palveluja ja ennenkaikkea JÄSENYYSASIAA kuntoon, on kai perusteltavissa ihan todellinen tarve toisen kirkon toiminnalle Suomessa! Kun itse on asunut ulkomailla ja tullut siellä lämmöllä vastaanotetuksi ja jäseneksi lut.seurakuntaan, voi kuvitella miten kalseaa on jäsenyyden torjuminen. En epäile ettei lämpöä löydä suomalaisistakin seurakunnista, mutta kaikki jutut että jäsenyys on vain tekninen asia ja että voithan sinä tulla seurakunnantilaisuuksiin (näitä olen kuullut kun olen kauhistellut tilannetta) todistavat melkoisesta ymmärtämättömyydestä kirkon työntekijän puolelta.
Komppaan kybällä.
Eli just noin.
Mä ku tulin Suomeen armejaan, ni poliisit tietty otti syrjään ja kun pääsin putkasta ulos, ne sano et ne heittää mut takas Tanskaan. Sanoin, et mut mul on Suomen passi ja oon tulossa armejaan, ni sit ne päästi.
Vaik olihan siinä oma rähinänsä siinäkin.
No ehkä ku olin hipin vaatteissa ja kilumi roikkui kaulassa koristeena.
Mut siis ku kyllä kirkko vois tehdä ittensä enempi tykö maahanmuutajille. Niistäkin moni on krisittyjä.
Esim: Tervetuloa Suomeen olemme maailman luterilaisin maa. Tässä ohjeet tulla käymään seurakunnassa juttelemassa diakonin kanssa.
Kahvinkin voi saada.
Tekisi hyvää tuollainen esim.? Maahanmuuttajalle.
Mulle ois tehny.
-
On kirkko ottanut mamut vastaan.
-
Kymin seurakunnassa on ainakin uskollinen inkeriläismummojen lauma löytänyt paikkansa kirkonpenkistä. Minä istun pari riviä taaempana.
-
Olin tänään kahvilla paikallisessa mummon kammarissa ja juttelin yhden inkeriläismummon kanssa
-
Jotenkin Leenamaisesti kirjoitettu. Leena älä pahastu, mutta pikkasen kun mielikuvitus ja luovuus menee nopeammin kuin sormet näppiksellä tulee tälläistä textiä.luin oman sepustuksen ja olin huomaavinani Leenamaista kerrontaa, vaikkakin mulla nyt on toi kotokielikin pikkasen hukassa. Kait?
Tai sitten olen vaan tyhmä,. Jees. pitää paikkansa. :-\
Leena ottaa tämän varsin imarreltuna vastaan, eli sanoisko, että vihdoinkin! :icon_biggrin: Sinä olet hyvin älykäs henkilö.
Tosin minä hmmm... jossakin määrin hmmmm.... tunnistan tuosta Leenan, jolla on meneillään hämärätila... tulis nyt jatkossakin sekä basilaarikohtaus että hämärätila yhtä aikaa, niin osais aina Sepposia hälyttää.... Sitä minä kyllä meinaan rukoilla vaikka harvoin pyytelen mitään konkreettisuuksia... Sadettalla oli yksi mun hämärätilassa kirjoitettu viesti tallella, ja oli kyllä oltavat, kun sitä luin... se oli niin :076: :repee: :repee2: että toivoo vain, että olis vastaanottajalla huumorintajua.
Ite en muistanu kirjottaneenikaan. Kannattaa antaa ottaa eeg päästään, milloin on sellainen olo että kirjoittaa kuin Leena... :003: tai ilmenee leenamaisuuksia ylisummaan, minä tätä suosittelen... :003: :003:
-
Mitä tulee tuohon otsikon kysymykseen niin se näyttää olevan Kuukaupin tavoite ja syykin on siihen selvä. Se on raha eli Missouri synodi. Mitä me voitaisiin tehdä olisi venäjänkielisen työn aktivointi useammalla paikkakunnalla ei ortodoksien kalastamiseksi vaan luterilaisten pelastamiseksi. Se peittäisi Kuukaupin julkisen toiveen, mutta meille jäisi vielä se paha eli naispappeus. Siis eroa tehdään varovasti, mutta aktiivisesti, kun Suomi on lähellä ja sieltäkin saa rahaa ja talkoolaisia. Nämä mokomat vaan hyväksyvät naispappeuden.
Aiemmin mainittu Arvo Survo on Venäjällä lähetystyössä SLEY:n kustantamana kahden vuoden (2012 ja 2013) sopimuksella. Arvo on arvokas työntekijä suuremoisen kielitaitonsa vuoksi. Erikoisuutena hänellä on lapsuuden naapureista juhtuva romani (mustalais) kielen taito. Hän osaa huomattavaa määrää suomalaisugrilaisia kieliä. (tulee mieleen edesmenneen professori Jussi Aron sanonta, että kun osaa seitsemän ensimmäistä niin loput ovat helppoja, mikä pitänee paikkansa)
-
Onneksi Inkerin kirkossa ei ole körttejä, eikä evankeelisia tai kansanlähetysläisiä jne. vain luterilaisiksi kastettuja....
Hassisen aikaan herätysliikkeet tiettävästi jakoivat hieman reviireitä, ettei aivan naapurikylissä jaettaisi aivan eri painotuksia....
Körttien heimorahasto on rahoittanut kyselemättä uskon yksityiskohtia talkoomiehiltä tai vastaanottavilta seurakunnilta, mitä kantaa edustavat...
Kannas ja Pietarin ympäristö oli evankeelisten läänitys. Laatokan tausta esikoisten ja uuden heräyksen.
Petroskoin, Kontupohjan ym seudut ihan kaikkien maata. Aunuksessa oli kansanlähetyksen miehiä, mutta myös muita.
Komissa Syktyvkarin kirkon seinältä katselivat Luther ja Laestadius...Vaan muistaakseni Alpo senkin kirkon vihki, pahasti keskeneräisenä, kuten monta muutakin... Muillakin Keski-venäjän kirkonrakennuksilla on sitten ollut tekijöitä laidasta laitaan ja kirkon ulkopuolelta :icon_lol: :icon_lol:
Jos nyt katsotaan Venäjän yli 1000-vuotista uskonnollista traditiota, niin vain miehet siellä ovat saarnanneet..
Mordva on kansanlähetyksen työnhedelmiä. Siperiassa käyvät kansanlähetys ja esikoiset...
inkerinkirkko.fi sivusto kertoilee suomeksi lähes viikottain jotain tapahtumista siellä.
-
On kirkko ottanut mamut vastaan.
Miten?
-
Onneksi Inkerin kirkossa ei ole körttejä, eikä evankeelisia tai kansanlähetysläisiä jne. vain luterilaisiksi kastettuja....
Hassisen aikaan herätysliikkeet tiettävästi jakoivat hieman reviireitä, ettei aivan naapurikylissä jaettaisi aivan eri painotuksia....
Körttien heimorahasto on rahoittanut kyselemättä uskon yksityiskohtia talkoomiehiltä tai vastaanottavilta seurakunnilta, mitä kantaa edustavat...
Kannas ja Pietarin ympäristö oli evankeelisten läänitys. Laatokan tausta esikoisten ja uuden heräyksen
Onneksi Inkerin kirkossa ei ole körttejä, eikä evankeelisia tai kansanlähetysläisiä jne. vain luterilaisiksi kastettuja....
Hassisen aikaan herätysliikkeet tiettävästi jakoivat hieman reviireitä, ettei aivan naapurikylissä jaettaisi aivan eri painotuksia....
Körttien heimorahasto on rahoittanut kyselemättä uskon yksityiskohtia talkoomiehiltä tai vastaanottavilta seurakunnilta, mitä kantaa edustavat...
Kannas ja Pietarin ympäristö oli evankeelisten läänitys. Laatokan tausta esikoisten ja uuden heräyksen.
Petroskoin, Kontupohjan ym seudut ihan kaikkien maata. Aunuksessa oli kansanlähetyksen miehiä, mutta myös muita.
Komissa Syktyvkarin kirkon seinältä katselivat Luther ja Laestadius...Vaan muistaakseni Alpo senkin kirkon vihki, pahasti keskeneräisenä, kuten monta muutakin... Muillakin Keski-venäjän kirkonrakennuksilla on sitten ollut tekijöitä laidasta laitaan ja kirkon ulkopuolelta :icon_lol: :icon_lol:
Jos nyt katsotaan Venäjän yli 1000-vuotista uskonnollista traditiota, niin vain miehet siellä ovat saarnanneet..
Mordva on kansanlähetyksen työnhedelmiä. Siperiassa käyvät kansanlähetys ja esikoiset...
inkerinkirkko.fi sivusto kertoilee suomeksi lähes viikottain jotain tapahtumista siellä.
Alpo oli vihkimässä Syktyvkarin kirkkoa - ja Eleniuksen Jaakko. Isä-Jussin - isäni siis - wanha papinpuku oli pysyvästi paikallisen Sergein yllä. Jo N. G. Malmberg eli Niiles Kustaa tahi Niilo Kustaa piipahti Pietarissa. Ajolähtö hänelle tuli - kun sanoi mistä oli ja on kyse. Puhui totta hän.
-
Hmm, tuo kirkon jäsenyysjuttu onkin tosi tärkeä. Niin kauan kuin Suomen saamaton evlut-kirkko ei hoida maahanmuuttajien palveluja ja ennenkaikkea JÄSENYYSASIAA kuntoon, on kai perusteltavissa ihan todellinen tarve toisen kirkon toiminnalle Suomessa! Kun itse on asunut ulkomailla ja tullut siellä lämmöllä vastaanotetuksi ja jäseneksi lut.seurakuntaan, voi kuvitella miten kalseaa on jäsenyyden torjuminen. En epäile ettei lämpöä löydä suomalaisistakin seurakunnista, mutta kaikki jutut että jäsenyys on vain tekninen asia ja että voithan sinä tulla seurakunnantilaisuuksiin (näitä olen kuullut kun olen kauhistellut tilannetta) todistavat melkoisesta ymmärtämättömyydestä kirkon työntekijän puolelta.
Komppaan kybällä.
Eli just noin.
Mä ku tulin Suomeen armejaan, ni poliisit tietty otti syrjään ja kun pääsin putkasta ulos, ne sano et ne heittää mut takas Tanskaan. Sanoin, et mut mul on Suomen passi ja oon tulossa armejaan, ni sit ne päästi.
Vaik olihan siinä oma rähinänsä siinäkin.
No ehkä ku olin hipin vaatteissa ja kilumi roikkui kaulassa koristeena.
Mut siis ku kyllä kirkko vois tehdä ittensä enempi tykö maahanmuutajille. Niistäkin moni on krisittyjä.
Esim: Tervetuloa Suomeen olemme maailman luterilaisin maa. Tässä ohjeet tulla käymään seurakunnassa juttelemassa diakonin kanssa.
Kahvinkin voi saada.
Tekisi hyvää tuollainen esim.? Maahanmuuttajalle.
Mulle ois tehny.
On kirkko ottanut mamut vastaan.
Miten?
"---Yhteisvastuukeräyksen johtoajatuksena on viime vuoden tapaan työ ja osallisuus. Tämän vuoden kotimaisena keräyskohteena ovat vaikeasti työllistyvät maahanmuuttajat. Keräyksellä haastetaan erityisesti seurakuntia ja järjestöjä toimimaan yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa maahanmuuttajien työllistymisen edistämiseksi.---"
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/documents/BB1ABAB3BCE9087AC225754E0058F946?OpenDocument&lang=FI
Pienenkin rikan rokassa voi mainita.
-
Kalistajan sukulaisuussuhteet eivät ole minun tiedossani.... :icon_rolleyes:
<
Syktyvkarin Sergei lähti jo 2001 muihin tehtäviin... Seurakunta on ollut siellä heikoissa kantimissa ilman vakituista työntekijää jo lähes 10 vuotta.. Myös saksankielinen luterilainen seurakunta lie kokenut luonnollisen kuoleman...
Komin kielistä uutta testamenttia vastaanotti helluntailaisperäinen toimiva seurakunta Syktyvkarissa.
Tamperren Saalemilla on ollut pysyvät suhteet Syktyvkariin ja sen "esikaupunkiin Ezvaan"
Inkerin suomalaista syntyperää Syktyvkarissa on varsin harvalla henkilöllä. Suomenkieliset laskee yhdellä kädellä.
Kuten myös useimmissa Uralilaisen rovastikunnan tasavalloissa, joissa venäjän ohella käytetään paikallisia sukukieliä..myös seurakuntien palveluskielenä. :039:
Anulta terveisiä körteille, viestittelimme toissa-iltana.... :039: :039: :039:
-
www.inkerinkirkko.fi on julkaissut referaatin neuvotteluista Suomen ja Inkerin kirkon välillä Lappeenrannassa.
Inkerin kirkon koulutuskeskuksen opettajissa ei näy olevan yhtään USAlaista opettajaa, joskin lista voi olla jo vanhentunut..
Amerikkalaisten kanssa oli ryppyjä rakkaudessa jo monta vuotta sitten ja eräät perustivat Siperian luterilaisen kirkon ja pappeja erotettiin Inkerin kirkosta...
Inkerin kirkon 400 vuotisjuhlia pidetään Lahdessa 25.9.... Kuukauppi, Sointu ym....
-
Ystäväni lähetti raportin Inkerin kirkkojen vuosikorjausmatkalta. Viipuri, Moloskovitsa-Moskova- Joskar-Ola-Birsk.. Kuukausi taas vierähti erinäisiä sähkö, putkisto ja kalusto remontteja tehden... Runsaat 8000 km oli tullut auton mittariin...
Papinkaapuja ei vasaralla ole ollut jaella edes käytettyinä. Keltossa kyllä vaatetettiin joskus kaikki oppilaat tummilla puvuilla ja valkoisilla paidoilla, jotka eivät suomen kirpputoreilla kelvanneet edes ilman jakaen.....
Dikonin vihkiäisistä myöhästyin päivän, Aunuksessa kävin viikkoa ennen vihkiäisiä, Kontupohjassa sentään ristiä viemässä vanhalta uudelle....Saranskissa pääsin jopa kirkonkelloa asentamaan....
Monessa kirkossa olen ollut pohjalla kurassa ja betonissa, katonrajassa villoja virittelemässä ylöspäin ja monessa muussa sillä välillä...Toisia kirkkojaan olen saanut katsella kellarista katonrajaan, muutamia ihailla vain ulkopuolelta...
Elävä usko ei kylläkään asu komeissa katedraaleissa, vaan uskovien sydämissä. :icon_wink:
-
Kiitos vasara, teet todella hienoa työtä!
Semmoinen vain tuli tässä mieleen, että miksi sinne pitää roudata korjaajia täältä Suomesta. Eivätkö he osaa itse tehdä niitä hommia? Tehdäänkö heille oikeasti kaikki valmiiksi ja sitten vielä kierretään korjaamassa kun tarvetta tulee.
Näitä kyselen ihan tyhmänä ja tietämättömänä. Ei ole tarkoitus olla tahallaan ilkeä.
-
Pirskan kysymys on oikeutettu. On vaikea auttaa niin, ettei autettava opi riippuvaiseksi. Yritettävä on kuitenkin, sillä avun tarve on todellinen.
-
Inkerin kirkon suuri ongelma on korkea ikärakenne suomenkiielisten keskuudessa. Toisekseen monellakaan heistä, varsinkaan mummoilla ei oole sopivaa osaamista saati koulutusta ja suurin pula on rahasta. Paikallisia osaajia ei ole varaa palkata, eikä heillä ole uudesta tekniikasta oikein osaamistakaan. Inkerin kirkossa on kaksi eri ryhmää jäsenet,jotka maksavat jäsenmaksut ja seurakuntalaiset, joilla ei yksinkertaisesti ola varaa maksaa jäsenmaksuja. Mummojen eläkkeet ovat kuukaudessa täkäläistä päiväpalkkaa pienemmät.
-
Pirskalla on hyvä kysymys??? Sitä minäkin ihmettelin ja ihmettelen vieläkin joskus.
Kelton kirkko nousi noin 20 vuotta sitten suurimmaksi osaksi suomalaisten talkoolaisten voimin ja johdolla.
Herättäjäyhdistyksen heimorahasto ja sen talkooryhmät ovat olleet kaiikein eniten mukana eri kirkkorakennusten työmailla.
20 vuotta sitten Inkeriläiseurakunnat olivat lähinnä eläkeläisiä ja varsinkin "mummoja" ei heillä ollut mahdollisuutta itse rakentaa, vaan apua ja rakennustarvikkeita vietiin Suomesta.
Pienillä paikkakunnilla Pietarin alueella ja Karjalassa aktiiviset talkoolaiset myös kunnostivat ostetut kokoushuoneet ja pitivät sitten kokouksia
ja jakoivat tarpeellista humanitääristä apua.
Moskovasta Uralille olevat sukukieliset tasavallat ovat kristinuskoon kääntyneistä tai ortodokseiksi kastetuista muodostuneita. Useimmat muutaman kymmenen hengen seurakuntia (10 henkeä muistaakseni oli raja päästä Inkerin kirkon yhteyteen).
Uralilaisen rovastikunnan alueella, jonka jotenkin tunnen Inkeriläisiä on tällä vuosituhannella ollut vain Syktyvkarissa, muista IZEWskistä ja Joskar-Olasta ovat muuttaneet Suomeen.
Korjatuissa hirsitaloissa ja rakennetuissa seurakuntakeskuksissa on ehkä liikaakin käytetty meikäläisiä "normeja" Lattialämmitys- vesijohdot ja kuumavesi, sisävessat, sauna, suihku, keittiökoneita jne. Ystäväni TH on tehnyt 15 vuoden aikana noin 40 kuukauden matkaa asentamaan ja huoltamaan ja vaihtamaan näitä sähkö ja LVI-laitteita.
Gyrez Pudkassa paikallisella papinrouvalla oli kaksi kattilaa, paistinpannu ja mies ja kolme poikaa, sekä 7 suomalaista ruokavierasta kuukauden....
Emme kuolleet nälkään, edes kevät aikaan....
Sahatavarasta, "lankusta ja laudasta", betonista rakentaminenkin oli outoa paikallisille rakennustyömiehille, joita aina on ollut myös mukana
rakennuskohteissa. Oppia vatupassin, luotilangan tai linjalangan käytöstä on siinä samalla jaettu.
Siperiassa muutamassa kylässä on suomen, viron tai latviankielisiä, siellä on suomalaisvoimin toteutettu Omskin kokoontumistilan kunnostus.
Körttejä on ollut myös Mongoliassa rakentamassa Kristillistä radio-asemaa.
Rovasteilla Hannu Pelkonen ja Sakari Pinola pysyivät haalarit päällä ja työkalut käsissä päivällä, vaikka illalla tai sunnuntaina pitivätkin saarnat, opetukset ja kasteet....
-
Inkerinkirkon kirkkopyhähän on Lahdessa syyskuussa... :icon_lol:Kuukaupilta voi kysellä tarkemmin...
-
Kiitos, vasara, mielenkiintoisesta selityksestä. Aivan ymmärrettävää on, että apua he tarvitsevat.
-
Kaupunkipaikoissa uudet kirkot on rakennettu pää-osin paikallisin voimin. Kontupohja, Petroskoi, Pyhä Maria, Jaani-kirik ja Mikaelin kirkko Pietarissa.
Valvontavastuu on ollut suomalaisilla rahoittajien edustajilla. Saranskin kirkko noin 600 km Moskovasta kaakkoon toteutui myös suomalaisen lähetin Miina Viitasen isän Aarno? Viitasen valvonnassa ja edullisesti.
Petroskoissa näkyi jäävän paljon "ammatti- ja ruumiillista". rakennustyötä suomalaisille, sitä on tehty jo 2 vuotta vihkimisen jälkeen.. milloin lie valmis?
Aunuksen kirkon teossa oli paljon kuulemma innostusta, koordinointi ontui ja tavaran hankkiminen oli silloin vielä hyvin vaikeaa...
Pienemmissä seurakuntakeskuksissa alle 200 m2 on sitten toimittu paljolti talkoo- ja paikallisen ammattiväen yhteistyössä.
Marraskuun puolivälissä voi päästä katsomaan Läskelää,Petroskoita ja Kontupohjaa. Kontupohjan ex-kirkkoherra J.Säde vie ystäviä vierailulle.
Yv:llä kerron lisää, mitä tiedän....
-
Inkerinkirkon kirkkopyhähän on Lahdessa syyskuussa... :icon_lol:Kuukaupilta voi kysellä tarkemmin...
KOtimaa24 kertoi kahden kuvan kanssa, että Inkerin kirkon kirkkopyhä on ollut Lahdessa tänään.... Mitähän siellä selvisi?????
-
Kotimaan keskusteluun viitaten. Oliko paikalla naispuolisia pappeja?
-
Tämäpä näköaloja avartava keskustelu! Tuli paljon uutta tietoa. Kiitos.
Kuinka käynee kirkkojen välisissä suhteissa, vrt. otsikon kysymys? Odotan kiinnostuksella vastausta myös vasaran viimeisimpään kysymykseen.
Se, ettei maahanmuuttajia huolita kirkon jäseniksi, taitaa kertoa siitä, että kirkko mieltää itsensä julkisoikeudelliseksi yhteisöksi ja hallintovirastoksi, jossa pykälät ovat tärkeämpiä kuin ihmiset...
-
Tämäpä näköaloja avartava keskustelu! Tuli paljon uutta tietoa. Kiitos.
Kuinka käynee kirkkojen välisissä suhteissa, vrt. otsikon kysymys? Odotan kiinnostuksella vastausta myös vasaran viimeisimpään kysymykseen.
Se, ettei maahanmuuttajia huolita kirkon jäseniksi, taitaa kertoa siitä, että kirkko mieltää itsensä julkisoikeudelliseksi yhteisöksi ja hallintovirastoksi, jossa pykälät ovat tärkeämpiä kuin ihmiset...
Sääntö on varmaan peräisin ajalta, jolloin seurakunta oli hallintovirasto piti väestörekisteriä ja on sellaisenaan vanhentunut. Muutos vie eri asteissa yleensä aloitteesta laskien noin kymmenen vuotta, mutta minusta tämä olisi helppo korjata.
-
Katsoin mitä löysin ko. juhlasta. Ohjelman mukaan kaikki esiintyjät olivat miespuolisia. Aarre Kuukauppi, Arvo Survo, Isto Pihkala, Seppo Hämäläinen,
Ilmo Leinonen ja Kai Lappalainen.
Lahtelaiset papit ovat Kansanlähetyksen miehiä.
-
Etelä-Hämeen Kansanlähetyksellä on vahva siivu kannettavana Nisni Novgorodin ja Mordvan seurakuntien kannatuksessa..
Viime syksynä osallistuin IK:n kirkkopyhään Tammelassa, vaan nyt oli turhan pitkä matka.....
Kotimaan keskustelu on mennyt sivuraiteelle, kiistellään saako luterilaista tai protestanttista uskoa levittää siellä, missä joskus tai ei koskaan ole ollut ortodoksista uskoa... Keski-venäjällä sipulitorneja on ollut vain isoissa kaupungeissa. Kylissä uhrilehtoja tai moskeijoita.... :icon_rolleyes:
-
www.elci.ru sivusto kertoo tänään Petroskoissa luovutetun uuden kirkon avaimet seurakunnalle.....
Aarre Kuukaupin, Alpo Järven ja Isto Pihkalan tunnistin kuvasta... Teksti oli venäjäksi, josta puolet arvaan ja loput katson kuvasta... :039:
-
Liekö tämä oikea otsake Inkerin kirkon asioiden uutisointiin, vaan en viitsi uusia ketjujakaan aloittaa...
Tallinnasta saamani ystäväkirjeen mukaan... Kazanin kirkkoprojekti on voitu käynnistää viime viikolla.... Herättäjä-yhdistyksen heimorahasto ottaa lahjoituksia vastaan..... Alpo ja kumppanit hoitanevat mahdolliset talkoolaiset...
Birskin kirkon viereisellä tontilla on aloittanut seurakunnan "hunajapakkaamo" toimintansa. Baskirian hunajaan voi törmätä sitten Keltossa ja ehkä Stockmannin venäjän myymälöissä...
-
Käytihin Kalistajan kanssa Wanahas Karhunmäes tutustumas Kazanin kirkkoprojektihin, kun se oli aloitusvaihees. Miälenkiintoosta tiatoa ja Baskirian hunajaa saatihin evähäksi tilaisuuresta. Nyt on vuasia kulunu ja Kazanin kirkkoprojekti on erenny kohtalaasen hyvin, mutta rahasta on Inkerin kirkolla kovasti pulaa, että projekti saataas maalihin.
Sain sähköpostiini infoa Kazanin kirkkotyämaasta ja kai sen voi laittaa levityksehen, jos etenkin muistatta projektia, kun käyttä nettipankis seuraavan kerran. :024:
https://drive.google.com/file/d/0BxEWOFCbIYKQeTJRLXJOT3VheHJWUFhFWEd1Z1hNcmZVRVlv/view?usp=sharing
-
Sain aikoinaan olla joko muutaman päivän tai pisimmillään pari viikkoa kerrallaan Alpon - Järvi - porukoissa Toksovassa, Keltossa, Syktyvkarissa, Sortavalassa, Petroskoissa,Moskovassa ja muissakin paikoissa. Kyllä tämä Kazan noin niin kuin lähtökohtaisesti minua kiinnostaa. Katsotaan mitä vuodet tuovat tullessaan. Ehkä hyvinkin taas lähden liikenteesen inhaan itään... :001:
Monitaitoinen rakennusmestari ja rakennustyömies ja kelpo heppu taiteilijanimeltä Mörtti-57 olisi kyllä totisesti mies paikallaan Kazanin kirkon varmaankin monivaiheisessa rakentamisprosessissa! :kahvi:
Mörtti-57:n mainitsema hunaja oli hyvää, juoksevaa ja maukasta. Tällainen kahvi-ihminen ( Kalistaja ) vaihtoi hetkiseksi teehen ihan tuon maittavan hunajan vuoksi.
-
:)
Jos ne siihen projektiin rahaa tarvii, niin voi ottaa muhun yhteyttä.
Tutut joskus joihinkin vastaaviin projekteihin keräs rahaa ulkomailta ja kyllä sitä tippui.
Ei muuta kun kuvia ja vetoava kertomus, niin tollaseen on helppo saada rahaa :)
Henkinen kirkko mua eniten huolestuttaa, kuin rakennukset..