Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Frank - 02.04.11 - klo:12:32
-
"Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."
(Room.12:2)
Herätysliikkeen elinikä on noin sata vuotta, jonka jälkeen herätysliike joko kirkollistuu tai mukautuu maailmaan. Vanhoihin herätysliikkeisiin kuuluvat, varsinkin nuoret ja nuoret aikuiset eivät enää ”Joosefia muista” ja joko kirkollistuvat tai mukautuvat maailmaan. Kirkollistuminen kuuluu erikoisesti vapaiden suuntien herätyskristilliseen kulttuuriin, tämä näkyy erikoisen selkeästi helluntailaisuudessa. Suomen Helluntaikirkko perustettiin vuonna 2002, jota perinteisen yhdistysmuotoisen paikallisseurakuntamallin kannattajat pitävät helluntaiherätyksen kirkollistumisena ja maailmaan mukautumisena.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija, teologian tohtori Hanna Salomäki sosiologian väitöskirjassaan ”Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen” kertoo, että herännäisyyden eli körttiläisyyden kannattajat ajattelivat tutkimuksessa esillä olleista opillisista ja asennekysymyksistä toisin kuin muiden herätysliikkeiden kannattajat. Teologian tohtori Hanna Salomäen mukaan körttiläiset uskovat kaikkien ihmisten pelastumiseen enemmän kuin muihin herätysliikkeisiin kuuluvat. Samoin Hanna Salomäen tutkimuksen ja väitöskirjan mukaan körttiläisten moraalikäsitykset eivät olennaisesti poikkea keskivertosuomalaisen arvoista. Hanna Salomäen tutkimuksen ja väitöskirjan mukaan toisin oli ennen. 1700-luvulla alkunsa saanut körttiläisyys suhtautui pitkälle 1900-luvulle torjuvasti moniin ”maailmallisiin ilmiöihin”. Erottautuminen maailmasta näkyi muun muassa körttipuvun pitämisenä. Körttiläiseen herätyskristilliseen kulttuuriin kuului pahoina ja synnillisinä asioina muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri.
Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai pelkästään perinneyhdistys?
-
Seuraliike, ottiatuota.
-
Körttiläiseen herätyskristilliseen kulttuuriin kuului pahoina ja synnillisinä asioina muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri.
Tuon listan perusteella taidan olla oikein ryöttäsyntinen. Mutta ei mitään; -pää pystyyn ja kohti uusia koettelemuksia... :003:
-
Hiljattain minulle sanottiin:"Körttiläiset ovat vain hyväosaisten keskinäinen hengailuseura,ei muuta." Sanoja on kyllä nähnyt seuratuvan sisälle asti,Aholansaaren rippikoulun aikoinaan käynyt.Aiemmin hän on esittänyt körttiläisten vain siirtyneen kirkollisiin huippuvirkoihin,vallankäyttäjiksi,unohtaneen alatien kristillisyyden ja köyhyyden.Mitä arviosta pitäisi ajatella?Kannan körttipukuni kiitollisena saamistani elämän eväistä ja veisaan Siionia,näillä nykyisillä sanoilla,edellisiäkin muistellen.Lienemme kaikki hyväosaisia,suomalaiset,kuitenkin.Köyhä olen,ja hengellisesti köyhänäkin on hyvä elää:armo on aina odotettavissa,toivossa tulossa."Ah sammuu uskonlamppuni,jos sen et hoida tulta..."
-
"Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."
(Room.12:2)
Herätysliikkeen elinikä on noin sata vuotta, jonka jälkeen herätysliike joko kirkollistuu tai mukautuu maailmaan. Vanhoihin herätysliikkeisiin kuuluvat, varsinkin nuoret ja nuoret aikuiset eivät enää ”Joosefia muista” ja joko kirkollistuvat tai mukautuvat maailmaan. Kirkollistuminen kuuluu erikoisesti vapaiden suuntien herätyskristilliseen kulttuuriin, tämä näkyy erikoisen selkeästi helluntailaisuudessa. Suomen Helluntaikirkko perustettiin vuonna 2002, jota perinteisen yhdistysmuotoisen paikallisseurakuntamallin kannattajat pitävät helluntaiherätyksen kirkollistumisena ja maailmaan mukautumisena.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija, teologian tohtori Hanna Salomäki sosiologian väitöskirjassaan ”Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen” kertoo, että herännäisyyden eli körttiläisyyden kannattajat ajattelivat tutkimuksessa esillä olleista opillisista ja asennekysymyksistä toisin kuin muiden herätysliikkeiden kannattajat. Teologian tohtori Hanna Salomäen mukaan körttiläiset uskovat kaikkien ihmisten pelastumiseen enemmän kuin muihin herätysliikkeisiin kuuluvat. Samoin Hanna Salomäen tutkimuksen ja väitöskirjan mukaan körttiläisten moraalikäsitykset eivät olennaisesti poikkea keskivertosuomalaisen arvoista. Hanna Salomäen tutkimuksen ja väitöskirjan mukaan toisin oli ennen. 1700-luvulla alkunsa saanut körttiläisyys suhtautui pitkälle 1900-luvulle torjuvasti moniin ”maailmallisiin ilmiöihin”. Erottautuminen maailmasta näkyi muun muassa körttipuvun pitämisenä. Körttiläiseen herätyskristilliseen kulttuuriin kuului pahoina ja synnillisinä asioina muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri.
Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai pelkästään perinneyhdistys?
Paljon on vettä virrannut Jordanissa, ja jo satavuotias herätyskristillinen helluntaiherätys on kirkollistunut ja mukautunut maailmaan. Helluntailaisuudessa perinteisesti ensin tultiin uskoon jonkinlaisen uskonratkaisun kautta, jonka jälkeen mentiin uskovan upotuskasteelle. Nykyisin helluntailaiset eivät enää ”Barrattia muista” ja varhaiset helluntaisukupolvet ovat painuneet unholaan. Nykyisin helluntailaisperheitten varhaisnuoret lapset mennessään uskovan upotuskasteelle seurakunnan kastejuhlassa kertovat todistuspuheessaan mikrofonin takana ääni väristen valkoinen kaapu päällään, että ”heillä on uskovaiset vanhemmat, ja kuinka he ovat käyneet pyhäkoulua ja varhaisnuorten kerhoa, ja nyt on aika mennä kasteelle koska isä ja äiti niin sanoi”. Näyttää siis siltä, helluntailaisten uskovankaste saa yhä enemmän helluntailaislapsikasteen muotoja. Tämän ovat helluntailaiset itsekin todenneet, ja helluntailaisten lehdessä Ristin Voitossa oli vuosia sitten hauska ja osuva itseironinen pilapiirros, jossa helluntailaisvanhemmat tulivat pojan huoneeseen. Isä sanoi, että on tainnut tulla aika pojan jo tulla kastetuksi ja äiti lisäsi siihen, että ”sitten hankimme sinulle sen uuden tietokoneen”.
Körttifoorumin kirjoitusten perusteella näyttäisi siltä, nykykörttiläisyys on lähinnä perinneyhdistys, ja körttiläiset elävät kuten maailman ihmiset, eikä nykykörttiläisten moraalikäsitykset olennaisesti poikkea keskivertosuomalaisten maailman ihmisten arvoista. Opillisissa kysymyksissä, toisin kuin ennen, nykykörttiläiset näyttäisivät uskovan kaikkien ihmisten pelastumiseen. Käytännössä eletään kuin maailman ihmiset, ja välillä käydään seuroissa kuuntelemassa ne samat peruskliseet. Kesäjuhliin jotkut perinteitä kunnioittaakseen kaivavat pukupussista körttipuvun, jonka pistävät päälleen seurojen ajaksi.
-
Tämä on selvästi kysymys, jota ulkoapäin ei oikein hahmoteta... Tulkaa sisälle kokeilemaan, kaikki kelpaavat! Kopioinpa vastaukseni toisesta ketjusta tähän:
Se mikä herännäisyydessä on valtavan arvokasta on, ettei kysymyksessä ole valtaan ja kontrolliin pyrkivä liike. Organisaatio on äärimmäisen löyhä, laumaa ei vahdita eikä hallita, mihinkään jäsenkontrolliin ei pyritä. Kaikki kelpaavat. Kirjaimellisesti. Liikkeemme on suojapaikka niille, joita "ihmisten sanat kovat lyöneet ovat". Monet tulevat parantelemaan esimerkiksi karismaattisissa piireissä saamiaan syviä haavoja Siionin virsien äärelle. Niin kauan kuin niitä veisataan, on paras ja elävin osa tallella. Olen ollut kantamassa hautaan edellisiä sukupolvia, rakkaita ihmisiä, jotka saivat asua Siionin kukkamailla. Mutta ei pidä unohtaa, että silloin oli myös paljon ylpeyttä, paljon kovuutta, jotka ajoivat ihmisiä pois. Herännäisyys on riisuttu turhasta krumeluurista: ydin, arvokkain on jäljellä. Hiilluksessa on lämmin liekki. Yritetään me parhaamme, mutta silti ylivoimaisesti suurin osa jää ihan muihin käsiin. Muunkaltaisista liikkeistä, portinvartijoista, vallanhaltijoista ei ole tässä maassa ja maailmassa pulaa, mutta tämä liike on harvinainen aarre: inhimillinen organisaatio joka ei pyri valtaan, kristillinen liike, joka antaa kaikkien tulla joukkoon.
-
:-\ Liike voi hyvin mitä itse olen sivusta seuraten katellut.
Mitähän se nykykörttiläisyys on ja miksi sitä vastustetaan?
Ollaan kuin maailman ihmiset kirjoitti joku tossa ylempänä?
Minusta tämän maailman arvot ovat aika kristitillisiä ja mikä niissä oikein on vialla?
Ei ne lait ja asetukset niin antikristillisiä ole, vaan aika lähellä kristillisiäkin arvoja.
No sitten on erikseen rikolliset ja moraalisesti arvelluttavat tyypit, mutta eivät he edusta maailmanihmisiä ja niiden arvoja.
Minusta hengellisyys ei saisi olla sellaista, että se erottaisi jotenkin ihmisen maailman ihmisistä, vaan kyllä sitä ihan maailmanihminen tulisi silti olla, vaikka kuinka olisi perinteinenkörtti?
Noh jokaisella on omanlaisensa mielikuva millainen ja millaisia toisten tulisi olla, mutta miksi sitä vaatia muilta ja miksi arvostella paheksuen joitain nykykörttejä?
Miksi?
Eikö olisi ihan hyvä kun ei vaadittaisi ja mittailtaisi toistemme uskonmäärää?
Eikö olisikin?
Huh kun joidenkin vaan pitää saada ihmiset jonkun muotin mukaiseksi ja elämään jossain ahdistavassa uskonnollisessa raamissa, jossa ei sitten anneta tilaa olla vapaasti, vaan arvostellaan ja haukutaan nykykörteiksi, jotka ei ole niinkuin ennen oli.
Hengellisyys on jotain aivan muuta.
-
Körttifoorumin kirjoitusten perusteella näyttäisi siltä, nykykörttiläisyys on lähinnä perinneyhdistys, ja körttiläiset elävät kuten maailman ihmiset, eikä nykykörttiläisten moraalikäsitykset olennaisesti poikkea keskivertosuomalaisten maailman ihmisten arvoista. Opillisissa kysymyksissä, toisin kuin ennen, nykykörttiläiset näyttäisivät uskovan kaikkien ihmisten pelastumiseen. Käytännössä eletään kuin maailman ihmiset, ja välillä käydään seuroissa kuuntelemassa ne samat peruskliseet. Kesäjuhliin jotkut perinteitä kunnioittaakseen kaivavat pukupussista körttipuvun, jonka pistävät päälleen seurojen ajaksi.
Oli ihan pakko tulla foorumitauolta oudoksumaan Frankin puheenvuoroa. 1) Kirjoitusten perusteella ei kannata vetää laajoja johtopäätöksiä, 2) Körtit ovat tämän maailman ihmisiä kuten helluntailaiset. Missäs muissa maailmoissa itse olet? 3) Ihminen pelastuu vain Jumalan armosta. Meillä ihmisillä ei ole osaa eikä arpaa siihen, kuka pelastu ja kuka ei. 4) Seuroissa ei puhuta kliseitä vaan täyttä asiaa. 5) En omista edes körttipukua eikä minulla ole erityisestä tarvetta omistaa sellaista. Ei ne vaatteet vaan aatteet. 6) En ole kiinnostunut Herättäjä-Yhdistyksen perinteistä vaikka niitäkin arvostankin. Minua kiinnostaa elävä, toimiva, vapaamielinen ev.lut kirkkoa tukeva körttiläisyys nykymaailmassa.
-
Minun mielestäni nykykörttiläisyys on jossain määrin perinneyhdistys, mutta haittaako se? Olen huomannut, että on se myös herätysliike, koska esim. itselläni ei ole perinnesuhdetta liikkeeseen ja silti saan hengellistä ravintoa seurapuheista ja Siionin virsistä. Körttiläisyys on kuin viimeinen turvasatama, johon voi tulla sen jälkeen, kun on mesonnut riittämiin muualla.
Nykykörttiläisyys tuntuu olevan myös kirkkopoliittinen liike. Vaan mikä suuntaus ei tässä kiihkeässä kirkkopoliittisessa tilanteessa olisi? Haluaisin kuitenkin pitää kaikki nämä kolme puolta erillään ja keskittyä siihen herätysliikkeeseen (juuri siihen mesoamiseen väsyneenä). Haluaisin olla yleiskirkollinen ja tulla toimeen myös muiden herätysliikkeiden edustajien kanssa.
-
Joku just jossain sanoi (täällä vai naamakirjassa? en muista..) että jos körttiläisyys lakkaisi olemasta herätysliike niin eipä tarvitsisi sanoutua irti muiden herätysliikkeiden töppäilyistä.
Urpo Karjalaisen ja Petri Järveläisen kirjassa Täällä lounatuulen alla (jota olen juuri pläräillyt opparin tueksi) meinataan, että ei ole käynyt niin kuin Frank meinas että herännäisyys olisi kirkollistunut vaan päin vastoin kirkko on herännäistynyt. Sotien jälkeen herännäispappien osuus kirkon työmuotojen kehittämisestä oli niin suuri että körttiläiset painotukset mukavasti lunksahti kirkollisen toiminnan sisään.
Nyt meen kirkkoon, mietin sitten myöhemmin että mitä mieltä ite oon.
-
Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai perinneyhdistys?
Ei taida olla kumpikaan, vaan taitaa olla ennemmin "perhe" :eusa_angel:
ps.körttiläisyys ei tarvitse h-y:tä tai yhdistyksiä, körttiläisyys on ihmisten "sydämessä"...niin ja meitä körttejä on paljon h-y:n ja yhdistysten ulkopuolella, tosi paljon :eusa_angel:
-
Minulle on epaselva tuo mainittu Roomalaskirjeen kohta. Mika on maailmaan menoa talla hetkella? Tulisko heratysliikeet syvajaadyttaa alkutilaansa vai tulisko niiden ottaa oppia virheistaan ja muutta yha paremmiksi? Tulkitsetteko oppimisen maailmaan menoksi. Onko vain tiukapiposuus oikeaa? Henkilokohtaisesti olen oppimisen kannalla, mutta en vaita olevani oikeassa, silla silloin paljastaisin typeryyteni. Joka tapauksessa tama oli tarpeeton hyokkays. Muuten yksikaan neljasta vanhimmasta heratysliikeesta ei ole koskaan jarjestanut heratyskokouksia.
Anteeksi, mutta Espanjassa ei ole koneissa skandeja, joten taytyy kirjoittaa viitteellisesti
-
Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai perinneyhdistys?
Ei taida olla kumpikaan, vaan taitaa olla ennemmin "perhe" :eusa_angel:
ps.körttiläisyys ei tarvitse h-y:tä tai yhdistyksiä, körttiläisyys on ihmisten "sydämessä"...niin ja meitä körttejä on paljon h-y:n ja yhdistysten ulkopuolella, tosi paljon :eusa_angel:
Sanat ilman tekoja ovat tuulenpieksäntää.
-
Sanat ilman tekoja ovat tuulenpieksäntää.
Tekoja :eusa_think:
Virrenveisuu, seuroissa käyminen, lähimmäisen kanssa turinointi.. jäsenmaksun maksaminen?
-
Tulisko heratysliikeet syvajaadyttaa alkutilaansa vai tulisko niiden ottaa oppia virheistaan ja muutta yha paremmiksi?
...
Muuten yksikaan neljasta vanhimmasta heratysliikeesta ei ole koskaan jarjestanut heratyskokouksia.
Ei kannata syväjäädyttäytyä, joten voisi olla paikallaan kokeillajotain uutta, kuten herätyskokouksia.
Onko vain tiukapiposuus oikeaa?
Luultavasti jotain muutakin oikeaa on. En kuitenkaan varmaksi mene väittämään.
-
Tekoja :eusa_think:
jäsenmaksun maksaminen?
:045:
-
Liike on mikä on...
Heränneen tulisi sensijaan olla herätyksen kannalla. Minun olisi hyvä joka päivä, joka hetki ja sitten vielä illallakin tehtävä omasta elämästä selkoa Jumalan edessä. Omassa elämäntavassa on paljon itsekeskeistä MINUA ja siihen päälle vääriä tekoja, virheellisiä valintoja, ajattelun ja välinpitämättömyyden syntiä. Siksi minun tulisi tarkkailla itseäni ja pyrkiä parannukseen koko ajan, herätys vähintään kerran päivässä.
Jos olisin sellainen, voisin ajatella itseäni heränneeksi.
-
Tekoja :eusa_think:
jäsenmaksun maksaminen?
Vapaa ehtoista...ei "pakko pulla" :icon_wink:
ps.jäsenmaksun maksaminen ei tee minusta körtti / herännyttä, sitä voi elää elämää ilman "puolue kirjaakin". :icon_wink:
-
Vapaa ehtoista...ei "pakko pulla" :icon_wink:
ps.jäsenmaksun maksaminen ei tee minusta körtti / herännyttä, sitä voi elää elämää ilman "puolue kirjaakin". :icon_wink:
Et siis maksakaan kymmenyksiä helluntaiseurakunnalle?
-
Herätysliiketutkija, emerituspiispa Voitto Huotari määrittelee herätysliikkeen ”kirkolliseksi uudistusliikkeeksi, jolla on kirkkohistoriallisia yhtymäkohtia pietismiin tai evankelioivaan herätyskristillisyyteen”. Herätyskristillisyys ilman herätystä on aika turhaa. Herätysliikkeillä on perinteisesti ollut tarkoituksena erottautua suruttomista maailman ihmisistä pukeutumisella, vastustamalla maailmallisia asioita ja ilmiöitä. Herätysliikkeet jouituvat alkuvaiheissaan usein ristiriitaan kirkon kanssa, esimerkkeinä körttiläisten Paavo Ruotsalainen, rukoilevaisten herätysliikkeen pappi Henrik Renqvist, joka käräjillä tuomittiin vuoden virkaeroon ja sakkoihin ja jonka Porvoon piispa Johan Molander siirsi Svartholman vankilalinnoituksen papiksi, mikä käytännössä tarkoitti vankeutta. Vapaista suunnista helluntailaisuus joutui heti Suomeen rantautuessaan ristiriitoihin kirkon kanssa.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkijan, teologian tohtori Hanna Salomäen sosiologian väitöskirjassaan ”Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen” mukaan 1700-luvulla alkunsa saanut körttiläisyys suhtautui pitkälle 1900-luvulle torjuvasti moniin ”maailmallisiin ilmiöihin”. Erottautuminen maailmasta näkyi muun muassa körttipuvun pitämisenä. Körttiläiseen herätyskristilliseen kulttuuriin kuului pahoina ja synnillisinä asioina muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri.
Teologian tohtori Hanna Salomäen tutkimuksen ja väitöskirjan mukaan voimakkaat herätyskokemukset liittyvät yleensä herätysliikkeiden syntyvaiheisiin. Nykyisin vanhoissa herätysliikkeissä on tavallista, että niihin tullaan mukaan lapsuudenkodin vaikutuksesta.
Teologian tohtori Hanna Salomäen mukaan nykyisestä körttiläisyydestä puuttuu herätysten historialle tyypilliset kääntymisjulistukset, körttiläisten moraalikäsitykset eivät poikkea ympäröivän yhteiskunnan moraalikäsityksistä ja körttiläisyys on muita herätysliikkeitä selkeästi sallivampi muun muassa seksuaalietiikan käsityksissä.
Onko siis nykykörttiläisyys herätysliike vai pelkästään perinneyhdistys?
Lähteet:
Yle arkisto Körttiläiset (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=646&a=5331)
Yle arkisto Herättäjäjuhlat Nilsiässä v.1985 (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=646&a=5762)
Herätysliikeväki osallistuu aktiivisimmin kirkon toimintaan (Salomäki) (https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/11/tiedote-2010-11-22-10-30-37-478675)
-
Ei jäsenmaksu ole ane. Jäsenmaksu on sponsorointia.
-
Et siis maksakaan kymmenyksiä helluntaiseurakunnalle?
En..kyllä joka palkasta menee kirkollisvero ja aina tulee välillä nakattua "nappeja" evlut.kiirkossa.
ps.mistäs perk...saanut päähäsi että minä olen helari. :icon_cool:
-
Onko siis nykykörttiläisyys herätysliike vai pelkästään perinneyhdistys?
Oletpa kaivanut muutaman tutkimuksenkin, mutta selkeän näkemyksesi yrität peittää tutkimusselitysten taakse. Minusta on aivan yhdentekevää, mitä joku tutkimus sanoo körteistä. En tarkastelee körttiytä ulkopuolisena neutraalina ilmiönä vaan kristillisenä ev.lut kirkkoa kehittävänä, vapaamielisenä liikkeenä, joka keskeinen sanoma perustuu Jumalan kaikkiavaltiuteen, rakkauteen ja armoon. En tarvitse enempiä selityksiä. Minulla ei ole tarvetta todistella uskoni määrää eikä selittää sitä, millä kellonlyömällä heräsin körtiksi.
-
Oletpa kaivanut muutaman tutkimuksenkin, mutta selkeän näkemyksesi yrität peittää tutkimusselitysten taakse. Minusta on aivan yhdentekevää, mitä joku tutkimus sanoo körteistä. En tarkastelee körttiytä ulkopuolisena neutraalina ilmiönä vaan kristillisenä ev.lut kirkkoa kehittävänä, vapaamielisenä liikkeenä, joka keskeinen sanoma perustuu Jumalan kaikkiavaltiuteen, rakkauteen ja armoon. En tarvitse enempiä selityksiä. Minulla ei ole tarvetta todistella uskoni määrää eikä selittää sitä, millä kellonlyömällä heräsin körtiksi.
Kas,kas ...nyt olen "Ässän" kanssasamaa mieltä.
"Teille on pöytä vapaana aina...tervetuloa"
ps.taas on jäänyt "työrooli päälle" :icon_wink:
-
Herännäisys eli körttiläisyys on seuraliike, seurustelee.
Herännäisys eli körttiläisyys on herätysliike, herättelee.
Herännäisys eli körttiläisyys on perinneliike, parittelee.
-
Näyttäisi siltä, että herätysliikkeen elinikä on noin sata vuotta, jonka jälkeen herätysliike joko kirkollistuu tai mukautuu maailmaan. Esimerkiksi helluntailaisten uskovankaste saa yhä enemmän helluntailaislapsikasteen muotoja ja nykyiset helluntailaiset elävät kuten maailman ihmiset. Helluntailaisten naisten siveyden sipulit eli nutturat ja perinteinen pukeutumiskoodi on jo historiaa, ja nykyhelluntailaisnaisen lookki on trendikästä, vähän pinnallisen pikkutuhmaa, ja näyttävimmät helluntaiblondit kääntävät miesten katseet sunnuntain päiväkokouksissa ja vastaavissa tilaisuuksissa. Nykyhelluntailaiset käyvät sunnuntaina Saalemissa kuuntelemassa ne samat peruskliseet, ja viikolla käytännössä eletään niin kuin maailman ihmiset eli käydään töissä, naiset käyvät zumbassa, miehet kiillottavat uutta Volvoa, sunnuntaina käydään Saalemissa ja juhannuksena Keuruulla juhannuskonferenssissa.
Nykykörttiläiset elävät suurin piirtein samalla tavalla, viikolla eletään niin kuin maailman ihmiset, sunnuntaina käydään körttiseuroissa ja kesällä herättäjäjuhlilla, joissa jotkut perinteitä kunnioittaen kaivavat pukupussista koipallolle haisevan körttipuvun, johon seurojen ajaksi pukeudutaan. Eikö niin asia ole käytännössä?
-
Herännäisys eli körttiläisyys on seuraliike, seurustelee.
Herännäisys eli körttiläisyys on herätysliike, herättelee.
Herännäisys eli körttiläisyys on perinneliike, parittelee.
Ja sitähän tapahtuu joka puolella,ilman h-y:täkin, vai mitä.
No...jottei nyt tulisi mollattua h-y:tä, on myös hieno että h-y:n olemassa(tekevät paljon hyvää)...mutta jäseneksi en liity...ainakaan vielä :icon_wink:
ps.nimimerkki Frank:n viestit hakee ...(sensuroitu)...suoraan sanoen mua vähän...tuhma "vanha lihava mies".
"Rakasta lähimäista..."
-
--- viikolla käytännössä eletään niin kuin maailman ihmiset eli käydään töissä, naiset käyvät zumbassa, miehet kiillottavat uutta Volvoa,
--- viikolla eletään niin kuin maailman ihmiset
Kirjoituksestasi saa sen vaikutelman, että mielestäsi töissä käyminen, kunnon ylläpito, auton - etenkin uuden - maalipinnan hoito ym. arkinen toiminta ei soveltuisi herätysliikkeeksi kutsuttuun yhteisöön kuuluvalle. Tosin minun on myönnettävä, että olen sen verran maailmasta erossa, etten ole tuosta zumbasta oikein varma, mutta lauseyhteydestä päättelen, että joitain voimailua se on.
Mt
-
Käytännössä herätysliikkeen elinikä on noin sata vuotta, jonka jälkeen herätysliike joko kirkollistuu tai mukautuu maailmaan ja herätysliikkeet muuttuvat menneiden herätysten muisteluperinneyhdistyksiksi. Menneitä herätyksiä muistellaan kahvipöydissä ja esimerkiksi helluntailaisten vanhempi väki muistelee kahvipöydissä, kuinka silloin ennen sotia Viipurissa henki toimi väkevästi, tai kuinka Niilo Yli-Vainion aikana kansaa kaatui ja ihmeitä tapahtui. Körttiläiset puolestaan muistelevat omia nostalgisia muistojaan omissa kahvipöydissään. Käytännössä herätysliikkeet keskittyvät yleensä hyvin paljon menneiden herätysten muistelemiseen. Menneiden herätysten muistelemisessa ja nostalgiassa ei ole sinänsä mitään väärää, kunhan siihen ei kiinnitä liikaa sydäntään.
Herätyskristillisyys ilman herätystä on aika turhaa. Nykyajan tyypillinen herätys, ja herätyksen päivitetty versio näyttäisi olevan sellainen, jossa ulkomaalainen, mieluummin amerikkalainen saarnamies kaataa kansaa, tilaisuudessa hengellinen poppi soi, ihmisten kädet heiluu ja kaikilla on hauskaa. Tapahtuu paljon ihmeitä, ja vaikka oikeita ihmeitä ei tapahtuisikaan, on mukavaa olla yhdessä. Näin tapahtui esimerkiksi Nokia Missionin herätyksissä, joka sekin on nykyisin jo Nokia Missio Church. Voimakkaat herätyskokemukset liittyvät siis yleensä herätysliikkeiden syntyvaiheisiin.
Teologian tohtori Hanna Salomäen mukaan tulevaisuudessa seuraava herätysliiketutkimus saatetaan joutua tekemään huomattavasti nykyistä pienemmästä aineistosta.
-
Tosin minun on myönnettävä, että olen sen verran maailmasta erossa, etten ole tuosta zumbasta oikein varma, mutta lauseyhteydestä päättelen, että joitain voimailua se on.
Mt
Zumba Itä-Suomen uutiset (http://www.youtube.com/watch?v=nOd49gsDVOk&feature=related)
Zumba Summer Tour Tuurissa (http://www.youtube.com/watch?v=gPvlHg3ruUw&feature=related)
Zumba Etelä-Pohjanmaa Seinäjoki (http://www.youtube.com/watch?v=1CLs7kqLpVE&feature=related)
Tämä viesti tulikin vahingossa tuplasti, anteeksi sekoilu.
-
Körttiläisyys on mitä elävin liike, etenkin nyt kun se on riisuttu ylimääräisestä ylpeydestä ja itteminäisyydestä. Se pitää puomin niin matalalla, ettei mikään muu liike yllä samaan: tänne voivat tulla ne, joita on pahasti haavoitettu muualla vaatimuksilla ja suoritusten mittaamisella, sillä "herätyksen" voimakkuudella, että pysyykö se, että kasvaako, että kelpaako - tänne kelpaat vaikka et minnekään muualle kelpaisikaan, tänne sinut hyväksytään. (Ja näyttäähän tämä olevan myös siinä mielessä suosittu liike, että tälläkin foorumilla on paljon ahkeria kirjoittajia, jotka eivät vaikuta varsinaisesti olevan missään muussa tekemisissä körttiläisyyden kanssa - ehkäpä heidät on puolestaan ajettu pois ankarimmilta, vahdituimmilta foorumeilta?)
-
Körttiläisyys on mitä elävin liike, etenkin nyt kun se on riisuttu ylimääräisestä ylpeydestä ja itteminäisyydestä. Se pitää puomin niin matalalla, ettei mikään muu liike yllä samaan: tänne voivat tulla ne, joita on pahasti haavoitettu muualla vaatimuksilla ja suoritusten mittaamisella, sillä "herätyksen" voimakkuudella, että pysyykö se, että kasvaako, että kelpaako - tänne kelpaat vaikka et minnekään muualle kelpaisikaan, tänne sinut hyväksytään. (Ja näyttäähän tämä olevan myös siinä mielessä suosittu liike, että tälläkin foorumilla on paljon ahkeria kirjoittajia, jotka eivät vaikuta varsinaisesti olevan missään muussa tekemisissä körttiläisyyden kanssa - ehkäpä heidät on puolestaan ajettu pois ankarimmilta, vahdituimmilta foorumeilta?)
Körttiläisyys on siis mukautunut maailmaan eikä enää vastusta maailmallisia asioita ja ilmiöitä, kuten näissä Yle arkiston dokumenteissa kuvataan körttiläisyyttä.
Yle arkisto körttiläiset (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=646&a=5331)
Yle arkisto Herättäjäjuhlat Nilsiässä v.1985 (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=646&a=5762)
Nykyisestä körttiläisyydestä siis puuttuu herätysten historialle tyypilliset kääntymisjulistukset, eivätkä nykyisten körttiläisten moraalikäsitykset poikkea ympäröivän yhteiskunnan moraalikäsityksistä, körttiläisyys on muita herätysliikkeitä selkeästi sallivampi muun muassa seksuaalietiikan käsityksissä ja körttiläiset uskovat kaikkien ihmisten pelastumiseen eli universalismiin enemmän kuin muihin herätysliikkeisiin kuuluvat
yleensä.
-
Frank, kuule, oliko tuo zumba sitten mielestäsi syntiä? Millä tavoin se rikkoo Jumalan tahtoa vastaan? Tällaista ei ole täällä juuri kyselty mutta kun en nyt oikein ymmärtänyt... Uimahallissahan ollaan vielä vähemmissä pukeissa ja vesijumpassa miehet ja naiset sekaisin vielä. Kuitenkin jotain minunkin pitäis, on kunto niin romuna.
-
Frank, kuule, oliko tuo zumba sitten mielestäsi syntiä? Millä tavoin se rikkoo Jumalan tahtoa vastaan? Tällaista ei ole täällä juuri kyselty mutta kun en nyt oikein ymmärtänyt... Uimahallissahan ollaan vielä vähemmissä pukeissa ja vesijumpassa miehet ja naiset sekaisin vielä. Kuitenkin jotain minunkin pitäis, on kunto niin romuna.
Perinteisesti herätysliikkeet, muun muassa körttiläiset ja helluntailaiset ennen vastustivat tanssia ja kaikkea maailmallisuutta. Körttiläisyys suhtautui pitkälle 1900-luvulle torjuvasti moniin ”maailmallisiin ilmiöihin”. Erottautuminen maailmasta näkyi körttiläisessä herätyskristillisessä kulttuurissa synnillisten asioiden välttämisenä, joita olivat muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri. Nykykörttiläiset elävät suurin piirtein samalla tavalla kuin maailman ihmiset ja sunnuntaina käydään körttiseuroissa ja kesällä herättäjäjuhlilla, joissa jotkut perinteitä kunnioittaen kaivavat pukupussista koipallolle haisevan körttipuvun, johon seurojen ajaksi pukeudutaan.
Pointti onkin siinä, että herätysliikkeen elinikä on noin sata vuotta, jonka jälkeen herätysliike joko kirkollistuu tai mukautuu maailmaan.
Eikö niin asia ole käytännössä? Minä itse olen täysin mukautunut nykyiseen maailmanaikaan, ja olen innokas zumban harrastaja, ja tänäänkin iltapäivällä riennän zumba-tanssitunnille.
-
Perinteisesti herätysliikkeet, muun muassa körttiläiset ja helluntailaiset ennen vastustivat tanssia ja kaikkea maailmallisuutta. Körttiläisyys suhtautui pitkälle 1900-luvulle torjuvasti moniin ”maailmallisiin ilmiöihin”. Erottautuminen maailmasta näkyi körttiläisessä herätyskristillisessä kulttuurissa synnillisten asioiden välttämisenä, joita olivat muun muassa punainen väri, korut, tanssi, alkoholijuomien nauttiminen ja teatteri. Nykykörttiläiset elävät suurin piirtein samalla tavalla kuin maailman ihmiset ja sunnuntaina käydään körttiseuroissa ja kesällä herättäjäjuhlilla, joissa jotkut perinteitä kunnioittaen kaivavat pukupussista koipallolle haisevan körttipuvun, johon seurojen ajaksi pukeudutaan.
Aikamoista kärjistystä - eivät ne Kalistajan (ei tarkoita nimimerkkiä) piiskahäät niin kovin hienot olleet jälkeenpäin ajateltuna. Paljon menneisyydessä oli myös ongelmallista ja rikkovaa, vaikka valtavasti hyvääkin niistä ajoista löytyy. Vaikea kuvitella myöskään mitään liikettä, joka ei ikinä muuttuisi syntytilastaan - miten se olisi edes mahdollista? Kristillinen kirkko itse on muuttunut valtaisasti alustaan. Minulle tämä körttiläisyyden muuttuminen näkyy lähinnä jalostumisena, vallasta ja kontrollista luopumisena. Nyt me olemme ainutlaatuinen liike Suomessa, joka hyväksyy kaikki ehdoitta sanan äärelle. Muunlaisista liikkeistä ei sensijaan ole kauheasti pulaa, ei edes niistä herätyshurmoksesta jatkuvasti elämään pyrkivistäkään. Voithan myös itse yrittää perustaa liikkeen, joka sopisi periaatteillesi, joka ei ikinä vakiintuisi. Sanoivat, nuo ihailemasi vanhat körtit, muuten, että se herätysten syntyminen oli vähän suuremmassa kädessä, että innokkainkin yritys saattoi helposti valua hukkaan.
-
Kyllä taatusti nykyään körttiläisyys on paljon maanläheisempää kuin ammoisina aikoina, mutta kuten nimimerkki mamikin aiemmin, miekii kysyn lähinnä, että entäpä sitten?
Silti kehtaan väittää, ettei körttiläisyys täytä pelkän perinneyhdistyksen tuntomerkkejä...itselläni ei ole minkään valtakunnan sukurasitetta tai perinteitä körttiläisyyteen ja silti tämän koen omimmaksi. Ei ole edes kulttuurisia perinteitä itelläni körttiläisyyteen...Siionin virsiseuroja on pietty syntymäkunnassani käsittääkseni joskus ennen kuin olin olemassa ja sen jälkeen oli liki kolmenkymmenen vuoden tauko, kunnes "iha iteksee heränneet" äiti ja tytär :icon_wink: ryhtyi seuroja pitämään...
-
Nykykörttiläiset elävät suurin piirtein samalla tavalla, viikolla eletään niin kuin maailman ihmiset, sunnuntaina käydään körttiseuroissa ja kesällä herättäjäjuhlilla, joissa jotkut perinteitä kunnioittaen kaivavat pukupussista koipallolle haisevan körttipuvun, johon seurojen ajaksi pukeudutaan. Eikö niin asia ole käytännössä?
Niin. Mahdollisuuksia on kaksi: a) elää kuten tässä maailmassa tai b) perustaa umpivanhoillinen suljettu liike, jossa ihmisiä aivopestään. Kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa. Eletään kristittyinä maailmassa kuten Kristuskin teki. Ei noudateta mitään ihmeellisiä uskonnollisia rituaaleja eikä käytäntöjä vaan uskotaan niinkuin uskotaan.
-
Zumba Itä-Suomen uutiset (http://www.youtube.com/watch?v=nOd49gsDVOk&feature=related)
Zumba Summer Tour Tuurissa (http://www.youtube.com/watch?v=gPvlHg3ruUw&feature=related)
Zumba Etelä-Pohjanmaa Seinäjoki (http://www.youtube.com/watch?v=1CLs7kqLpVE&feature=related)
No johan on! Hirveetä kattoo! Ja pelkkiä naisia, eikös se ole vähän luonnotontakin. Ja vielä julkisella paikalla! Eikä kaikkea syntistä meininkiä tarvitse hakea ulkomailta, kyllä sitä muuten osataan Suomessakin (http://www.youtube.com/watch?v=JyBBnIfNzgQ&feature=player_detailpage#t=63s), ja hyvin osataankin.
Mt
-
Frank todistaa väkevästi. Älkää kuitenkaan ruokkiko trollia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_%28internet%29) ylenmäärin.
-
Herätysliiketutkija, emerituspiispa Voitto Huotari määrittelee herätysliikkeen ”kirkolliseksi uudistusliikkeeksi, jolla on kirkkohistoriallisia yhtymäkohtia pietismiin tai evankelioivaan herätyskristillisyyteen”.
Onko herätyskristillisyys ilman herätystä turhaa? Onko herätysliike ilman herätystä herätysliike?
-
Herätysliiketutkija, emerituspiispa Voitto Huotari määrittelee herätysliikkeen ”kirkolliseksi uudistusliikkeeksi, jolla on kirkkohistoriallisia yhtymäkohtia pietismiin tai evankelioivaan herätyskristillisyyteen”.
Onko herätyskristillisyys ilman herätystä turhaa? Onko herätysliike ilman herätystä herätysliike?
Turhaan yrität syöttää matoa lisää. Körtit heräävät joka päivä. Capisce?
-
Onko herätyskristillisyys ilman herätystä turhaa? Onko herätysliike ilman herätystä herätysliike?
Mitähän pitäisit herätyksenä? Stadionkokouksiako, joissa nostetaan käsiä ja tullaan puhujalavan reunaan tekemään parannusta? Herättäjäjuhlilla painetaan pää kumaraan ja jonotetaan Herran aterialle. En minä ainakaan pidä sitä synnin yössä nukkumisena!
-
Rukoillaan, että Herra uudistaisi Hengellä kirkon herätysliikkeet ja helluntaiherätyksen, ja Hengen tuli palaisi jälleen alttareilla niin kuin herätysliikkeiden syntyvaiheissa. :eusa_pray:
-
Rukoillaan, että Herra uudistaisi Hengellä kirkon herätysliikkeet ja helluntaiherätyksen, ja Hengen tuli palaisi jälleen alttareilla niin kuin herätysliikkeiden syntyvaiheissa. :eusa_pray:
SV 208
-
Rukoillaan, että Herra uudistaisi Hengellä kirkon herätysliikkeet ja helluntaiherätyksen, ja Hengen tuli palaisi jälleen alttareilla niin kuin herätysliikkeiden syntyvaiheissa. :eusa_pray:
Mistä kummasta olet saanut käsityksen, että Henki olisi jättänyt herätysliikkeet ja sammuttanut tulensa alttareilla?
-
Rukoillaan, että Herra uudistaisi Hengellä kirkon herätysliikkeet ja helluntaiherätyksen, ja Hengen tuli palaisi jälleen alttareilla niin kuin herätysliikkeiden syntyvaiheissa. :eusa_pray:
Ei tarvitse. Minulle kelpaa nykyinen Herättäjä-Yhdistys varsin mainiosti.
-
Rukoillaan, että Herra uudistaisi Hengellä kirkon herätysliikkeet ja helluntaiherätyksen, ja Hengen tuli palaisi jälleen alttareilla niin kuin herätysliikkeiden syntyvaiheissa. :eusa_pray:
Kuulostaapa hurskaalta. Uuh...
-
Körttiläisyys on mitä elävin liike, etenkin nyt kun se on riisuttu ylimääräisestä ylpeydestä ja itteminäisyydestä. Se pitää puomin niin matalalla, ettei mikään muu liike yllä samaan: tänne voivat tulla ne, joita on pahasti haavoitettu muualla vaatimuksilla ja suoritusten mittaamisella, sillä "herätyksen" voimakkuudella, että pysyykö se, että kasvaako, että kelpaako - tänne kelpaat vaikka et minnekään muualle kelpaisikaan, tänne sinut hyväksytään.
Kiitos Herralle, että körttiseuroihin on ovet auki taivasta myöten syntisten käydä sisään, ja ikkunoistakin saa syntiset ryömiä sisään, jos siltä tuntuu. Körttiseuroissa saavat siis homot ja mummot, körttipapit, juopot, johtajat, ministerit ja kanisterit istua sulassa sovussa keskenään kuulemassa evankeliumia ja veisaamassa Siionin virsiä, eikä ketään käännytetä pois. Tämä on suuri kiitosaihe, että on paikkoja, jonne voivat mennä kaikki syntiset kuulemaan evankeliumia. :eusa_angel: :023:
-
Körttiseuroissa saavat siis homot ja mummot, körttipapit, juopot, johtajat, ministerit ja kanisterit istua sulassa sovussa keskenään kuulemassa evankeliumia ja veisaamassa Siionin virsiä, eikä ketään käännytetä pois.
Näin on. Hyvin sanottu.
-
Luettuani Kalevan-lehden uutisen vanhoillislestadiolaisten hyväksikäyttötapausten laajuudesta, on minun pakko kirjoittaa se tähän, että on valtava helpotus olla mukana kristillisessä liikkeessä, joka mestaroi ihmisiä kielloilla ja pakottamisella.
-
Anteeksi, en ymmärrä. Jäikö pieni sana pois vai onko sarkasmia :017:
Asia sinänsä on kauhistuttava.
-
Anteeksi, en ymmärrä. Jäikö pieni sana pois vai onko sarkasmia :017:
Asia sinänsä on kauhistuttava.
Se oli sarkasmia.
-
Yle arkiston dokumentti körttiläiset (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=646&a=5331)
Tuon Ylen dokumentin mukaan ”Körttiläisyys on muuttunut vuosikymmenien varrella huomattavasti. 2000-luvulla körttiläisyys on kirkon sisäisistä herätysliikkeistä liberaalein esimerkiksi suhteessa homoliittoihin, naispappeuteen ja maahanmuuttajiin”. :eusa_angel: :023:
Mielestäni tämä on aivan hyvä asia. Körttiseuroihin ovat ovet auki taivasta myöten syntisten käydä sisään, ja ikkunoistakin saa syntiset ryömiä sisään, jos siltä tuntuu. Körttiseuroissa saavat homot, mummot, körttipapit, juopot, johtajat, ministerit ja kanisterit istua sulassa sovussa keskenään kuulemassa evankeliumia ja veisaamassa Siionin virsiä, eikä ketään käännytetä pois. Jos minun pitäisi väkisin pistooli ohimolla liittyä johonkin herätysliikkeeseen, niin liittyisin körttiläisiin. :eusa_angel: :023:
-
[Mielestäni tämä on aivan hyvä asia. Körttiseuroihin ovat ovet auki taivasta myöten syntisten käydä sisään, ja ikkunoistakin saa syntiset ryömiä sisään, jos siltä tuntuu. Körttiseuroissa saavat homot, mummot, körttipapit, juopot, johtajat, ministerit ja kanisterit istua sulassa sovussa keskenään kuulemassa evankeliumia ja veisaamassa Siionin virsiä, eikä ketään käännytetä pois. Jos minun pitäisi väkisin pistooli ohimolla liittyä johonkin herätysliikkeeseen, niin liittyisin körttiläisiin. :eusa_angel: :023:
Körtit noudattavat Jeesuksen esimerkkiä. Ei siinä sen kummempaa.
-
Körtit noudattavat Jeesuksen esimerkkiä. Ei siinä sen kummempaa.
Etelä-Suomen sanomissa on tänä päivänä haastattelu pastori, notaari Marja-Sisko Aallosta. Siinä hän kertaa vaiheitaan , ja kertoo transukupuolisuuden kivuista.
Hiljaa kärsiviä on paljon.(haastattelun otsikko).
Nykyään hän asuu Kuopiossa ja toimii notaarina Tuomiokapitulissa. Hän iloitsee että saa työssään palvella yhä kirkkoa.
Hän ei ole saanut uusilta kotikaupunkilaisiltaan yhtään kielteistä palautetta.
"Ehkä siihen vaikuttaa kiihkoilematon körttiläisyys ja savolaisuus, jossa ensin katsellaan."
-
Körtit noudattavat Jeesuksen esimerkkiä. Ei siinä sen kummempaa.
voi kuinka yksinkertaisesti, lakonisesti ja ihanasti sanottu
(http://www.cosgan.de/images/more/flowers/050.gif)
-
Onko nykykörttiläisyys herätysliike vai pelkästään perinneyhdistys?
Parantola?
Herätysliiketutkija, emerituspiispa Voitto Huotari määrittelee herätysliikkeen ”kirkolliseksi uudistusliikkeeksi, jolla on kirkkohistoriallisia yhtymäkohtia pietismiin tai evankelioivaan herätyskristillisyyteen”
Vai olisiko se sittenkin herätysliike? Kirkkohistorialliset yhtymäkohdat saa selvittää joku paremmin niitä tunteva, mutta äskettäisissä kirkolliskokousvaaleissa uudistusmielisiksi leimatuilta listoilta löytyi ihan hyvä körttiedustus, joten sikäli uudistusliike-epäilyksissä voisi olla jotain perää.
Oikeastaan nostin kyllä ketjun ihan muista syistä kuin vastatakseni Frankille, joka ehkä enää ei foorumilla vaikuta. Nimittäin kun jonkinsorttisena käännynnäisenä on koko ajan se olo, että onko tässä nyt pöllimässä itselleen ja muuttamassa omia tarpeitaan vastaavaksi jotain ihan toisille kuuluvaa asiaa, eli astumassa niiden varpaille, joilla on niitä perinteitäkin (eikä välttämättä vain perinneyhdistys-mielessä).
Onko nykyaikaisesta käännynnäiskörttiläisyydestä olemassa tutkimuskirjallisuutta? Tai muuta kirjallisuutta. Tästä olisin kiinnostunut.
Entä mitä ajattelette llwydin sanoista - laimenemista on tapana valitella, mutta onko jokin herännäisyydessä muuttunut ajan myötä paremmaksikin?
Olen ollut kantamassa hautaan edellisiä sukupolvia, rakkaita ihmisiä, jotka saivat asua Siionin kukkamailla. Mutta ei pidä unohtaa, että silloin oli myös paljon ylpeyttä, paljon kovuutta, jotka ajoivat ihmisiä pois. Herännäisyys on riisuttu turhasta krumeluurista: ydin, arvokkain on jäljellä.
-
Ei se minusta missään tapauksessa ole mitään pöllimistä tai toisten varpailla tanssimista, jos löytää sisältään pienen körttiläisen... Hieno asiahan se on.
Joillakin on körttisukutaustaa, monilla ei. Kuka mitäkin kautta on tiensä seurapenkkiin löytänyt.
Omassa suvussani oli kyllä heränneitä kolme sukupolvea sitten, kaksi henkilöä: äidinäidinisäni ja isotätini. Siihen aikaan tiedettiin tarkkaan, ketkä olivat heränneitä, ketkä suruttomia. Muutenkin oli elämällä selvät raamit: mm. punainen väri ja permanentatut hiukset olivat syntiä. Siitä on menty aimo harppaus eteenpäin. Äitini, joka oli mummolassa saanut körttiläisyydestä hyvin kielteisen ja ilottoman kuvan, oli hyvin hämmästynyt, kun minä nuorena innostuin Siionin virsiä veisaamaan. Hän oli suorastaan pahoillaan puolestani, kun ei tiennyt, että nykyherännäisyys oli jotakin ihan muuta kuin hänen nuoruutensa "harmaissa vaatteissa kulkeminen". Voisi siis sanoa, että paljonkin on muuttunut parempaan päin. Sitä vain joskus mietin, mahtaisivatko esi-isäni enää tunnistaa nykyherännäisyydestä sitä hengenliikettä, joka oli heille rakas.
-
Lukekaa Kotimaan blogi eilisistä seuroista http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=432&id=30009 Blogiin on tulossa jatkoa
-
Toivottavasti lauantain juhlaseminaarin alustuksista ja keskusteluista joku referoi olennaisimman jonnekin, kun en itse päässyt paikalle kuulemaan. Aiheet kuulostivat kiinnostavilta.
-
Emilia Karhu lupasi jo tehdä niistä blogin Kotimaa24 sivustolle. Kun se tulee laitan linkin sinne.
-
Eikös tämä Karhukin ole jonkin sortin käännynnäinen? Kotimaan blogistoa olen aina joskus lukenut ja mieltä lämmittäviä juttuja on hän kirjoittanut (siinä missä jotkut muut blogistit suorastaan tunteitani kuumentavia).
-
Olet oikeassa. Karhu on käännynnäinen, mutta niin on Seppos ja Simo Juntunenkin tai toisin sanoen emme ole syntymäkörttejä
-
Tuskin kumminkaan ihan vain perinnettä ylläpitääksenne olette kääntyneet? Joten, jos otsikon vaihtoehdoista olisi valittava, herätysliike-tulkinta voisi saada tukea.
-
Olet oikeassa. Karhu on käännynnäinen, mutta niin on Seppos ja Simo Juntunenkin tai toisin sanoen emme ole syntymäkörttejä
Olet oikeassa. Karhu on käännynnäinen, mutta niin on Seppos ja Simo Juntunenkin tai toisin sanoen emme ole syntymäkörttejä
Kaapppauksesta ei kai kuitenkaan voi puhua?! :icon_wink: :002: :icon_lol:
-
Kaapppauksesta ei kai kuitenkaan voi puhua?! :icon_wink: :002: :icon_lol:
Kaappauksesta ei voi puhua kun olen tullut nöyränä oppiin.
-
Kaappauksesta ei voi puhua kun olen tullut nöyränä oppiin.
Mutta löytynee kumminkin vuosi/ vuodet, jolloin herännäisyyden löysit. Taidat kumminkin olla jo ikikörtti?!
-
Kotimaan sivuilta löytyy myös Juhani Huttusen blogikirjoitus (http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=268&id=30053). Lainaan siitä muutaman katkelman:
Yhdessä vaiheessa ikävöivä kanta alkoi herännäisyydessä tarkoittaa, että körttiliikkeeseen mahtuivat kaiken maailman epäilijät ja agnostikot ja heidät otettiin avosylin vastaan, kun eivät muille kelvanneet eivätkä kelpaa.
Tämän takia minäkin kai koetan roikkua mukana. Mutta mihin ajankohtaan mahtaa sijoittua tuo "yksi vaihe", ja onko se herättänyt mitä (rajoiltaan toki epämääräisen) liikkeen sisäistä keskustelua?
Mystiikan ja körttiläisyyden vastaus on, että Jumala on lähempänä ihmistä silloin, kun ihminen itse vähiten niin tuntee tai ajattelee tai varsinkaan tietää. Jumala voi olla kaikkein lähimpänä jotakuta ateistia.
laitoskirkon virkamies tekee jotain virkamiessuunnitelmia, ”miten kirkko tavoittaa seurakuntalaisensa”.
Tätä olen vähän ns. kirkon toiminnassa ihmetellytkin, eli tuota ylhäältä päin lähtemistä, seurakuntalaisten näkemistä jonkinmoisena työkenttänä, joille tarttis tehdä jotakin. Vaikka eikös ne ole Jumalan sylissä kaikki? Mitä se mahtaa olla, mitä "seurakuntalaisiaan tavoittava kirkko" heille koettaa tarjota? Pitäisikö niiden esimerkiksi tajuta olevansa siellä Jumalan sylissä? Vaikka ehkä tätä pitäisi kysellä muualta.
Jos Huttusen kirjoituksessa on mitä perää, niin ainakin uudistusliikkeestä voisi puhua. Pari pykälää kirpeämpää suhtautumista kirkkoon kuin joissakin tämän foorumin puheenvuoroissa. En ihmettele, jos vaikuttaa myös omahyväiseltä.
-
Istuin jo ennen sotia äitini ja isäni keskellä körttiseuroissa Suomen Sievin Järvikylän suurissa maalaistuvissa. Sotien ajalta muistan samat tuvat muistoseuroista, kun joku talon miehistä - milloin isäntä tai poika - oli laskettu sankarihautaan.
Isoisäni joutui joutunut tehtävänsä puolesta (Pappilan "arenttimies") kuljettamaan suruviestiä talosta taloon. Hevosella liikkunutta pappia seurattiin talojen ikkunoista - kenen pihaan hevonen nyt mahtoi kääntyä?
Joskus (hyökkäysvaiheen aikana) kirkon pihalla oli useitakin valkoisia arkkuja rivissä. Kunnianlaukausten saattelemana arkut laskettiin hautaan. Äidit ja lesket/lapset olivat itsekin vähällä pudota hautaan, sillä niin lähelle haudan reunaa heidän oli päästävä.
Suuremmissa taloissa sankarihautaan laskemisen jälkeen järjestettiin muistotilaisuus. Se aloitettiin ruokailulla, jossa tarjottiin usein limppisopaa ja jälkiruoaksi kotimaan viljasta valmistettua puuroa sopan kera. Kahvia ei ollut, eikä kahvin korviketta tarjottu. Joskus ja varsinkin köyhimmissä talouksissa tarjoamiset olivat vaatimattomia, vaikka kyläläiset osallistuivatkin hautajaisten järjestelyihin talkoohengessä.
Suru oli raastavaa. Itkettiin ja rukoiltiin. Pappi ja usein maalliko piti puheen ja lohdutti surevia. Joskus pappeja oli muistotilaisuudessa useinpia. Välillä joku aloitti Siionin virren. Äidille tai leskelle ojennettiin vapaudenristin muistoristi tai mitalli. Mustan suruharson takaa saattoi erottaa surun murtamat kasvot. Nämä surujuhlat yhdistivät minun mielestäni körttikansaa - suru oli yhteinen ja käsinkosketeltava. Elämä kuitenkin jatkui tämänkin jälkeen.
Sota tuli ja meni. Elämä helpottui. Moni vaikeaksi kokema asia ei enää yhdistänyt körttikansaa. Syntyi erilaisia näkemyksiä. Moni ajatteli herännäisyydestä eri tavalla kuin ennen.
50-luvulla körttinuoret kokoontuivat vielä seurojen jälkeen omiin tilaisuuksiinsa. Kesällä usein oltiin ulkona ja talvella jossakin talon kamareista. Monet körttinuoret kävivät kansanopiston, jossa opetettiin monenlaisia taitoja tulevaa elämää varten. Itselleni opiston käynti oli tärkeä merkkipaalu elämässäni.
60-luvulla herännäisyys koki jonkinlaisen murroksen. Siitä on tehty myöskin tutkimusta. En tiedä oliko se jonkinlaista maallistumista kun körttinuorten askeleet suuntautuivat aivan toisin. Ns. pirskeet eli nuorten kokoontumiset kotipitäjässäni loppuivat ja tilalle tuli tanssiparketti. Toki jossain vaiheessa aloitettiin kokoontuminen herättäjäjuhlilla nuorten tapahtumiin, mutta niihin olin itse jo silloin liian vanha.
Empä ole liiemmälti häirinnyt körttifoorumin rauhaa, joten sallittaneen minulta tällainen muistelo?
-
Empä ole liiemmälti häirinnyt körttifoorumin rauhaa, joten sallittaneen minulta tällainen muistelo?
Hieno muistelo. Omakin sukuni noilla seuduilla asustellut. Palautti vanhoja muistoja mieleen..
-
Nyt vielä 'vaivainen mato' tänne, niin vanha jengi on koossa taas. :icon_wink:
-
Katselinkin, että on palannut jonkin aikaa vaiti olleita kirjoittajia, joiden kiinnostavia tekstejä olen kohdannut vanhoja ketjuja plaratessani :eusa_clap: Odottelisin kyllä myös mm. llwydin paluuta.
-
llwyd on tosiaan huippu.
Ja satman oli aikoinaan terässä, missä lie nyt? :icon_wink:
-
Täällä tapaamme hänet taas tänään !!! :eusa_clap:
-
Täällä tapaamme hänet taas tänään !!! :eusa_clap:
Satman on herännyt ja muuttanut Lahteen ja odottaa nyt perinteistä Mukkulan kirjailijakokousta alkavaksi, -ko?
-
Voi, ko miul on tahton männä nää kultturellit miehet satman ja salis ain väliist sekasii. Toine tykkäjääp kuitenkii kirjoist ja toinen jatsits ja Saulist, jot ollampa tarkkoina.
-
Ja satman oli aikoinaan terässä, missä lie nyt? :icon_wink:
Eläkkeellä :icon_eek: :039:
-
Lainaus käyttäjältä: PekkaV - tänään kello 13:54
Ja satman oli aikoinaan terässä, missä lie nyt? icon_wink
Niinpä, missähän se satman luuraa?? :003:
Tuskin terä on siitä mihinkään tylsynyt,
varmaan saanut vain tarpeekseen meidän jorinoista... :icon_wink:
-
Olisikohan satman luonut nahkansa tai kääntänyt takkinsa ja tullut foorumille huomiota herättämättä toisella lähettäjän nimellä?
-
Ehkä se on sittenkin perinneyhdistys, alkaa siltä kuulostaa.
-
Kuinka suuri osa prosentuaalisesti körttiläisistä on 20-30 vuotiaita?
-
Olisikohan satman luonut nahkansa tai kääntänyt takkinsa ja tullut foorumille huomiota herättämättä toisella lähettäjän nimellä?
Ei pidä paikkaansa.
Olen saanut hyvin luotettavista lähteistä tietooni, että
satman on todistettavasti nähty Utsjoella lassoamassa porotokkaansa,
eikä hänellä, lähteen kertoman mukaan, ole ollut internetyhteyksiä kodassaan.
:102:
-
Myös miun saamien tietojen mukkaan satman on kutsuttu alustamaan Hollolan Pyhäniemen kartanon kirjailijakokouksen ( ent. Mukkulan kirj.kok.)
Volter Kilven tuotannon lukemisesta. :003:
off. topik.
-
Ei pidä paikkaansa.
Olen saanut hyvin luotettavista lähteistä tietooni, että
satman on todistettavasti nähty Utsjoella lassoamassa porotokkaansa,
eikä hänellä, lähteen kertoman mukaan, ole ollut internetyhteyksiä kodassaan.
:102:
Kälviältä on varma havainto, nokka kohti etelää.
Mt
-
On nyt Vaasassa. Soitti. Sanoi katastavansa Korkmannin synnyinseutuja ja menevänsä sitten Kalle-Kustaa Korkia etsimään Pekka Lipposen kotmaesemista Rantasalamen Saparomäestä.
-
On nyt Vaasassa. Soitti. Sanoi katastavansa Korkmannin synnyinseutuja ja menevänsä sitten Kalle-Kustaa Korkia etsimään Pekka Lipposen kotmaesemista Rantasalamen Saparomäestä.
Mutta se ei voi olla totta sillä eräs nuoruudenystäväni joka työskentelee Hong Kongissa on saanut näköhavainnon. Söi pizzaa ja kirjoitti runoa. Tämä on oikeaksi todistettu lausunto sillä sen pizzan jäljestä hän menee puhumaan körttiseuroihin. :icon_biggrin: