Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Pirska - 17.11.10 - klo:12:35
-
Mikä on mielestäsi kirkon perustehtävä? Lukiessani tuloksia seurakuntavaaleista minua alkoi etoa. Siinä verrattiin uusia kirkkovaltuutettuja ja peilattiin heitä ainoastaan sillä perusteella, kuinka he suhtautuvat homoliittoihin. Siitäkö on tullut seurakunnan tärkein asia?
Voi hyvänen aika sentään, mihin me olemme menossa.
-
Kirkon tehtävä on etsiä yksi kadonnut, ja jättää siksi aikaa lauma. Homoviha on henkilöitynyt eksyneissä lampaissa. Kirkko kutsuu heitä takaisin laumaansa, kirkon helmaan, ei käskien, vaan kuin leivänpalalla lammasta houkutellaan, pikottaen.
Tänään kirkon tehtävä on homofobiasairauden hoito.
-
Homofobia.
Mulla taitaa olla se kun en millään vois kuvitella meneväni avioon miehen kanssa. Mitenhän paranisin niin paljon sairaudestani että haluaisin hinttailla ja pitäisin asiaa terveenä ja heteroutta todella pahana sairautena.
Eikös se niin ole kun seuraa mediaa jotta kaikki jotka vähänkin miettii asiaa jotta voiko hinttejä siunata avioliittoon on sairaita ja homovastaisia. Asiaa ei siis saa puntaroida ja katsoa Raamatusta koska silloin on tyhmä ja vanhanaikainen.Hei kamoon tota noin niinkun tota noin täytyy olla nykyaikainen tota noin kun me eletään hei ny 2000 lukua kalkkikset eks sä snaijjaa patu kalkkis.
Mielestäni Hinttailusta on riittävästi asiaa Raamatussa jotta tiedämme mikä on soveliasta Herranhuoneeseen.
En sitten tiedä onko Kirkko enää Herranhuone vaan onko se vain paikka jossa ihmiset ilmoittaa Jumalalle, näin me teemme joten ole vaan hilijaa ja iääneti. Nyt eletään nykky nykytys-aikaa.
Tuli mieleen siitä sateenkaaari marssista kun siellä oli eri seksuaalivähemmistöjen edustajia marssilla ja LAPSIAKIN mukana. Heräs ajatusta siitä kuinkahan moni marssija/ katsoja kuului vähemmistöön joka on kiinnostunut lapsista tai eläimistä ? Sinne vielä viedä lapsiaan näytille.
Tuossa marssikulkueessa oli myös naisia rinnat paljaina vaikka laki kieltää moisen julkisella paikalla. Asiaan ei puuttunut media, eikä poliisi, politikotkaan. Jos marsittais muun asian takia, niin yläosattomissa olevat olisi poistettu temmeltmästä.
-
Oikeastaan ei voi valita yhtä, koska jo varhaiskristityt valitsivat keskuudestaan diakonit huolehtimaan kärsivistä. Mutsi kertoi eilen kuulleensa jonkin oikein satahyvän ohjelman jossa arkkipiispa evp Vikström oli oikein jyrähtänyt: Sinunatkaa älkääkä kirotko. En kuullut. On ollut muuta puuhaa, ei oikein ennätä mitään.
-
Mikä on mielestäsi kirkon perustehtävä? Lukiessani tuloksia seurakuntavaaleista minua alkoi etoa. Siinä verrattiin uusia kirkkovaltuutettuja ja peilattiin heitä ainoastaan sillä perusteella, kuinka he suhtautuvat homoliittoihin. Siitäkö on tullut seurakunnan tärkein asia?
Voi hyvänen aika sentään, mihin me olemme menossa.
Emme kai yhtään mihkään... Suuret laivat kääntyvät hitaasti. On siellä muutakin askarta tarjolla ja olisi kyllä jo aika olla meilläkin. Alkaa kyllästyttää.
-
Mutta niin kauan meidän liperaalien on vastattava kuin metsästä huhuillaan.
Vai olisiko parempi sissitaktiikka: perääntyä niin kauan kuin vastustaja sielunviholliselta katkeaa yhteys ruokavarastoon? Sitten mennä tarjoamaan leipää.
-
Jos se pelkää että se on myrkytettyä.
-
Leena ei ole tänään hauska... Leena on yrittänyt liikaa samastua dosenttiin... Leena rupeaa koettamaan mitä olisi identificatio Christi. Ette sitten naura. Ihanaa että kuoltuaan saa vastauksen tähänkin kysymykseen, Minä kysyn heiti.
-
Kirkon tehtävä on etsiä yksi kadonnut, ja jättää siksi aikaa lauma. Homoviha on henkilöitynyt eksyneissä lampaissa. Kirkko kutsuu heitä takaisin laumaansa, kirkon helmaan, ei käskien, vaan kuin leivänpalalla lammasta houkutellaan, pikottaen.
Tänään kirkon tehtävä on homofobiasairauden hoito.
Homoviha ja homofobiasairaus? Kuka täällä vihaa tai pelkää homoja? Eihän tässä siitä ole kysymys vaan siitä, mikä on kirkon tehtävä. Miksi meillä ylipäätään on kirkko? Mitä ihmeen virkaa kirkolla on ollut edelliset 2000 vuotta?
-
Homoviha ja homofobiasairaus? Kuka täällä vihaa tai pelkää homoja? Eihän tässä siitä ole kysymys vaan siitä, mikä on kirkon tehtävä. Miksi meillä ylipäätään on kirkko? Mitä ihmeen virkaa kirkolla on ollut edelliset 2000 vuotta?
Tuota... en vonut mitenkään välttyä samalta assosiaatiolta, etenkin kun teeman käynnistänyt nimimerkki oli viitannut homokeskusteluun ennenkin, nyt kiinnittänyt toisessa ketjussa huomionsa uusiin seurakuntaneuvostoihin valittuihin, vaalissa mahdolliseen homokysymyksen korostumiseen, on aiemmin sanonut homoseksuaalisen sukupuolirakkauden vääräksi, ja kun eräänä vaihtoehtona tässä oli juuri tuo sen siunaaminen mitä ikinä keksitään siunattavaksi pyytää, sekä vielä jokin maailmaan mukautuminen - niinhän muistelen olleen, olen huono selaamaan näitä edestakaisin. Molemmista on ollut puhetta homokeskusteluissamme täällä foorumilla.
Kirkon tehtäväksi on määritelty Tunnustuskirjoissa tuo sanan saarna ja sakramenttien jakaminen, kaste ja ehtoollinen meillä. Silti jo alkukirkossa, siis Ap.t kertoman mukaan varsin pian huomattiin että silloisten seurakuntien vanhinten aika ei mitenkään riittänyt kaikkeen, köyhistä pidettiin huolta, ja diakonian virka perustuu jo näihin aikoihin joten tuolta olisi pitänyt voida valita kaksi, sanan ja sakramenttien lisäksi hyvän tekeminen vai miten se sanatarkasti oli. Olen joskus tenttinyt Tunnustuskirjat mutta en kyllä saa päähäni, onko niissä diakonaatista pykälää. Joku toinen ehkä muistaa tai jaksaa kahlata ne netistä lävitse. Printtasinkin ne mutta epäilen niiden viruvan siellä sisaren autotallissa. Kaipailen yhtä ja toista muutakin jonka oletan saneen leposijan autotallissa... huomaatteko muuten että kukaan ei enää pidä autotallissa autoa? Näin sitten käy... >:(
-
Olin vain ensin siitä hiljaa, kun toivoin meidäm vähitellen todella itse kaikkienkin irrottautuvan ja avartavan ajattelua jälleen. En sano että siitä ei pidä keskustella, mutta olisiko mitään sitten avata uudestaan se kiihtyneisiin äänenpainoihin päättynyt keskustelu. Silloin ainakin olisi ihan selvää mistä kukin oikeasti toivoo keskustelua eikä edes kenties ihan aiheettomia assosiaatioita viriäisikään.
Itse olen kyllä ja juuri Pirskan ansiosta palannut miettimään saarnan roolia ja no niin, myös siksi, että kuvittelin meneväni tenttimään käytännöllisen teologian joulukuussa mutta nyt on niin etten jaksa päntätä ja opiskella sataa muuta asiaa ja kaikkea... olen itse kiukutellut ihan tarpeeksi niitä "meidän perheen mökkimatkoja" ja "katsokaapa viehättävää satoa oman seurakuntamme ikonikurssilta" ja ja usein itse ikävöinyt vähän enemmän ajatuksia herättävää, ja suoraan sanoen pidempääkin saarnaa. Eihän liturgian uudistus tarvitse sitä tarkoittaa että heiteään saarnaksi jotakin herttaista kymmenessä minuutissa.
Toisaalta taax hermostuin siihenkin kun ihan seurakuntanuorista uloshypänneen oloinen pappi saarnasi ryypiskelyä ja vapaata seksiä vastaan ja mietin että kuinkahan moni näistä... eli siinäkin meni jokin vikaan - tuskin sunnuntaiaamun messun odsallistujat ainakaan edellisiltana niin pahoin pämpänneet ovat, hän saarnaa joillekin ihan muille nyt... tai elää aikaa jona kirkossakäynti oli lähes pakko vielä... oikeastaankin pakko ripillekiorjoittautumisineen.
Kyllä minäkin joskus hämmennyn. Kaipaan vähän selkeämpää opetusta. Minun mielessäni on usein se oliko se missä, Aamoksessa vai Jeremiassa, jossa puhutaan nälästä, Jumalan sanan nälästä, ja tunnen toisinaan itsekin kulkevani hoippuen jossain valtameren ääreltä toisen äärelle. Onhan nyt muitakin syntejä. En ole kuullut yhtäkään jossa puhuttaisiin kielen synnistä, siitä kuinka se on vaarallisin ruumiinosamme, syttyy Helvetin tulesta, on vääryyden maailma... katso kuinka pieni tuli ja kuinka suuren metsän se sytyttää! (Raamatussa on!) Eilen illalla vietin pitkän ja tuumivaisen tuokion Pietarin kirjeen (!?) loppulukujen äärellä. Miettikää miten paljon pahaa saa puhe aikaan - koulukiusaamisesta alkaen aina siihen että vaietaan, kun pitäisi rohjeta esimerkiksi tukea työpaikalla kiusattua! Joskus huomauttaa - viisas saa olla, eiukä pahentaa tilannetta entisestään vaikka toisaalta saisi ehkä jonkun terveesti häpeämään... ainakin vetää syrjitty uudestaan joukkoon, vaihtaa joskus ystävällinen sana. Se on niin suuri synti, usein molemmin päin, että ihmettelen kuinka en siitä ikinä kuule puhuttavan - kyllä epistolateksteistäkin saa puhua ja saa jostakin ihan takuulla assosiaation... puhukaa totta toisillenne, sekin toistuu usein.
-
Pirskan huomautus 2000 vuodesta on aiheellinen. Kirkko, seurakuntalaiset sekä papit ja muut kirkkoon läheisesti liittyvät miehet ja naiset ovat eri aikoina ottaneet kiivaastikin yhteen monista samantyyppisistä asioista kuin tämä nykyinen parisuhdekeskustelu. Naisen oikeus papinvirkaan on edelleen kiistanalainen kysymys, vaikka kirkko instituutiona on ottanut asiaan selvän kannan. Nykyisin on lupa erota kirkosta, mutta sepä oli 1800-luvulla tietylle osalle seurakuntalaisia vielä lähes maailmanlopun enne. Entäpä ehtoollispakko - ei taitaisi sopia nykyaikaan. Mooseksen laki oli luterilaisen ortodoksian aikana Ruotsin valtakunnassa virallisena oikeusohjeena toista sataa vuotta. Jos poika ja isä ottivat vähän liikaa sahtia ja poika veti isäänsä kuonoon, pyövelin piilu heilahti, vaikka isä olisi anonut armoa pojalleen.
Kaikkina näinä aikoina kirkko on julistanut Sanaa ja hoitanut sakramentteja. Siihen olisi hyvä keskittyä nytkin. Monessa seurakunnassa on remmiin astumassa uusia päättäjiä. Silloin ei enää auta parisuhdekanta, oli se millainen tahansa. Silloin on syytä keskittyä pääasioihin: miten Sanaa omassa seurakunnassa pitäisi julistaa, että se tavoittaisi seurakuntalaiset ja nekin, jotka eivät seurakuntaan enää tai vielä kuulu, ja miten seurakunta voisi edistää vähäosaisten ja eri tavoin apua ja tukea tarvitsevien asiaa. Päättäjien osana tässä on vastata työn aineellisista edellytyksistä. Meillä muillakin on oma sarkamme kynnettävänä, ja tällä tarkoitan monenlaista käytännön työtä, jolla voimme tukea seurakunnan työntekijöitä.
Emil Nestor Setälän lauseopissa oli esimerkkilause: "Sekalaista seurakunta on." En muista kirjasta juuri muuta, mutta tuo lause on mielessäni usein ennen ehtoollista: sekalaista on seurakunta, mutta tärkein on se yksi asia joka meitä yhdistää.
Mt
-
Tuota... en vonut mitenkään välttyä samalta assosiaatiolta, etenkin kun teeman käynnistänyt nimimerkki oli viitannut homokeskusteluun ennenkin, nyt kiinnittänyt toisessa ketjussa huomionsa uusiin seurakuntaneuvostoihin valittuihin, vaalissa mahdolliseen homokysymyksen korostumiseen, on aiemmin sanonut homoseksuaalisen sukupuolirakkauden vääräksi, ja kun eräänä vaihtoehtona tässä oli juuri tuo sen siunaaminen mitä ikinä keksitään siunattavaksi pyytää, sekä vielä jokin maailmaan mukautuminen - niinhän muistelen olleen, olen huono selaamaan näitä edestakaisin. Molemmista on ollut puhetta homokeskusteluissamme täällä foorumilla.
Kirkon tehtäväksi on määritelty Tunnustuskirjoissa tuo sanan saarna ja sakramenttien jakaminen, kaste ja ehtoollinen meillä. Silti jo alkukirkossa, siis Ap.t kertoman mukaan varsin pian huomattiin että silloisten seurakuntien vanhinten aika ei mitenkään riittänyt kaikkeen, köyhistä pidettiin huolta, ja diakonian virka perustuu jo näihin aikoihin joten tuolta olisi pitänyt voida valita kaksi, sanan ja sakramenttien lisäksi hyvän tekeminen vai miten se sanatarkasti oli. Olen joskus tenttinyt Tunnustuskirjat mutta en kyllä saa päähäni, onko niissä diakonaatista pykälää. Joku toinen ehkä muistaa tai jaksaa kahlata ne netistä lävitse. Printtasinkin ne mutta epäilen niiden viruvan siellä sisaren autotallissa. Kaipailen yhtä ja toista muutakin jonka oletan saneen leposijan autotallissa... huomaatteko muuten että kukaan ei enää pidä autotallissa autoa? Näin sitten käy... >:(
Sieltä ei voinut valita kahta siksi, että kysymys kuuluu, mikä on kirkon tärkein tehtävä.
-
Sieltä ei voinut valita kahta siksi, että kysymys kuuluu, mikä on kirkon tärkein tehtävä.
'
Niin - mutta kun ne kaksi ovat apostolisista ajoista olleet yhtä tärkeät. Näytä minulle usko ilman tekoja niin minä teoissani näytän sinulle uskon, merkitsee sitä... on kamalaa kun muistaa sanat eikä mistä ne on, ihan todella vie hermot, eikä se Pirskan linkki ole ikinä paikalla enkä minä' osaa... ääh siis, kävelevä epäkäytännöllisyys.
Sen sijaan kyllä vain --- inhottavaa nyt aina pappeja kritisoidakaan mutta onko "sanan saarnaa" kertoa perheasioistaan lähes koko se varttitunti? Tai puhua pehmeitä jostain herttaisesta seurakunnan ikonikurssista? Minusta ei ole. Siinä saarnaohjekirjassa jonka luin siihen tenttiin ( minä EN - MENE - SIIHEN >:( >:( >:() juuri neuvottiin houkuttelemalla kuulijat jollain ihme koukuttavalla jutulla... matka- lapsi- koiranpentutarinat ovat käytettyjä... eikä! Jos pappi menee asiaan ja pysyy asiassa mitään ihme maanitteluja ja houkutteluja ei tasan tarvita. Tottakai jokin koululaisjumalanpalvelus ja perhemessu voidaan toteuttaa vaikka miten, jotta lasten kiinnostus pysyy yllä... siis, esittämällä käsinukeilla koko juttu... ja tietrty lasten pitäisi viihtyä aina kirkossa... ja saarna kai pieniä koettelee kovimmin... mutta selailukirja vaikka juuri Raamatun teksteihin - miksei sellaisia voisi laatia vaikka jotta lapsi voisi katsella siitä kuvia ja tavata sen pyhäpäivän sanomaa? Vaikka koko messun ajan, hyvänen aika. Kyllä tekijöitä löytyisi, sen uskon.
Minulla olisi halu - minua pitäisi itseäni useammin muistuttaakin synnistä johon itse teen itseni vikapääksi. Niitä riittää kyllä ja parannus niistä ei oikein saisi jäädä siihen että satunnaisesti huomaa jotakin itseään koskettavaa Raamatussa. Uskoisin että jos pappi räväyttäisi ja sanoisi jotakin puhumisesta ja vaikenemista, arkuudesta ja oman aseman vaarantumisen pelosta, toisen omaisuuden himoitsemisesta niin se saattaisi havahduttaa. Ja pyytäisi tutkimaan hetken itseään, eikä olisi pahaksi puhua jo alkusanoissa... joskus. Ehtoollisessahan juuri nämä jaetaan - Kristus ottaa minulta sen, ja antaa jotakin itsestään tilalle joten siinä on lohdutus mutta ellei näe syyllisyyttään niin mihin tarvitsee lohdutusta? No - minä nyt kärjistän mutta jonnekin sinnepäin.Tosi on kyllä kumma juttu niinkin että kun Herättäjäjuhlilla puhutiin ja veisattiin Kristuksesta ja hänelle, niin oli kuin olisin nähnyt edessäni todella varjon, pahan varjon, ja itkenyt sellaista, mitä en ehkä ollut ymmärtänyt ennen.
-
Mutsi kertoi eilen kuulleensa jonkin oikein satahyvän ohjelman jossa arkkipiispa evp Vikström oli oikein jyrähtänyt: Sinunatkaa älkääkä kirotko. En kuullut. On ollut muuta puuhaa, ei oikein ennätä mitään.
Täältä voi vieläkin kuunnella: http://areena.yle.fi/audio/1449091 (http://areena.yle.fi/audio/1449091)
-
Kiitos. Ei jaksa tänään mutta jos huomenna. En ole velttoillut nyt niin pitkään aikaan että se on ihanaa. Roskaromaani njuoposta lentokapteenista ja hirmuisista turbulensseista, ja täällä notkumista, ja kohta pikaa leikkaan sisaren fleecepuvun palaset. Huomenna surautan kiinni toisiina. Jotakin kivaa on saatava. Tämä menee kamalaksi. Miltä tuntuu yhteisöstä, siis, tiimistä ja potilaista, kun lääkäri nukahtaa aamukokoukseen? Niin kävi. Ansaitsisin kyllä tulla uklosheitetyksi. Ei kai joskus oikein tajuakaan miten väsynyt on - ennen muuta miten väsyy kirjoittaessaan? Sitä ei niinkuin usko. Eihän se voi väsyttää. Mutta se väsyttää! Siis - ei täällä notkuminen ehkä, mutta joku muu.
Nyt on raadettu överiksi.
-
Homoviha ja homofobiasairaus? Kuka täällä vihaa tai pelkää homoja? Eihän tässä siitä ole kysymys vaan siitä, mikä on kirkon tehtävä. Miksi meillä ylipäätään on kirkko? Mitä ihmeen virkaa kirkolla on ollut edelliset 2000 vuotta?
Ei kukaan pelkää homoja tai vihaa. Tämä on vain helppo leimakirves, jonka avulla "liberaalit" eli "vapaamieliset" eli "suvaitsevaiset" saavat savustettua kirkosta Raamattua lukevat; hankkimalla niiden tuen, jotka eivät jaksa tutustua itse asian sisältöön. Tässä linkki yhteen median edustajan kirjoitukseen, joka on tehnyt havainnon (ja kertoo siitä hieman värikkäin sanankääntein) http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Kolumnit/Kirkko-kay-omaa-sisallissotaansa (http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Kolumnit/Kirkko-kay-omaa-sisallissotaansa).
Tapahtumien kulku on selvä, ja siitähän meillä on jo esimerkki. Aihe, josta foorumilla ei saa puhua, ja johon en ole niin voimakkaasti itse osannut suhtautua, koska asiaa pohtiessani se pelkistyi lopulta yhden Raamatun sanan tulkintatapaan, tuli juuri näin. Ensin sallittiin se, josta ei saa puhua, mutta sallittiin papeille oman tunnustuksen mukaisesti pysyä perinteisessä käsityksessä asiasta. Sitten, myöhemmin, on alettu tosissaan savustaa kirkosta ulos tämän kannan ihmisiä. Ja täällä tästä ei saa puhua.
Eiköhän tässä homosuhteiden siunaamisessa päädytä samaan. Ero minun silmissäni on se, että tällä kertaa Raamatun toteamukset asiasta ovat kyllä niin selvät, ettei siihen paljon alkukielten osaamista tarvita, jos vain haluaa sieltä siitä lukea. Siksi on vaikea hyväksyä tätä median ja homoliikkeen rummutusta, joka ei edes yritä osoittaa kantaansa Raamatulliseksi; Raamattuunhan se Suomen Ev. lut. kirkon toiminnan kuitenkin pitäisi kirkkolain, eli Suomen eduskunnan päätöksen mukaan, perustua. Joku muu kirkko voi perustaa oppinsa vaikka mihin muuhun.
Sen sijaan, että puhuttaisiin asiasta, pyritään vain leimaamaan Raamattua lukevat ihmiset jo nyt
- homovihaajiksi
- kiusaajiksi
- rakkaudettomiksi
- ym.
Eiköhän tämäkin aihe pian muutu tällä foorumilla kielletyksi myös. Johan sitä on ehdotettukin.
Ja kunhan tämä kuvio on saatu selväksi, voidaan täysin samoja argumentteja joita nyt käytetään homoliittojen hyväksymiseksi käyttää vaikka minkä muun asian poistamiseksi synniksi tunnistettavista asioista. Voiko armoa olla, jos ei ole lakiakaan? Lakihan oli jo ennen syntiinlankeemusta (1 Moos 2: 16), ei sitä Jeesus kumonnut (Matt 5: 17-20).
Mutta mihin me sitten oikein menemme, kun meidät ajetaan pois kirkosta?
-
Luemme Raamatusta eri kohtia ja pidämme eri kohtia itsellemme tärkeinä. Pitäisi pyrkiä hahmottamaan Raamatun sanoma kokonaisuutena, jonkinlaisena jumalauskon kehittymiskertomuksena. Alussa on Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, sitten Mooseksen johtaman korpivaelluksella olevan paimentolaiskansan Jumala ja niin edelleen. Lopulta opimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, Vapahtajan.
-
Älähän nyt, Jouni. Ainakin itse vakuutan lukevani Raamattua ja juuri ryhtyvänikin siihen puuhaan. En ole lähdössä kirkosta minnekään, enkä oikein toistaiseksi huomannut että Raamattu olisi foorumilla kielletty aihe. Joku löytää sieltä yhden syntikäsityksen, toinen kärsii enemmänkin omistaan ja toivoisi että niistäkin joskus mainittaisiin -- en taida olla ainut hetero siivioyntinen jonka paraneminen jää puolitiehen, joka toivoisi muutakin kuin sööttejä saarnoja, muttei juuri tätä yhtä teemaa näe kuten sinä ja ainakin yrittää malttaa pysyä paikallaan miettien mistä kaikesta on nyt omalla kohdalla kysymys. Onneksi kaikkeen on luvattu antaa viisautta - pyytää vain tarvitsee. Sopii ohjeeksi jokaiselle.
Joskus mietityttää tämäkin. Minne minun olisi nyt siis kirkosta mentävä? Kerrohan se, ennen kuin maalailet noin laajalla siveltimellä. Tässä yhdessä en näkemystäsi jaa niin että ulos vaan?
Toivoisin hillintää meille jokaiselle. On hyvä keskustella, mutta kiivailun asemesta puhua Jumalalle ihmisistä vähän enemmän kuin Jumalasta ihmisille. Homoketju katkaistiin kun jutut alkoivat mennä ikäviksi´, jankuttaviksi ja netiketti alkoi unohtua.
Ja nyt päivän töihin, sen Raamatun sanan kanssa ja kantamana.
On syvempiäkin suruja kuin tämä. Muutamilla meistä hyvin syviä ja juuri nyt. Mitähän jos rauhoittuisit?
-
me eletään hei ny 2000 lukua kalkkikset
Nykyinen sukupolvi on viisaampi kuin kaikki muut tähän mennessä olevat sukupolvet, josta johtuen se voi muuttaa vääriksi huomaamansa uskon ja elämän lait päinvastaisiksi verrattuna kaikkiin tähänastisiin sukupolviin.
Toinen huomionarvoinen piirre nykyisessä sukupolvessa verrattuna kaikkiin menneihin sukupolviin on se, että se on kaikkia niitä merkittävästi nöyrempi.
Siteeraan Sananlaskuista erään paikan, joka siellä esiintyy kaksi kertaa jossain luvun 14 ja 16 tietämillä.
Tässä on kyseisen jakeen ajatus:
"Moni on ihmisen mielestä oikea tie, joka lopulta osoittautuukin kuoleman tieksi".
Muistuu mieleeni Israelin kansasta eräs ajanjakso, jolloin Jehovan/Jahven sanan tuntemus oli olematon ja josta Raamattu mainitsee, että tuolloin kukin teki sitä, minkä itse oikeaksi näki. Jehova/Jahve ei tuohon seikaan tainut kovin suvaitsevaisesti suhtautua.
Ajan henki on se, että sinun täytyy olla Jehovaa/Jahvea suvaitsevaisempi.
Suvaitsevaiset (todellisuudessa näennäissuvaitsevaiset) ihmiset edustavat sitä nykyaikaa.
-
Tapahtumien kulku on selvä, ja siitähän meillä on jo esimerkki. Aihe, josta foorumilla ei saa puhua, ja johon en ole niin voimakkaasti itse osannut suhtautua, koska asiaa pohtiessani se pelkistyi lopulta yhden Raamatun sanan tulkintatapaan, tuli juuri näin. Ensin sallittiin se, josta ei saa puhua, mutta sallittiin papeille oman tunnustuksen mukaisesti pysyä perinteisessä käsityksessä asiasta. Sitten, myöhemmin, on alettu tosissaan savustaa kirkosta ulos tämän kannan ihmisiä. Ja täällä tästä ei saa puhua.
Oletan, että tarkoitat naisten oikeutta pappisvirkaan.
Ponnessa, johon viittaat, todettiin, että myös niillä kirkon jäsenillä ja viranhaltijoilla, jotka suhtautuvat torjuvasti pappisviran avaamiseen naisille, tulee edelleen olla kirkossa toiminnanvapaus ja mahdollisuus tulla vihityksi ja nimitetyksi kirkon eri virkoihin.
Ponnen - siis mielipiteenilmauksen - tarkoituksena oli ottaa huomioon ne vanhan virkakäsityksen kannattajat, jotka olivat ryhtyneet papeiksi ennen pappisviran avaamista naisille. Ongelmalliseksi tilanteen on tehnyt se, että pappisvirkaan hakeutuu edelleen tilanteen tietäen miehiä, jotka eivät käytännössä suostu hoitamaan papin virkaan kuuluvia tehtäviä kuin miespappien kanssa - jopa ehtoollisyhteys toisella tavalla ajattelevien kanssa on konkreettisesti kyseenalaistettu.
Kirkosta ei ketään olla savustamassa, eikä se olisi edes lakien mukaan mahdollista. Kuten totesin aiemmin, "sekalaista seurakunta on", ja hyvä niin. Vaikeus päästä papinvirkaan, jos ei aio noudattaa kirkon voimassa olevia säädöksiä, ei tule kenellekään yllätyksenä.
Lisäksi on muistettava, että teologi voi toimia kirkossa, vaikka ei olisi pappi. Esimerkkejä löytyy runsaasti, kun tutustuu suomalaisten naisteologien historiaan.
Mt
-
Oletan, että tarkoitat naisten oikeutta pappisvirkaan.
Ponnessa, johon viittaat, todettiin, että myös niillä kirkon jäsenillä ja viranhaltijoilla, jotka suhtautuvat torjuvasti pappisviran avaamiseen naisille, tulee edelleen olla kirkossa toiminnanvapaus ja mahdollisuus tulla vihityksi ja nimitetyksi kirkon eri virkoihin.
Ponnen - siis mielipiteenilmauksen - tarkoituksena oli ottaa huomioon ne vanhan virkakäsityksen kannattajat, jotka olivat ryhtyneet papeiksi ennen pappisviran avaamista naisille. Ongelmalliseksi tilanteen on tehnyt se, että pappisvirkaan hakeutuu edelleen tilanteen tietäen miehiä, jotka eivät käytännössä suostu hoitamaan papin virkaan kuuluvia tehtäviä kuin miespappien kanssa - jopa ehtoollisyhteys toisella tavalla ajattelevien kanssa on konkreettisesti kyseenalaistettu.
Kirkosta ei ketään olla savustamassa, eikä se olisi edes lakien mukaan mahdollista. Kuten totesin aiemmin, "sekalaista seurakunta on", ja hyvä niin. Vaikeus päästä papinvirkaan, jos ei aio noudattaa kirkon voimassa olevia säädöksiä, ei tule kenellekään yllätyksenä.
Lisäksi on muistettava, että teologi voi toimia kirkossa, vaikka ei olisi pappi. Esimerkkejä löytyy runsaasti, kun tutustuu suomalaisten naisteologien historiaan.
Mt
"Ongelmalliseksi tilanteen on tehnyt se, että pappisvirkaan hakeutuu edelleen tilanteen tietäen miehiä, jotka eivät käytännössä suostu hoitamaan papin virkaan kuuluvia tehtäviä kuin miespappien kanssa"
Ahaa, siis tämä on ongelma. Eikö juuri tämä tarkoita sitä, että ponsi oli vain keino saada jalka oven rakoon. Kun käytäntö on riittävän kauan ollut voimassa, niin toisinajattelijat voidaan hyvällä syyllä erottaa virastaan.
"-suomalaisten naisteologien historiaan. "
Meillähän naiset olivat ennen lehtoreita. Minun ymmärtääkseni Suomen kirkossa lehtorin virka on tosiaankin vain historiaa.
-
Akateemisia kahvinkaatajia.
-
Ponnen tarina meni ymmärtääkseni farssiksi sen vuoksi, että sen sanonta 'toimia kirkossa' ymmärrettiin oikeudeksi toimia vastoin esimiehen määräyksiä tai kirkolliskokouksen päätöksiä.
-
Morjensta Jouni !
Mihin menemmä ?
Siinäpä kysymys. Itse erosin vuosia sitten kirkosta ja syynä oli juuri se että oli asioita joita tunsin kirkon tekevän vastoin Raamatun sanomaa. Tämä homojen vihkimishalu oli yksi merkittävimmistä eroni syistä. Jos joku luulee että on jotain homofobiaa, niin ihmettelen koska en itse ole sitä huomannut kuin median,setan ja politikkojen väittämissä valheissa. Suurin osa ihmisistä osaa käyttää aivojaan ja puntaroida asioita vaikka se tuntuukin olevan kiellettyä ja tuomittavaa sillä pitäisi totella mitä joku herra tai rouva käskee olemaan mieltä asioista. Minulle ei kukaan sellainen joka tekee lämpimän paskan ole mikään herra. Herrani on se joka sen arvon ansaitsee ja hän ei ole lihallinen vaan kaikkialla.
Moni voi sanoa että, erospa köykäsesti kun nuin vähästä.
En eronnut vähästä vaan pitkällisten miettimisten tuloksena, sillä kirkkoon jäi niin paljon hyvääkin asiaa, ehkä tärkein oli "missä kaksi tai useampi kokoontuu............. ).
Voi olle että palaankin vielä jäseneksi, mistäpä tulevaa tietää.
Mutta mihin menemme ja mitä on olla kirkon ulkopuolinen ?
Itse en ole löytänyt yhteisöä mihin kuuluisin, vaan etsin sitä.
Tosin olen tyytyväinen siihen että kykenen lukemaan Raamattua avoimin mielin ilman taakkaa joka tulisi jonkun tietyn suuntauksen päätöksistä mitä Raamatussa on Jumalan sanaa ja mitä taas voi tulkita itselleen mieluisasti.
Pidän Raamattua Jumalan sanana ja "selviytymisoppaana" ihmiskunnalle.
Samoin pidän kirkkoja Jumalan huoneina joihin ihmisillä on mahdollisuus kokoontua kunnioittamaan Jumalaa ja oppimaan Jumalan sanaa.Siksi pitäisi tarkkaan miettiä mitä Herramme huoneessa opetetaan ja tehdään.
Nykyinen suuntaus on selvä ja se johtaa, mihin nyt johtakin, aika näyttää.
Mutta ihmisen ei pitäis luulla itseään liian viisaaksi ja kaikkivoivaksi varsinkaan silloin kun on kyse Jumalan henkeyttämästä Raamatusta.
Eli vielä etsin ja katselen, kuuntelen.Jospa löytäisin yhteisön joka vastaisi mielestäni eniten Raamatun tekstejä.
-
Herrani on se joka sen arvon ansaitsee ja hän ei ole lihallinen vaan kaikkialla.
Oho! Sinultako Herran pitää ansaita arvonsa? Minulle usko on pikemminkin ansaitsemattoman armon kuin ansaitun arvon asia.
-
Ei todellakaan minulta, mutta totuus on etten "ihmisherroja tai narreja pidä minään herroina ". Pitäisköhän pitää ?
Minulle taas usko on tullut sitä myötä kun olen saanut tietää Jumalasta. Jos oisin saanut uskon noin vain ilman tietoa jumalasta yks`kaks, niin oishan se aika kova juttu. Mutta minua ei ole siunattu sellaisella etuoikeudella.
Minusta Herran arvon ansaitsee vain Jumala, se on minun mielipiteeni, ei sinun siihen mielipiteeseen tarvitse yhtyäkkään, eikös meille kaikille ole suotu vapaa tahto.
-
Ponnen tarina meni ymmärtääkseni farssiksi sen vuoksi, että sen sanonta 'toimia kirkossa' ymmärrettiin oikeudeksi toimia vastoin esimiehen määräyksiä tai kirkolliskokouksen päätöksiä.
Minä en ainakaan tästä lähtien luota mihinkään ponsiin, mitä kirkossa annetaan. Ensin luvataan ja sitten petetään. Voihan se pettäminen kerran onnistua, mutta ei toista kertaa. Sama tulee toistumaan homoparien vihkimisien kanssa. Pappi, joka ei tulevaisuudessa suostu vihkimään homoparia, toimii vastoin esimiehensä määräyksiä ja hänet erotetaan virasta.
-
juu, Karjalaisenkyösti
Iskitpä ytimeen kuin Olkiluoto.
Olen huomannut hyvin sen kun omana elinaikanani on ihmisluonteeseen iskenyt hirmuinen oman egon nostotarve. Moni hyvä asia unohdetaan tai muutetaan vaan sen takia kun se on vanhaa ja mediaseksitöntä.
Totuus on kuitenkin että ihminen on nisäkäs jolle Jumala on antanut tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maa, vaalia luontoa kaikkine luontoon kuuluvine asioineen, pyrkiä noudattamaan omaatuntoa ja Raamattua.
Nuilla asioilla pitäis pärjätä aika hyvin.
Tänä päivänä tosin meidän ns; herrat haluaa meistä itsekkäitä kovan kilpailuyhteiskunnan pelinappuloita jotka kilpailee keskenään aivan kaikesta ja se joka pärjää parhaiten on arvostettu. Mutta tämä arvostettukin on vain pelinappula kansainvälisten pankkiirien vallanpidossa ja järjestelmän säätelyssä sekä heidän uuden systeemin sisäänajossa.
Näin se maallinen valta ja vallanpito toimii ja kansa kumartaa.
Onneksi Jumala viheltää pelin vielä poikki sitten kun aika on tullut.
Sitä ilonpäivää ootellessa.
-
Pirska hoi!!
Voit olla varma että potkuja tulee pappien persuksille tai sitten siirretään toisiin tehtäviin jossa on näkymätön ja kuulumaton. Poissa silmistä, poissa mielistä.
Kyllähän työpaikoilla pitää kuunnella työnantajaa.
Eikös papeilla ole esimiehet ? Mutta eikös taas esimiehilläkin ole esimiehet ? Ja niillä korkeilla kihoilla on taas Pääjohtaja joka tässä tapauksessa on myös Taivaallisen hallituksen puheenjohtaja ja koko "firman" OMISTAJA.
Eikös silloin ole tärkeintä toimia niinkuin OMISTAJA sanoo ja kirjallisessa tiedotteessaan aikanaan on toimitaohjeeksi antanut.
Toivon todella että rohkeita pappeja jotka kuuntelee sydämensä ja Raamatun ääntä on vaikka se käviskin elannon päälle.
-
Matriisiorganisaatio ei ole toiminut pitemmän päälle. Sillä on käyttöä muutosvaiheessa, jolloin jyvät on seulottava akanoista. Vallanjako selkiytyy, ja päästään tositoimiin.
Änkyröitä silti aina riittää. Ne pidetään kurissa joukkovoimalla.
-
Kuinkas se ihminen nyt ykskaks nisäkkäisiin kuuluu, hälyttävää tämä darwinismiusko. Missä on uskon kreationismiin ja kyllä homot pitää yhä kivittää. Nehän voi vaikka ajatella himokkaasti. Saastuttavat puhtaan ehtoollispöydän.
Ei, kyllä tämä kirkko on minulle liian pyhä ja oikeastaan ihan sekava. Täytyy erota. Onneksi se käy vielä niin iisisti. Kiitos vaan, Pirska, jouni kyösti (mieti vielä sitä kansallissosialismia - erehdynhän min ä tässäkin) sky-mikä hän oli, steal, ja muut jumalanvierimmäiset. Paras on että syntiset saadaan ulos, eikö totta, eli yhden osalta hartain toive täyttyy nyt. Mikäs, jätetään saman tien koko elämä. Leena kyllä eroaa nyt. Te olette minulle kyllä liian hurskasta seuraa. Leena voi tästä painella narun jatkoksi samalla menolla. Varan vuoksi. Eipähän tarvitse hyvien ihmisten pelätä edes iankaikkisuudessa tapaavansa. Fyi, se olisikin yököttävää. Mainittakoon vielä että päästiin samalla vaivalla tässä yhdestä siivottomasta, uskonpetturista, luopiosta, Raamattiua tuntemattomasta ja vielä hurskaan Ewaldsin pyhän sanan vääristelijäheterosta.
Kiitos sydämeenkäyvästä armahtavasta rakastettavuudestanne, Kestävästä Jumalisuudestanne ja Sananuskollisuudestanne jota ei sitten kuulkaas mitkäämn suomen kielen vääristelijät ja historialla maailmallisuudessa rietastelevat irstailijat turmele, lähimmäisenrakkaudestanne jota tässä onkin hämmästelty,... ymmärtäväisyydestänne jota vielä kadotuksen liekeissäkin muistelen. Morjens.
-
Niin, jospa se ihminen ei imeväinen olekkaan.Mutta kyllä ainakin osa ihmisistä on aloittanut elontaipaleen ihan äidin nisää imien.
Olen kyllä kuullut joskus että munasta se ihminen syntyy. Mitä lie tarkottaneet sitten.
Jaa että syntiset ulos, miksi ihmeessä? Eikös kaikki ole syntisiä. Jokainen tavallaan.
Minä vain kerroin mitä ajattelen ja mitä tunnen ja ennenkaikkea mitä se Raamattu toteaa.
Kai se Raamattu on tärkeempi kuin meidän yksilöitten mielihalut.
Mutta älähän sinä hurskas ihminen nyt kovin suutahda. On parempi kun minä poistun kuvioista, enkä riko sinun ympyöitäsi.
Mahrottoman suuuri MOOOOI !
-
Kaikki olennainen asiasta sanottiin Tuntemattomassa sotilaassa:
"Pojat hei; -mää ole ahvena!" :003:
-
Niin, jospa se ihminen ei imeväinen olekkaan.Mutta kyllä ainakin osa ihmisistä on aloittanut elontaipaleen ihan äidin nisää imien.
Olen kyllä kuullut joskus että munasta se ihminen syntyy. Mitä lie tarkottaneet sitten.
Jaa että syntiset ulos, miksi ihmeessä? Eikös kaikki ole syntisiä. Jokainen tavallaan.
Minä vain kerroin mitä ajattelen ja mitä tunnen ja ennenkaikkea mitä se Raamattu toteaa.
Kai se Raamattu on tärkeempi kuin meidän yksilöitten mielihalut.
Mutta älähän sinä hurskas ihminen nyt kovin suutahda. On parempi kun minä poistun kuvioista, enkä riko sinun ympyöitäsi.
Mahrottoman suuuri MOOOOI !
Sori, myöhästyit vähän. Minä tein sen nimittäin jo. Tai jos langennut rietastelija sinutkin synninojaan suisti, palaja kiireesti, sinua siellä tarvitaan, minua nyt satavarmasti ei kukaan kaipaa. Olisi tarttettu jokin kunnolla pahojen kirkko. Sitten nämä sanan ja Jumalan puolesta kiivailijat saisivat pitää puhtaana omansa, sieltä lähtisi muitakin maailmallisia valheenpuhujia, epäkörttejä ja iljetyksiä kuin minä, Herran Pyhän Sanan vääristelijä ja maailman myötäjuoksija. Sopivasti ennen Tuomiosunnuntaita. Voitte sitten ajatella että olisipa kuulemassa! Vielä käristyy pahalaisen halstarissa.
-
Kaikki olennainen asiasta sanottiin Tuntemattomassa sotilaassa:
"Pojat hei; -mää ole ahvena!" :003:
Hiilest tehty ahvena.
Missä mun kaikki köydet on. Olen varma että oli yksi kunnollinen. Eihän tässä mielihyvän vyöryssä muuhun enää yllä, paras olis kyllä pistää ilmat pihalle jokaisesta kirkon tärvelijästä. Nyt minä ymmärrän mitä se tarkottaa se "päästä meidät pahasta". Kirkon perustehtävää. tietenkin. Oli kyllä väärin että Johanssoninj aikaan poistettiin kuolemanrangaistus syntisiltä vaikka arkkipiispa, oiken Sanan mittainen mies ja taatusti jumalinen, viime hengenvetoon vastusti.
Eikä sitten siunattuun multaan, se olisi viiminen rienaus. Siinä kunnon kansalainen ikilepoakaan saa...
-
Älähän nyt Leena kiirehdi liikaa. Kyllä tänne körttiläisten kurjemman siiven rupusakkiin sinäkin mahdut mukaan. :icon_wink:
-
Älähän nyt Leena kiirehdi liikaa. Kyllä tänne körttiläisten kurjemman siiven rupusakkiin sinäkin mahdut mukaan. :icon_wink:
No kyllä se on tässä tullut harvinaisen selväksi että paras oli lähteä vaan. Kirkon perustehtävistä kun tekijältä taisi unohtua tärkein eli perusteellinen siivous.
Saasta ulos. Eihän siellä voi enää kunnollinen kristitty olla. Mitä tästä ollenkaan tulee! No voin taata että yksi: Todeella hyvä mieli kaikille. Että kiitos vaan.
Minä en ihan totta jaksa. Luulin joskus että se on pahoille mutteihän toki, ei. Joku roti! Jos olen joskus vielä kuvitellut että maton alla ryömien voisi ehdottaa jotakin naiivin typerää että rukoilkaa Jumalaa ja pyytäkää apua Häneltä, niin no... jos se nyt on alkanut viimein kuulla. Yksi riettauden saastuttama iljetys saatiin pihalle. Jatkakaa tsemppiä! Yritän saada loput meidän yhdeksän poppoosta lähtemään. Kerron mitä he siellä edustavat niin eiköhän kelpaa eroa kirkosta -nappi.
-
Leena ! nyt mopos keulii ja lyö sutia.
No mitähän ne siellä sitten edustaa ?
Minä ainakin edustan itseäni, joten edusta sinäkin vaan reilusti itseäsi. Yksilöt täällä tietääkseni pääasissa puhuu.
-
Puhuin itsestäni. Loput kahdeksan kuuluvat perheeseen. Joko ollaan kaikki tai mennään kaikki.
Olen näistä kertoillut ja jokainen on hyvin pahoillaan, käsi napilla. Joskus tuntuu vain niin... toivottomalta. Ehkä todella olisi paras, jos kirkko olisi pysynyt Johanssonin linjalla: Ei naissivistystä, (tytöille ylioppilastutkintoa), ehdottoman sanatarkka raamatuntulkinta, oli käännösvirheitä tai ei, sillä sellaisena sen oli Suomen Siion saanut perinnöksi. Kuolemanrangaistusta ei saa poistaa. Oli arkkipoiispanamme vuosisadan (1900) alussa.
Ainut mitä olen tässä kuullut ja lukenut, on pitkin matkaa huomattava ero: Ne niin kutsutut liberaalit mitä lienevätkin, eivät ole havaintojeni mukaan olleet millään tapaa siivouksen kannalla, haastaneet kirkkoa siihen tai tähän, ehkä' vain rukoilleet hiljaksiin sen puolesta. En ole huomannut edes sävyä suuntaan, että kenenkäs on lähdettävä ja mihin päin ja että minä ainakin ja minäö en ainakaan.
Kuulkaa kun joskus saa väsyä. Minä en myöskään katso että minun tarvitsee loputtomiin surra ja murehtia mitään minne kirkko nyt ah voih onkaan menossa se kun on minun varassani, tietty, ei Jumalan, eiohän nyt niin sovi edes ajatella!!.
Pitäkää se kirkko! On helpotus olla poissa kun tietää ettei täytä mittaa, on joka tapauksessa kelpaamaton juuri pyhien yhteyteen. Kristus olisi saattanut kelpuuttaa mutta kristityt, totiset ja vakaat, eivät takuulla. Olisi totisesti kaikkien nyt paras kyllä jättää se pyhille ja oikeaoppisille jotka tietävät kaikesta kaiken, mitä ikinä Jumalan päässä on liikkunutkaan. Heillehän se kuuluu!! Kuka muu täällä hurrasi ensin kun sai joiltakin ihme konservatiileilta kannatusta - toinen puoli oli varsin hiljaa - ei ainakaan tuulettanut, vielä on toivoa, kiitos Jumalalle... ja nyt sitten...
Kirkon perustehtävä ei ole sana, sakramentit, hyvät työt, maailmanmeno, kaiken mahdollisen siunaaminen, vaan MUU. Eli reipas puhdistus. On lopulta heidän saatava toivomansa: kristityille todellinen Pyhien Yhteisö ja tahraton ehtoollispöytä. Pois mistään ajatuksestakaan että rukoiltaisiin yhteyttä ja toinen toisemme puolesta - kuinka voi rukoilla syntisen puolesta? Silloinhan rukoilee synnintekijäin puolesta!!! Synnin puolesta... kas näin se käy.
. Täällä on ihan tarpeeksi monta joille kirkko on nyt itse Pahan synagooga. Maailman myötäjuoksija. Kaikkeen mukautuja. Mutta kiun se on jo!
Itse muistan vielä' kiihkeän kiistan kreationismista ja ällistelen. Nämäkö kehittyneet ... voidaan kutsua joksikin eläinlajiksi? Kuuluvat nisäkkäiden ryhmään? Ei voi olla totta. Oma biologian opettajani sanoi: BNämä on kyllä opeteltava (kambrit ja dibnosaurukset) mutta uskoa ei tarviitse. En tiiedä mitä tekemistä uskolla on biologian tunnilla? Paljonkin. Se oli erittäin vakava kysymys, ja vaihtoehtokin käytiin lävitse. Ei ihminen mikään "nisäkäs" ole vaan Jumalan kuva. .Ja mikä vimmatun maapallo. Raamatussa ei ole pallosta sanaakaan. Minä haluan uskoa ja ottaa Raamattuni vakjavasti. Mutta jokikisen kohdan. KJoskee myös Jeesuksen sanaa eronneiden uudelleen vihkimisestä.
Homous on ollut rikos joten sehän oli selvä, siitä ei puhuttu. Ensimmäisessä käyttämässäni tautiluokituksessa seli mielisairaus, joten ei siitä silloinkaan puhuttu, se merkitsi joka tapauksessa loppuelämää lukkojen takana. Eikä kyllä puhuta enää. Kirkko on saneerattava kokonaan ja itsestään on hyvä alkaa, eli poistua ja koko perhekuntineen kun väsyy - ei Kristukseen, mutta kristittyihin. Minä en jaksa elää tällaisessa maailmassa enkä tällaisten kristittyjen keskuudessa. Hehän ovat jo tuominneet minut. Pääsi Jumala vähällä. Ja vielä heteron. No, sattuuhan sitä.
-
Kirkon tehtävä ei ole olla oikeaoppisten linnake, josta ammutaan Schmalkaldenin uskonkappaleita omilla aivoillaan ajattelevien ja omalla sydämellään tuntevien niskaan. Kirkon pitää olla hengellinen joukkosidontapaikka ja sairastupa siipeensä saaneille ja muuten ryvettyneille Jumalan lapsipoloisille.
-
:-\ Mää äänestin, että kirkon tulisi siunata kaikkea.
Nykyään kun kirkko on alkanut valita ketä siunaa ja ketä ei, ei se minusta ole sellaista mihin kirkko on tarkoitettu-
Kumma kun papit luulee, etä he näkevät toisen ihmisen sydämeen ja sitten päättävät siunaavatko vai ei.
No syntiä ei tietenkään tule siunata, mutta kaikkia ihmisiä kyllä.
Kirkossa tulisi olla tilaa kaikille, jopa tälläiselle epätäydelliselle kuin minä.
No hyvin on kyllä tilaa löytynytkin, mitä nt joskus jotkut uskovaiset ovat aslkaneet painostaa siellä, johonkin uskonratkaisuun ja muihin suorituksiin, mutta noin muuten Sunnuntai messuissa on tilaa.
-
:-\ Mää äänestin, että kirkon tulisi siunata kaikkea.
Nykyään kun kirkko on alkanut valita ketä siunaa ja ketä ei, ei se minusta ole sellaista mihin kirkko on tarkoitettu-
Kumma kun papit luulee, etä he näkevät toisen ihmisen sydämeen ja sitten päättävät siunaavatko vai ei.
No syntiä ei tietenkään tule siunata, mutta kaikkia ihmisiä kyllä.
Kirkossa tulisi olla tilaa kaikille, jopa tälläiselle epätäydelliselle kuin minä.
Siinäpä se. Kun ei syntisiä saa siunata niin ei saa kyllä minuakaan. Jo oma rehellisyys vaatii sen näkemään. Minulta katkesi vieteri kertakaikkiaan ja lopullisesti. Itkin lopulta hillittömästi kun luin tätä koko hölynpölyketjua, jonka tarkoitus jo alkuunsa herätti eräitä kysymyksiä - olkoot. Jokainen vastannut tietää: Krkon kaksi tehtävää on määritelty: Sana ja sakramentit sekä diakonia, ja sitten vetäistään jotakin maailmaan mukautumisia ja kaiken mahdollisen siunaamisia. Millä'hän motiivilla? Miksi en itse vastannut "MUU" ja heti selittänyt että kunnon kirkkokuri ja synnintekijät ulos. Helpotti että poispääsy on niin vaivatonta. En jaksa enää yhtään. Pienintäkään halua luottaa Jumalaan siellä ei siis ole - ei liioin edes yritystä viholliskuvien purkuun. Jo yksityispostista tiedän että nämä mitkälie liberaalit (??????) ovat olleet hiljaa, ja osoittaneet siinä jotakin mihin en itse kykenekään: Eläkää rauhassa kaikkien kanssa, siunatkaa älkääkä kiroilko, kääntäkää toinen poski, rukoilkaa herjaajienne puolesta. Kun ei niin ei. Oikeastaan arvostan Viisveisaajan rohkeutta astua "ulkopuolelle leirin" koko lailla. Sinne se meni Jeesuskin.
Ei se ole minua varten, sillä jos kehen niin minuun pätee juuri tasan tämä: Siunataan synnintekijä - siunataan syntinen teko - siunataan synti. Itse kuvittelin naiivisti että nämä ns hyvät kristityt olisi mahdollista kutsua mukaan ja jo ennen vaaleja rukoilemaan, sekä niiden puolesta joiden ajattelua vastan oli tarve ihan tuulettaa, että jälkeenpäin, eikä nyt ainakaan heti povaamaan katastrofia paikalle ja päivittelemään minne kirkko ollenkaan on menossa nyt kun äänestäjät halusivat toisin kuin he. En vain jaksanut enää. Tämä äänekäs ryhmä ei ainakaan ole valmis rukoilemaan ns vihollistensa puolesta --- eihän kukaan ole heidän vihollisekseen edes ilmoittautunut. Ja tuo iänikuinen minä se poika luen Raamattuni. Niin luki Johanssonkin, ja raamatullisin perustein kuoleman rangaistuskin piti säilyttää.
Ei kai pidetä edes mahdollisena että toisetkin lukisivat...?
-
Kuinka pitkälle Jeesusta on seurattava?
-
Perille... :hiipia:
-
Jeesusta on seurattava kotiin asti. Ei sinne muuten löydä.
-
Matriisiorganisaatio ei ole toiminut pitemmän päälle. Sillä on käyttöä muutosvaiheessa, jolloin jyvät on seulottava akanoista. Vallanjako selkiytyy, ja päästään tositoimiin.
Änkyröitä silti aina riittää. Ne pidetään kurissa joukkovoimalla.
Järjestysfundamentalismia?
-
Kansanvaltaa.
-
Kirkon tehtävä ei ole olla oikeaoppisten linnake, josta ammutaan Schmalkaldenin uskonkappaleita omilla aivoillaan ajattelevien ja omalla sydämellään tuntevien niskaan. Kirkon pitää olla hengellinen joukkosidontapaikka ja sairastupa siipeensä saaneille ja muuten ryvettyneille Jumalan lapsipoloisille.
Niin. Mutta hoidetaanko joukkosidontapaikalla käypä-hoito-suosituksen mukaan, vai tarjotaanko jokaiselle sidontapaikalle tulevalle oman uskomushoidon mukaista hoitoa?
-
Luemme Raamatusta eri kohtia ja pidämme eri kohtia itsellemme tärkeinä. Pitäisi pyrkiä hahmottamaan Raamatun sanoma kokonaisuutena, jonkinlaisena jumalauskon kehittymiskertomuksena. Alussa on Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, sitten Mooseksen johtaman korpivaelluksella olevan paimentolaiskansan Jumala ja niin edelleen. Lopulta opimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, Vapahtajan.
Tämä on hienon kuuloista ja varmasti tällä lailla aukeaa uusia (oikeita) ajatuksia Raamatusta. Evankelisluterilaisen kirkon tapa lukea Raamattua on kuitenkin perinteisesti ollut toinen. Täällä on yksi esitys: http://apologetiikkawiki.fi/Concordia-teologian_periaatteet (http://apologetiikkawiki.fi/Concordia-teologian_periaatteet)
Raamatun sanomaa voi pyrkiä hahmottamaan kokonaisuutena myös ei kehityskertomuksena jumaluskosta, vaan siten, että Jumala puhuu vanhassa testamentissa Jeesuksesta, pelastuksesta ym. historiallisten tapahtumien näyttäminä kuvina, joita Uusi Testamentti sitten selittää meille.
-
Jumalauskon kehittyminen onkin vuorovaikutusta Jumalan ja ihmisten välillä. Sen voimana on Jumalan antamien lupausten avaama näkökulma tulevaisuuteen, viimein iäisyyteen asti.
Concordia haiskahtaa kovasti Missouri-synodilta. Mahtaako se olla niinkään luterilaista teologiaa, lievästi melanktonilaista kai.
-
Concordia haiskahtaa kovasti Missouri-synodilta. Mahtaako se olla niinkään luterilaista teologiaa, lievästi melanktonilaista kai.
Nähdäkseni se on juuri tiukasti luterilaista teologiaa.
Tunnen ainakin erään henkilön, joka on eräänlaisella avainpaikalla Concordiassa.
En halua loukata ketään kun sanon, että Concordia on huomattavasti enemmän luterilainen, kuin nykykörttiläisyyden pääuomat ovat.
(Luterilaisuuden määritelmä vissiin parhaiten löytyy tunnustuskirjoista, joita en ole paljoa lukenut ja jotka minun pitäisi lukea. Taidan kuitenkin hyvin paljon tuntea jo noiden kirjojen sisältöä ja opetusta kuitenkin).
-
Järjestysfundamentalismia?
Jatkuvaa prosessia
-
Liber Concordiae sattuu olemaan paljon Lutherin kuolemaa myöhemmin luterilasten keskuudessa virinneitä riitoja riitoja sovittelemaan laadittu asiakirja (1580) paremmin tunnetulta nimeltään "Yksimkielisyyden kirja". Sen ainoana tehtävänä oli sovitella luterilaisten keskuudessa heränneitä riitoja. Se siis ei ole nimimerkki "Karjalaisenkyöstin" mainitsema teelmä. Samoin olisi hyödyllistä lukea Tunnustuskirjatedes kursorisesti ennenkuin esiintyy niiden asiantuntijana.
Yksimielisyyden Kirjan eli Yksimielisyyden Ohjeen ainoana tarkoituksena oli palauttaa riitautuneet luterilaiset muihin, lutherin vielä eläessään laatimiin tunnustusasiakirjoihin, lähinnä Augsburgin Tunnustukseen. Riidat syttyivät, sillä Philipp Melanchcthonilla ei ollut huolimatta muista avuistaan, Luthherin kykyä pitää protestanttista liikettä niinkään yhtenäisenä kuin se oli siihen saakka ollut. Luterilaisuus oli hajoamassa ns aitoluterilaisten, antinomistien ja "filippistien" väliseen kiistaan. Kyseessä oli mm. uudelleen puhjennut ja uuden muodon saanut riita "kaksiluonto-opista", joka mukaisesti Kristus olisi läsnä, ei koskaan myös ruumiillisesti, vaan aina ainoastaan Hengessä, sillä Melanchthon lähestyi kalvinisteja ehtoollosopissaan. Filippistit (saaneet nimensäkin hänen mukaansa) olivat samaa mieltä. Vielä tätäkin tärkeämpänä korjattavana nähtiin hajionnut käsitys synergiaopista joka kokonaan hylkäsi Lutherin arvokkaimman löydön ja perinnön.
Se siis ei siis ole tunnustuskirjojeen "kokoomateos" vaan Augsburgin Tunnustuksen kommentaari. joka sisältää kuusi saarnaa Augsburgin Tunnustuksesta. Alun perin se olikin vain Saksin maakirkkojen sopimus yhteisäisestä opista, jossa myös sovittiin ao saarmojen pohjasta keskusteluille. Nimensä se sai Augsburgin vaaliruhtinaan annettua sille teologi Selneckerin työskentelyn tuella hyväksyntänsä.
Linkistä lukemani teksti ei ole siitä otettua. Sola scriptura on tulkittu aivan erityisen väärin, fundamentalistisesti, ei kuten Lutherilla, niin että Raamattu "avautuu" Kristus-keskeisyydestä käsin. Siinä oli melkoisesti virheitä. En tiedä eikä minua kiinnosta arvailla tekijää, mutta tunnustustuskirjat löysin, ja oli kuten tenttiin lukiessani muistin olevan.
Suosittelen seuraavaa lähdemateriaalia aloittelijalle: Arffmann: Mitä oli luterilaisuus, Grassmann-Hendrix: Johdatus luterilaiseen tunnustukseen.
-
Tälläsellä tavallisella duunarilla, kun ei ole aikaa lueskella ja varsinkaan tietosanakirjoja on hyvä kun on körttifoorumi ja Leena ystävänä-
:-\
Ystävä, hyvä tuttu on kuin lämmin vihreä nuttu.
-
Kiitos. Ystäviä ollaan hamaan hautaan. Täällä taitaa olla monia jotka kyllä toivottavat minut alimpaan hornan kattilaan, no, he voivat rauhoittua. Sinnehän minä joka tapauklsessa joudun, ja yritänkin olla heitä häiritsemättä ellen -kuten vanhasta muistista - osu tänne aamulla ja kohtaa jotakmin erityisen järkyttävää harhaluuloa. Vaikka Helvettiinhän se tiedon tie vie, niin niin, tiedetään tiedetään, on kuultu monta kertaa... tiedä sitten minne epärehellisyys, mutta epäilemättä tarkoitus pyhittää keinot.
Täällä tiedusteltiin kirkolta toivottua "käypä hoito"-menettelyä kriisissä, eikös ne niin ollut? Nimityksen lainaus taitaa olla minulta, mutta saahan sitä käyttää kunhan sitten tietää milloin käytetään, ettei satu hullunkurisuuksia.
Olisin toivonut papin kuuntelemaan synnintunnustukseni ja antamaan ehtoollisen. Mutta käynee vain jäsenille. Me étovat iljetykset saamme sitten tulla toimeen ilman --- ellei kirkko kuten toivon todella hajoa ja ellen siten löydä syntisten seurakuntaa syntisille ihmisille.
-
Täällä taitaa olla monia jotka kyllä toivottavat minut alimpaan hornan kattilaan, no, he voivat rauhoittua.
Ei ole ketään.
-
Sen verran olen saanut kritiikkiä osakseni, että haluan sanoa puolustuksekseni jotain, vaikka olin ensin päättänyt, että en lotkauta korvaani koko asialle. Ensinnäkin minut on niputettu tänne muutaman muun foorumilaisen kanssa samaan joukkoon. Esiinnyn täällä ihan omine mielipiteineni ja jos joku on jossain asiassa samaa mieltä, niin se ei tarkoita sitä, että olisimme homogeeninen joukko, joka ajattelee joka asiasta samalla tavalla.
Täällä on myös vihjattu, että olisin porukassa, joka on ajamassa kirkosta ulos porukkaa, joka ajattelee määrätyista asioista eri tavalla kuin minä. En ole ollut ajamassa ketään foorumilaista pois kirkosta enkä tältä foorumilta. Jos minua etoo se tapa, millä tavalla seurakuntavaaleista uutisoidaan, niin siitä ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiään. Olen saanut itsekin kuulla täällä, kuinka minä en voi tietää mitään kenenkään ajatuksista. Sama pätee myös toisin päin.
Jos ihan totta puhutaan, niin minua täältä on joskus toivotettu viitoslaisten joukkoon, kun olen uskaltanut sanoa rehellisesti oman mielipiteeni.
Haluaisin kunnioittaa kaikkia foorumilaisia, vaikka he ajattelisivatkin asioista eri tavalla kuin minä. Täällä onkin muutamia foorumilaisia, joiden kanssa olen oikein hyvä ystävä ja jotka ajattelevat homoasiassa eri tavalla kuin minä. Olisi mahdollisimman hedelmällistä keskustella asioista, jos ei tarvitsisi teeskennellä olevansa muuta mieltä kuin on ja jos asiat pysyisivät asioina ja ihmiset ihmisinä. Olen itsekin yrittänyt opetella nettikettiä niin, että osaisin esittää asiat loukkaamatta toisia ihmisiä. Yritän myös perustella mielipiteeni, mutta teen sen omalla tavallani. En ole mikään kauhean hyvä Raamatun tuntija enkä ole lukenut hirveästi mitään tunnustukirjoja tai semmoisia. Hengellistä kirjallisuutta olen lukenut ja nyt vanhempana olen lukenut paljon Herättäjä-Yhdistyksen julkaisemia kirjoja, joita kotonani on ollut melkoisen paljon.
Jospa yhteinen rukouksemme olisi, että voisimme kunnioittaa toisiamme ihmisinä mielipide-eroista huolimatta.
-
Niinpä, Pirska. Sitä yksim ielisyyden ja toinen toisemme kunnioittamista suorastaan naurettavuuksiin asti kärtin täällä jo ennen vaaleja. Luehan tekstini ja mieti niitä.
Se ei kyllä olisi johtanut siihen että kukaan täällä olisi alkanut minua "etoa" - toisin äänestäväthän ne instanssit valitsivat.
Samoin, yksikään ei ole nimennyt Sinua kenenkään poisajajaksi,vihjailujen etsiselle tämä ei voi olla syynä, vanhoista tapahtumista en tiedä, kyllä kirkosta lähtee omasta halustaan, kun ei jaksa... kondituonaali pois siis(olisisin ajamassa)... joskus ymmärtää lähteä ajamattakin. Nämä ihminetj ovat minulle yksin kertaisesti toisaalta liian pyhiä --- minä en pärjää heidän seurassaan --- toisaalta liian kovia. Hauraampi ja huonompi ei vain jaksa.
Rukoilin ja sitkeästi, että osaisin suhtautua homoihin kuten he, kun he ovat niin varmasti oikeassa--- yhä vain näin edessäni juuri sellaisen joukon, josta Vikström radiopuneessaan puhuu. Kuuntelin linkin ja itkin. Se oli liikaa, että siis, se kokemus että tätä pyysit -- mene heidän luokseen ja sano samoin, enhän minä voi kun se on "epäraamatullista" , pelkkää tunteliuteologiaa ja syntiä, ilman muuta. Helvettiin joudun joka tapauksessa, sen olen kuullut tarpeeksi monta kertaa, mutten voi mennä...
On tietysti muutakin surua juuri nyt mutta näitä kovia, toisten "epäonnistumiselle" tuulettavia pyhimyksiä en jaksa itse. Olisin tarvinnut syntisemmän seurueen -.-- pakkohan oli lopulty uskoa olevansa väärässä kun Raamattu sanoo niin ja Raamattu sanoo näin. Jätti Herra rujoukset kuulematta, kun kehoitti entistä enemmän iolemaan juuri heikoimpien tukena, jankuttamalla jankittiu kätkeytyvänsäö vastakohtaansa... taisi olla Perkeleenm ääni. Lopetinm rukoilemisen kun lopputulos on tämä. Ja kun nämä etovat liberaalit olivat hiljaisempia ja epäövarmempia,m mietiskelevämpiä-, ei ollut pasuunan ääni voimakas, niin eihän voi olla mahdollista että he oikeassa olisivat.
-
Niinpä, Pirska. Sitä yksimielisyyttä, toistemme puolesta rukoilemista ja toinen toisemme kunnioittamista suorastaan naurettavuuksiin asti kärtin täällä jo ennen vaaleja. Luehan tekstini ja mieti niitä.
Se ei kyllä olisi johtanut siihen että kukaan täällä olisi alkanut minua "etoa" - toisin äänestäväthän ne instanssit valitsivat. Ei liioin mihinkään testeihin. Että oivalletaanko ettei kirkko saa siunata mitä kukakin keksii... minusta se oli tarkoitushakuinen. Olisit edes rehellinen.
Mihin nyt ollaankaan menossa? Luotin siinäkin asiassa Jumalaan.
Samoin, yksikään ei ole nimennyt Sinua kenenkään poisajajaksi,vihjailujen etsimelle tämä ei voi olla syynä, vanhoista tapahtumista en tiedä, kyllä kirkosta lähtee omasta halustaan, kun ei jaksa... konditonaali pois siis(olisisin ajamassa)... joskus ymmärtää lähteä ajamattakin. Nämä ihmiset, jotka ovat noin varmoja ovat vain tavallisesti myös aika kovia. He ovat minulle yksin kertaisesti toisaalta liian pyhiä --- minä en pärjää heidän seurassaan --- toisaalta liian pelottavia. Hauraampi ja huonompi ei vain jaksa.
Rukoilin ja sitkeästi, että osaisin suhtautua homoihin kuten Herran omat pyhät, kun he olivat niin varmasti oikeassa--- yhä vain näin edessäni juuri sellaisen joukon, josta Vikström radiopuneessaan puhuu. Kuuntelin linkin ja itkin. Se oli liikaa, että siis, se kokemus että tätä pyysit -- mene heidän luokseen ja sano samoin, enhän minä voi kun se on "epäraamatullista" , pelkkää tunteliuteologiaa ja syntiä, ilman muuta. Helvettiin joudun joka tapauksessa, sen olen kuullut tarpeeksi monta kertaa, mutten voi mennä...
On tietysti muutakin surua juuri nyt mutta näitä kovia, toisten "epäonnistumiselle" tuulettavia pyhimyksiä en jaksa itse. Olisin tarvinnut syntisemmän seurueen -.-- pakkohan oli lopulta uskoa olevansa väärässä kun Raamattu sanoo niin ja Raamattu sanoo näin. Mitä tämä nyt sitten on etten tunne Raamattua kovin hyvin??
Jätti Herra rukoukset kuulematta, kun kehoitti entistä enemmän olemaan juuri heikoimpien tukena,mieleen palasi juuri vääriä raamatunlauseitta ja kokonaisuuksia Lutherin ajatus Jumalasta kätkeytymässä vastakohtaansa... taisi olla Perkeleenm ääni. Lopetinm rukoilemisen kun lopputulos on tämä. Ja kun nämä etovat liberaalit olivat hiljaisempia ja epäövarmempia,m mietiskelevämpiä-, ei ollut pasuunan ääni voimakas, niin eihän voi olla mahdollista että he oikeassa olisivat.
-
Toisinaan katsellessaan "tosiuskovia" tuntee itsensä niin surkean epäonnistuneeksi että lähtee lopulta aivan omasta halustaan koko kirkosta. Siivous kyllä lopulta onnistuu. Uskokaa pois. Saadaan synnintekijät pellolle.
-
Nämä ihmiset ovat minulle yksinkertaisesti toisaalta liian pyhiä --- minä en pärjää heidän seurassaan ---
Heikäisevätkö he sinua? Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.
...toisaalta liian kovia.
Kovan pinnan alla sykkii lämmin sydän.
Hauraampi ja huonompi
ja herkempi
ei vain jaksa.
Vaikeuksien kautta voittoon. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Maasta se pienikin ponnistaa. Yrittänyttä ei laiteta.
Uusi aamu, uudet kujeet.
Kyllä päivä paistaa risukasaankin.
-
Heikäisevätkö he sinua? Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.
Kyllä ja ihan liikaa häikäisevätkin - silmiä kirvelee. En ole ikinä halunnut olla pyhä - vain armahdettu. Eli tilanne on vähän kuin oli Paavalilla. Syntisistä suurimmille on niukasti tilaa - minä pelkään näitä hyviä raamatullisia liiaksi jos totuus on tarpeen sanoa.
Kuulun liian tiiviisti niihin joiden kriuunu ei loista ollenkaan. No, kirkon jäsen en enää ole joten "puhdistus" alkoi tältä foorumilta ja hyvin alkoikin. Kiitän edellänimettyjä rakkaudellisesta asenteesta,. yhteisestä rukouksesta ja esirukouksesta koko laitoksen puolesta... jotakin sellaista muistan kärttäneeni. Vaikka myönnetään, että Pirska voitti kirkkaasti baakelsimestaruuden. Itse en taitaisi edes muistaa mainita että niin montaa sorttia minä leivon. Sitäpaitsi lähden ns voittajana, Satman. Kirkon MUU tehtävä eli totaalisaneeraus kyllä saatiin toimimaan. Minun täytyy olla siellä missä ne ovat jotka toistelevat että "uskoisinhan minä ja joka päivä rukoilen mutta eikös se kirkko ole niille niinkun hyville tai ainakin paremmille ihmisille... Eli jääkää Herran nimessä. Yksi riettauden irstas tukija ja Saatanan synagoogasta ioppinsa hakenut on poissa.
-
Haluat olla pyhempi? Tunnetko itsesi huonommaksi? Kilpailu on kovaa. Ei aina voi voittaa. Häviöstä oppii enemmän.
Haluaisin olla pyhenpi, se on totta. Pyhä varmaan olisi hyvän synonyymi, muuten sillä ei olisi niin väliä. Olisin halunnut rakastaa lähimmäisiäni enemmän, olisin hklunnut jaksaa elää näiden ylipääsemättömien aikojen yli, olisin halunnut itse olla lujempi, en täälläkään mairitella ja mielistellä ketään vaan sanoa suoraan että pelkään sinua - siis, sinua en joskin joskus olen ihmetellyt että mikä juttu tämä on....
Mutta ajatus kilpailusta tulee ensi kertaa vastaani, en ole huomannut sellaista julistetun, yritän olla tappamatta itseäni vain koska se tuottaisi liikaa tuskaa omaisillen, on muutenkin vaikea kertoa... no niin.. En sano, etteikö kristittyjen kovuus olisi siihen ollut suurena tekijänä, mutta tekijä se oli. Toisin sanoen Satman, taidamme käydä aivan eri keskustelua nyt.
Mitä näihin seurakuntavaaleihin tulee - jos tulee - minä taisin livetä sinne voittajien puolelle vaikka eihän sillä enää ole merkitystä. . Mutta jumalan ei tarvitse piitata minusta, ja varmistelin sen. Onhan lopputaipaleensa joku irstauden ja riettauden etova kannattaja joka vielä lueei Raamattua saatanan synagogan ohjein ainakin kirkosta poissa. Kunnon puhdistus käyntiin vain.
-
Mikä on kirkkomme?
Se kai määritellään kirjoissa ja kansissa. Entä, pitäisikö sen olla myös sydämissämme? Mitä se on?
Rakasta...yli kaiken.
Kirkon tehtävä meissä? Meidän tehtävämme kirkossa?
Syntisille armoa ja toivoa.? Leipää nälkäisille ?
Kristus, rakennuksen kulmakivi on itse sanonut itseään loukkauskiveksi.
Rakentaa pitää. Purkaa pitää välistä. Ainoastaan perusta on varma. Kristus, kallio.
-
Mikä on kirkkomme?
Se kai määritellään kirjoissa ja kansissa. Entä, pitäisikö sen olla myös sydämissämme? Mitä se on?
Rakasta...yli kaiken.
Kirkon tehtävä meissä? Meidän tehtävämme kirkossa?
Syntisille armoa ja toivoa.? Leipää nälkäisille ?
Kristus, rakennuksen kulmakivi on itse sanonut itseään loukkauskiveksi.
Rakentaa pitää. Purkaa pitää välistä. Ainoastaan perusta on varma. Kristus, kallio.
Kauniisti puhut mutta emmehän saaneet menemään sitä edes pikku foorumilla noin. Haitissa kuollaan koleraan. Täällä... minuakin etoo.
-
Kauneudesta viis! Kysymys on niin suurista asioista että minulla ei ole esittää muuta kuin omia hajanaisia ajatelmiani. En osaa enkä pysty keskustelemaan opillisista kysymyksistä. Luen kyllä mielelläni ja joskus luulen vähän ymmärtävänikin.
Kirkon ulkomaan apu on leivän antamista nälkäisille.
-
Kauniisti puhut mutta emmehän saaneet menemään sitä edes pikku foorumilla noin. Haitissa kuollaan koleraan. Täällä... minuakin etoo.
Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta. Tämän perusteella ei voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä kuin keskustelusta huoltamon baarissa. Kovin pidemmälle ei pääse tiedotusvälineissäkään käytävää keskustelua seuraamalla - vankka tietämättömyys näkyy olevan vankkojen mielipiteiden paras perusta. Puheenvuorojen edustavuudesta ei ole tietoa. Seurakuntavaalien tuloksistakaan ei vielä voi sanoa mitään. Tutkittua tietoa ei ole, mahdetaanko sellaista saadakaan, ennen kuin on valitut edustajat ovat ehtineet saada jotakin aikaan. Ainoa, mitä voidaan sanoa, on se, että äänestysvilkkaus keskimäärin nousi.
Toistaiseksi E. N. Setälän seurakuntaoppi pätee: sekalaista seurakunta on. Toivottavasti se pätee jatkossakin. Kun aatteellinen tai uskonnollinen yhteisö seuloontuu kovin valikoiduksi, seuraukset eivät aina ole kovin jaloja. Seulonnasta kasvaa myös valta, vallankäyttö ja erottelu.
Mt
-
Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta. Tämän perusteella ei voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä kuin keskustelusta huoltamon baarissa. Kovin pidemmälle ei pääse tiedotusvälineissäkään käytävää keskustelua seuraamalla - vankka tietämättömyys näkyy olevan vankkojen mielipiteiden paras perusta. Puheenvuorojen edustavuudesta ei ole tietoa. Seurakuntavaalien tuloksistakaan ei vielä voi sanoa mitään. Tutkittua tietoa ei ole, mahdetaanko sellaista saadakaan, ennen kuin on valitut edustajat ovat ehtineet saada jotakin aikaan. Ainoa, mitä voidaan sanoa, on se, että äänestysvilkkaus keskimäärin nousi.
Toistaiseksi E. N. Setälän seurakuntaoppi pätee: sekalaista seurakunta on. Toivottavasti se pätee jatkossakin. Kun aatteellinen tai uskonnollinen yhteisö seuloontuu kovin valikoiduksi, seuraukset eivät aina ole kovin jaloja. Seulonnasta kasvaa myös valta, vallankäyttö ja erottelu.
Mt
Tätä taistoa käydään nyt piilossa julkisuudelta, kun jaetaan paikkoja vaalituloksen ym perusteella. Meillä ainakin tiukkapipot yrittää rynnistää, pelattuaan ensin vilppiä vaaliliitossa. Siinä leikissä kaikki muu on sallittua, paitsi mitä he ovat kieltäneet.
-
Kyllä ja ihan liikaa häikäisevätkin - silmiä kirvelee. En ole ikinä halunnut olla pyhä - vain armahdettu. Eli tilanne on vähän kuin oli Paavalilla. Syntisistä suurimmille on niukasti tilaa - minä pelkään näitä hyviä raamatullisia liiaksi jos totuus on tarpeen sanoa.
Jaakko Heinimäki on ansiokkaasti himmentänyt pyhien häikäisyä kirjassaan Pieni mies jalustalla. Kuka oli tollo, kuka tappelupukari, kuka mitäkin. Pyhää heissä oli sitoutuminen Jumalalta tulleeseen kutsumukseen, ei oma erinomaisuus. Oikeat pyhät ovat lempeitä kynttilöitä, loisteputkikristityt kannattaa kiertää kaukaa.
-
Jaakko Heinimäki on ansiokkaasti himmentänyt pyhien häikäisyä kirjassaan Pieni mies jalustalla. Kuka oli tollo, kuka tappelupukari, kuka mitäkin. Pyhää heissä oli sitoutuminen Jumalalta tulleeseen kutsumukseen, ei oma erinomaisuus. Oikeat pyhät ovat lempeitä kynttilöitä, loisteputkikristityt kannattaa kiertää kaukaa.
Tykkään hänen siitä ainoasta kirjasta jonka olen lukenut mutta sitäkin useammin )sattuu olemaan hyllyssä) , moni on ollut hankkeissa mutta on aina tullut muuta... ei tästäkään mitään tule että itkeskelen täällä ja plärään vuoroon eroakirkosta ja liity kirkkoon-nappuloita. Eikä saisi sanoa täällä kuinka paha olo on, kun siihen liittyy ulkoketjullisia terveystekijöitä. Mutta silti. Välillä tulee ihan hurja olo että mennään sitten . Mennään kokonaan, niin pääsevät yhtä päiviteltävää vähemmällä.
-
Leena, usko pois että moni meistä tietää tai ainakin aavistaa että siulla on nyt hirviän paha olla. Tiiä se, et siun puolesta rukoillaan.
Asioilla on onneksi taipumusta mennä loppujen lopuksi oikein. Se on oikeutta vaikka joskus se viipyy toivottoman kauan.
Hyvyyden voimaan! Paremmin voimaan!
p.s. miekii on viel aika kipiä
-
Tähän keskusteluun on osallistunut 15 henkilöä, osa vain yhdellä viestillä. Siis pieni osa foorumin jäsenistä, ja vielä pienempi osa kirkosta.
Mt
Olisiko ollut jotakin, jonka olisit tahtonut ottaa esille? Saanko kysyä miksi et niin tehnyt? Tietysti - aina ei ehdi ja niin edelleen
Minusta koko kysely oli tarkoitushakuinen - siihen oli tietoisesti valittu ns ainoa oikea vastaus, mahdollisuus valita vain yksi kahdesta apostolisen ajan tehtävästä ei käynyt päinsä, no, siis raamatullista eli Raamatun tuntemus jonka ao nimimerkki mainitsikin heikoksi vähintään kävi ilmeiseksi, loppu oli silkkaa provokaatiota. Sitten seurasi päivittelyä oikein arkkipiispa Johanssonin malliin... mihin me oikein olemmekaan menossa? ja ilmoitus että itseä etoo.
On kokonaan toteennäyttämätöntä, kuinka nämä instanssit tulevat toimimaan. Valtion asioista valitaan päättämään missejä, aiutajuoksijoita, hiihtäöjiä ja ainakin yksi KD:n läpimennyt Kouvolan torilla ennen viime vaaleja ei tiennyt mitä eduskunnan suhde KELAan on - että se laatii lakeja joita KELA:n on noudatettava, ja ettei mikään muu instanssi sitä vaklvokaan.
Mahtaisivatko nämä valitut jotakin ihan peräti osata? Moni ilmeisesti kokee että kirkko on enemmän kuin keskisormen näytön paikka --- ja haastatelltiinhan tv-uutisiin juuri eräöstä iäkkäämpää naista joka ilmoitti äänestävänsä nyt ensi kertaa kun uskova ystävä oli selittänyt homoasian, että Suomi on yksi Sodoma ja Gomorra! Eli asiantuntemus oli tasoa tämä.
Silti. Toivon että kirkko hajoaisi, tai meille pahiksille perustettaisiin oma kirkko. Maksaisin mielelläni melkoisesti enemmän, jos sellaisen saisin. Ja siellä ei sitten puhuttaisi sukupuolisuuntauksesta mitään. Eni ensimmäistä sanaa. Ellei SETA vastaisi kirkkokahveista,tietty... väsyn olemaan aina liian paha juuri kirkon jäseneksi. MInulla on syntymävikana ominaisuus josta on haittaa --- olen ihan samaa sarjaa kuin homot, muusta puhumattakaan. Yhtäläisesti sinäkin Pirska olet oksentanut nyt minun päälleni --- ja te muut myös.
-
Leena, kun olet vielä kerran liittynyt kirkkoon, jätä ne nappulat rauhaan! Kanslisteilla seurakunnassa ja maistraatissa (?) on parempaakin tekemistä kuin siirrellä sinun nimeäsi porukasta toiseen. Kotka-Kymin seurakuntayhtymän valtuustosta käsin huolehdin, että sinulla on paikka kirkonpenkissä ainakin tässä kaupungissa.
Soo antehex nooren cajmani suurellinen pöyhckeys, waan ota waari henen opetuxestens. :051:
-
Leena, kun olet vielä kerran liittynyt kirkkoon, jätä ne nappulat rauhaan! Kanslisteilla seurakunnassa ja maistraatissa (?) on parempaakin tekemistä kuin siirrellä sinun nimeäsi porukasta toiseen. Kotka-Kymin seurakuntayhtymän valtuustosta käsin huolehdin, että sinulla on paikka kirkonpenkissä ainakin tässä kaupungissa.
Soo antehex nooren cajmani suurellinen pöyhckeys, waan ota waari henen opetuxestens. :051:
Kiitos Riitta ja Pena. Olette ihan oikeassa. Voihan sieltä olla muuten poissa.
-
Olisiko ollut jotakin, jonka olisit tahtonut ottaa esille? Saanko kysyä miksi et niin tehnyt? Tietysti - aina ei ehdi ja niin edelleen
Otinhan minä - sen, että seurakunta on sekalaista, ja että meidän sekalaisten olisi nyt hyvä keskittyä niiden kahden pääasian edistämiseen. Se, että seurakunnan tehtävistä vain toisen voi valita, on foorumisoftan ominaisuus.
Kävin lukaisemassa, mikä sitä Pirskaa siinä aloitusviestissä oikein etoi. Pirskaa etoi kollegojeni toimittajien kapea katsanto, seurakuntavaalien ja sitä myötä kirkon ja sen tulevaisuuden arviointi vain yhden kysymyksen näkökulmasta. Olen tässä asiassa Pirskan kanssa samalla kannalla. Luulen, että tämä ns. homokysymys on kolmannen luokan kysymys sellaisen ihmisen näkökulmasta, jolla armo ja anteeksiantamus ovat hakusassa. Sellaisiakin sentään on. Heidän kanssaan haluan olla samassa porukassa.
Älä, Leena, hötkyile. Pysytään vaan tässä sekalaisessa seurakunnassa. Siellä on paikka meille kaikille, sinulle, Pirskalle ja minullekin.
Mt
-
Älä, Leena, hötkyile. Pysytään vaan tässä sekalaisessa seurakunnassa. Siellä on paikka meille kaikille, sinulle, Pirskalle ja minullekin.
Mt
Mistä siis tahdoit puhua - perustehtävän toteuttajista ja seurakuntalaisen roolista vai mistä?
Minua puolestaan etoo yhä se taiten tehty "kysely" kirkon päätehtävästä. Pirskaa toisekseen on ennättänyt tässä matkan varrella kuvota ja etoa ja inhottaa ja pöyristyttää yhden kerran liian monta kertaa.
Pirska korosti että ei kirkolle voi valita kuin yhden päätehtävän --- minä huomautin ettei apostolisesta ajasta se käytännössä ei riittänyt. Joskus kyllä hötkyilen kuule ja niin paljon kuin huvittaa. Ja kun kerran Pirskaa saa etoa miksi minua ei sitten saa? Etpäs hänelle sanonut että älähän tyttö hötkyile. Tehdäänpäs nyt ihan alkuun aivan kunnollinen haastattelu... just noin katsos, ei ihan noin läpinäkyvää. Kai sen täällä jo jokainen tietää mille rouva oksentaa. Siis - oksettavasta olostahan hän puhui. Se kaarimaljanm ojentaminenko on kirkon päätehtävä arvon rouvalle siis?
-
Kävin lukaisemassa, mikä sitä Pirskaa siinä aloitusviestissä oikein etoi. Pirskaa etoi kollegojeni toimittajien kapea katsanto, seurakuntavaalien ja sitä myötä kirkon ja sen tulevaisuuden arviointi vain yhden kysymyksen näkökulmasta. Olen tässä asiassa Pirskan kanssa samalla kannalla. Luulen, että tämä ns. homokysymys on kolmannen luokan kysymys sellaisen ihmisen näkökulmasta, jolla armo ja anteeksiantamus ovat hakusassa. Sellaisiakin sentään on. Heidän kanssaan haluan olla samassa porukassa.
Silloin otsikoidaan aihe toisin, ei puhuta kirkon päätehtävästä vaan lehdistön kapeakatseisuudesta.
Mediasoftan ongelman olisi voinut korjata itse viimeistään kun itse siitä huomautin. On se sentään hyvä että teitä arnmonjanoisia yhä riittää, minulta kun perkeleen saaliikseen saamalta on satavarmasti jo mennyt sekin.
-
Eipä liioin tullut mikään kiire huomauttaa, että kuulkaas... minä tarkoitin lehdistöä, en kirkonm päätehtävää vaikka nyt satuinkin otsikoimaan ketjuni niin. Siis Pirska - mitä SINÄ tarkoitit? Et ollenkaan kirkon perustehtävää koko aikana - kun kauhistelit, että mihin me ollenkaan olemme menossa? Tarkoititkin yhteiskuntaa, et kirkkoa jonka puolesta olet kiivaillut - etkö ole?
-
Nyt meinaa mopo karata käsistä. Höllätään pikkuisen ja pidetään mietintä tauko tämän aiheen piirissä. Ei osoiteta viestejä yksilöille vaan yhteisölle.
-
Mediasoftan ongelman olisi voinut korjata itse viimeistään kun itse siitä huomautin.
Kukaan tämän foorumin ylläpitoon kuuluvista ei tietääkseni ole mukana siinä projektissa, joka kehittää foorumin perustana olevaa Simple Machines Forum -ohjelmistoa. Lyheysti sanottuna: emme pysty tekemään tähän ohjelmistoon muita muutoksia kuin ne, mitkä ohjelman tekijät ovat käyttäjille mahdollistaneet. Esittämäsi muutos - sinänsä hyvä kehitysehdotus - ei taida kuulua niihin.
Mt
-
Nyt meinaa mopo karata käsistä. Höllätään pikkuisen ja pidetään mietintä tauko tämän aiheen piirissä. Ei osoiteta viestejä yksilöille vaan yhteisölle.
Silloin tulisi sulkea muutama muukin ketju, vaikka kyllä muutoin pikku paussi on OK. Olisi vain reilua antaa ketjun avanneen henkilön vastata itse puolestaan siitä mitä tarkoitti,. Seppo. Nyt mt puhuu toisen nimimerkin suulla. En kiellä etten itse välillä väsyisi noihin Leena hei... älä hötkyile sun muuhun, mutta olen ottanut annettuna että huutoon vastataan. Eikä se ole oikein rehtiäkään - mistä toinen tietää mitä nimimerkki on halunnut sanoa? Hän vain arvioi, sen perusteella mitä itse silloin päätteli. . ja mt: Ei siihen olisi tarvittu kuin sanallinen korjaus: "Tämä myös".
-
Täällä tiedusteltiin kirkolta toivottua "käypä hoito"-menettelyä kriisissä, eikös ne niin ollut? Nimityksen lainaus taitaa olla minulta, mutta saahan sitä käyttää kunhan sitten tietää milloin käytetään, ettei satu hullunkurisuuksia.
Itse asiassa tuo tuli mieleen ennemminkin tuosta joukkosidontapaikkavertauksesta. En ole lääkäri, mutta tuota käypä hoito-termiä on viime aikoina muuten sattunut silmiin.
Tarkoitukseni ei ole missään vaiheessa esittää "pyhää". Eikä seurakunta ole synnittömien yhteisö, vaan niiden, jotka ovat syntisiä, joten syntisten kirkosta/seurakunnasta lähtö ei kyllä ole minusta hyvä idea. Ei ole kyllä synnittömienkään lähtö kirkosta/seurakunnasta, parempi olisi, että synnittömistä tulisi syntisiä, jotta pysyisivät kirkossa/seurakunnassa.
Minusta vain eri asioiden (jotka yksinkertainen Raamatun lukutapa näyttää syntinä) julistaminen "ei synniksi" tai jopa sellaisiksi, joihin pyydetään Jumalan siunausta, ilman Raamatusta kaivettua perustelua, ei kuulosta oikealta. En ole teologi, joten lukeneemmat voivat perustella, miksi olen väärässä ja olen aiemmin muuttanutkin mielipiteitäni. (Kiitos Penalle asiallisista kommenteista, muuten.) Pääasiassa olen tähän mennessä vain kuullut perusteluina erilaisia homofobia-syytöksiä tai näitä "änkyrät pannaan kyllä kuriin joukkovoimalla"-tyylisiä lausuntoja.
Syntinen saa antaa syntinsä Jeesukselle, tämän päivän lisäksi myös huomenna, ja taas ylihuomenna, jos Jumala suo. Synnittömällä ei ole oikein mitään annettavaa.
-
Katsokaapa näkökulman vuoksi
www.nakokulma.fi sivustoja
TEMPPELI
http://nakokulma.net/arkisto/index.php?board=1.0
http://nakokulma.net/index.php?PHPSESSID=a44d3c1af1b4b6b559d05bce65bdae27&board=1.0