Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pirska - 18.07.10 - klo:12:18
-
Minäpä olen aloittanut autoiluni ihan oikealla Mossella, Moskvitsh Elitellä. Siinä se vasta oli auto. Kyllä sillä ajeli 80 km/h, mutta jos nopeus nousi yli siitä, niin koko auto alkoi täristä niin pahasti, että kummasti sitä malttoi löysätä kaasujalkaa. Siihen aikaan osasin tarkistaa autosta öljyt ja osasin avata auton konepellin. Samoin Mosse alkoi joskus "keittää" ja silloin piti lisätä vettä jäähdyttäjään.
Joskus yrittäessäni ohittaa edellä ajavaa piti palata takaisin omalle kaistalle ohitettavaksi tarkoitetun perään, kun autossa ei vain riittänyt "paukkuja" tarpeeksi. Samoin kaupunkiajossa Mosse oli melkoisen kankea käsiteltävä. Toki tuolloin oli kokemustakin vähemmän, mutta melkoisen loivakäänteinen oli ajokkikin. Lämmityksen kanssakin oli vähän niin ja näin. Auto oli neliovinen ja samalla "nelivetoinen" (vetää joka ovesta). Kerran muutamat kyytiläiset totesivat päästyämme perille: "Voi että palelee." Olin kerran jopa "pappia kyydissä" Mossella, kun papilla oli auto remontissa.
On siitä Mossella ajosta se hyvä puoli, että sen jälkeen ihan kaikki autot ovat tuntuneet hyviltä, kun on pohjaa, mihin verrata.
-
Olin kerran jopa "pappia kyydissä" Mossella, kun papilla oli auto remontissa.
On siitä Mossella ajosta se hyvä puoli, että sen jälkeen ihan kaikki autot ovat tuntuneet hyviltä, kun on pohjaa, mihin verrata.
Mossen neliveto oli legendaarinen. En ole koskaan ollut Mossen kyydissä.
Tuosta pappia kyydissä tulee mieleeni ikivanha tosi juttu. Tuttavani pappi oli suorittamassa valmiina miehenä varusmiespalvelusta. Hän liftasi kotiinsa ja sai kyydin kahdelta nuorelta naiselta, jotka puhuivat solttupojalle riettaita koko matkan. Kun oltiin perillä ja oli kiitoksen aika, ystäväni kiitti kyydistä ja sanoi, että taisivat tytöt olla ensi kertaa pappia kyydissä.
-
Auto, jolla opettelin ajamaan, oli körtinharmaa kuplavolkkari m 64 ja eka oma oranssi Corolla m 72. Kuplassa on isot pyörät ja kunnon maavara, joten se menee pahoistakin paikoista. Ilmajäähdytteisenä se on talvella kylmä ja muistankin isäukon laittaneen kovalla pakkasella paksun pompan, karvahatun ja rukkaset. Autotallissa oli jonkunlainen lämmitin, jolla auton sai vähän lämpimäksi. Meillä oli ollut aikoinaan Land-Rover, johon oli tehty Kausalan koritehtaalla taakse lisäpenkki. Se oli siis 7 hengen pitkä malli. Penkit oli olleet tummanpunaista plyyshiä ja hienot. Voin kuvitella, millainen se on ollut ajaa nelivetona ja ilman ohjaustehostinta. Varsinainen traktori.
-
Ennen kuin sain ajokortin vuonna 1968 oli meillä Vauxhal Viva, sillä kokeilin Hämeenlinnassa jääradalla ja sain sen meilkein katolleen kurvissa.
Autokoulun ajoin samanlaisella Ford Escortilla kuin meille oli seuraavaksi ostettu, Sitten oli toinen samanlainen. Sitten seurasivat:Ford Orion, Opel Corsa, Peugeot 504(sillä ajelin sementtiä ja tiiliä omakotirakennukselle roiskeläpät maata viistäen).
Sitten aloimme tuttavuutemme Mitsubisheihin. Oli Colt, 2 Lanceria, 1 Carisma ja 1 Galant. Ja nyt on sitten tämä kiltti pikku-Mersu. Mercedes 160 C. Mitsut olivat helppoja ajettavia, tämä takavetoisena ja seisontakytkimellinen on vieläkin outo, mutta pärjäsinhän jo viime talvenkin. Vanhoille ihmisille tarpeellisia mukavuuksia on nyt enemmän, mutta tietokonetta liikaa.
Tänä aamuna oli erikoisen paljon Mersuja liikenteessä klo 8 paikkeilla. Ehkä ne ovat
aikaisin heräävien vanhojen ihmisten autoja.
Mossesta ei ole kokemuksia, mutta saksalaisella poikakaverilla oli sellainen 2 hengen koppakuoriainen joka aukeni edestä. Olikohan se DKV ?
-
Olin edesmenneen isäni kanssa kävelyllä Saksassa ja kaupunkina oli Mainz. Isäni oli teologi ja hän tutki Akvinolaista. Se oli vuonna 1966. Ja minä kuuntelin autojen ääniä. "Mikä auto toi oli?", sanoin. Isäni sanoi hitaasti kunnioituksesta ylpeänä; hän oli Mercedes-Benz. Siitä lähtien MB oli ainoa auto. Kaikki muut olivat leluautoja.
-
Ennen kuin sain ajokortin vuonna 1968 oli meillä Vauxhal Viva, sillä kokeilin Hämeenlinnassa jääradalla ja sain sen meilkein katolleen kurvissa.
Autokoulun ajoin samanlaisella Ford Escortilla kuin meille oli seuraavaksi ostettu, Sitten oli toinen samanlainen. Sitten seurasivat:Ford Orion, Opel Corsa, Peugeot 504(sillä ajelin sementtiä ja tiiliä omakotirakennukselle roiskeläpät maata viistäen).
Sitten aloimme tuttavuutemme Mitsubisheihin. Oli Colt, 2 Lanceria, 1 Carisma ja 1 Galant. Ja nyt on sitten tämä kiltti pikku-Mersu. Mercedes 160 C. Mitsut olivat helppoja ajettavia, tämä takavetoisena ja seisontakytkimellinen on vieläkin outo, mutta pärjäsinhän jo viime talvenkin. Vanhoille ihmisille tarpeellisia mukavuuksia on nyt enemmän, mutta tietokonetta liikaa.
Tänä aamuna oli erikoisen paljon Mersuja liikenteessä klo 8 paikkeilla. Ehkä ne ovat
aikaisin heräävien vanhojen ihmisten autoja.
Mossesta ei ole kokemuksia, mutta saksalaisella poikakaverilla oli sellainen 2 hengen koppakuoriainen joka aukeni edestä. Olikohan se DKV ?
Pari täydennystä:
Viva äännetään vaiva
Se edestä aukeava lienee ollut BMW Isetta. Se aukesi nimenomaan edestä.
-
Mielestäni hän oli Messerschmitt... upeata työtä MB:ltä.
-
Ei se Heinrichin pikku mulkosilmä ollut Messerschmitt, eikö se ole perättäin istuttava sukkulamalli. Tämä ko. auto oli kuin sammakonsilma tai pieni helikopteri ilman roottoreita. En enää muista sitä merkkiä siitä on liki 50 vuotta.
Ei se tainnut olla tuo sepposin mainitsemakaan. :icon_eek:
-
Oliko siinä kolme pyörää? Rekisteröidäänkö ne autoiksi vai moottoripyöriksi?
Pieniä ja kokonaan edestä aukeavia kääpiöautoja on tuotu Suomeen myös joitain harvinaisia merkkejä, mutta asia erikseen oli sitten kääpiöt, joitten etuovet aukesivat edestä = kaappariovet. Joku Goggomobilin (myöh. Glas) malli esimerkkinä.
Kääpiöautot on hellyttäviä symppiksiä. :)
-
Ei se Heinrichin pikku mulkosilmä ollut Messerschmitt, eikö se ole perättäin istuttava sukkulamalli. Tämä ko. auto oli kuin sammakonsilma tai pieni helikopteri ilman roottoreita. En enää muista sitä merkkiä siitä on liki 50 vuotta.
Ei se tainnut olla tuo sepposin mainitsemakaan. :icon_eek:
Toinen edestä sisäänmentävä oli Heinkel. Siihen ne taitavat loppua.
-
BMV Isetta:
Suomeksi http://fi.wikipedia.org/wiki/Isetta
saksaksi http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Isetta
englanniksi http://en.wikipedia.org/wiki/Isetta
Mt
-
Tässä kuvia Heinkelistä
http://www.heinkel-trojan-club.co.uk/
-
Onko kenelläkään minun lisäkseni kokemuksia Mossesta? Olihan niitä sentään ennen liikenteessä. Ne olivat halpoja.
-
Kiitos pojat!
Samannäköisiä nuo olivat minun silmissäni, mutta italialainen se ei ollut. Veikkaan että se oli sitten Heinkel. Auto oli Saksan rekisterissä, poika oli Essenistä.
Se oli kaksivärinen. Muistaakseni punainen ala-osa ja valkoinen yläpuoli.
-
Mun autooluhistoria on alakanu vuanna 1975 ja oon omistanu 9:n eri autoa, mikä taitaa olla aika vähän. Minkäänlaasta merkkiuskollisuutta ei ole ollu, kun kuus eri automerkkiä on ollu ajettavana.
Nykyynen haissi kestää ja kestää ajella, vaikka kori alakaa olla aika epäesteettisen näköönen. :icon_lol:
-
Meidän ensimmäinen yhteinen auto oli -64 mallinen pitkä Land-Rover eli kotoisasti lantikka. Kesällä sillä oli mukava ajella, ilmastointi toimi, mutta talvella tuppasi tulemaan kylmä. Miehelläni oli ko. auto jo kun aloimme seurustella ja minun ensimmäisiä ostoksia olikin turkishaalari vanhempieni suureksi riemuksi. Jonkun verran ajoin myös itse lantikalla ja opin jopa välikaasun vaihdetta vaihtaessani. -90-luvun alussa vaihdoimme toiseen saman merkkiseen ja johan tuntui pelkääjänpaikalta katsottuna eri autolta. Afrikan keikalla työnanatajan hankkiman kulkuneuvon kotimaa oli Japani, tumman sininen ilman ilmaistointia. :icon_lol: Kotimaahan palauun jälkeen olemmekin pysyneet saksalaisissa kansanautoissa (eri versioita) ja ensimmäistä lukuunottamatta ilmaistointi on ollut.
-
VW kupla 1200 -69 siitä se alkoi. Ford Cortina, Datsun 100A, Datsun 100A, Nissan Cherry, VW Passat1, VW Passat2, ja rinnalle Toytota Carina, Nissan Synny vaimolle, Citroën Xantia, VW Passat3. VW Polo vaimolle, VW Passat4, VW Passat5, VW Passat6, VW Passat7. Yksinkertainen mies ja yksinkertainen maku. Ensimmäinen kupla muuten maksoi uutena 7775mk. Kuitti on tallella. Kupla oli siitä hyvä, että se oli talvella kylmä ja kesällä kuuma.
-
Haapavedellä oli Herättäjän seurat. Jumalanpalveluksen jälkeen mentiin kirkkokahville Rautioaholle. Taloon mentäessä oli vaikea ajaa autolla kahden lähekkäin kasvavan kuusen välistä. Rätti-Sitikalle se onnistui.
- Pääsisiköhän tällä ahtaasta portistakin, kysyi Aku.
Naulan kantaan, Aku Rädyn sattuvia sanoja, Herättäjä-Yhdistys, Vaasa 1984, Vaasa Oy:n kirjapaino
-
VW kupla 1200 -69 siitä se alkoi. Ford Cortina, Datsun 100A, Datsun 100A, Nissan Cherry, VW Passat1, VW Passat2, ja rinnalle Toytota Carina, Nissan Synny vaimolle, Citroën Xantia, VW Passat3. VW Polo vaimolle, VW Passat4, VW Passat5, VW Passat6, VW Passat7. Yksinkertainen mies ja yksinkertainen maku. Ensimmäinen kupla muuten maksoi uutena 7775mk. Kuitti on tallella. Kupla oli siitä hyvä, että se oli talvella kylmä ja kesällä kuuma.
Osittain samoja merkkejä kuin meilläkin, mutta Volvo ja Mitsubishi puuttuvat.
-
Meidän naapurilla oli mosse, silloin kun olin ihan pikkuinen.
Veljellä oli Vauxhall Velox (äännetään vaukshal velaks). Sillä pääsin aamuisin kouluun, jos jaksoin työntää sen alamäkeen käyntiin. Kerran en jakanut. Onneksi mäne alla joku rotevampi oli auttanut, enkä myöhästynyt.
Nyt minulla on focus (äännetään fiikus). :023:
-
Minulle auto tarkoittaa linjabiiliä tahi taksia. Autoilu estää matkustamista. Kun ei ole autoa, voi aika usein suhahtaa maailmalle ( oik. Eurooppaan ), itään ja länteen sekä etelään. Eurooppaan menen laivalla, junalla ja/tai tietenkin lentokoneella! :kahvi: :001:
-
Onnellinen se ken voi elää ilman autoa. Minäkin lapsuuden ja nuoruuden elin ympäristössä, jossa julkinen liikenne pelasi. Nyt olisin täysin "jalkapuussa" ilman autoa. Tosin 8 km työmatkan kuljen sulan maan aikaan pyörällä, jos ei paljon tarvitse kaupasta tavaraa samalla roudata. Lähikaupat ym. palvelut on sen saman matkan takana.
Tämä on tietenkin oma valinta. Kukas käski mennä naimisii maanjussin kanssa. :003:
-
Onnellinen se ken voi elää ilman autoa. Minäkin lapsuuden ja nuoruuden elin ympäristössä, jossa julkinen liikenne pelasi. Nyt olisin täysin "jalkapuussa" ilman autoa. Tosin 8 km työmatkan kuljen sulan maan aikaan pyörällä, jos ei paljon tarvitse kaupasta tavaraa samalla roudata. Lähikaupat ym. palvelut on sen saman matkan takana.
Tämä on tietenkin oma valinta. Kukas käski mennä naimisii maanjussin kanssa. :003:
Ei se helpppoa ole täälläkään. Kalistajankin vein kotiin, kun taksi olisi ollut ainoa vaihtoehto.
-
Ei se helpppoa ole täälläkään. Kalistajankin vein kotiin, kun taksi olisi ollut ainoa vaihtoehto.
Muistan päässeeni kyydissäsi Tuusulasta Vantaalle mukavan ja minulle uutta tuoneen useamman tunnin keskusteluillan jälkeen - talvi-illan joka holahti luettavaksi ja nähtäväksi - mahdollisille - tuhansille ihmisille. Aholansaaren rippikoulukesien startti, tietty Kanawa ja isännän syntymäpäiväjuhlien muuttuminen H-Y:n iloksi jäivät tuosta talvisesta kestotuokiosta päällimmäiseksi mieleen.
Pirssiä joutuu käyttämään - yöllä palasin frouvan kanssa Tapsan Tahtien Iskelmä Finlandiasta ja koska pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen veturinkuljettajat ja konnarit lepäävät jonkun tunnin öiseen aikaan, oli jälleen kerran turvauduttava kumijalkaan. :039:
-
Onnellinen se ken voi elää ilman autoa.
Näinpä. Olen viime päivinä pohtinut omaa, ihan liiallista autoiluani ja tullut siihen tulokseen että tuon ajan vielä loppuun, vien hajottamolle ja luovun autosta. Syynä on paitsi ekologisuus, mutta raadollisesti myös se miten paljon rahaa säästyy vaikka antaa hyviksi ja oikeiksi katsomiinsa tarkoituksiin. Myös kunto nousee.
Miinusmerkkistä autottomuudessa itselle voi olla jalkojen huonous ja harrastuksen muuttamisen vaikeus toisenlaiseksi. Toisaalta lintuilun bongauspainotteisuus menee välillä yli eli homma karkaa lapasesta. :kahvi:
-
raadollisesti myös se miten paljon rahaa säästyy vaikka antaa hyviksi ja oikeiksi katsomiinsa tarkoituksiin.
Äh...siis hyvä tarkoitus ei ole raadollista. Ei tässä kuumuudessa juokse ajatus sitäkään vähää mitä muuten. :icon_sad:
-
Onnellinen se ken voi elää ilman autoa.
Joo-o. Olen ja en ole, siis mitä autottomuuteen tulee. Hyvä mieli ekologisuudesta mutta kyllä se välillä kismittääkin olla joskus niin olemattomien 'yleisten' varassa ja miettiä aina kun pakkaa et mitä viitsii raahata mukana. Ois eri helppoa vaan heitellä tavaroita autoon ja tietysti lähteäkin mihin ja milloin haluaa (http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/f050.gif)
Ei tässä kuumuudessa juokse ajatus sitäkään vähää mitä muuten. :icon_sad:
Kukapa tai mikäpä tässä kuumudessa juosta jaksaisi, ei ees ajatus (http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/n015.gif)
-
Viimeisimmässä Suomen Kuvalehdessä on Pentti Linkolan kirjoittama hersyvä kertomus rakkaudestaan linja-autoihin.
Kerronnassa sivutaan hänen lintuharrastustaan ja kalastuselinkeinoaan. Liikutaan etupäässä Hämeen tutuissa maisemissa Kuhmoisissa, Luopioisissa, Sääksmäellä, Hämeenlinnassa ja Tampereella. Myös Ahvenanmaalta ja Kainuusta on autoilukokemuksia.
Juttu hulvaantuu loppua kohti, huonot housuissa hän kiipeää kahdeksan metrin korkeuteen pöllönaarasta esittelemään bongariseminaarissa.
Yritin linkkiä, en löytänyt vaikka hakusanalla Suomen Kuvalehti Pentti Linkola tuli numeron 29/2010 tieto. Lue jos nautit nostalgiasta, kalajutuista, linnuista ja autoilusta.
-
Mielestäni kolme Suurinta Suomalaista ilman mitään järjestystä. Heitä ihailen:
Paavo Ruotsalainen, Pentti Linkola ja Veikko Huovinen.
Tässä wiki-tietoa Linkolasta ja pari haastattelua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola
http://www.youtube.com/watch?v=qQFRgshFjhU
http://www.youtube.com/watch?v=Rm6qZmqt6Kk
-
Ainakin nuo kolme ovat kovin suomalaisia, eivät mitään lännenmiehiä tai itämaan tietäjiä.
-
Minulle auto tarkoittaa linjabiiliä tahi taksia. Autoilu estää matkustamista. Kun ei ole autoa, voi aika usein suhahtaa maailmalle ( oik. Eurooppaan ), itään ja länteen sekä etelään. Eurooppaan menen laivalla, junalla ja/tai tietenkin lentokoneella! :kahvi: :001:
Hahmotan pääkaupunkiseutua paikallisliikenteen linja-autoverkoston kautta ja tuo hieman vaikeuttaa hahmottamista ja asiain tilaa silloin kun pitää kertoa jostain päin Suomea jollekin kylään tai käymään tulevalle ystävälle parasta mahdollista ajoväylää/ ajoreittiä ( kaikilla ystävilläni ei vielä ole navigaattoria, ja jos on, niin ei uusimpaa eikä päivitettyä laitetta ) luoksemme. Taksikin tulee Helsingistä tai Tikkurilasta aina ( lähes aina ) samaa kautta, joten taksiretkien muistelukaan ei täysin auta, kun suunnasta Y tuleva kysyy kelvollisinta kulkua kyläilyyn. :kahvi:
-
Hahmotan pääkaupunkiseutua paikallisliikenteen linja-autoverkoston kautta ja tuo hieman vaikeuttaa hahmottamista ja asiain tilaa silloin kun pitää kertoa jostain päin Suomea jollekin kylään tai käymään tulevalle ystävälle parasta mahdollista ajoväylää/ ajoreittiä ( kaikilla ystävilläni ei vielä ole navigaattoria, ja jos on, niin ei uusimpaa eikä päivitettyä laitetta ) luoksemme. Taksikin tulee Helsingistä tai Tikkurilasta aina ( lähes aina ) samaa kautta, joten taksiretkien muistelukaan ei täysin auta, kun suunnasta Y tuleva kysyy kelvollisinta kulkua kyläilyyn. :kahvi:
http://kartat.eniro.fi/
Tästä linkistä löytyy hyvin reittejä vieraille.
-
http://kartat.eniro.fi/
Tästä linkistä löytyy hyvin reittejä vieraille.
Toinen vähintään yhtä hyvä vastaava palvelu on www.02.fi
-
:eusa_sick: :icon_lol: :eusa_clap: http://www.youtube.com/watch?v=GNlPfQi9sXI&feature=player_embedded
-
Merrrseetes pents, Merrrsu, melsu.
Kiitos mörtti hyvistä aamunauruista. Lapsellisuuttani tämä puri kybällä! Ah automerrkit!
:007: :055: :voiei: :kieli:
-
Hahmotan pääkaupunkiseutua paikallisliikenteen linja-autoverkoston kautta ja tuo hieman vaikeuttaa hahmottamista ja asiain tilaa silloin kun pitää kertoa jostain päin Suomea jollekin kylään tai käymään tulevalle ystävälle parasta mahdollista ajoväylää/ ajoreittiä ( kaikilla ystävilläni ei vielä ole navigaattoria, ja jos on, niin ei uusimpaa eikä päivitettyä laitetta ) luoksemme. Taksikin tulee Helsingistä tai Tikkurilasta aina ( lähes aina ) samaa kautta, joten taksiretkien muistelukaan ei täysin auta, kun suunnasta Y tuleva kysyy kelvollisinta kulkua kyläilyyn. :kahvi:
Paras kaupunki, joka on helppo hahmottaa ilman autolla ajelua on Wien. Siellä on maanalaista, bussia, ratikkaa ja stadtbahnia. Käytännössä Wienin jokaiseen paikkaan pääse julkisen liikenteen avulla.
-
Mikkeli on vielä parempi.
-
Mikkeli on vielä parempi.
En osta St. Michel:iä.
-
Nokiat minäkin ostan,
Michelin tähdet
kun siitä lähdet
kyllä maistuu.
Tähden Michelin
syön kiisselin
lähden Mikkeliin
ja junalla
ohikin - Kuopioon lauantaina.
Ostan kalakukon ja syön ryynärin
niillä on viisi Nokian julkisen liikenteen tähteä.
-
Nokiat minäkin ostan,
Michelin tähdet
kun siitä lähdet
kyllä maistuu.
Tähden Michelin
syön kiisselin
lähden Mikkeliin
ja junalla
ohikin - Kuopioon lauantaina.
Ostan kalakukon ja syön ryynärin
niillä on viisi Nokian julkisen liikenteen tähteä.
Good! :icon_wink:
-
...lähden Mikkeliin
ja junalla
ohikin - Kuopioon lauantaina.
Ostan kalakukon ja syön ryynärin
niillä on viisi Nokian julkisen liikenteen tähteä.
Tervetuloa!
Minä kyllä nakotan tuolloin mökillä mustaherukkapensaassa :)
-
Tervetuloa!
Minä kyllä nakotan tuolloin mökillä mustaherukkapensaassa :)
Nahodka on kaupunki Venäjän kaukoidässä, mutta mikä on nakotan?
-
Naisdakota (vert. nappi = naispappi)
nakotan-muoto tarkoittaa: naisdakota kykkii pensaassa.
-
Nahodka on kaupunki Venäjän kaukoidässä, mutta mikä on nakotan?
Nakotan on nakottaa-verbin preesensin yksikön ensimmäisen persoonan indikatiivi.
Naisdakota (vert. nappi = naispappi)
nakotan-muoto tarkoittaa: naisdakota kykkii pensaassa.
Niinpä :003:
-
Nakotan on nakottaa-verbin preesensin yksikön ensimmäisen persoonan indikatiivi.
Niinpä :003:
Dakota on oikeastaan virheellinen muoto oikea on Lakota ja kyseessä on amerikkalainen preeria intiaaniheimo, jonka mukaan kaksi USA:n osavaltiota on saanut nimensä. Siis nais inkkari kyykkii puskissa.
-
Lakotat tunnetaan myös nimellä sioux. Kansa jakautuu pienempiin ryhmiin kuten esimerkiksi oglalat ja brulét. Istuva Härkä oli hunkpapa.
-
Lakotat tunnetaan myös nimellä sioux. Kansa jakautuu pienempiin ryhmiin kuten esimerkiksi oglalat ja brulét. Istuva Härkä oli hunkpapa.
Inkkarit niitettiin lakoon ja saksittiin.
-
Intiaaneilla ja amerikkalaisilla automerkeillä voi olla muitakin yhteyksiä, mutta ensimmäisenä tuli mieleen päälliköltä nimensä saanut Pontiac.
-
Pontiac < -- päälliköt pantiin pöntöön ja poltettiin - pontevasti.
-
Siouxit voidaan jakaa kolmeen pääryhmään kielen ja kulttuurin perusteella:
Isanti (suom. "Veitsi", nimi nykyisessä Minnesotassa sijaitsevasta järvestä), asuttavat Etelä- ja Pohjois-Dakotan itäosia, Minnesotaa ja pohjoista Iowaa. Heitä kutsutaan usein nimillä Santee ja Dakota.
Ihanktowan-Ihanktowana, asuttavat Minnesota-joen aluetta. Heihin viitataan usein nimillä Yankton ja Nakota.
Teton tai Tetonwan, läntisimmät siouxeista, jotka tunnetaan metsästys- ja soturikulttuuristaan. Heihin viitataan usein nimellä Lakota
Kyllä Wiki tietää (http://www.cosgan.de/images/smilie/figuren/e080.gif)
-
Pontiac < -- päälliköt pantiin pöntöön ja poltettiin - pontevasti.
Tarkoitat varmaan pöntöllä polttomoottorin sylinteriä. Pontiacissa niitä taitaa olla kuusi ellei kahdeksankin.
-
Siouxit voidaan jakaa kolmeen pääryhmään kielen ja kulttuurin perusteella:
Isanti (suom. "Veitsi", nimi nykyisessä Minnesotassa sijaitsevasta järvestä), asuttavat Etelä- ja Pohjois-Dakotan itäosia, Minnesotaa ja pohjoista Iowaa. Heitä kutsutaan usein nimillä Santee ja Dakota.
Ihanktowan-Ihanktowana, asuttavat Minnesota-joen aluetta. Heihin viitataan usein nimillä Yankton ja Nakota.
Teton tai Tetonwan, läntisimmät siouxeista, jotka tunnetaan metsästys- ja soturikulttuuristaan. Heihin viitataan usein nimellä Lakota
Kyllä Wiki tietää (http://www.cosgan.de/images/smilie/figuren/e080.gif)
Wikirunoilijalle tullut aikamuotovirhe, po. asuttivat... !
-
Tarkoitat varmaan pöntöllä polttomoottorin sylinteriä. Pontiacissa niitä taitaa olla kuusi ellei kahdeksankin.
Juuri näin
oikeinpäin
kun ajatellaan parhainpäin
kirjoitellaan juuri näin.
-
Wikirunoilijalle tullut aikamuotovirhe, po. asuttivat... !
Oikea aikamuotoa. Irokeesit ja siouxit lienevät suurimmat nykypäivän intiaaniheimot Yhdysvalloissa. Siouxit vaikuttivat pohjoisessa keskilännessä (Minnesota yms) ja irokeesit taas suurten järvien pohjois- ja eteläosissa.
-
Vaikuttivat. Nyt elävät eristyksissä reservaateissa Washingtonin armosta.
-
Osa intiaaneista asustaa reservaateista ja osa ei. Osa reservaateista pärjää taloudellisesti hyvin ja osa ei. Tilanne taitaa olla nykyisin melko kirjava, hyvä niin.
Ennen vanhaan normaaliin navajo-perheeseen kuului isovanhemmat, vanhemmat, joku täti ja setä, muutama lapsi ja kulttuuriantropologi. Sekin tilanne taitaa olla nyt vaihtelevampi ja arkisempi.
Mustangillakin ajellaan vain, jos se on Ford.
-
Osa intiaaneista asustaa reservaateista ja osa ei. Osa reservaateista pärjää taloudellisesti hyvin ja osa ei. Tilanne taitaa olla nykyisin melko kirjava, hyvä niin.
Ennen vanhaan normaaliin navajo-perheeseen kuului isovanhemmat, vanhemmat, joku täti ja setä, muutama lapsi ja kulttuuriantropologi. Sekin tilanne taitaa olla nyt vaihtelevampi ja arkisempi.
Mustangillakin ajellaan vain, jos se on Ford.
Tämä liittyy intiaaneihin ei autoihin. Intiaaneille on annettu erivapauksia toimeentulon helpottamiseksi. Heillä on oikeus pitää kasinoita reservaateissa ja esimerkiksi suurin outlet center Tulalaip 110 outlettiä ja kasino hotelleineen sijaitsee reservaatissa ja saa verohelpotuksia. Tämä on kyllä kaukana autoista muuten, mutta sinne tullaan autolla.