Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: mt - 14.02.09 - klo:12:41
-
Viime aikoina on kirjoitettu opettajien ja pappien ulkonäköpaineista. Opettajia ahdistavat oppilaat, pastoreita toimituspappia etsivät kihlaparit ja nuorperheet. Tuollaisen kuvan olen saanut.
Pappien osalta asiaa on yleisesti päivitelty.
Asiaa käsiteltiin viime viikon Kotimaa-lehdessä, haastateltavina mm. pari nuorenpuoleista pappia. Yleiskuva oli, että ei voi mitään, tällaista tämä nyt on tässä ajassa.
Tämän viikon Kotimaassa on kommentti "Kirkon pyristeltävä irti ulkonäköpaineista". Kirjoittajien lähtökohtana on se, että taivasten valtakunta on vähäväkisten, hyljeksittyjen ja maailman silmissä vieroksuttavien keskellä. Tästä teologisesta lähtökohdasta kirjoittajat päätyvät selkeään johtopäätökseen:
"Jotta kirkko voisi toimia uskollisena omalle käsitykselleen Jumalasta heikkojen ja hyljeksittyjen puolustajana, tulisi kirkon ehdottomasti välttää tätä "inhimilliseksi" kutsuttua tapaa toimia. Kirkolle on ennemminkin rikkaus sellainen työntekijäjoukko, joka viestittää myös kirjavalla ulkonäöllään, että vallitsevan yhteiskunnan asettamat ulkonäköpaineet eivät määritä kirkon käsitystä ihmisen tai työntekijän arvokkuudesta."
Näin selvästi ja teologisesti pitävin perustein ei asiaa olekaan vielä sanottu. Voisi olettaa, että tässä jyrähtää arkkipiispa, mutta korkea-arvoiset esipaimenet eivät liene vielä ehtineet pohtia asiaa. Kirjoittina ovat teologian ylioppilas Karoliina Virkamäki ja teologian kandidaatti Kalle Hiltunen. Kumpaakin on syytä epäillä herännäissympatioista.
Hieno kirjoitus! Käykääpä lukemassa vaikka kirjastossa. Virsi päälle, ja siitä ei enää lauantaiehtoon miniseurat parane!
Mt
-
Yksi Mihin uskoa -ohjelman ansioita oli näyttää eri-ikäiset papit lähikuvassa itsensä näköisinä ja keskittyä kuuntelemaan, mitä heillä oli sanottavaa. Siinä häipyivät paino-, iho-, hammas- ja muut ongelmat epäolennaisina jokseenkin näkymättömiin.
-
Pappien kuulu tuoda viesti Taivaasta koko olemuksellaan, Taivaasta, jossa kaikki on puhdasta, kirkasta, kaunista, Pyhää jne.
-
Aika erikoinen ilmiö, jos pappi valitaan ulkonäön perusteella. Jossain päin maata on ilmeisesti siis, mistä valita.
Toinen asia on se, että minusta on ok, jos perhetilaisuuksiin saa toivoa tuttua pappia. On jotenkin sääli, kun isommissa seurakunnissa on vuorot, kuka pappi hoitaa hautaansiunaukset tms. Täällä on mennyt sillein, että hautajaisia saa toivoa sille viikonlopulle, kun tietty pappi on vuorossa ja joskus siitäkin joustetaan, kun monesti pappi tietää vainajan. Se tuo minusta inhimillisyyttä tilaisuuksiin ja muutenkin maaseudulla kirkon asema on lujempi ehkä siitä syystä, että ihmiset tuntevat kuuluvansa paremmin seurakuntaan. Vastikään oli Savon Sanomissa tutkimus, jossa puolustettiin mahdollisimman pieniä (toiminnallisesti) seurakuntia, koska niissä seurakuntayhteys on parempi. Yhdistämisiä saa tehdä korkeintaan hallinnon tehtävissä, jotka eivät näy seurakuntalaisille, jos halutaan pitää ihmiset kirkossa. Keikkapapit ovat pidemmän päälle huono vaihtoehto ja olisi hyvä, jos pappisvirat olisivat mahdollisimman vakaita, niin että kirkko pystyisi luomaan turvallista ympäristöä.
Tämä nyt ei suoraan liity tähän aiheeseen, vaan tuli vain mieleen tuosta pappien valitsemisesta.
-
Eipä ole tullut mieleen, että olisi valinnut pappia ulkonäön perusteella niihin toimituksiin, joihin on pappia tarvittu. Luin Kotimaasta ko. kirjoituksen ja kovasti se tätä nykyaikaa kuvasti. Sääli, että tähän on menty. Tämä trendi ei hyvää lupaa, jos on ulkonäkö se pointti, kun pappi valitaan. Hiltulanmäen poika kyllä pärjää tässä, toimituksia riittää.
-
Jos haluatte nähdä vielä jotain mielenkiintoista, niin kannattaa suunnata Naimisiin.info -foorumin Kirkollinen vihkiminen ja siunaukset -osastolle.
Siellä tulevat morsiamet ja sulhaset kysyvät "kokemuksia" papeista. Ihan nimillä siellä puhutaan, ketjut on alueittain.
Esim. Pääkaupunkiseudun papit ja kanttorit (http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=19417)
Minulla nousee karvat pystyyn tuollaisesta, ei voi mitään. Ihan sama minkä ammatin edustajia siellä käsitellään, nimillä ruotiminen on mielestäni törkeää, vaikka viesti olisi positiivinen. Juuri papit ovat niitä, joiden ulkokuorella ei ole niin väliä, hehän ovat häissä toimittamassa jumalanpalveluksen, toimituksen, eivät esiintymässä ja palvelemassa hääparia. :cry:
-
Jos haluatte nähdä vielä jotain mielenkiintoista, niin kannattaa suunnata Naimisiin.info -foorumin Kirkollinen vihkiminen ja siunaukset -osastolle.
Siellä tulevat morsiamet ja sulhaset kysyvät "kokemuksia" papeista. Ihan nimillä siellä puhutaan, ketjut on alueittain.
Esim. Pääkaupunkiseudun papit ja kanttorit (http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=19417)
Minulla nousee karvat pystyyn tuollaisesta, ei voi mitään. Ihan sama minkä ammatin edustajia siellä käsitellään, nimillä ruotiminen on mielestäni törkeää, vaikka viesti olisi positiivinen. Juuri papit ovat niitä, joiden ulkokuorella ei ole niin väliä, hehän ovat häissä toimittamassa jumalanpalveluksen, toimituksen, eivät esiintymässä ja palvelemassa hääparia. :cry:
Kieltämättä inha ajatus tuo netissä pappien arvostelu nimillä varta vasten sitä varten perustetuissa keskusteluketjuissa. :(
-
Huh huh! Aika hurjaa tuollainen keskustelu....
Onneksi sävy oli kuitenkin positiivinen ja pikavilkaisulla en huomannut sellaista, että jotain pappia haukuttaisiin. Toisaalta oli ihan jees huomata, että kirkosta vieraantuneet ihmiset käyvät varta vasten kuuntelemassa pappien saarnoja...edes häät mielessään...
-
Onneksi sävy oli kuitenkin positiivinen ja pikavilkaisulla en huomannut sellaista, että jotain pappia haukuttaisiin.
Näin minäkin aluksi ilahduin, mutta oli siellä joukossa myös useita kommentteja "varokaa X:ää, kuiva ja tiukkapipo yms." jne. Subjektiivistahan tuo on aina kuinka tietyn papin kanssa synkkaa, joten sinälläänkin vähän turhalta tuntuu tuon tasoinen keskustelu, jossa joko todetaan perustelematta, että oli rento ja hyvä tyyppi tai että kannattaa varoa jonkin pienen virheen tai yleensä tod.näk. kemioiden kohtaamattomuuden takia.
-
Onneksi sävy oli kuitenkin positiivinen ja pikavilkaisulla en huomannut sellaista, että jotain pappia haukuttaisiin.
Näin minäkin aluksi ilahduin, mutta oli siellä joukossa myös useita kommentteja "varokaa X:ää, kuiva ja tiukkapipo yms." jne. Subjektiivistahan tuo on aina kuinka tietyn papin kanssa synkkaa, joten sinälläänkin vähän turhalta tuntuu tuon tasoinen keskustelu, jossa joko todetaan perustelematta, että oli rento ja hyvä tyyppi tai että kannattaa varoa jonkin pienen virheen tai yleensä tod.näk. kemioiden kohtaamattomuuden takia.
Tuo kuulostaa pahalta... :-?
-
Olipa avartava linkki tuonne hääparien keskusteluun. Taisivat olla morsiamia kaikki...
Katsotaan asiaa positiivisesti. Ulkoasuun liittyviä vaatimuksia oli hyvin vähän, yksi ei poninhäntää -juttu sattui silmään.
Pääasiassa haluttiin rentoutta ja henkilökohtaista puhetta. Eli etsittiin vähän samoin kuin sielunhoitajaa. Kommenteista päätellen kirkkomme papit ovat pääosin hyvää, käytännön toimitustyön hyvin hallitsevaa porukkaa. Saisipa toimittajanakin yhtä suorasanaista palautetta!
Luulisi olevan pastorille motivoivaa, kun tietää, että on hääparille tärkeä henkilö.
Mt
-
Minulla on se käsitys, että kyllä kansa on aina papeista puhunut, monenlaista ja monella tapaa. Ehken kuitenkin armo on ollut pelissä mukana ennen enemmän. Huonoakin pappia on kumminkin menty kuuntelemaan, vaikka sitä on kirkkotien alkumetreillä haukuttu.
Tietysti on eri asia jos tutussa porukoissa puhuu niitä näitä kun että lyö asiat kaikille halukkaille eteen "rätinkinä". Perusasiaa tuo ei kuitenkaan muuksi muuta. Meillä ihmisillä on melkoinen halua arvostella toisiamme, myönsimme tuota tahi emme.
-
Tänään vierailin yhessä srk:ssa ja pianonsoittaja oli ihan hipin tai punkkarin asusteissa. No ihan hyvin soitti, et ei siitä, mutta en sit tiiä, jos kirkossa tolleen. Sisin ratkaisee sanotaan ja että sisin heijastuu ulkoisessa?
Tuomasmessussa jossa tapaan käydä on kaksi pappia jotka on pistänyt silmiini.
Toinen on sellainen hempukka mun mielestä näöltään.
Yli vaaleaksi blondattu ja yli herttainen ja yli kaikenlaista. Kun hän jakaa ehtoollista niin aina hän työtää leipäpalan käsin suuhun, kun muut antaa käteen sen leivän.
Olen yritänyt pitää kättä, että tohon anna ja kyllä sitten hämillään antoi.
Toinen on pitkätukkanen miespappi. Jotenkin aika cool, et sillä on pitkät hiukset, mutta toisaalta jos on pappi, niin ei oikein vakuuta kun on pitkätukkainen pappi joka sieltä jostain hiusten takaa mumisemassa jotakin.
Joku Raivio oli siellä aiemmin pappina ja sillä oli kanssa pitkät hiukset, mutta siltä kyllä kuuli äänen.
Oikeesti ei nyt hirveesti kiinnosta minkänäköinen kukakin on, varsinkaan kun ei ole itsellä varaa, kun olen kuin jostain neurologisesta karannut neuroottinen tapaus ulkonäöltäni.
Kaitpa luulisi ton pappisviran pikkaisen velvoittavan, mutta on kai maailmassa isompiakin asioita kuin pappien ulkonäköasiat. Ilmeisesti kun on tullut naispappeja, niin on tullut nämä ulkonäköasiat esiin.?
Asian vierestä sen verran, et jossain Kehä 3 takana jossain kylässä Riitta Äh no hevostyttö en muista nimeä oli Spede vainaan ohjelmissa,.Ni oli bongattu jossain siellä kylillä turkistakki ja aurinkolasit silmillä. Siis ihan tosi aurinkolasit päässä. No siitäkös on kylänsanomissa kirjoiteltu kuukausikaupalla. Siis halloo. Hankkikaa elämä.
No toi Riitta juttu on toisenkäden tietoa, mut näin olen kuullut.
(Pitäis kait ittekkin hankkii elämä? )
-
. Sisin ratkaisee sanotaan ja että sisin heijastuu ulkoisessa?
)
Enpä usko että olisi ihan noin yksinkertaista. Satuin kerran tilaisuuteen jossa ilmoituksen mukaan piti puhuman joku "rokkipappi" ja jonkinlainen liehulettihän sieltä tulikin joten odotukset oli sen mukaiset että nyt ei varmaankaan pystyä oikein aiheessa. Jouduin yllättymään melkoisesti kun tämä rokkipapiksi tituleerattu mies puhui niin selkeää ja kirkasta armontäyteistä sanomaa että ihan kipeää teki kuullessa. Ilmeisesti ulkonäköön ei pitäisi pappienkaan kohdalla kiinnittää mitään odotuksia, näin sen ajattelin. parasta on jos ihminen saa olla sen näköinen mitä itse haluaa eikä pappienkaan tarvitse mielestäni olemuksellaan täyttää ihmisten odotuksia. Se ratkaisee mitä sieltä papin suusta yleensä tulee ulos. Siinäkin pitäisi olla armollisuutta sillä puutteellisia ihmisiähän ne papitkin vain ovat. Tunnen kyllä monia lämpöisiä ja miellyttäviä ihmisiä jotka ovat pappeja. Yksi sellainen on seurakuntamme kirkkoherra, jonka ainakin minun mielestäni PITÄÄKIN olla pappi! Muuten menisi hyvä mies harakoille!
-
Riitta Väisänen oli varmaan yrittänyt olla tuntematon. Ei kai se pikkupaikkakunnilla onnistu, missä kaikki tuntevat toisensa. Oman pitäjän papit saanevat samasta syystä olla itsensä näköisiä, mutta vierailevista saarnamiehistä puhutaan syrjäkylillä pitkään ja arvioiden. Kaupunkikulttuurin ulkonäkökulttuuri taas perustunee päinvastaiseen. Kun kukaan ei tunne ketään, ensivaikutelma ratkaisee paljon. Papistakin tulee 'se pitkä, tumma pappi, jolla on ihan onneton nuottikorva, muta aina hyvännäköiset kuteet'.
-
Siis vois luulla, että joku maamme päättäjistä on kuollut kun on niin hiljaista täällä foorumilla.
No juoruillaan nyt papeista se kun tuntuu olevan trendikästä ihan iltapäivälehdistössäkin.
Pappien ulkonäkö on yksi asia, mutta sitten on paljon muuta minkä vuoksi on moni lähtenyt kirkosta.
Kun pappi töppää niin koko kirkko kärsii. Niin se vain on ja ihmettelen miksi sellaiset hakee pappisvihkimyksen, kuin hän joka aihtaa tai vaihtoi tai omasi toisen sukupuolen henkisesti kuin ruumis oli.
Sitten on kaikenlaisia tasapainottomia pappeja, joista lehdistö kirjoittaa hakkasi vaimoaan tai teki huorin, eli otti jonkun naimisissa olevan.
Hesassa yksi ruoko...On ollut jo 7 kertaa naimisissa nyt on kiinalainen menossa siis tyttö.
Kaikenlaisia pappeja sitä onkin meitä sivistämässä ja hengellisesti ohjaamassa.
Sittn kun ei ne löydä yhteistä säveltä ja salaa siunaavat homoja ja muuta. Sinänsä ihan sama mulle, mutta ikävää kun pitää salassa ja yhtenäistä linjaa ei ole.
Kyllä pappien ulkonäkö taitaa olla pienin murheista jos pappeja aletaan ruotimaan.
No en ole pyhimys itsekkään, että en sitä sillä, mutta josko joku vakaumukseen sitoutuminen ja yksi linja olisi papeilla, niin ehkä ei ihmiset eroaisi vaan juoksisivat kirkkoon.
-
Ei Viisveisaaja tässä muita valtiomiehiä surra kuin Anssi Koivurantaa ja Sami Jauhojärveä ! Ilmeisesti poikamiehenä ( ? ) et ole huomannut, että puolet suomalaisista on ollut viikon hiihtolomilla tai kestinnyt lomavieraita.
Neljännes tai enemmän istuu silmät tapilla TV:n ääressä kisoja seuraamassa.
Minä olen joutanut molempia tekemään ja olen Penan ja Antti Juhanin ja muutamien muiden kanssa vielä kirjoitellutkin. Mutta missä olette nuoret foorumilaiset ? Vanhoja ketjuja lueskellessani ajattelin teitä olevan enemmistön. Elukoistakin v 2005 monet tytöt kirjoittelivat mukavia. Ja Seurapalstalla oli jopa kiistakirjoittajia! Jos suinkin ruuhkavuosiltanne joudatte, palatkaa raikkaine tuuletuksinenne.
Pappien ulkomuodosta en sano muuta kuin etteivät ottaisi implantteja ja botoxia huuliinsa tai ryppyihinsä!
-
Hei!
Hiihtolomathan ne ovat menossa ja ehkä siksi hiljaista! Minulle ei napsahtanut lomaa, vaan viikon komennus rippikoululeirille Enontekiön Hettaan. Tiellä oli eilen vastaan tulossa jonoissa busseja pääkaupunkiseudun rippileireiltä ja oli meitä pohjoiseen tulijotakin joitakin kymmeniä bussilasteja kirkon ryhmiä. Tänään oli Hetassa kirkossa meidän lisäksi toinenkin rippikouluryhmä etelästä.
Rippileireillä ja monissa muissa kirkon töissä on pappien lisäksi myös muiden ammatin taitajia. Taitaakin olla niin, että suurin osa kirkon työstä tehdään muiden työntekijöiden toimesta! Papit ovat virkansa puolesta näkyvissä ja usein ajatellaan, että kirkko = papit. Mutta kirkko on paljon muutakin. Kaikki seurakunnan jäsenet muodostavat kirkot.
Sen vuoksi onkin epäreilua, että jonkun papin erehtyessä, unohtaessa tai epäonnistuessa koko kirkko leimataan sen erehtyjän mukaan. Kun kuitenkin enin osa papeista tekee hommansa hyvin ja syvällisen kutsumuksensa mukaisesti. Ja suurin osa kirkon näkyvästä ja näkymättömästä työstä diakoniatyöntekijöiden, kasvatuksessa puurtavien ja vapaaehtoisten sekä kotien äitin ja isien toimesta.
Kirkosta lähtijöiden olisi hyvä huomata kaikki se hyvä, mitä kirkko tekee, eikä aina täsmätä kritiikkiään yksittäisiin palvelijoihin.
pohdiskelee Mauno
-
Minä vihin eilen Helsingin tuomiokirkossa hyvät ystäväni avioliittoon ja käytin ensikertaa elämässäni kuorikaapua. Vähäkö näytti Samuli hyvältä niissä retongeissa! \:D/
Kaikenlaisia pappeja sitä onkin meitä sivistämässä ja hengellisesti ohjaamassa.
Sittn kun ei ne löydä yhteistä säveltä ja salaa siunaavat homoja ja muuta. Sinänsä ihan sama mulle, mutta ikävää kun pitää salassa ja yhtenäistä linjaa ei ole.
Voi olla, että en taas ehkä ymmärrä Viisveisaajaa oikein, mutta silti on pakko kysyä, mitä tarkoitat salaamisella. Pitäisikö papin informoida koko seurakuntaa (tai mediaa) jokaisesta kääntestään niin työssään kuin yksityiselämässään?
Ei kirkossa, eikä pappien keskuudessa oikeasti ole mitään salailukulttuuria. Se, että media vaivautuu vain ajoittain tuomaan tiettyjä asioita esille, ei tarkoita sitä, että aina muulloin tietoisesti salaillaan.
-
Minä vihin eilen Helsingin tuomiokirkossa hyvät ystäväni avioliittoon ja käytin ensikertaa elämässäni kuorikaapua. Vähäkö näytti Samuli hyvältä niissä retongeissa!
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?
Samalla kysyn (ohi alkup. aiheen...), että missä vaiheessa papeille tuli ne aamutakit käyttöön. Siis messuava pappi käyttää vielä jotain kasukkaa(?), mutta muilla on sellaiset aamutakilta näyttävät froteekankaiset asut. Ei erityisen tyylikkäät, jos saan sanoa. Jossain vanhoissa kuvissa papit käyttävät saarnatessaankin mustaa pukua (jopa körttipukua) eli sellaista perinteistä papinpukua. Miksi ne on jätetty pois käytöstä? Enää kotiseuroissa, ristiäisissä ym. pappi on sellaisessa. Minusta se olisi paljon tyylikkäämpi kuin tuo aamutakki kirkossa. Sinällään kai siinä on ajatus valkeista vaatteista tms. mutta ei se minua vakuuta.
Toinen juttu, mikä kummastuttaa, on messu-sana. Miksi ei voi olla ehtoollisjumalanpalvelus. Itse en koskaan käytä messu-sanaa, kun en tykkää siitä ollenkaan. Messut on messukeskuksessa tai jossain, mutta ehtoollisjumalanpalveluksesta sentään tietää, mitä on odotettavissa. Ei tuo messu tosin ole seurakuntalaisten keskuudessa kovin yleisessä käytössä ainakaan täällä päin.
-
Vai on ihmisillä hiihtolomat. Mulla ei ole hiihtolomaa. Seuraava loma saattaisi olla kesällä 2010, jos raaskin pitää silloinkaan. Nyt on lomat mennyt töissä aika pitkälle. Jouluna oli joulupäivä ja tapaninpäivä vapaata sekä muutamia yksittäisiä päiviä. Ensi kesänä töissä menee koko kesä. Parhaillaan olen harjoittelua tekemässä. Jos raaskisi, niin voisi pitää harjoittelun lopuksi muutaman päivän lomaa ennen kuin aloitan kesätyöt.
-
Sen vuoksi onkin epäreilua, että jonkun papin erehtyessä, unohtaessa tai epäonnistuessa koko kirkko leimataan sen erehtyjän mukaan. Kun kuitenkin enin osa papeista tekee hommansa hyvin ja syvällisen kutsumuksensa mukaisesti. Ja suurin osa kirkon näkyvästä ja näkymättömästä työstä diakoniatyöntekijöiden, kasvatuksessa puurtavien ja vapaaehtoisten sekä kotien äitin ja isien toimesta.
Erityisen epäreilua se on siksi, että juuri mitään muuta organisaatiota tai aatesuuntaa ei kohdella julkisuudessa yhtä tiukasti: kun yksi työntekijä rikkoo lakia tai hyviä tapoja, koko organisaation ja ammattikunnan moraali asetetaan myös kyseenalaiseksi. Tässä suhteessa kirkko on maahanmuuttajayhteisöjen ja etnisten vähemmistöjen kanssa samassa asemassa.
Kun professori tai yritysjohtaja rikkoo lakia, puheenaihe on kyseisen yksilön moraali. Yrityksen tai yliopiston moraalia ei aseteta kokonaisuutena kyseenalaiseksi.
Tiedän tapauksen, jossa laajalti tunnetun yrityksen johtaja sai vankeustuomion yksityiselämään kuuluvasta asiasta. Yrityksellä ei ollut mitään tekemistä itse asian kanssa, ja se erotti johtajan epäeettisen menettelyn takia. Lehdistö raportoi johtajanvaihdoksen lakonisesti, mutta ei kertonut sen syytä, vaikka sen on täytynyt olla tiedossa tai ainakin helposti selvitettävissä. Jos kyseessä olisi ollut esim. tuomiorovasti, salailu ei olisi tullut kysymykseen, vaan asiaa olisi käsitelty hartaasti ja pitkään.
Mt
-
Noh, jatketaan vielä hölynpölyllä, niin saadaan keskustelua...
Jännää, miten vaikeaa on yrittää muuttaa vakiintuneita ilmauksia. Tänään mietin jumalanpalveluksen jälkeen naapuseurakunnnan seurakuntauutisia lehdestä lukiessani, että minkähän vuoksi Iisalmessa piti uusi- ja vanhakirkko korvata uusilla nimillä. Toinen on Kustaa Aadolfin kirkko ja toinen Pyhän ristin kirkko. Ovat vissiin "oikeita" alkuperäisiä nimiä, mutta en ole kuullut kenenkään käyttävän niitä muiden kuin pappien, kun ne muutama vuosi sitten otettiin "uudelleen" käyttöön. Kaikki puhuvat edelleen uudesta ja vanhasta kirkosta...
Vähän sama juttu kuin tuon messu-sanan käyttö.
-
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?
Se on terästä lujemmasta aramidikuidusta valmistettu suojakaapu herkkähipiäisille papeille, että ei heidän rokkinsa ryvettyisi.
Mt
Juu, flunssa on ja on ollut ties miten pitkään, älkää vaan odottako mitään asiallista pariin päivään...
-
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?
Se on terästä lujemmasta aramidikuidusta valmistettu suojakaapu herkkähipiäisille papeille, että ei heidän rokkinsa ryvettyisi.
[/size]
:o
-
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?
Kuorikaapu on juhlallisissa sanajumalanpalveluksissa ja hartauksissa (esim. jouluna) sekä kirkollisissa toimituksissa käytetty liturginen asu. Se muistuttaa vähän kasukkaa (jota saa käyttää vain messussa), mutta on edestä auki. Kyseessä on siis alban päälle puettava viitta. Aika harvassa kirkossa sellaista edes on. Käsittääkseni kuorikaavun tarkoitus on korostaa tilanteen juhlavuutta - niin kuin muutenkin juhlallisessa pukeutumisessa.
Itse ajattelin eilen, kun suntio sitä minulle tarjosi, että mikäs siinä. Kun kerran morsiamella on hääpuku ja sulhasella ja bestmanilla shaketit, niin kai se pappikin saa pukeutua juhlavasti.
Toinen juttu, mikä kummastuttaa, on messu-sana. Miksi ei voi olla ehtoollisjumalanpalvelus. Itse en koskaan käytä messu-sanaa, kun en tykkää siitä ollenkaan. Messut on messukeskuksessa tai jossain, mutta ehtoollisjumalanpalveluksesta sentään tietää, mitä on odotettavissa. Ei tuo messu tosin ole seurakuntalaisten keskuudessa kovin yleisessä käytössä ainakaan täällä päin.
En ole liturgiikan asiantuntija, niin en osaa tähän varmasti vastata, mutta ainakin pari näkökulmaa tulee itselle mieleen messu-sanan puolustukseksi:
1) Ekumeeninen näkökulma: messu on yhteinen nimitys lännen kirkon ehtoollisjumalanpalvelukselle. Siis myös anglikaanit ja katoliset käyttävät nimitystä messu. Se on myös nimitys, jotta Luther käytti.
2) Viestinnän näkökulma: sana messu on lyhyt ja kätevä. Minun lapsuudessani seurakuntien ilmoituksissa luki pahimmillaan: päiväjumalanpalvelus ja Herran Pyhä Ehtoollinen. Useat seurakunnat käyttivät loppuosasta lyhennettä HPE, joka ei kyllä sanonut suurelle osalle seurakunnasta yhtään mitään.
Täällä etelässä muuten puhutaan aivan sujuvasti messusta. Minun korvaan tuo "ehtoollisjumalanpalvelus" kuulostaa tosi pitkältä, hankalalta ja vanhahtavalta sanalta. Ja joku verbaalikkokaverini joskus kyseli, että mikä se on se "ehtoollisjumala" jota siellä palvellaan. :D
-
minä olen harkinnut rintojen laittamista Tallinnassa, pusuhuulien (erittäin isot) asentamista ja pippelin laittamista kaksinkertaiseksi... siinähän sitä on... haloo!!!
-
Monenlaasia pappispersoonia tarvitahan meitä paimentamahan. http://metallimessu.com/media/metallimessun-esittelyvideo/
Ylihärmän kirkos messu meille häjyyllekkin.
-
Wikipedia tarjoaa havainnollistukseksi pari hyvää kuvaa kuorikaavusta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorikaapu.
-
Liisan linkissä on kyllä hyvät kuvat, mutta useimpien suomalaisten kirkkojen kuorikaavut ovat kyllä paljon pelkistetympiä - onneksi.
-
Messu on alunperin (Samulin ja komppaan) mukaan katolinen messu... kiitos siitä, että nykyisin julkisuudessa ei ole JP ja HPE... siellä on vain MESSU...
toivottelee pikkasen piilokatolinen körtti
-
Messu on latinaksi missa, joka tarkoittaa lähetettyä. Se tulee jumalanpalveluksen aivan viimeisestä osiosta. Ainakin meillä pappi sanoo vasta loppusoiton päätyttyä: - Menkää rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten.
-
Messu-sanan taustalla oleva kehotus "Ite, missa est" tarkoittaa asiallisesti jotain sellaista kuin "menkää, teitä kehotetaan poistumaan" tai "Menkää, tilaisuus on päättynyt". Joskus myöhäisantiikin aikaan fraasi lausuttiin ehtoollisjumalanpalveluksen aikana kahdesti. Ensin kehotettiin kasteoppilaita eli katekumeeneja poistumaan ennen ehtoollista, ja lopuksi poistumiskehotus annettiin seurakunnan täysivaltaisille jäsenille.
Ensimmäinen kehotus oli "missa catechumenorum", joka siirtyi merkitykseen "katekumeenien missa", ja toinen kehotus oli vastaavasti "missa sacramentorum" eli sakramenttiin oikeutettujen missa. Kun kasteoppilaskunta sitten luonnollisista syistä kuihtui, alettiin koko ehtoollisjumalanpalvelusta kutsua nimellä missa.
Se, joka haluaa perusteellisemman selvityksen, katsokoon verkkotietosanakirjasta "The Catholic Encyclopedia".
http://www.newadvent.org/cathen/index.html
Samassa paikassa on englanniksi käännettynä Tuomas Akvinolaisen Summa seka aika nivaska kirkkoisien kirjoituksia.
Mt
-
'Missa est' on jokseenkin ongelmallinen sana. Se on sananmukaisesti 'hänet, se on lähetetty'. Muoto on yksikön feminiini. Tulee mieleen sellaiset feminiinissä olevat vaihtoehdot kuin 'congregatio' ja 'ecclesia'. Siis: - Menkää, seurakunta, kirkko on lähetetty! Niinpä!
-
Kiitoksia valaisusta kuorikaavun suhteen. Ei meidän seurakunnassa taidakaan tuollaista olla, vaan ne on niitä vanhoja, käytöstä poistettuja kasukoita, joita käytetään vuosipäivinä.
Edelleenkään en puhu messusta. Jokin siinä sanassa tökkii niin kovasti. Sanajumalanpalvelus ja ehtoollisjumalanpalvelus -tutut ja turvalliset. :)
-
'Sanajumalasta' ja 'ehtoollisjumalasta' tulee mieleen sotaväen 'kevyt kenttäjumala'. Suomen yhdyssanat voivat moniosaisina olla hankalan monimielisiä.
-
'Sanajumalasta' ja 'ehtoollisjumalasta' tulee mieleen sotaväen 'kevyt kenttäjumala'. Suomen yhdyssanat voivat moniosaisina olla hankalan monimielisiä.
On ne muutenkin ihan mahottomn vaikeita.
En voi käsittää miten kukaan maahamuuttaja oppii niitä koskaan. :shock:
Suomenkieli on myös tosi pitkää, jos tää sama ois kirjoitettu ruottiksi tai enkuksi, ni olisi varmaanki ainaski puolta lyhyemmässä tilassa.
Turunmurre on lyhyttä ja ytimekästä, mistä moinen johtuu?
Paljo kello o? Häh ai ny vai?
-
Ei se ihan noinkaan ole. Mitä on ruotsiksi 'juoksentelisinkohan'?
Sehän on: Jag undrar om jag skulle springa litet hit och dit utan något särskilt ändamål.
-
'Sanajumalasta' ja 'ehtoollisjumalasta' tulee mieleen sotaväen 'kevyt kenttäjumala'. Suomen yhdyssanat voivat moniosaisina olla hankalan monimielisiä.
On ne muutenkin ihan mahottomn vaikeita.
En voi käsittää miten kukaan maahamuuttaja oppii niitä koskaan. :shock:
Suomenkieli on myös tosi pitkää, jos tää sama ois kirjoitettu ruottiksi tai enkuksi, ni olisi varmaanki ainaski puolta lyhyemmässä tilassa.
Turunmurre on lyhyttä ja ytimekästä, mistä moinen johtuu?
Paljo kello o? Häh ai ny vai?
Kyllä suomen kieli on paljon kauniimpaa kuin naapurin
Vertaa itse heinäsaari = hö ö
-
Suomi on kaksikielinen valtio... onneksi...